Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*kl

Kan inte ni med omskolade galoppörer lägga in lite bilder på dem? Gärna från olika stadier av omskolningen. Vore intressant att se tycker jag :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Till saken hör att det naturliga är att få oinsatta förstår logiken i att köpa en dyr häst när det finns billiga (läs: varför köpa en för 50.000 som är 15 år och välutbildad när man kan få en häst för 10.000 som har hela livet framför sig...).
Det finns ju många tråkiga historier om fd. travare men samtidigt känns det som att där har fler åtminstone klart för sig att dessa inte är ridhästar då de köps ut från travet. En galoppör har ju blivit riden i flera år och där tror jag förståelsen för att de trots det inte är "ridhästar" många gånger brister... Man kanske köper ett fbl istället för ett vbl eftersom det 1. Anses lite bättre än en "travare" 2. Är ju redan "ridna och klara" 3. Inte är så dyra. Kort och gott: en färdig häst för lite pengar.:grin:

Personligen brukar jag ofta titta på fullblodshästar på annons. Jag ser många jag tycker ser fina och trevliga ut men så är det en liten filmlänk och sen vill man grina...
En annan sak, dock lite knapplån: Jag är lite skeptisk mot fbl för hovarnas skull. De fbl jag träffat har i 3 av 5 fall haft urkass hovkvalitet. Är detta nåt generellt för rasen eller har jag bara haft otur? Hovisarna brukar ju tala om "fullblodshovar" så det känns som att nåt bör ju ligga i det...

jag har hoppats på ett sånt inlägg från ngn i tråden och jag kan bara säga att det är mycket kloka resonemang och jag har tyvärr exakt likadana intryck. det är därför det är jättebra att denna tråden kommit till - tror faktiskt aldrig att det funnits ngn tidigare om just detta ämnet - travartrådarna däremot är oändliga. :bow:

ang. hovarna: JA - fullblod har oftast sämre hovar än de flesta andra raser.
detta är ytterigare en variabel som kommer till när oerfarna köper dem för billiga slantar, för att de vill ha en billig och bra häst. hovarna blir en chock, och den hovvård som krävs för att få dem bra. för det GÅR, men som sagt, är man förstagångsägare och varit van vid andra raser som glatt bär sina skor 8-10 veckor och adlrig har tappskor - ja då blir detta meck ytterligare ett problem och en variabel som man inte räknat med, och som försvårar situationen och ridningen också.

Nu kom vi ifrån själva omskolningen som jag hoppas att vi åtevänder till. men just detta tillläggs ämne är viktigt ändå tycker jag, när vi pratar om prisklassen som ofta är låg, och de köpare som de tyvärr därför lockar till sig.
man ser en underbart vacker häst, som är riden, och som är billig. kan man annat än förälska sig?!

sen tillkommer att man kanske är förstagångsägare, iallafall av ett fullblod. och sen hovarna, och sen att de är känsliga för sår . och sen att de ofta kräver en topp foderstat för att vara fina i hullet och kunna muskla sig. och sen ridningen som behövs MASSOR med jobb i omskolningen till ridhäst. osv. samt såna saker som att det inte bara är att räkna med att kunna släppa en fd. löphäst i en kuperad hage med massa andra hästar, utan att räkna med tokrace och skador. det är MASSOR att tänka pä.
jag som själv är fullblodsägare och haft tidigare också, samt kompisar som haft dem och köpt av banan osv. säger: köp INTE ett fullblod som första häst, eller ens andra häst. Man måste vara väl medveten om vilket underhåll hästen kräver, för att det ska bli bra och roligt att vara ägare.

tack igen för dina samtliga inlägg, och inkluderat det om att man inte kan rida ett fullblod med handen. :bow: Hoppas på en fortsatt bra diskussion och ser att även andra hoppat in i tråden :bow: - kanon roligt och jag ser fram emot fortsättning som sagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*kl*
jaha ja då måste ju vi vara med. Har ett nu 7 årigt fullblod, tagen direkt från löp dock var hon bara 3 (eller nästan 4 för de var i november)
Vi har tragglat på och tagit det i i lugn takt , men hon är nog nästan lika utbildad som vilken "ridhäst" som helst. Då hon är en lättlärd ambitiös och extremt trevlig individ. Vi har tävlat både hoppning( 1 m) och dressyr, upp till LA 4 och har inriktat oss på dressyren och ska utbildas så långt kapaciteten finns. hon har extremt lätt för byten och samling men har fått lära sig att använda sin kropp i travökningar. Har gått från att vara en riktigt obehaglig symaskin till att vara en gångartshäst av övre medelmåttan :grin: dvs hon gör riktigt fina , taktmässiga travökningar med bra tryck men är inte "flashig" . Hon är trevlig och lätt att jobba med och vill alltid vara en till lags och bråkar inte(så länge JAG gör rätt..) Att hon däremot har ett djävla temperament ute i skogen och har skickat av mig X antal gånger är en annan sak.....Hon är ju fullblod och EXTREMT känslig och snabbtänkt (ibland blir man lite less när hon för hundrade gången är före mig i övningar bara för att jag har funderat på övningen och fört över mina "tankar" till henne(dvs ändrat min sits en micromillimeter)MEN man behöver dock inte upprepa något två gånger.

orkar inte idag dra våran utbildningsstege,Dock är för mig A och O att rida dem utomhus över stock och sten mkt för att lära dem att lyfta på benen och använda benen uppåt också och inte bara skjuta på i 190... men hon går från klarhet till klarhet hela tiden men kräver att man som ryttare är lugn, focuserad, konsekvent och väldigt lätt, mjuk snabb och känslig i sits och händer. Även om man måste rama om och finnas där så får man inte klämma eller dra:D då kan ju hon gå sönder!!!(tycker hästen som är en överkänslig "hypokondriker" ) hon blir väldigt lätt förolämpad om man börjar greja och "hitta på egna saker" .

Hon går under artistnamnet Prinsessan på ärten.
och här finns hon:love: :
http://www.pixbox.se/pic_show_id26454325.html
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

och ps min häst har kanonhovar. mkt fina och hållbara, sällan skådat så fina ;-)har gått barfota en hel del. Dock är hon ömfotad och går nu med skor.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kl

Väldigt intressant tråd.
Kan ju bara svara för mig själv hur jag gått tillväga med min.
Ska bli grymt intressant läsa hur andra gått tillväga
samt upplever dom.

Har en fbl valack som är 9 och kommer direkt från banan.

1:månaden tömkörde samt var ute och gick ut i skogen.
Vilket var ett enormt projekt och veta vad man skulle göra av fossingarna.

2:månaden ridturer ut i skogen och bara skrittade.
I backar/stigar mm.
Fortsatte tömköra några ggn i veckan.
Började trava korta sträckor i slutet i princip bara igångsättningar till trav.

3 månaden fortsatte vi bygga på traven,
Började även med korta pass på "banan" (En stor åker)
Varierande mellan 5-20 min.
Började även longera över bommar.
4 månaden samma sak som 3:e.
La in lite mer kontinuerliga pass på åkern ca 1-2 gånger i veckan.
I ca 20 min.
Gjorde galoppfattningar men enbart fattning några språng sedan avsaktning.
5 månaden
Fått upp orken längre pass ute samt på banan.
Började galoppera lite mer men fortf. mkt fattningar lite galopp.
Var även till ridhus första gången.
6 månaden.
Där är allt har börjat ramla på plats.
Gör hyffsade fattningar börjar ta ner tempot i galoppen och orken att
gå saktare(fortf. inga samlingar vi pratar om)
Även travat och skuttat över små kryss.


Det är här vi är idag, därför jag har tränings"schemat" så starkt i minne haha.

Han har en hyffsat trav, som är väldigt reglerbar.
Galoppen börjar arta sig men vi är långt ifrån mål.
Temprament har mr klister.:cool:
Vill inte han så får du garanterat höra det, men kan vara lika lätt övertala honom att göra det ändå just för att man ber honom om det.
Väldigt mkt "Will to please"
Är känslig men kan sätta på sig åsnekostymen ibland och vara en betongsugga.
Har haft med sig kassa hovar från galoppen, börjar bli bra så i grunden har han nog inte dåliga hovar.
Haft svårt med skoning,uppbindning samt lastning(åkt lastbil tidigare)

Nej nu får jag nog ta mig ikragen och sluta skriva..
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Min har faktiskt oxå bra hovkvalité. Gick barfota till snön kom i vintras då jag skodde henne pga att det blev halt och jag ville brodda henne.
Hon har en kusin i stallet som däremot måste ha sulor, skos oftare, hovarna är väldigt utflutna som dasslock.

Och som många skriver så vet nog inte "nyköpare" av fullblod att hovarna ofta är ett problem. Man tror sig köpa en billig häst, men som ofta är dyrare i drift. Många är ju lite mer svårfödda oxå, och det drar i väg i foderkostnad med.
Nu har jag ett matglatt sto som inte svår att hålla i hull tack o lov.

Jag skulle vilja veta lite om era fullblods stam oxå!
Min är efter Diaghlyphard :)
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Intressant tråd. Jag sitter på jobbet så jag hiner inte skriva så mycket nu. Har haft flera fullblod som skolats om,de har kommit direkt från banan i full kondition. Min första hade jag även när hon var aktiv galoppör men det är måånga år sedan. Nu är det mest dottern som rider vår häst men snart ska jag våga mig upp. Har blivit feg på gamla dar.:D Vi har en 6-årig valack efter Homme de Honneur.
Återkommer med lite mer synpunkter och tankar senare.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

*KL*
Det är jätteintressant att läsa om alla fullblod här;). Trodde faktiskt inte att det var så svårt att hitta tränare som förstår sig på fullbloden, jag trodde att de var lika ”accepterade” (det kanske är fel ord) som halvbloden.
Hur är det med fullblodens gångarter? Har fått för mig att de ofta har bra skritt o galopp, men att traven kan vara lite sämre? Har sett en del fullblod ute på dressyrtävlingar, oftast i lättare klasser, och där har det ofta handlat om ganska ”tassig” trav, man får känslan att de travar som på nålar, sas. Har dock sett några väldigt trevliga hästar också som sett välridna ut, runda o fina kroppen med mjuka rörelser, jätteskoj!

Min egen häst är ju bara 50% fullblod, pappan är mycket erkänd inom ”halvblodsvärlden”. Jag känner dock igen mycket av det som skrivs här om fullbloden. T.ex. den enorma reaktionssnabbheten, hon verkar se o höra precis allt. Uteritterna kan vara spännande historier… Hon kan göra verkliga rivstarter á la Seabiscuit, man känner hur bakdelen liksom bara försvinner o så skjuter hon ifrån med full kraft, allt detta på bråkdelen av en sekund. Tjoflöjt!:D

Hon är underbar att jobba med då hon också är väldigt känslig o mycket positivt inställd till ridningen. Jag känner igen det som skrivs här om att rida med små små hjälper o bara säte o skänkel, väääldigt försiktig o stadig, mjuk hand (Flash, vi jobbar på det där med vänstersidan!;)).
Lilla hästen har dock som tur är ärvt sin mammas hovar o lättföddhet. Exteriört är hon välbyggd men väldigt nätt o ädel, ser ut som ett lite kraftigare o välbyggt fullblod. Hennes pappa är också välbyggd. Hon har taktmässiga rörelser, traven är inte så stor med väldigt fin takt o mjuk.

Jag tycker inte att man ska vara rädd att blanda in fullblod i halvblodsaveln. Anledningen att jag betäckte med fullblod var att jag ville lätta upp det hela lite, lilla hästens mamma var en halvblodsmadam av den gamla typen, lång o lågställd o mycket kraftig o som krävde sin ryttare. Jag ville försöka få fram en lite lättare häst, helst med lite bättre typ. Och det gick vägen!
Lilla hästen är god som guld:love:, men hon har humör. Hon kan bli ruskigt arg, men ilskan har gått över en sekund senare. Och hon är väldigt intensiv, det händer mycket omkring henne o det händer snabbt….

Fortsätter med intresse att läsa era erfarenheter!:bump:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har själv dåligt med bilder öht, svårt att fota sej själv och oftast ingen fototgraf med i stallet. Film kanske jag kan ordna, dom jag ens har är väldigt dålig kvalitet tyvärr.
Några bilder finns bara i vanliga foton och har ingen scanner...Sen hade jag ett nätalbum när sånt var nytt, med massora av bilder på en valack och en hingst vi hade:love: den gamla datorn kraschade och dum som jag var laddade jag inte ner mina bilder igen.....Sidan försvann och bilderna med den:cry: På hingsten har jag knappt ett enda foto:cry:
(Helt OT, sidan hette Starphoto, om nån vet nåt om det går att hitta bilder man la in där är jag evigt tacksam:bow:)

Sen ang bilder:

Jag hatar trådar med många stora bilder, blir så jobbigt att läsa, då ger jag upp...
Bilder säger inte mycket heller, i så fall filmer och dom länkar man till så det är mindre störande. Men för att inte vara negativ så kan man väl LÄNKA till bilder i så fall, och att inte folk börjar ge synpunkter direkt, (om nån säger "det här är bra form" så protesterar nästa och så är fighten igång:crazy:") Bilder finns ju annars i gnäggtråden:idea:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

KL
Ett fullblod har som regel( som ngn skrev) bra galopp o skritt- med det kommer man långt:bow:

Traven är ju den gångart som är lättast att förbättra.
Fullbloden har sällan tränats alls i trav, men travat- hej o hå.

Tror som Flash att det viktigaste är att få dit en stadig takt.

Har en kompis som hade en stoor halvblodslik val. e. Bold Irish- med supertrav. Den hade nog inte gått på banan. Hmm. Hon köpte alla sina från Täby:confused:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hinner bara svara kort nu, men just ang traven så är den ganska trippig ofta, just för att många inte har taktmässighteten.

Själv har jag haft tre med bra taktmässig trav eftersom jag har varit intresserad av att hitta det, mitt förra sto och hennes avkomma hade så bra ridhästegenskaper och väldigt fin trav så min dressyrtränare på den tiden la bud på nån av dom varje gång hon kom:rofl: Faktiskt sant. Många söker fullblod för halvblodsavel och vill ha dessa stora med mer gång. Stoet såldes sen till just halvblodsavel.

Hingsten hade också väldigt bra gång men var svår på andra sätt, han var vinglig i kroppen och kunde lätt "falla isär" i kroppen, vilket gjorde att jag hade svårt att hitta tränare som förstod hur han måste jobbas, när jag bad den ena sitta upp visade det sig att hon inte alls klarade av att rida honom. Hon förstod mer efter att hon suttit på honom.

En har haft mycket medioker trav men desto bättre galopp!! Men det gick att få till en taktmässig helt ok trav med mycket jobb och där var den tränaren jag hade till enorm hjälp att förstå vikten av takten, åh vad han tjatade om takten i början, på den tiden fattade jag inte hur viktigt det var...

Så det här stoet har rätt bra trav men långt från halvblodstrav och här är takten otroligt viktigt och jag måste tyvärr erkänna att jag hade tappat den delen eftersom det har känts som bra när den ändå varit för snabb:crazy:
Sen har ju hon startat galopp parallellt vilket inte var ett problem så mycket först, men senare när vi kom längre blev det en nackdel, det motverkade mitt jobb. Vi gick tillbaka och där kunde den tränaren inte förstå och hjälpa mej på rätt sätt, vilket den jag har nu kunde:bow:

De flesta har tyvärr, även om dom har en bra trav, inte den där riktiga taktmässigheten ändå, man måste själv ha väldig koll på just takten.

Så det är där jag börjar, skulle jag säga.

Unghästen jag har ridit nu en del har takten och balans i sej själv men kan även han bli trippig och kort i kroppen när han blir spänd av något skäl. Hans pappa har riktigt bra gång, ååh vad synd att han inte har använts i ridhästavel.Honom har jag aldrig sett bli trippig nån gång, han har verkligen en egen taktmässighet som ett halvblod, (i mina ögon, som är dåliga på halvblod....)

Jag har galopperat ute på dom men på ridbana mest trav först och takt takt.
Sen fattnignar endast med avbrott efter några meter, jag har fått rådet att även jobba traven ute, fick tex order att trava 20 minuter i sträck i taktmässig trav, vila 5 minuter sen trav igen osv av en bra tränare.

Nej nu blir det för mycket text här:eek:, jag ska se om jag kan åstadkomma nån film till tråden på lilla häxan, :love:


Kanske virrigt men hinner inte redigera:o
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sätter bara en kråka för att minnas att komma tillbaka hit. Har inget fullblod själv, heller aldrig haft. Vet inte om jag kommer ha rent fullblod heller, men fortfarande intressant att läsa.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det stora med att skaffa ett fullblod- är att de har så lätt för att lära sig, men de passar inte alla typer- av människa.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Har ett fullblods sto på 6 år, vi har haft henne ca 5 månader nu. Hon har varit ridhäst i ca 10 månader, innan det har hon gått som förhäst ca 1år och tävlade sista gången 07. Hade inte tänkt att köpa ett fullblod från början men så blev det ;)

Nu hade jag ingen tidigare erfarenhet av just fullblod, men har ridit mkt travare som både var i träning och hade förut en "ridtravare", så har ju erfarenhet av den "typ" av häst. Tror i och för sej att vi hittade ett lugnt fullblod, har iaf fått hört det från tandläkare,ET kiropraktor osv, de var tydligen väldigt förvånade att hon var så lugn.

Har tidigare ridit en 5 åring som jag skulle "rida upp" och de senaste 3-4 åren har jag ridit mkt olika slags hästar.

Sen Sissi kom har hon iaf musklat om sig och ätit upp sig lite (var till sadelmakaren igår för att hon hade musklat sig så att sadeln inte låg bra längre). Ser framsteg och är en otrolig skillnad nu mot när hon kom i ridningen :D Första månaden sprang hon typ bara med huvudet rätt upp men nu börjar hon kunna jobba i skritten och traven och även galoppen har blivit bättre :)

Så det tkr väl jag tyder på att vi klara av att skola om henne...

i december
http://www.pixbox.se/pic_show_id25632491.html

i lördags
http://www.pixbox.se/pic_show_id26989173.html

vet inte om det syns så stor skillnad på bilderna, men syns i verkligheten att hon blivit mkt "större" :)

Rider även för en bra tränare, tkr själv att hon verkar förstå sig på fullblod :) hon har jobbat mkt i USA som hopptränare och där är väl fullblod ganska vanliga?

Första träningen i slutet av december

http://www.youtube.com/watch?v=7cGlNT5XiOQ

http://www.youtube.com/watch?v=7cGlNT5XiOQ&feature=channel_page

Förra träningen för ca 2 veckor sen
http://www.youtube.com/watch?v=GaW9Y3riuMA

http://www.youtube.com/watch?v=ZaKhyYRRHOA

Tkr själv det är väldigt stor skillnad, och igår när jag red i den nya sadeln kändes det ännu bättre vilket är förståligt :)

Så även om jag från början när vi köpte henne var osäker på hur det skulle gå, så tkr jag att det funkar än så länge, för hon utvecklas åt rätt håll :)
Var från början inställd på att om det inte skulle funka om det skulle bli för svårt att skola om henne så säljer vi henne till någon som klara av det bättre.

Bra tråd :D
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det stora med att skaffa ett fullblod- är att de har så lätt för att lära sig, men de passar inte alla typer- av människa.

:bow::bow:

De flesta problem jag ser hos fullblodsägare sitter hos ägaren.
Hästen är mager för annars blir den "galen".
Ägarna är ofta lite rädda, väldigt ostabila i hand och säte och allmänt oroliga.
Varpå hästen bara springer och inte får nån takt.

Jag har gjort hela resan med min dam och lärt mig otroligt mycket på vägen.
I början flög jag mest bara av för jag stressade henne så.

Min nuvarande tränare har ingen direkt fullblodsutbildning men hon är noggrann
med grunderna och det funkar toppen för oss. Att lugna ned hästen, finna takten och inte mecka med 88 grejer samtidigt utan takt, balans och sen rörelser.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kallar du det här för kort inlägg? :rofl:

Jag får återkomma med rapport om min xx-märr. Väldigt bra idé med den här tråden. Tack!
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kul att du är här!:laugh:
Jag kanske kan återkomma med märrens pappa, som jag har en kort film på nu, men inte uppladdad har inte blivit av... En häst som har takten inbyggd, ovanligt för ett fullblod:idea:

Imorgon kanske jag filmar denna märr som inte har takten inbyggd precis...om jag får hem kameran.


Ponte:
Ja, tyvärr stämmer din bild enligt mej också, jag har sett det tyvärr, stackars tunna hästar som anses mer eller mindre knäppa:crazy:

Ang takten så är det ju en mer vila på steget man vill ha, balans, och det kommer ju inte på en gång, det kräver en del fysiskt tror jag att börja jobba så ganska annorlunda. Men det är ju nödvändigt som nummer ett. Med takten kommer lugnet också, och man kan hitta lösgjordheten och sen jobba hästen rakare. Många är bra att skicka ut än det ena än det andra bakbenet innanför kroppen och kan kännas rätt ormiga och svårinfångade i en ram.
Men å andra sidan smidiga och lätta:bow:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tack för det "korta" svaret :bow::rofl:

Hur blir det om ni gör många övergångar (det gör du kanske redan, förstås)? Blir traven bättre, eller hetsar hon upp sig?

En sak har jag funderat på. Min lilla dam vill att jag klämmer med låren när jag vill att hon gör en halvhalt eller saktar av. Vi har verkligen kämpat med alla övergångar i vinter o det har varit svårt då motorn är stark. När hon börjat röra sig framåt så har hon liksom haft svårt att förstå varför hon skulle stanna upp helt plötsligt:confused: Ända tills jag upptäckte detta med låren. Sedan började jag fundera på galopphästar med jockeys på ryggen, de får ju benen liksom väldigt högt upp, ungefär där normalryttarens lår skulle kunna inverka. Är detta något som är vanligt hos fullblod? Eller har jag bara lärt in en ny teknik? Jag har aldrig ridit någon häst förut som svarat så på lårens inverkan, utan är mer van att använda säte+insidan av vaden. Kanske en dum fråga...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det finns många som träningsrider med långa byglar och då är det lätt att använda insidan av låren. Jag gör det själv. Det är mildare än att använda underskänkeln och brukar räcka. Våra sadlar är också mjukare än vanliga ridsadlar.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 284
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Willes bilköpstråd
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp