Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

kl

Kommer ihåg när jag började med fullbloden sas på riktigt. Jag bodde då nära Strömsholm och det var där man var och tränade. Då var det INTE kul att komma med fullblod kan jag säga. Man vart mer eller mindre idiotförklarad som ryttare och hästarna ska vi inte tala om.

Vet inte hur det är nu för tiden men jag har känslan av att "strömsholmstränarna" fortfarande ser ner på fullblod rätt kraftigt medans "fristående" tränare som varit ute lite mer i verkligheten har en mer liberal syn på dem.

Men jag håller med om at det är svårt att hitta ffa dressyrtränare som förstår sig på fullblod. Skulle vilja påstå att 90% av de jag tränat för tror att fullblod per automatik är heta och hispiga och måste behandlas med silkesvantar. Men för ett par år sedan hittade jag faktiskt en tränare som inte bara gillade fullblod utan hon faktiskt ville att jag skulle rida FRAMÅT vilket jag tror är första gången någon sagt till mig.........
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag tycker din häst ser ut att kunna bli jättetrevlig, men du har inte en helt lätt uppgift, men jag tror du kommer att älska den hästen när du verkligen har lärt känna henne ännu mer. :D

Ja jag har som sagt nästan inga bilder alls i datorn, den här är 3 år gammal, eller nästan i alla fall, och tagen på en blåsig åker, men då kanske du förstår varför jag gillar din:angel:

http://i101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/2006.jpg

Samt den enda bild på tidigare hästar jag har i datorn, tyvärr:cry: Har haft fler men inte sparade, och har ingen scanner längre för pappersfotona.

Den här tog dottern över som dressyrhäst när hon var runt 10, här är hon väl 13-14 kanske (det är hon som rider alltså)

http://i101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/miaef.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Skulle vilja påstå att 90% av de jag tränat för tror att fullblod per automatik är heta och hispiga och måste behandlas med silkesvantar.

Ja och är dom inte såna säger dom förvånat:
"Vilket bra huvud den verkar ha:eek:"

Eller som när stoet var kanske fyra fem och en tjej från grannstallet visade sin häst för en spekulant som hade tränaren med sej. Stoet hoppade och for och kunde inte uppföra sej alls, och tränaren frågade vad det var för en liten vacker häst?
Jag svarade surt att det var ett fullblod och "ja vacker är hon, i alla fall....:cool:" Varpå tränaren svarade:

"Men om man är ett litet fullblod får man vara sån" :eek::cool:

Jo det gäller dressyrtränare, hopptränare är ofta lättare att hitta, de tränare jag har hoppat för har tyckt om fullbloden.:bow: Men det man ser på tävlingsbanor när det gäller hoppning på lägre nivå är att många fullblod hoppas i sånt fruktansvärt högt temp, det ser hafsigt och okontrollerat ut, troligen för att man börjat hoppa innan man byggt upp styrkan i att bära mer i galoppen, och sen tror att hästen "är sån" kanske:confused:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

En sak har jag funderat på. Min lilla dam vill att jag klämmer med låren när jag vill att hon gör en halvhalt eller saktar av. Vi har verkligen kämpat med alla övergångar i vinter o det har varit svårt då motorn är stark. När hon börjat röra sig framåt så har hon liksom haft svårt att förstå varför hon skulle stanna upp helt plötsligt:confused: Ända tills jag upptäckte detta med låren. Sedan började jag fundera på galopphästar med jockeys på ryggen, de får ju benen liksom väldigt högt upp, ungefär där normalryttarens lår skulle kunna inverka. Är detta något som är vanligt hos fullblod? Eller har jag bara lärt in en ny teknik? Jag har aldrig ridit någon häst förut som svarat så på lårens inverkan, utan är mer van att använda säte+insidan av vaden. Kanske en dum fråga...

Mitt fullblod är helt tvärtom. INGA lår - då blir det spänning och motstånd. Han vill ha "bollsäte", dvs att jag sitter med rumpan, benen ligger mjukt an och låter hans kropp (som är bollen) vara fri, medans underskänkeln ligger an.
så jag känner inte igen det, men vet inte om det är fullblodstypiskt alls :angel:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Nej det tror jag kanske inte det är, har inte tänkt på det.:confused:


Solis, vad nyfiken jag blir vem som är pappan:D Och på din häst öht, den låter så trevlig när du skriver om henne. :bow:

Jag skulle kunna tänka mej ett halvblod som är hälften fullblod, (eller kanske ännu hellre skulle jag vilja ha ett fullblod igen som har det man vill ha från halvbloden som takten och storleken, mm, men som ändå är ett fullblod:love:)
Innan första fullblodet hade jag ett sto som var kanske 70-75 procent fullblod men det var ju ett halvblod, det hade sina fördelar, utan tvekan.

Det är lite kul att du känner igen mycket, jag tycker ju att vissa saker är väldigt rasspecifika oavsett om dom har tränats för galopp eller inte.:idea:


KL
Kom på en annan sak: Det är många många som sätter på graman med försvaret "Det är ett fullblod"........
Det har jag ingen som helst förståelse för, en starkare hand är aldrig vad som behövs!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Tycker också det är mkt fördomar om att fbl "ser spöken" , men jag måste nog säga att coolare häst än min donna (förutom att hon KAN LÅTSAS se spöken ibland..hehe) får man leta efter.
Hon har aldrig flippat ur på en tävling utan är total focuserad / sen ser man de rörliga dressyrhästarna hoppa runt som dårar, och då undrar man vad skulle jag eg välja?! (har en 3 åring sådan stor rörlig dressyrhäst på tillväxt som jag hoppas har hälften av fblets arbetsvilja och lättlärdhet...ÖNSKA!!)
Hon är fullt trafiksäker, går fram överallt , lastar sig själv, lätt att sko spola mm mm(men hon tycker inte om att rycka manen då hon är håröm:angel:)

Min tränare tycker att det är en mkt snabbtänkt och intelligent häst och ser inga begränsningar(hon rider och tävlar svår dressyr) och en tränare jag rider för ibland och han har :(Tysk beridarutbildning och diplom, lantmästare, tysk A-tränare i körning, tävlingserfarenhet t.o.m. svår hoppning, medelsvår dressyr, lätt fälttävlan och internationell körning. ) säger att hon kommer att kunna gå svår dressyr och menar att en bra häst sitter här, och så pekar han mellan öronen. Den har en sund inställning till arbete och förtroende för ryttaren. Och det lever vi på nu, att vi ska ta oss upp till svår dressyr :grin: även om hon inte kommer att räcka till det i tävlingssammanhang då de ska vara större och flashigare. Men rent ridmässigt kommer hon att räcka ...

det enda jag kan tycka , och vet om är att dessa mestadels känsliga fbl blir så lätt missförstådda och klassade som puckade och hysteriska när då istället felet sitter på ryggen(ursäkta alla som har problem och tar åt sig..)För jag har sett min häst under andra ryttare och hon kan bli alldeles förvivlad och till sig av oro då hon inte fattar när de gör så mkt och klämmer och sliter och liksom överrider. Och det slutar med att hon flippar ur.
Har även sett många andra rida sådana nerviga hästar (behöver ej vara rena fbl och man ser ryttare som bara stressar upp dem ännu mer)
Och de säger då att: men det ser ju så lätt och enkelt ut när du rider. Och jag svarar att DET ÄR LÄTT OCH ENKELT! För rent krasst så har jag inte suttit på lättare häst. Bara man är lyhörd.
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

tack igen för dina samtliga inlägg, och inkluderat det om att man inte kan rida ett fullblod med handen. :bow: Hoppas på en fortsatt bra diskussion och ser att även andra hoppat in i tråden :bow: - kanon roligt och jag ser fram emot fortsättning som sagt.

Nu blir man ju nästan lite generad av så mkt bockningar :o:o:o
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag känner också igen det där med att trycka med låren. Har en 7årig valack som har gått på banan men omskolas till ridhäst sedan ca ett år tillbaka, och han är väldans snabb med att stanna ifall jag trycker till med låren eller knäna. :D Någon som vet vad det beror på kanske?
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

KL
Roligt att läsa alla inlägg. Ett par saker som jag tycker är viktiga när man får hem en blodis från banan,nu skiljer det väldigt mycket på hur det är inne på banan ,ute på landet och hos olika tränare. Kolla upp allt kring dagliga rutiner,har den varit i hage?Vad får den för foder?Hur har den ridits ,ensam/grupp?Kolla sen av hästen ,hur reagerar den på hagvistelse?Hur äter den/vänj sakta över på mer hö/mindre kraftfoder v.b.?Är den lugn eller stressad inne/ute?. En del trivs utmärkt i hagen hela dagar direkt men många får sakta vänjas in i liten hage som görs större så fort det går. Bra staket och synliga trådar ,min senaste tog över 1 år att vänja vid hage och gå ute utan att slå ihjäl sig.Den förra var bara att släppa ut direkt dygnet runt.
Tätare skoningar får man räkna med även om den har bra hovkvalitet. Vår har bra hovar ,den förra urkassa men båda plattfotade och mycket tunna sulor.
Ställ inte av den om den kommer i full kondition ,rid direkt och låt den galoppera av sig ordentligt .Träna ner den sakta och lägg in korta dressyrpass. Många har aldrig blivit llongerade och förstår inte alls principen,jag brukar börja träna det ganska omgående . Ingen inspänning ,chambong utan fria att hitta sin balans. Tömkörning likadant ta hjälp börja lugnt.
När den har kommit ner i kondition och vant sig vid alllt brukar jag lägga in en längre vila gärna bete för att sen börja med grundträningen som vilken unghäst som helst . Vissa är ju mer skolade än andra så här är ju stora skillnader.Börjar med löshoppning och inhoppning med ryttare. Mycket uteridning och galopparbete ute .Mycket skritt ,trav i dressyrarbetet.
Lite tankar ,detta tar minst 1 år för de flesta .
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Jag har sjalv aldrig agt ett fullblod men jag har foljt nagras traning samt att jag arbetade med ett sjalv ett tag.

Jag tycker personligen att en bra ridtranare inte ar begransad till vilken typ av hast det ar, utan utgar fran hastens forutsattningar, personligehet och utbildningsniva. Hos min tranare har jag sett alla typer av hastar, shetland, islandshast, olika ponnytyper, frieser, shire, fjording, halvblod, fullblod, varmblod. Min tranare tranar hastar for dressyr, hoppning, falttavlan, korning, damsadel... De hade till och med en travhast i lop ett tag, som gick riktigt bra. Det intressanta ar att se att alla hastar tranas i princip lika, i grundutbildningen. Naturligtvis ar alla hastar individer men i princip sa funkar de ju likadant.

Min tranare ar fullblodsfantast. Under tiden som jag jobbade dar sa kopte hon ett fullblod, direkt fran banan.

Det forsta hon gjorde var forstas att sanka kraftfodergivan sa att hasten fick plats med strafoder i magen ocksa:D. Han gick pa 11kg havre nar han kom. Det tog ett tag att ga ner till en nave... Under perioden da kraftfodergivan sanktes sa fick han springa i ridhuset eller i paddocken. Min tranare gjorde losdressyr med honom, sa gott det gick, fa honom att vanda och svanga, i ett forsta steg mot att fa honom att skjuta pa uppat i stallet for framat. Han lugnade sig med tiden, och allteftersom han lugnade sig sa lade han ocksa pa sig mera hull.

Nar han funnit sig tillratta med sin nya diet och sin nya miljo sa kunde han borja tomkoras och da han lart sig sanka nacken och da han borjat bygga muskler bakifran istallet for att ha det mesta pa bogarna sa borjade han ridas.

De metoder och det satt hon tranade sitt fullblod skiljer sig inte fran hur hon tranar sina andra hastar. Det handlar ju aven dar om att fa hasten avspand, psykiskt och fysiskt, lag, rakrikta, fa hasten att vilja vinkla bak... Det som kanske skiljer ar att det ar annu viktigare pa en kanslig och explosiv hast att vara tydlig och koordinerad i sina hjalper.

Jag har nagra vanner som ocksa skaffat fullblod som gatt pa banan tidigare i livet. Det storsta problemet den ena av dem hade, var att den var tagen lite for mycket i munnen (inte fran loptiden utan fran tiden som ridhast innan han kom till sin nuvarande agare), och darfor var valdigt kanslig for handen och inte ville slappa efter i nacken i forsta taget. Vi som tranar for den har ridtranaren far lara oss att rida med balans och sate och under var grundutbildning sa tar vi over huvudtaget hasten inte i munnen forutom da vi behover ta ett ledande tygeltag for att styra.

Det fullblodet jag tranade ett tag hade statt i ungefar 3 ar och gatt pa lop tidigare. Han var helt omusklad och det var som att skola en unghast. Jag jobbade massor med tomkorning och da han var himla explosiv och kanslig sa jobbade jag lange med att bara fa honom lag och avspand. Jag arbetade mycket med ledarskap pa marken, men det gor jag ocksa med alla hastar. Da fullblod ar explosiva och reagerar pa en 10dels sekund sa ar risken ratt stor att man blir oversprungen om man inte vet var man har varann. Sa bra ledarskap fran marken tycker jag ar jatteviktigt.

Det ar nagra av mina erfarenheter av fullblod. Helt underbara hastar!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Fler tankar ang ridning så tycker jag väldigt många har en tendens att knäppa av och gå bakom hand, speciellt om man använder handen mycket . Kan vara ganska svårt att länga ut dem och få rätt på underhalsen. Jag gillar inte gramantyglar direkt men ibland kan det vara ok som säkerhet vid uteritt vid enstaka tillfälle.
Vi jobbar mycket med att länga ut och ner vår som också har stora problem med att vilja knäppa av och senslå sig fri så fort du försöker få honom att ta stöd. Blir fort otålig.
Har inte haft något problem med tränare men en hel del fördommar har man ju stött på. Vår är inte stirrig eller het ,tvärtom är de oftas ganska lata när det gäller att jobba:D
Sadlar är en annan punkt .Det är inte så lätt att hitta bra sadlar ,speciellt inte i början . Ofta växer de ur demm ganska fort första året så det blir lätt en försvarlig summa pengar som går till det.
Massor med svammel och tankar . Mer kommer säkert.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Angaende att ha ett fullblod som forstahast eller inte, sa tycker jag kanske inte att det ar den optimala forstahasten, da de ofta ar kansliga och inte sa forlatande for okoordinerade hjalper, men det gar absolut om man med hjalp av en duktig tranare kan lagga upp arbetet sa att det passar ryttarens niva och samtidigt haller hasten nojd och glad och lugn. Fast det galler ju ocksa alla temperamentsfulla hastar...

Nar det galler ett fullblod taget direkt fran banan sa tycker jag absolut inte att det ar en bra hast att lara sig pa.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Och angaende att fullblod ar hispiga och nerviga, sa beror det ocksa pa hur skolade de ar. Da det galler mina vanner sa tror folk ibland inte ens att de ar fullblod darfor att de ar sa lugna...:crazy:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Det där med sadel har jag funderat över. Jag har en framskuren Gibson och den är verkligen inte optimal. Gillar egentligen inte dom att galoppera i ens men det är svårt att hitta dom utan "flärpar" fram. Men - om jag nu ska börja rida ridhästridning - vad i hela fridens namn ska man ha för sadel?

Vill ha något man kommer nära hästen med, i de flesta ridsadlar jag har ridit i känns det som man sitter flera mil uppe i luften.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Ja jag ser likheten ;) Fin häst du har :)
Ja min häst har en väldig personlighet och jag börjar gilla henne mer och mer :) hade lite svårt att släppa taget om min förra häst (som vi fick lov att avliva) i början, men det börjar försvinna mer och mer :)

Vår tränare tror att Sissi kmr kunna bli en bra hopphäst och det är väl kul :), men är själv mer åt dressyrhållet, det är min kompis som får stå för hoppningen.

Fast även jag har tagit ett 40 cm skutt på henne :P såg ju verkligen inte vackert ut :p
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

KL
Kom på en annan sak: Det är många många som sätter på graman med försvaret "Det är ett fullblod"........
Det har jag ingen som helst förståelse för, en starkare hand är aldrig vad som behövs!

Det fick vi höra från förra ägarna, att om vi ville kunde vi sätta på en gummisnodd lr graman för att ha i galoppen. (fast den blir ju att sitta där hela ridturen :grin:)
Men jag tkr inte alls om gummisnoddar, tkr bara hästen blir stel åt sidan och tar stöd i gummisnodden istället för i tygeln...

Graman har jag aldrig ridit på så känns verkligen inte som nått jag skulle börja med på en ny häst... Har även läst här på buke om folk som satt på graman och så börjar hästen bara gå i fuskform och att det är väldigt svårt att jobba bort...
Sen är jag generellt tveksam till hjälptyglar...

Vi har en martingall på henne, just för att hon kan bli spänd och studsa på stället och slänga upp huvudet, har varit nån cm från att knocka mej...
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Flatbacksadel, så mycket close contact som möjligt. Jag har en gammal pessoa som har legat bra på flera, den är den gamla typen som är lite extrem och den har hästarna gillat också, som den passat på. Tyvärr inte denna dock. MEn så ser inte de flesta ut nu, jag har en annan nyare nu som är lite mer sadel så att säga, men man vänjer sej

Den gamla sadeln blev t o m en gammal jockey kär i:D
Men sen blir det förstås också en fråga om vad som passar hästen när det gäller bom osv. Många fullblod är mer eller mindre överbyggda och ska helst ha mer flata säten då, inte så uppbyggda sadlar bak, som djupa dressyrsadlar tex.
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Flatbacksadel, så mycket close contact som möjligt. Jag har en gammal pessoa som har legat bra på flera, den är den gamla typen som är lite extrem och den har hästarna gillat också, som den passat på. Tyvärr inte denna dock. MEn så ser inte de flesta ut nu, jag har en annan nyare nu som är lite mer sadel så att säga, men man vänjer sej

Den gamla sadeln blev t o m en gammal jockey kär i:D
Men sen blir det förstås också en fråga om vad som passar hästen när det gäller bom osv. Många fullblod är mer eller mindre överbyggda och ska helst ha mer flata säten då, inte så uppbyggda sadlar bak, som djupa dressyrsadlar tex.

En sån har jag också, inga stöd någonstans! Hård som attan att bara sitta och skritta i men jätteskön för galoppjobb och hoppning.
Fast i terrängen med lite större upp och nerhopp är den inte lika kul längre.............
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Hon kommer att räcka till en bra bit i dressyr tror jag, hon ser ut att röra sej bra när hon slappnar av:bow:

Sätt inte på graman, jag tycker att det är helt fel väg med alla hästar, och särskilt fullblod.

Din häst verkar vara ett personligt litet sto, såna brukar man älska:love:
 
Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning

Kan ju säga att innan jag köpte mitt fullblod hade jag en massa fördomar om dem :o Nerviga saker som man typ behövde kedja för att leda till och från hagen, hästar som kunde bli rädda för typ en pinne i skogen osv... ;)

Men min häst har verkligen visat motsatsen, att gå med henne är inga problem min pappa som är hästrädd har tagit in henne från hagen (med min övervakning). Hon är 100 % trafiksäker, jag har ridit på en smal grusväg i mörker och det kom en tunga lastbil med släp bakom oss och brydde sej inte! Är inga problem att rida ut själv i skogen, spelar ingen roll om det är kolsvart hon går ändå. Är många andra hästar i stallet som inte kmr av gården själva (vissa knappt i grupp) fast det är ljust....

Blev kanske lite skryt om min häst :p

Iaf tror jag att det är väldigt viktigt att man är lugn, visst Sissi kan försöka vända för saker och hon har även kastat sig runt bla. för en halvt översnöad skithög :grin:
Men vänder man henne igen bara så går hon är inget man behöver stressa upp sig för...

Men en sak jag älskar med fullblod (travare oxå för den delen) är att de är så arbetsvilliga och försöker förstå och göra sitt bästa :D
 

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 284
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp