Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog individuellt men ingen jag har haft /sett har kunnat gå så länge. Min växer som ogräs och har bra kvalitet på hovarna men är väldigt plattfotad och får ankfötter på 4-5 veckor. Fick gå 7 v pga sjukdom denna gången och det såg verkligen inte snyggt ut+ att han går sämre då. Min förra hade ganska dålig kvalitet på hornet och tappade lätt skor .Även han växte mycket på kort tid så även han kunde gå max 4-5 veckor. Oftast med någon tappsko varje gång.Funderade på en annan sak efter att ha läst längre i tråden. De flesta skriver att fullbloden behöver skos ofta. Men min hovslagare sa till mig att fullblodens hovar oftast inte håller för det. Eftersom att de är i rätt dålig kvalité och växer långsamt. Han rek. 8 veckor mellan varje för vår del. Min har gått sex veckor och ser nyskodd ut fortfarande.
Eller är det väldigt individuellt?
*kl*
Utan att ha massor av erfarenhet av fullblod tycker jag inte det var nån större omställning från de halvblod jag haft. Min kom direkt från träning och jag red honom som vilken outbildad treåring som helst. Travare däremot har jag haft mer jobb med.
Kanske ska skita i skänklarna först och bara driva och fånga upp med sätet...
Har iaf kommit fram till att jag ska försöka träna upp min sits så att jag blir stabilare och kan sitta kvar i rätt position
Ja jag tkr hon har bra psyke för att vara häst över lag, nu har jag inte träffat något annat fullblod faktiskt så kan inte jämföra med något fullblod, men hon är inte som den bilden jag hade av fullblod iaf.
har för mej att ägarna sa något om att hon hade varit förhäst för att hon hade sånt bra psykeoch det har jag hört från kiropraktor, tandläkare och vår ET. Att de var förvånade att hon var så lugn, så när det kmr från sånna som träffar mkt olika hästar så tar jag det som ett bra betyg
![]()
ang. sätet så funkar mitt fulblod väldigt tydligt som så att han vill bli riden med sätet och underskänkeln - INTE knipt med överskänkeln. det blir jättestor skillnad och hästen får "ro" att komma upp med ryggen, vilket den annars kan sätta emot när man trycker för mkt med överskänkeln, vilket också har en logik. Tänk dig att hästen är en badboll under dig. trycker du då med överskänkeln, så kan bollen inte komma upp och höja sig under dig, utan du trycker ner den, och det blir "stress" för badbollen med det trycket, dvs all luft ska ändå på ngn sätt få plats....
det tänket tycker jag funkar bra på de flesta hästar för övrigt!
ang. att fullblod är lugna och uppför sig, så måste jag säga att tyvärr bottnar de där kommentarerna i fördomar, från ET, veterinär osv. De har intrycket att fullblod är hispiga och galna, och det är INTE ofta de är det - om de är rätt hanterade. blir lite trött varje gång jag hör att folk ohhhar och ahhar att de är så "ovanligt lugna" för att vara fullblod. De ÄR det - om de är rätt hanterade, för de är kloka, trevliga hästar!
Jag tycker det var jättestrongt av dig att börja ifrågastätta tränaren själv, och se de brister du ser i resonemanget. Efter det jag sett på filmerna, och efter det du nu beskriver, så vet hon inte hur hon ska hantera problemet alls, och provar då motsägande metoder lite hipp som happ och det är det som du får se återspeglat i träningen. det är INTE så en träning ska gå till. Jag tycker ändå det är BRA att du fått se detta konkret och ställt frågor, det väger hundra gånger mer än att andra kommenterar det de sett på ngn film.
Jag tycker att du gör rätt utifrån dina filmer, med tränaren där hon lät er gå på en volt och bara skrek "ställ".....