Sv: Engelska fullblodstråden - utbildning o träning
Håller helt med!
Om jag så spänner en endaste liten muskel för mycket reagerar herrn direkt, i alla fall vid träning.
I skogen kör vi ofta slalom och som extra hjälp, speciellt när jag rider i grimma, använder jag pekfingret på manken...
Här kommer vår senaste film:
Klicka här...
Jobbar just nu på att stärka herrn, få honom stadigare fram mot bettet och finslipar kort trav/galopp och byten...
Om nu bara hovslagaren kommer snart så vi kan komma igång igen...
Min herre är väldigt bra på att träna matteÅt lätta hållet gör han jättefina sidvärtsrörelser, åt svåra hållet gör han dem ENBART om matte sköter sitt jobb klockrent. Minsta jag sitter fel, ger dubbelsignaler, inte håller koll på ytter etc så blir det - ingenting.
Annars tycker jag blodingarna är väldigt enkla rent så, om man bara sitter still, 'håller käften' och gör rätt brukar de 'flytta med'. Min förra köpte jag ju som treåring, och hon hade inte lärt sig sidvärts etc, men bara jag verkligen skötte mig, så flyttade hon så fint åt båda hållen, för att återfå 'jämvikt' helt enkelt. Men ju mer jag FÖRSÖKTE medvetet, dessto mer kajko blev det. Och jag mer 'tänkte' (för då gör man ju massor med kroppen ändå) sidvärts, så blev det det.
MYCKET bra för en matte som gärna vill göra allt för mycket alltför snabbt![]()
Håller helt med!
Om jag så spänner en endaste liten muskel för mycket reagerar herrn direkt, i alla fall vid träning.
I skogen kör vi ofta slalom och som extra hjälp, speciellt när jag rider i grimma, använder jag pekfingret på manken...
Här kommer vår senaste film:
Klicka här...

Jobbar just nu på att stärka herrn, få honom stadigare fram mot bettet och finslipar kort trav/galopp och byten...
Om nu bara hovslagaren kommer snart så vi kan komma igång igen...