Engelska: Later eller Latter?

Sv: Engelska: Later eller Latter?

<snip>
motherfucker ar ett ord jag valdigt sallan hor faktiskt! Cocksmoker, asshat, shit for brains, osv hor jag... men motherfucker, newp... Det ar sa jattefult <snip>

Jag tror aldrig jag hort det annat an pa film ... Daremot hor jag ocksa "Freakin'" med jamna mellanrum fran de mest underliga (hog religiosa) kallor.:p

Du far hanga lite med mig ;) Jag kan saga det, men da maste jag vara riktigt riktigt forbannad... sa dar sa jag star och skakar och blandar spraken hejvilt totalt vansinng... hahaha...

Det AR intressant att lyssna pa de dar hog religiosa nar dom blir upprorda, jag kan inte hjalpa att jag blir lite road av det. Paminner mig om svenskarna som "inte svar" som paborjar "Forba..." men vrider om ordet till "Fanderns!"... Roligaste jag nagonsin hort var "KELLOGS!" som kraft uttryck...

Ok, det gäller att hålla ordning på mängden konsonanter alltså. Och längden på vokalerna:)

När man inte har ett språk som modersmål är det behändigt att lära sig några riktigt snälla kraftuttryck så man inte kallar folk motherfucker hela tiden bara för att man lärt sig det på Sopranos:D

Jag skulle säga såhär: en bra grundregel i ett främmande språk är att strunta HELT i att använda kraftuttryck överhuvudtaget alls, hur "snälla" man än tror att dom är. Det är otroligt, otroligt svårt att bedöma i ett främmande språk hur uttrycken låter i "infödingarnas" öron, och de regionala skillnaderna är så stora att det som går an på ett ställe kan vara hemskt stötande på ett annat.

Bl a the F-word ska man avhålla sig ifrån. Visst, det är många som slänger ur sig det titt som tätt men det är lika många som aldrig använder det och tycker att det är väldigt grovt och fult. Och sådana personer ogillar ersättningarna som friggin' och feckin' lika mycket.

Jag minns när jag undervisade på gymnasiet hur jag fick ta måååånga samtal med mina elever som slängde ur sig både motherfucker, c**t och en del annat :eek:

Efter 25 år i Sverige har jag fortfarande lite svårt för att bedöma styrkan i t ex "fan", eftersom vissa verkar säga det jämt och andra inte alls. Bäst att låta bli. :cautious:

*harkel* men "svara" gor dom da och da, pa sitt eget vis...

Svenskar har ju (oftast) sin saregna brytning anda, sa i de flesta fall om man uttalar det liiiiite slarvigt sa kan man komma undan med att anvanda det fel. *host*

Lite Vicks blå, kanske?;)

Nej, jag menar naturligtvis inte att svenskar använder motherfucker för att bli tagna för amerikaner. Bara att man bör väldigt försiktig med svordomar på främmande språk - i synnerhet som man har brytning, skulle jag säga.

Du far hanga lite med mig ;) Jag kan saga det, men da maste jag vara riktigt riktigt forbannad... sa dar sa jag star och skakar och blandar spraken hejvilt totalt vansinng... hahaha...

Det AR intressant att lyssna pa de dar hog religiosa nar dom blir upprorda, jag kan inte hjalpa att jag blir lite road av det. Paminner mig om svenskarna som "inte svar" som paborjar "Forba..." men vrider om ordet till "Fanderns!"... Roligaste jag nagonsin hort var "KELLOGS!" som kraft uttryck...

Ned Flanders :p

http://www.youtube.com/watch?v=Dd5iDTQy1OM

Egentligen, slår det mig, är det bättre att svära på sitt eget språk om man blir riktigt skogstokig på någon. En grek förstår ju knappast om jag skulle gorma ditt jävla rövhål till honom - budskapet skulle gå fram, men tacknämligt nog inte ordagrant:p

..nu var ju Den meningen om "frekkin" osv - inte MF.

MF ar i en helt egen liga.

Men vill du lara dig vad man absolut inte ska saga i det har omradet: fucking frenchie alt dirty french.

Oavsett vem du sager det till sa ar det en grav forolampning.

Och, som flersprakig, sa blir man riktigt forbannad tenderar man revertera till sitt eget modersmal. Vilket ar varre i mangas ogon da de faktiskt inte forstar vad man sager... Det ar varre pa fler plan an att svara pa nagon med knaggligare ord pa ens "andra" sprak.

Att som invandrare glida over i sitt eget sprak i en situation dar man talar om/till nagon ar RIKTIGT FULT och det gor man -inte- out in public om man vill behalla nagon form av respekt i folks ogon.

Att som invandrare glida over i sitt eget sprak i en situation dar man talar om/till nagon ar RIKTIGT FULT och det gor man -inte- out in public om man vill behalla nagon form av respekt i folks ogon.

Enligt legenden så hände det att Ralf Edström, när han var proffsspelare ute i Europa på 70-talet, och han inte riktigt var nöjd med domarens insats, så kopplade han på ett litet leende och talade om för denne, på bred värmländska:
"Jag tycker du är en riktig liten gris."

Jag skulle säga såhär: en bra grundregel i ett främmande språk är att strunta HELT i att använda kraftuttryck överhuvudtaget alls, hur "snälla" man än tror att dom är. Det är otroligt, otroligt svårt att bedöma i ett främmande språk hur uttrycken låter i "infödingarnas" öron, och de regionala skillnaderna är så stora att det som går an på ett ställe kan vara hemskt stötande på ett annat.

Bl a the F-word ska man avhålla sig ifrån. Visst, det är många som slänger ur sig det titt som tätt men det är lika många som aldrig använder det och tycker att det är väldigt grovt och fult. Och sådana personer ogillar ersättningarna som friggin' och feckin' lika mycket.

Jag minns när jag undervisade på gymnasiet hur jag fick ta måååånga samtal med mina elever som slängde ur sig både motherfucker, c**t och en del annat :eek:

Efter 25 år i Sverige har jag fortfarande lite svårt för att bedöma styrkan i t ex "fan", eftersom vissa verkar säga det jämt och andra inte alls. Bäst att låta bli. :cautious:

Exact sa ar det. Pa vissa platser, och i vissa umgangen, kan man bade anvanda "the F-word" och andra kraft uttryck (jag har dock aldrig hort nagon saga M-F***er annat an i Sverige och pa film). Bade i USA och Canada anvander folk ofta svordommar i vissa samanhang, men inte i andra. De flesta har en sparr dar de kan salla var de svar. SA ... da jag har svart med just sparren, det slinker ofta ut i dagligt tal, svar jag sallan eller aldrig. (Fast s**t kom slinkande flera ganger under hockeyn i gar. Dags att salla igen)

<snip>
Och, som flersprakig, sa blir man riktigt forbannad tenderar man revertera till sitt eget modersmal. Vilket ar varre i mangas ogon da de faktiskt inte forstar vad man sager... Det ar varre pa fler plan an att svara pa nagon med knaggligare ord pa ens "andra" sprak.

Sa sant! Aven nar man bara pratar med varandra pa "hemlandets vilda tungomal" framfor andra ar det ohyfsat och nagot man bor undvika. Det ar okay om man har problem med att uttrycka sig pa Engelska, men talar man flytande ses det som en lattare forolampning att inte prata sa alla forstar.

Bade i USA och Canada anvander folk ofta svordommar i vissa samanhang, men inte i andra. De flesta har en sparr dar de kan salla var de svar.

Heheheheeeee.. cow-language vs school-language kallas det har...

Hehehe :D Vi kravde av vara barn nar de var sma i Sverige att de inte skulle svara hemma. Det var manga som tyckte vi var super nojiga och aldeles for "strikta". De har tackat oss i efterhand da de redan hade "sparren" nar den behovdes och valde nar de svor och inte. :D

Ett vardat sprak ar en bonus, en del av hur man presenterar sig sjalv ju...

Jag kan uttrycka mig valdigt fargstarkt, men kan ocksa skifta till ett sprakbruk som far folk att ta forgivet att jag ar ett "akademiker barn". Valdigt roligt uttryck tyckte jag nar jag fick hora det forsta gangen.

Sociala koder, hur manga tanker pa att "Bless her heart" kan anvandas bade valdigt valvilligt OCH valdigt nedvarderande?

Hahaha ... Jag bor i sodern ...

10808290824_d9d897892a.jpg

10808362623_589a6598c8.jpg

Åh, tack! Om jag inte haft chefen bakom ryggen skulle jag läsa den nu - men jag får ta den lite senare;)

Jätteintressant, både att följa tråden och se översättningen.

Dock tycker jag inte det skiljer sig nämnvärt åt från svenska språket, dvs när man säger med all respekt, så menar man just typ Du är en idiot :)

Kanske har svenskan blivit så anglofierad så vi tagit efter det brittiska språkbruket?

Jätteintressant, både att följa tråden och se översättningen.

Dock tycker jag inte det skiljer sig nämnvärt åt från svenska språket, dvs när man säger med all respekt, så menar man just typ Du är en idiot :)

Kanske har svenskan blivit så anglofierad så vi tagit efter det brittiska språkbruket?

Ja jag håller med, det är många av fraserna som har samma "översättning" på svenska också.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 632
Senast: qitis
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 609
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 279
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
49 660
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka