Enkät: Stall-lyx!

Sv: Enkät: Stall-lyx!

;) alla anser ju lyx på olika sett :angel: men iaf så här tycker jag !:)
Vore tacksam om ni kära bukefalister skulle vilja svara på denna lilla enkät angående stall-lyx

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! : Stora boxar ! hästarnas box ska leda till hagen så de kan få gå in när det vill ( lyx för hästen ) sen stänger man en viss tid .. hehe vattenkoppar ¨såklart bra belysning , bra luftkondionering , fräscht o rent , FÖNSTER ! hästarna ska kunna kika ut på natten genom öppet fönster mot stallplan tex .:angel: hihi såklart personal som jobbar i stallet STort ridhus , bra ridvolt med bra underlag , stora hagar , fina betesmarker

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! en trång stallgång , skräpigt och smutsigt , inte massa bråte som ligger omrkring det ska vara RENT :) dålig belysning , trånga boxar , dålig personal , utan galler så hästarna kan få kika ut :) dålig manege ,dålig ac , inga fönster , dåliga hagar , dåliga betesmarker ,

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? Vitt ser ljust och lyxigt ut men då måste man hålla rent mkt mkt , marinblått eller sand/latte färg med guldkant extremt fint

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)det ska vara stort , plats mellan sadlarna , det ska finnnas klädgarderob , andra sidan väggen ska tränsen hänga inte för nära så de trasslar sig :crazy: sedan ska de finnas plats för fika , klocka , vitt är ju finast och vackra möbler stol&bord som är gjorda i fint trä , åh en guld klocka på väggen:rofl:


6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
om du kör vitt , guld&marin tex , så måste du ju hålla rent , aldrig så det blir dammigt , nyckeln till proffisionellt är ju att det är rent å välstadat , fräscha boxaar mm
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Spolspilta med varmvatten som räcker(!!), högt i tak, tillgång till flera fodersorter, så man kan anpassa efter just sin häst.

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
OREDA, för små utrymmen, pyttehagar o inga sommarhagar...

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Murade väggar mella boxarna:love: och trä som ådringen syns väl på. svart galler.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
tvättmaskin, diskbänk, täckestork, stora skåp, ett för varje häst. Får inte vara trångt.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Det lyxigaste jag sett, men inte varit på, är ju brinkens stall...

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Ordning och reda!! En fin stallplan, välkrattad, typ blommor lite här och där, klippta gräsmattor, hagarna har raka staket.

( ÅÅåååhh jag vill ha ett LYX-stall ;) :banana: )
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Jag förutsätter att alla grundläggande behov är täckta (bra hagar, bra analyserat foder, fungarnde rutiner, god ventilation osv osv) och spånar loss på LYX!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Isolerat skötselutrymme m spolspilta (obegränsat m varmvatten såklart) o solarium, som är avskilt från själva stallutrymmet. Detta för att kunna hålla kallt och välventilerat i stallet utan att frysa ihjäl när man pysslar med hästen.
Plats för socialt umgänge, såsom fikarum och uteplats.
Uppvärmda vattenkoppar så att inte vattnet fryser/hästarnas utetid kortas ner på vintern.

Och så gärna ett isolerat ridhus.... Med bra underlag, hindermaterial och gott om speglar.

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)Ffa får det inte vara rörigt, att hålla ordning både inne och ute gör mkt till.
Inte massa täcken hängandes på boxarna
Ljus och takhöjd är viktigt

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)Stilrent. Gärna murade boxar i tegel el putsade lecablock.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Gott om plats och enhetlig inredning, inte åttielva olika sorters garderober och krokar. Förrådsutrymmen för sådant som inte används jämt, Gärna lite avskärmat utrymme för skötsel av utrustn. Tvättmaskin och bra torkmöjligheter både inne och ute.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Där jag jobbade i holland var rätt lyxigt inredningsmässigt för oss människor, men kasst för hästarna. Inga fönster i stalldelen, hela väggar mellan boxarna, bara ett fåtal hagar som det växlades mellan så varje häst fick vara ute en timme/dag (även åringar...)

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?Håll ordning, välmålat, gärna hårdgjord yta på stallplan så det inte blir lerigt, lite fina blomlådor gör mycket för helhetsintrycket. Välskötta staket!
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Lyx i ett stall för mig är bekvämlighet; ridhus, automatisk fodermatare och spolspilta

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Snobbiga människor, snorkiga människor, elaka människor

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Marinblått tycker jag är snyggt, och vackra smidesgrindar vid boxarna med galler som hästarna kan titta ut. Och blommor överallt!

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Stort, luftigt rent och varmt

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
nej

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Tyvärr inte. Jo, massa pengar! :smirk:
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)

UPPVÄRMT spolutrymme (så att man kan tvätta hästen året om),
stora boxar, och diverse tillvalstjänster ;)

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)

SMUTS & OORDNING, dålig service.

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)

Jag föredrar vitputsade väggar och tak, höga väggar ut mot stallet
så att man inte behöver ha galler, (hästarna kan såklart se ut). Till
det tycker jag att tegeldetaljer är snyggt.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)

Gott om plats! Alla har varsitt skåp där saker förutom sadlar och
träns förvaras. Prydliga rader, sadlarna upphängda utan schabrak.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?

Nej, det kan jag inte påstå.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?

Extrem ordning och reda (inte en pryl framme), likadana skyltar
på boxarna (foder, namn, m.m), bra ljus och MKT mer!
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

_NMBA_ skrev:
1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?

1:Stallkammare (sällskapsutrymmen), låsbara förråd (varsitt så klart!) och solarie bredvid spolspiltan. Spolspiltan kan jag inte vara utan, självklart skall det vara både varmt & kallt vatten.

2: oreda, hemska inneboende & mörka boxar. huh!

3: är väldigt inne på teglade boxar, gummimatta inne i boxen & på golvet, smidesgaller, detaljer i smide (vattenkoppar, krubbor, boxlås, osv) och mörkt trä till dörrar. Sen skall varje box ha var sitt lysrör och en värmelampa (så slipper man ha en sjukbox).

4: i en sadelkammare skall endast finnas sadel, träns & benskydd. resten kan finnas i ett utrymme bredvid. jackor mm kan man ha i stallkammaren.

5: flyinges stall är rätt fint. håkan lindskogs stall i skurup är idealstallet!

6: välskött helt enkelt. om alla på anläggningen håller efter överallt så ser det proffsigt ut. stooora hagar och växthusridhus hör väl till. är inte det standard? :bump:

nä, tror jag ska gå å bli miljonär..:crazy:
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Förutsätter att allt som jag tycker är basic och grundläggande krav (tex bra och analyserat foder, stora hagar, mycket utevistelse, bra hantering och vettiga människor osv)redan uppfylls.

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Ridhus med gott om lediga tider, spolspilta med varmvatten, uppvärmd sadelkammare med gott om plats

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Puckade människor med lustig syn på hästhantering, oordning

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Spelar ingen roll men vill ha ljusa och luftiga stall

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Många hyllor/garderober/skåp för förvaring. Ordentliga och många hängare med gott om plats för träns och sadlar. Gärna någon smart anordning för torkning av blöta täcken. Tvättmaskin. Välstädat!

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Har varit på tullstorp och blommeröd arabstuteri. Mycket fina och välskötta stall!

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Att det är välstädat och ordning på sakerna. Inga grejor slängda i gången osv. Att det är krattat och städat även på stallplanen, inte en massa spån och hö som flyger runt.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)

Om vi pratar lyx, så antar jag att det redan är stora boxar, stora hagar, bra ridbanor.

Så förrutom det skulle jag önska mig:

Solarium
Skrittmaskin


2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)

Otrevliga människor
Oordning
Dåliga och trånga utrymmen

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)

Gärna någon ljus färg, högt i tak med bra ventilation. Gärna lite kmoppar och guld på boxarna.....


4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)

Stor med BRA förvaringsutrymmen och god ordning bland alla saker.
Alla krokar och sadelhängare markerade med namnbrickor.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?

Nja.... Men bilder från tulltorps ser nice ut.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?

Ordning och reda. Lindor, täcken och annat sorterde i färgordning i garderober. Inga lösa saker framme. Lika box och täckes skyltar på alla boxar. Alla saker ordenligt sorterade och markerade för att slippa oreda. Gäran lite blommor i fika och sadel kammare och utanför stall och ridhus.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
- Spolspilta, stora hagar, ridhus

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
- Mörker (stall ska vara ljusa tycker jag), spiltor, ouppvärmd sadelkammare

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
- Träfärgade alt. tegel väggar och svart galler

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
- STOR framför allt. Sadlarna hänger inte för högt upp, ska finnas plats att smörja.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
- Jajjamen. Har ingen bild, men det var lyxigt. :p

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
- Att dörrarna är rundade i överkant... alltså typ som ett upp och ner vänt U. :p VITA trästaket. ååh, jag kan komma på mycket. :angel:
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Vore tacksam om ni kära bukefalister skulle vilja svara på denna lilla enkät angående stall-lyx:)

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Spolspilta, toalett och stora boxar.

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Mycket onödligt skräp, trång stallgång, smutsigt.

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Grönt

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Många sadelhängare, stora fina skåp som alla ser lika ut.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Många gånger. Går ditt ett varje dag!
Stora boxar, ridhus, fin sadelkammare, dushspilta, fina hästar och osv.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Mycket grönt där ute. Allså mycket växter.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall!
Boxar om ca 20-25 kvm utan galler i front (typ Myrby paradbox helst murade), skrittmaskin/solarie/ridhus (såklart) samt gummibekläddstallgång för att dämpa ljudet av hästskor mot betong och för att motverka snorhala golv.

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall!
Boxar som är mindre än 9 kvm, förståsigpåare, *allahästarnamåstegåute24timmaromdygnetochskallinteskosframförAANHCP folk* (det skulle helt klart bara skära sig.)

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall?
Vita målade väggar (betongväggar) svarta järngrejjer med mässingsknoppar (galler osv i svart så klart)

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig?
Gott om plats, golvvärme, täckestorkar, tvättmaskin

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Nej men jag har sett Bratt-Fredricssons stall påbil DET är lyx Och funktionellt så klart..

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Ordning och reda, sopad stallgång, rena snygga täcken och lindor på hästarna,
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall!
Spolspilta, vatten i sadelkammaren och tvättmaskin

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall!
Omålat galler, slitna boxar och okrattad stallplan

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? Mörkblå lasyr m. svartgaller och guldiga hästhuvuden högrst upp

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig?
Gigantisk! Med vatten, tvättstuga fina skåp. Pentry m. tillhörande mat bord.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Nja.. Va på Skövde Ridskola när det var nybyggt... Då tyckte jag det var super lyxigt. Men nu är det ganska slitet

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Ordning och reda
Proffsiga boxtavlor
Vita trä staket
Nymålat och frächt
Rena fina bäddar
Prydligt i sadelkammaren
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Det är ju en definitionsfråga vad lyxigt är. (ridhus, spolspilta, bra boxar och hagar, sadelkammare osv tar jag för givet. Det är ett normalt stall för mig och självklart ska sånt också finnas i ett lyxigt stall... nedan har jag angivit vad som är lyxigt för mig.)


1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...) solarie, skrittmaskin, gummibeklädd stallgång för att minska ljudnivån.

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)

Trånga stallgångar, smuts och allmänt ovårdat och stökiga stallgångar, mörkt


3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)

tycker grönt eller svart med guld knoppar är riktigt fint. Eller som ett stall jag såg, murade boxar, vitkalkat och med mosaik typ. Så vacker och kändes som man var i ett väldigt lyxigt stall. Gärna runda hörn också.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...) Fina, rymliga och enhetliga skåp och gott om plats med många sadelhängare. Sadlarna ska hänga fritt från varandra (man ska inte behöva klä'mma in sin sadel, den ska få plats i alla fall), avställningsytor, tränshängare här också med gott om plats mellan.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut? Helt genomgående superlyxigt, nja. Skulle väl vara Strömsholmsstallarna då som är det som kommer närmast. Något stall där är ju jättefint.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Ordning och reda. Enhetligt, rent och fräscht, ljust, runda hörn som sagt, tydliga bra skyltar till hästarna, ordentliga hängare. Helt, inga trasiga grejer, Ett lyxigt stall är även ett funktionellt stall. Krattad stallplan, gärna lite rabatter utanför stallet, klippt gräs osv ser väldigt fint ut.

Men man kommer långt på att hålla det rent, byta ut trasiga grejer, ha det ljust och enhetligt.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Stora utrymmen så som boxar och hagar, bra belysning, bra ventilation

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Små boxar, dålig belysning och små lerhagar

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
I gammal stil med trä och svarta detaljer. Väggarna ska vara ljusa

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Bra plats för sadel, träns, täcken m.m. Samt att allt ska vara organiserat på ett bra sätt och ordning på grejerna. Bra förvaringsutrymmen för ryttare att ha sina grejer på till sig själv och till hästen.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Njae, halvt. Stallgången var bred så man kunde ha en häst på tvären och boxarna var stora. Dock var naktdelen de små hagarna

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Inte mer än att hålla ordning på sina grejer och allt ska vara rent. Gärna färger som går bra ihop med varandra och som passar på inredningen.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Stora hagar som aldrig blir leriga, spolspilta med bubbelbad för hästben, välvårdad stallkatt

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Möss, skit på stallgången, griniga människor

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Ljusa naturfärger, björk eller bok är fint. Kombinerat med svarta metalldetaljer.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Gott om plats för att hänga upp sina saker, stora rejäla skåp. Tvättmaskin och torkskåp, särskild hörna för att putsa grejer, där ska det finnas hängare och diskbänk.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Flyinges stallar är väl rätt fina, men inte så mysiga kanske...

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Att små detljer passar ihop, tex. att alla hästar har likadana eller "matchande" namnskyltar, att skåp, sadelhängare etc. har snygga skyltar med hästens namn. Att allting har sin plats så att man inte slänger ifrån sig saker. Sedan kan ett stall vara hur fint som helt, men ser inte hästarna välmående ut så är det ändå ingen lyx. Alltså, runda, glada och blanka hästar behövs!
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

En liten reflektion bara :D !

Alla definierar spolspilta som lyx samt stora, ej leriga hagar?! För min del skulle jag önska så väldränerade hagar att jag inte behöver spola hästen. Tvätta hästen gör jag alltid när det är varmare ute och då går det utmärkt ute! Jag fick rådet av länsstyrelsen att inte lägga spolspilta inne pga av den fukten som då hamnar i stallet!

För min del är lyx totalfunktionalitet, välplanerat, hållbarhet, snyggt och välskött! Jag tilltalas också av bra lösningar som gör arbetet i stallet mindre tidskrävande och tungt.

Samt framförallt det bästa för hästarna och jag lovar de bryr sig inte om guldknoppar ;) !
 
Senast ändrad:
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Vore tacksam om ni kära bukefalister skulle vilja svara på denna lilla enkät angående stall-lyx

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
analyserat foder ser jag som en självklarhet så det hoppar jag över.. 1. Stora boxar 2. Spolspilta 3. Skilda rum för spån, hö, kraftfoder osv

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
1.Trång stallgång 2.Små boxar 3. Avsaknad av sadelkammare

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Grönt och vitt

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Stor så att man inte behöver krocka med andra sadlar, sadelhängare, tränshängare, plats för benskydd för varje häst

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Nej, har bara sett på tv.. Högt i tak, välplanerade utrymmen, luftigt, stora boxar, bred stallgång, spolspilta, svarta galler mellan boxarna, dörrar åt båda ändarna av stallgången


6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Jag föredrar att ha torv i boxarna men gärna med ett lager halm ovanpå, högt i tak, fina ridbanor, många stora hagar som inte är leriga, vita trästaket runt hagar och ridbana, men även elband på insidan av staketet på hagarna..
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Glömde ju..

Varje hästägare ska ha ett eget, stort skåp märkt med hästens namn. Där ska man kunna få plats med ridstövlar, hjälmar, spön, hinkar osv. Det ska även finnas varmvatten och en tvättho någonstans i stallet.

Om man inte känner stallägaren väl så är det ju en fördel om det finns toaletter också ;) Dessa ska vara välstädade, dvs städas flera ggr varje dag samt att de ska vara rymliga, inga trånga toaletter där man nästan fastnar mellan handfat och toastol.. Det ska finnas hängare så att man kan byta om på toaletterna också. Riktig lyx vore ju om det även fanns en fräsch dusch i stallet, alltså för ryttarna :d
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
*Privat välutrustad veterinärklinik endast för anläggningens hästar

*Kameraövervakning av anlägningens varje vrå, samt
personal 24 dygnet runt

*Klättermaskin och solarium


Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
*Dålig planlösning (innefattar väl det mesta)
*Oseriösa människor
*Dålig ventilation


Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Spelar ingen roll bara det är helt, rent och fräscht

Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
*Flera mindre sadelkammare istället för en stor.
*Tvättmaskin


Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Ja, fast inte i Sverige. Se fråga 1 samt ridhus, 3 paddockar, skrittmaskin, massor av hagar (både enorma beten och små sandhagar)
Olika avdelningar inne i stallen så alla hästar inte stod i samma röra utan skilda beroende på kön, utbildning, användningasområde osv. Väldigt lugnt och skönt på det sättet.
Fasta rutiner och veterinär tillgänglig dygnet runt.


Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Nej faktiskt inte.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 780
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 336
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 919
Senast: MaRomer
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 751
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp