Bukefalos 28 år!

Enkät: Stall-lyx!

Sv: Enkät: Stall-lyx!

innan när vi bodde i Kalmar så hade vi våra hästar uppstallede på aledal... ALLT där är ren LYX! å vill bara tillbaka när jag ser bilderna... fontänen är mitt i stallet imellan ridskole/privatryttarstallen och där tvättar man betten mm
detta är lyxigast i världen! Hästarna lever som kungar och drottningar, alla trivdes jättebra och framför allt var alla jätte trevliga!

stall_11.jpg


stall_6.jpg


stall_1.jpg


stall_5.jpg


stall_2.jpg


stall_3.jpg


stall_7.jpg


stall_8.jpg


stall_10.jpg


stall_12.jpg


aledal_1.jpg


(förlåt för det STORA ant bilderna men ni får bara inte missa detta)

hemsidan:http://www.aledals-ridcenter.net/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! Stora, ljusa boxar, spolspilta och stora fina hagar.

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! Små frimärkshagar, brist på förvaringsutrymmen och mörkt

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? Träfärgat trä :angel: och metall och galler ska vara svartlackat

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? Plats för täcken och andra saker i skåp med dörrar, bra upphängningsmöjligheter för det som behöver hängas upp.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut? ett halvlyxit om man tittar på vad jag skrivit oven. Ett super fint och frächt stall, dock utan spolspilta. Sadelkammaren var även den lite trång och tråkig.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?Att det är befolkat med personer som håller ordning så att det alltid ser snyggt ut
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Min åsikt är, som jag läst längre upp, hur man som människa och häst trivs i stallet.
Enligt mig är stallet där jag har min häst helt perfekt. Där är en bred stallgång, märkt säker hästgård, bra hösilage, bra hagar och ridvägar.
Det är ett mysigt stall med två boxar som är av tegel. Det är helt i min smak, vi har ett fint loft, bra sadelkammare och spolspilta. Ägarna till gården/den andra hästen är supertrevliga. Min häst trivs, jag trivs! Det är perfekt!!! :) :)
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Jag kan ju tala om varför jag ser spolspilta som en bekvämlighet... Mitt sto glömmer nämligen bort att lyfta på svansen när hon brunst-skvätter och oftast börjar hon brunsta innan det blir plusgrader ute (nästa häst blir en valack, nästa häst BLIR en valack, fast de kanske är grisiga på andra sätt...).
Fast det är klart, en automatisk svanstvättare vore ju ännå lyxigare... Stoppa in ett stycke äckelsvans, tryck på en knapp och ut kommer en ren och välfönad pälsglansad svans :bump:
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall!
Saker som stora boxar o stora hagar tycker jag är självklart. :angel: så lyx är: tvättrum med täckestorkar mm.
omklädningsrum med dusch (såklart finns toalett)
någon köksaktig del med micro och kyl.


2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall!
vet faktiskt inte..


3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
det beror lite på, färgerna är inte så noga faktiskt, bara det ser fräscht ut och att det hålls efter.


4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
gott om plats, till både hästens och min utrustning med väl avgränsade platser så att man slipper få andras grejjer på sin plats. finns inte redan ett annat fikarum så självklart bord o stolar så att man kan sitta o fika.


5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
har varit på ett par stycken..
det här stället är lyxigt
sen i usa har jag vart på några, där min tränare har sin verksamhet nu är ju inte alls dumt heller
underbara ridvägar
http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/theacres/P9090178.jpg
underbara omgivningar på gården, lummigt för att ge både skugga och insynsskydd
http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/theacres/P9090189.jpg
härlig uteplats att sitta vid
http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/theacres/P9090195.jpg
alla hästar har (förutom dom stora gräshagarna) en rasthage kopplad till boxen, bara att öppna en dörr baktill i boxen
http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/theacres/P9090194.jpg
stooooora ridbanor så att alla få plats
http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/theacres/25augusti/25augusti29.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/theacres/25augusti/25augusti27.jpg


6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
jag gillar detaljer, tex att göra något snyggt på golvet eller så.. svårt.. men detaljer iaf!
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Stallet på öland är utgångspunkt för mig med. As snyggt med fontänen där man kan skölja bett och sen är det småhus för sadelkammaren.
För ett lyxstall ska det vara iaf solarium och fön. Stor ljusa boxar med fönster i varje.
Färgerna Grönt och gult är snyggt (Tänk stuteriet Kempke-Hof i tyskland)
Det får absolut INTE vara mörkt i stallet, det är inte bra och inte ser det bra ut heller.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

pollan skrev:
innan när vi bodde i Kalmar så hade vi våra hästar uppstallede på aledal... ALLT där är ren LYX! å vill bara tillbaka när jag ser bilderna... fontänen är mitt i stallet imellan ridskole/privatryttarstallen och där tvättar man betten mm
detta är lyxigast i världen! Hästarna lever som kungar och drottningar, alla trivdes jättebra och framför allt var alla jätte trevliga!

stall_11.jpg


stall_6.jpg


stall_1.jpg


stall_5.jpg


stall_2.jpg


stall_3.jpg


stall_7.jpg


stall_8.jpg


stall_10.jpg


stall_12.jpg


aledal_1.jpg


(förlåt för det STORA ant bilderna men ni får bara inte missa detta)

hemsidan:http://www.aledals-ridcenter.net/

Det var den lyxigaste anläggning jag nånsin sett. Hur 17 kan det vara så billigt?
Det där hade jag betalat 4000 pix för..
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

_NMBA_ skrev:
Klättermaskin?

Nu blir jag nyfiken:)

Det kallas väl löpband också.
Ett rullband som man leder upp hästen på och sen knappar man in vilket program man vill köra. Olika lutningar på bandet och sånt. Så sätter rullbandet igång och hästen börjar gå/klättra :)
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Vilket stall! :love: Måste bara fråga vad man får betala för att stå där? Blir det till att leva på vatten och torra brödkanter? ;)
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Whoops skrev:
Vilket stall! :love: Måste bara fråga vad man får betala för att stå där? Blir det till att leva på vatten och torra brödkanter? ;)

På hemsidan står det att det kostar 2500-2800 kr/mån beroende på om man vill ha box med fönster eller inte.
Om jag fattade det rätt så ingår allt i det priset, verkar sjukt billigt :banana:
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

japp.. olika mkt om man vill ha fönsterbox lr inte.... då ingick nästan Allt såsom olika sorters foder,vitaminer fats jag har för mig att vi fick betala extra för mockning.. (3-4 år sedan vi bodde där)
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Har du då sätt bilderna från Tullstorp Dressage Stable som Hippson har i en artikel om just den anläggningen? (tänker på Tullstorp Dressage Stable)
 
Senast ändrad:
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)

Stora bra torkutrymmen
varmvatten!
Fina och "roliga" hagar.


2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)

Dålig luft
Galler för boxdörren
För små utrymmen

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)

Ljust och vitt:d Antingen grått, blått eller ngt i den stilen.

Annars är ju de boxarna med tegelväggar och snirkliga gröna galler inte jättefula:angel:

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)

Stor enskild plats, gott om plats för sadlar, stallskåp m.m
Fikaplats och bord med "myshörna"

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Nej, inte ett sånt "extremt"

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?

Att stallet är väl organiserat och städat/sopat tycker jag gör mkt för intrycket.!
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Jag tycker INTE att stall är lyx, föredrar lösdrift vilket säkerligen kommer avspegla sig i mina svar.

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)

Lösdrift, uppvärmd sadelkammare, rinnande vatten

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)

Galler mellan boxarna och ut till stallgången, dålig ventilation, dålig hästhållning

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)

Vitt i taket och på överdelen av väggarna, grått nertill

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)

Gott om plats, separat utrymme för att hänga upp täcken och som även används vid lädervård.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?

Har varit i andra stall som folk påstår vara lyxiga, men som JAG inte anser som lyx eftersom jag hela tiden ser det ur hästens synvinkel.
Ett lyxigt stall för min del är mitt eget, lösdrift, stora hagar, fri tillgång på mat och vatten, inga täcken på hästarna o.s.v.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?

Gör det lyxigt för hästen som ska bo där, inte för människan som spenderar 1 timme om dan i stallet.

/Madde
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Lyx för mig är Toa/dusch
Kök, ridhus
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall!
Spolspilta, stora hagar och ridhus. (+ toa)

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall!
Små boxar, konstiga personer (:angel: )

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall?
Det ska I N T E vara målat ju :p

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig?
Stort utrymme, värme och skåp där man kan ha g

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Nej det har jag inte...

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
nej
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Vore tacksam om ni kära bukefalister skulle vilja svara på denna lilla enkät angående stall-lyx:)

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
1. Stora ljusa boxar med engelska boxdörrar
2. Stora kuperade hagar
3. Ridhus + bra ridbana

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
1. Trånga stallgångar
2. Små, mörka boxar där hästarna inte kan se varandra eller se ut
3. Att det inte finns separata utrymmen för tex foder och redskap

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Murade boxar, ljusa väggar (men ej vita, ser lätt så sjabbigt ut) och någon färg på detaljerna, grönt är snyggt och ser lyxigt ut!

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Stor, ljus, tillgång till bra förvaring och egna skåp. Den ska självklart vara uppvärmd. Gärna tvättmaskin och ett utrymme där man kan torka täcken m.m.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Har varit i riktigt fina och välskötta, men ett riktigt lyxigt vet jag inte

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Först och främst att man helt enkelt håller det välstädat, rent och snyggt. Stilrent och att man har målat hela stallet i enhetliga färger.
Inte låter massa saker ligga framme och skräpa. Sen kan man ju lyxa till det med guldknoppar, lite snyggare namnskyltar och såna små detaljer :p
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Jag har en del lyx hemma tyckar jag ;) F.d. ägaren hade tävlingshästar... Det har inte jag, så jag och mina pållar tycker det är super-lyx...

Jag har 3 boxar (2 hästar: en d-ponny och en liten arab), 2 boxar på 12 kvm. en på 15 med gjutna golv och väggar, gallor mellan boxarna, fina trädörar som är 150 höga så dom kan få ut huvudet och kolla på allt. Uppvärmt sadelkammar med klinkers på golvet, plats för seldon, 3 sadler och 3 träns, massar av hyllor, krogar i messing o.dyl., plats för foder och en täckeshängare med plats för 8 täcken! Tvättmaskin och varmvattenberedare, tvättspillta m. tork-skåp, ponnybox och plats för en hästvagn. Super ventilation, stort höloft och direkt utgång til liten rasthaga/paddock och guten platta för gödsel präcis bakom stallet! Allt är fint målat och bara två år gammalt. Jag är SÅ glad:love:
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Solarium,Ridhus,Uppvärmt klubbrum/ombyte/fikarum

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Trång stallgång, små hagar utan bete, otrevligt&slarvigt folk

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Svart&grått tex. eller bara mahognylackat mörkt trä

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Jag gillar stora sadelkammare, där träns och sadlar hänger framme men att man har ett stoooort skåp där man får in fler sadlar,träns och annan utrustning

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Ja i Tyskland har jag sett ett jätte tjusigt stall, med flera solarium,spolspiltor,ridshus,enorma boxar,resturang,hotell mm. Däremot fanns där INGA hagar = hästarna står alltid inne, det är inte vidare trevligt

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Inte för mycket kirmskrams med kassar och täckeshängare i gångarna, rent och snyggt, allt på sin plats.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 735
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 310
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 901
Senast: MaRomer
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 651
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rumsren - hur gör ni på natten?
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp