Bukefalos 28 år!

Enkät: Stall-lyx!

Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Analyserat hösilage, stora boxar, fri tillgång på grovfoder

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Små frimärke hagar, kort utevistelse, oseriöst folk som slarvar och inte tänker på hästarna

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Ljusa och luftiga färger

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
STOR och i trä. Så det blir en mysig atmosfär. Inbyggda skåp i väggarna. Och så har den fönster (som inte vår har). Även en fika plats.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Ja, i närheten finns ett stall som jag tycker är lite lyxigt på insidan. Finns solarie och en mysig stor sadelkammare med soffa och allt.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Att det är välstädat och högt i tak. Bred stallgång och en praktisk lösning där man kan förvara spannar och höpåsar så de inte hänger på boxarna. Det ska se stilrent och snyggt ut och framförallt praktiskt. Snygga namnskyltar skadar ju inte på varje box.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
stora utrymmen, spolspiltor, fräscha stora boxar

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
små och trånga utrymmen (allt från hagar till sadelkammare), dålig ventilation, dålig belysning

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Färger spelar egentligen inte så stor roll, viktigaste är att det är rent och fräscht! Tegel och murade väggar mellan boxarna är snyggt.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Stort utrymme där alla har gott om plats, en "skåpsvägg" där alla har ett varsitt skåp, sadlar (med tränset brevid) på andra väggen. Rent och varmt, en "täckesdel" där man kan torka och hänga upp täcken.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Tyvärr inte.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Alltid rent och städat, ej stökigt med mycket grejer på boxarna. Stort och luftigt, så att alla hästar kan se åt alla håll och titta ut i stallgången.
Stallplan och hagar ska vara omskötta och välvårdade.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

_NMBA_ skrev:
1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)

Lyxigt för vem? Hästen, de anställda, hästägarna...?
Lyx för hästen kan vara lösdrift, lyx för anställda är när det är lättjobbat, lyx för hästägare kan vara guldknoppar och läskautomater...


2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Dålig ventilation. Trånga gångar och/eller dörröppningar. Lervälling över hela stallplanen.

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Ljust. Vitt?

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Gott om utrymme. Ordning och reda.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Ja, ett par.
Automatisk utfodring (som inte fungerade). Guldknoppar (som ingen hade tid att putsa). Rasthagar med sandbotten som odlats med gräs (vackert, men hästarna fick sandkolik). Stor sadelkammare (med skitig utrustning). Söta, trevliga stalltjejer (med 12 timmars arbetsdag och hälften av rekommenderad avtalslön).


6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Rent och välstädat. Bra luft. Det går inte att dölja brister i hästhållningen med färg och gardiner... ;)

Tio tecken...
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Solarium (till hästarna alltså), foderatoumater och kök

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Trånga gångar, dåligt lyse och ouppvärmd sadelkammare

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Som Lisens och Peders, ett speciiellt tegel, skitnsyggt.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Gott om plats, gott om sadelhängare, plats till allting, kakelgolv

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Beror på om Lisens och Peders räknas? Vet inte om det är jättelyxigt men sjukt snyggt!

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Inte just nu

Tack för svar:bow:[/QUOTE]
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Eller jo, nu kom jag på ett annat lyxigt stall, eller, ja ridhuset är iaf lyxigt ;). Jan Brinks. Det var fint! :)
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

pollan skrev:
innan när vi bodde i Kalmar så hade vi våra hästar uppstallede på aledal... ALLT där är ren LYX! å vill bara tillbaka när jag ser bilderna... fontänen är mitt i stallet imellan ridskole/privatryttarstallen och där tvättar man betten mm
detta är lyxigast i världen! Hästarna lever som kungar och drottningar, alla trivdes jättebra och framför allt var alla jätte trevliga!

stall_11.jpg


stall_6.jpg


stall_1.jpg


stall_5.jpg


stall_2.jpg


stall_3.jpg


stall_7.jpg


stall_8.jpg


stall_10.jpg


stall_12.jpg


aledal_1.jpg


(förlåt för det STORA ant bilderna men ni får bara inte missa detta)

hemsidan:http://www.aledals-ridcenter.net/


De jag sålde min häst till bor på Öland på somrarna och har hästarna uppstallade på aledal då.. Kommer nog passa min förra ponny perfekt! :D
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Ridbana, analyserat foder, bilfria ridvägar skulle kännas som lyx för mig, det stallet jag står i nu känns som lite lyx med spolspilta, varmvatten och täckestvättmaskin!
Jag har varit i hovstallet, det var lite utöver det vanliga men inte alls så som man hade tänkt sig, vet inte om det är lyxigare nu, min sambo var där o jobbade när de byggde om stalldelen, han säger att det blev väldigt fint iaf, men det säger han om alla sina jobb :bump:
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

vill bara tillägga att så länge man håller rent och snyggt och var sk har sin plats kan man skapa en lyxig känsla även i de mest sunkiga stall :banana:
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
det jag skulle klassa som lyx är en rymlig spolspilta med varm/kallvatten, en uppvärmd och rymlig sadelkammare samt ett torkrum med tvättmaskin

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
trånga stallgångar, mörkt, lågt i tak

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
ngt mörkare boxinredning än vanlig "träfärg" (blir så skitigt annars), det får inte va för mkt guldgrejer utan mer "lagom", gärna en mörkare färg nertill o ljusare upptill

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
hehe STOR.....!! :angel: massa fina garderober (inte såna där tråkiga vita!), sen fina tränshängare, massa hyllor, täckeshängare osv. nån fåtölj, några stolar, bord o kanske ett kylskåp!

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
ja jag har varit hos brink, hehe värsta lyxen!!

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
tkr utsidan är viktig, det är ju det första man ser! tkr det är fint med en grusad, stor stallplan, såna fönster som ser ut som halvmånar (inte vanliga fyrkantiga asså), gärna putsad stallfasad (typ ljusgrått), massa fina blommor o planteringar!
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

:bow: Lyxigt stall för mig är::bow:

1. Nämn minst tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
  • Solarium
  • Lösgående skrittmaskin under tak.
  • Stort ridhus
  • Stor ridbana
  • Hoppbana på gummiflis eller liknande material.
  • Boxar för stor häst på minst 14 kvm
  • Boxar för B & C ponny på minst 9 kvm
  • Box för stora ponnyer på minst 12 kvm
  • Spolspilta
  • Veterinärrum
  • Stallgång som även kan fungera som löpargång. Den är alltså bredare än 4 m
  • Bra tillgång till bra foder och strö.
  • Fina halmbäddar i alla boxar.
  • Högt till tak.
  • Snygg och fin stallplan

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
  • Stallet är smutsigt
  • Stallet har små boxar och spiltor, eller lösdrift på liten yta
  • Stallet har dåligt foder

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Ljusa färger, men tvådelat. Nedre delen mörkare än övre delen.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Stor sadelkammare med gott om plats för allt. Det får absolut inte vara trångt.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Japp. har varit i ett sådant ofta i Polen. Stället som anordnade ponny EM.:love:

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Det ska vara rent och snyggt. Väggar och boxar ska vara rena hela tiden.

:bow::cool: :cool: :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall!

Hogt i tak, stora fonster och riktigt stora boxar.
Dvs minst 10-12 kvadratmeter for stor hast.

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall!

Ojamnt golv, dalig belysning, saker som hastarna kan skada sig pa.

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall?

Naturfargat tra! Gjutgjarn som ar svartmalat.


4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig?

Mycket plats! Sadelhangare i massing eller gjutjarn i litet gammeldags stil. Rejala skap att ha alla smasaker i.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?

Ja! Tesoras stall som gar i spansk stil med murade boxar. Detta stall ar vitrappat och med tradetaljer och har oppningsbara fonster i boxarna. Det ar ljust och RYMLIGT och hogt i tak. Och har BREEED stallgang!

Det ar faktiskt ett av de fa stall jag sett som jag skulle tanka mig att ha sjalv!

Det enda som fn saknas ar en riktig sadelkammare. ( Men jag ar saker pa att Tesora kommer bygga en san sa snart hon hinner).

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?

Jag tycker man ska ga efter att ha sa stora rena ytor som mojligt. Ska man ha "dekor" ska den vara sparsmakad och ga i stil med stallet.

Att stallet ar ljust och luftigt och har bra belysning ar A och O.

/KT
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Tre saker bara blir svårt att få ihop det. men nu tar jag ur själva stallet synpunkt och inte samarbetet i det.
1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...) Stora bra hagar, ridhus, spolspita

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...) Dåligt med ridvägar, att allt foder ingår i så stor mäng man själv vill ha med analyserat hö så klart, dåligt med utrymme d.v.s. det ska vara bra med plats över allt

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...) Lyx har inget med sådana färger att göra, färgerna ska vara färger som får stallet att se stort, luftigt och ljust

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...) Mycket utrymme bör man få, så att det inte ligger ett skit i stallgångarna, det ska finnas plats för täcken, 2-3 sadlar, flera träns, körutrustning om man vill hålla på med det, skydd, ryktlåda, helst ska man få någon form´utav skåp/garderob där alla täcken, smörjgrejer, ryktlåda, lindor, skydd m.m. går in då ser det renare å fräschare ut därinne iochmed att inga smågrejer någonsin ligger synligt för ögat

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut? Inte i min bennämning, alla har olika uppfattningar av vad lyx är min uppfattning täcks aldrig upp helt av någon annan även om vi kan ha snarlikna ideer

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut? Hålla rent å fräscht, stort å luftigt å ljust hjälper mycket tycker jag. Små plicker plocker som ligger överalt ser för jäkligt ut å därmed även oppfrosigt å olyxigt
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

Guld kronor i taket, häst solarium ,inglasad läktare med en bar i gärna med en kamera så man kan kolla på när man har ridit (självklart en plastma tv)och lite smått och gott:D :p

typ som hoss jan brink då :p Han har en bar i sitt ena ridhus :D
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)

Spolspiltamed varmvatten, en lucka i golvet med automatisk utgösling i varje box, stora boxar med egen utgång med rasthage på baksidan. (så som på tidigare bild.), vattenkoppar, tvättmaskin och fika rum. toalett med dusch. häst dammsugare.
låga boxväggar med galler upptill för hästarnas välbefinnande.(alla hästar ska se varandra.) hö och foder luckor i varje box, med krubborna i golvhöjd, för att hästen ska äta lågt. gärna galler nedtill på framsidan av boxen så hästarna kan ha koll ut i stallgången även att den äter.
herregud det finns så mycket man kan lägga på listan.
lutning på golvet som någon annan nämde.
ordentligt belysning och ventilation är grundläggande.
hö och spån nedkast från loge med lucka i taket i varje box.
ordentligt med stora och många fönster.
en ordentlig plats för hovslagaren, utan drag och gärna med infravärme på vintern.
traktor och fyrhjuling med tillbehör.
ridhus och rund corall under tak.
välplanerad bilparkering.
bra uppbindnings platser båder utanför och inne, om flera håller på skall man inte behöva flytta runt på hästarna om en vill gå ut.



2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)

boxar som är för små, eller ex, en shettis med för höga boxväggar.
blöta och för dåliga underlag i boxen.
dåligt foder.
slarviga okunniga häst ägare.
spindelväv i hörnen.
det finns mycket som inte borde finnas även i ett icke-lyx stall.


3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)

oj, det är helt olika, jag har sett röd och svart inredning som var jätte fint. men jag tror inte det hade passat in någon annan stans. färg efter utformning får jag nog säga. vitt tak iallafall för ljuset skall spridas så mycke som möjligt.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)

alla hästar skall ha ett eget skåp, ett bra torkrum för täcken som har bra ventilation.. (vet folk som har slarvat och fått mögel i väggar och tak och fått riva ut allt.. )
i sadelkammaren skall det vara ljust och finnas värme, plats att putsa saker och gärna en radio. det ska vara inbjudade att putsa sadel. :D



5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?

japp. flera olika, men sen kan det variera lite, vissa stallar har det lyxigt på det ena viset men stora brister på annat.
ex, fina boxar-dåliga hagar eller jätte fina hagar och dåliga förvaringsmöjligheter för foder osv osv.
Ett stall hade typ teglat golv i gråa nyanser, med ek partier. fruktansvärt snyggt!

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?

ordentliga förvarings möjligheter.
rent och inga saker som ligger framme och skräpar.
mattor på golven:angel:
en bild på hästen och ordentlig namnskylt vid varje box.
så även nya människor i stallet ska veta vilken häst som är vilken.


jag kan komma på en hisklans massa till, men det får räcka. :D
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

pittesmå

Hahaha! :rofl: :rofl: :rofl:
Du kan verkligen inte haft nån tur med dina pojkvänner!
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...) Solarium, foderautomater, plexiglas-tak som kan öppnas

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)Trånga utrymmen, synliga redskap, "plåtter"

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)Ingen speciell färg, men att allt är i samma färg/två olika färger och symetriskt.

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)En lyxig sadelkammare är uppvärmd, har gott om plats mellan sadlarna, fläkt för att få bort fukt.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?Ja, som jag beskrivit ungefär. hade solarium, plexiglastak som kunde öppnas, blev ljust och fint och bra luft, mönsterkrattad stallplan, fina blomarrangemang mm.

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?Ha alltid rent och snyggt, inga saker ståendes i stallgången (ryktlådor, hinkar mm), fint målat och underhållet.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1.Spolspilta, fönster till alla boxar, täckestork.

2. Höpåsar och hinkar överallt (t.ex. hängandes på boxdörren), lågt i tak,

3. Ljusa färger eller träfägat (ljust trä). Gärna smidesdetaljer. Absolut inte för många olika färger.

4. Gott om utrymme, mer än en sadelhängare per häst (står man il yxigt stall har man nog råd med två sadlar), ljust och uppvärmt. Låsbara skåp för förvaring av utrustning.

5. Inte ngt riktigt lyxigt, men där jag står nu är ljust och fräsht. Stora, nya boxar, allt enhetligt. Fin sadelkammare med stora skåp. Dushspilta.

6. Fikautrymme/ omklädningsrum. Snyggt, välsopade gångar. Som sagt inte massa höpåsar och hinkar hängade överallt, samma gäller kärror och grepar o.dyl.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Stora boxar, spolspilta, stora hagar

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Allmän o ordning

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Naturligt trä

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Stora skåp där man kan låsa in sadel, träns etc. Uppvärmd ska den vara och en plats där man kan ställa ev. betforhinkar. Gedigen diskbänk och rinnande vatten, både varmt och kallt.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Inte direkt..
6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Se till att hålla allt rent och snyggt.
 
Sv: Enkät: Stall-lyx!

1. Nämn tre saker som du tycker ska finnas i ett lyxigt stall! (ex. spolspilta, 20 kvm. stora boxar m.m...)
Uppvärmd & rymlig sadelkammare. Gott om uppbindningsplatser. Fri fodertillgång med många olika valmöjligheter.

2. Nämn tre saker som INTE får förekomma i ett lyxigt stall! (ex. trång stallgång, galler m.m...)
Mörker! Trånga utrymmen. Små/inga hagar.

3. Vilka färger tycker du det ska vara på inredningen i ett riktigt lyxigt stall? (ex. blått med guldknoppar...)
Trä och murat!

4. Hur ser en lyxig sadelkammare ut för dig? (disponering av utrymmet...)
Rymlig, väl tilltaget med plats för utrustning, gärna separerat från garderob.

5. Har du någon gång varit i ett riktigt lyxigt stall? Hur såg det ut?
Har varit i många olika men inget har hittills varit något drömstall...

6. Har du några fler tips på detaljer som får stallet att se lyxigt och proffessionellt ut?
Det är inte detaljerna som gör det. Det är helheten. Ett gammalt stall kan se mer lyxigt ut än ett nytt, bara det är välskött! Sopa, kratta, sätt blommor utanför dörrarna.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 692
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 299
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 868
Senast: MaRomer
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 636
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp