Enkel fråga om tv..

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare fialotta99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 781
Sv: Enkel fråga om tv..

Nu är jag ingen föräldrer, men jag fick tv när jag var sju i mitt egna rum. Men den tv:n var jag också tvungen att spara till själv om jag nu ville ha en.

Jag har inte barn men jag kan ju svara på när jag själv fick egen tv i rummer: Aldrig. Jag har aldrig fått ha tv i mitt rum, vilket jag inte haft några problem med.

Inget av mina barn har en egen tv. De är 16 och 7.

Ser ingen som helst anledning att de ska ha en egen tv. Kan de inte titta tillsammans med övriga familjen så kan de vara utan tv-tittande. Sen får man kompromissa om vilket program som det ska tittas på.

kl
jag är 17 snart och jag har ännu inte tv på rummet. Känner heller inget behov av det. Har dator ist och kollar mest på film/webb-tv :)

Min son fick sin när han var 8,5 år och hade sparat ihop till ett tevespel själv på hösten och då fick han teven i julklapp (mest för att jag hade sovrum och storarum ihop då och orkade inte höra på ljudeffekterna:o).
Dottern sålde jultidningar så hon fick till en tv i premie när hon var drygt 8,5 år.
Mina barn har haft behov av egen tv, sonen för att han ville spela tv-spel och dottern har alltid älskat att titta på en film efter skolan och då ligga och mysa och vila i sängen innan stallet.
Dotterns stora intresse för film håller fortfarande i sig och sonen övergav tv´n när han var 10 till förmån för datorn (med hörlurar) så den tv´n har istället stått i köket i alla år;)

Inget av mina barn har en egen tv. De är 16 och 7.

Ser ingen som helst anledning att de ska ha en egen tv. Kan de inte titta tillsammans med övriga familjen så kan de vara utan tv-tittande. Sen får man kompromissa om vilket program som det ska tittas på.

En anledning kan vara att man vill vara ifred med vänner och kolla på film/serier..

aldrig. Finns en gemensam tv i vardagsrummet. Fler behöver man inte

Då kan man boka in en kväll då övriga familjemedlemmar håller sig undan. Ge och ta ge och ta

Jag har aldrig haft egen TV, men bada mina syskon hade det. Dom sparade själva och hade den mest när dom hade kompisar hemma och ville titta pa film ensamma. Jag var i stallet jämt sa jag hade inget behov av nagon. Tror syskonen köpte sina i mellanstadiet ngn gang.

aldrig. Finns en gemensam tv i vardagsrummet. Fler behöver man inte

Samma här. D.v.s man kan tycka att det vore bekvämt för oss att ha en till eftersom dottern (elva år) ibland spelar Wii men detta gör hon lika ofta med sin far så då kan de lika gärna vara i vardagsrummet. Retar man sig på oljudet så finns det hörlurar.

Både min man och jag storprioriterar datorn framför TV:n så vi tittar bara på nyheterna (jag) och en och annan serie vilket ofta är sena kvällar när dottern ändå ska sova. I övrigt tittar hon och jag tillsammans som "mys" på saker ibland och till undantagen hör att det råkar dyka upp någon intressant grej 19-20 när det är Simpsons i dotterns värld men det brukar lösa sig det med.

Hellre att vi samtalar kring vad vi ser och när än att hon isolerar sig på sitt rum (mer än när hon vill vara ifred med vännerna - sådant är naturligtvis helt accepterat) och vill vännerna och hon se på film så kan jag och maken gärna spendera en kväll samtalandes i köket - det är ändå alltid för lite av den varan mellan fotbollsträningar och pendlande.

Nej, Sveriges ekologiska fotavtryck behöver inte bli större.

Jag fick TV på mitt rum någon gång på mellanstadiet tror jag, det var dock mest pappa som tittade på sport på den. Mina bröder fick ett gemensamt TV-rum när jag flyttade hemifrån (då var de 14 resp 18 år) men innan dess har de inte haft TV på rummet.

Jag tycker inte det handlar om en ålder utan om ett behov och då föräldrarnas behov (om det är dom som ska köpa den). Mitt barn hade nog fått TV ganska tidigt eftersom jag inte vill sitta och titta/lyssna på massa skit men det beror ju på hur man är som person. Jag ser ingen anledning till att få egen TV bara för att utan det ska finnas ett verkligt behov av det.

Jag har inte barn men jag kan ju svara på när jag själv fick egen tv i rummer: Aldrig. Jag har aldrig fått ha tv i mitt rum, vilket jag inte haft några problem med.

Kan svara på samma sätt: aldrig. Jag har fortfarande ingen TV i sovrummet, och har aldrig haft.

Har väldigt svårt att se att jag nånsin skulle ha mer än en TV i lägenheten, och har man bara en TV verkar det ju lite märkligt att den skulle stå i barnkammaren. Så mina barn kommer heller aldrig få en egen TV på rummet.

En anledning kan vara att man vill vara ifred med vänner och kolla på film/serier..

Men då kan man väl använda datorn? Så gör jag iaf, vill jag nån gång se en film i sängen så tar jag in den bärbara datorn i sovrummet och ser filmen på den. Mycket smidigare än att permanent ha en TV ståendes i sovrummet.

Min son kommer aldrig att få det, han får inte titta på TV nu heller som 1-åring, mer än när vi ser på "På spåret"...Vi är och kommer att vara mycket sparsamma med TV och filmtittande. Tror inte det är bra, varken för honom eller för oss.

Ja ?

Man löser det på ett sätt som passar familjen, jag gav bara ett exempel på när det kan vara bra med två TV ( eller bärbar dator om man har ).

Syftet var ju att få fram det ( för mig ) smidiga i att ha mer än en TV när barnen är större och umgås med vänner osv ( bärbar dator fyller ju samma funktion ).

Har inga barn, men kan svara för mig själv. Jag var kring 11-12 när jag fick min första egna TV.

Har inga barn. Hade aldrig TV på rummet, vare sig som barn eller tonåring. Om jag hade barn skulle de inte få ha TV på rummet förrän de var minst 10 år. Ser absolut INGEN anledning, och risken är alltför stor att det blir mycket okynnestittande med en egen TV på rummet.

Liknande trådar

Småbarn Jag blir galen! Vi har problem med sovkonstellationen hemma. Två barn 3,5 + 6 år. 6-åringen har en 90-säng på sitt rum, 3,5-åringen en... 2
Svar
23
· Visningar
956
Senast: Amha
·
Småbarn Ni som har barn som inte har eget rum, Hur har ni löst det? Har ni förvaring och leksaker i vardagsrummet? Sover barnen tillsammans med er?
Svar
12
· Visningar
1 170
Senast: Jozze
·
Småbarn Jag har fått för mig att jag vill skaffa en lekstuga till barnen. Hur är bäst att gå till väga? Jag tänker att det är onödigt att köpa... 2
Svar
26
· Visningar
1 583
Småbarn Min fyraåring har en längre tid upplevts lite trött. Vi har frågat om det hos vårdcentralen när han varit där i andra ärenden men det... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka