Ensam-träna?

Trolla

Trådstartare
Har en snart 7 månaders blandras (Labbe/schäfer) som är hemsk att lämna ensam... Han är oftast med mig på jobb och ligger då i sin bur i bilen ca 3,5-4 h/dag sover konstant hela tiden (jag ser honom genom fönstret...) aldrig pip, gnäll eller orolig!

Men lämnar man honom hemma förstör han allt i sin väg, tuggar på dörrkarmar/dörrar och klättrar... Har provat att lämna korta stunder (under 10 min) och hålla mig i närheten, men inget hjälper han blir förtvivlad och ska UT!
Har även testat att ha honom i bur inne, men då försökte han gnaga sig genom buren (han böjde gallret rejält på sina ställe)
Kvällstid ligger han dock i sin bur och sover när vi tittar på TV, kvittar om dörren är öppen eller stängd... Han är även lös på bottenvåningen nattetid och rör aldrig något...

Tips på hur man ska träna honom att vara ensam hemma?
 
Hur gör du när du lämnar honom hemma? Har ni några särskilda rutiner?

Jag hade sett till att hunden är rejält trött mentalt(Spårträning är svårslaget i detta syfte) sen varvat ner ordentligt innan jag lämnar den tillsammans med något riktigt smaskigt att tugga på (som tar iaf 30 minuter att äta upp). Och sen ha någon form av övervakning för att vara säker på att den är lugn när jag går tillbaka.

Viktigast är nog att hitta en rutin som hunden känner igen och är trygg med för det verkar den inte vara nu. När man väl har hittat det så kanske man tillslut kan lämna hunden även när den inte tränat innan eftersom den blir "programmerad" att ta den lugnt när den är ensam och kanske till och mer ser fram emot det eftersom den får något gott att tugga på.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 153
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 160
Senast: Migo
·
Hemmet Jag har bott högt upp hela mitt vuxna liv. Portkod, högt upp, säkerhetsdörr. Jag har därmed alltid känt mig väldigt trygg hemma. I...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 770
Senast: BernT
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp