Ensamträna äldre hund

pepp

Trådstartare
Styrelsen var förbi nyss och sa att herr pudel ylar på nätterna (var ute ikväll) vet inte riktigt hur det ser ut på dagarna, ska gå och prata med grannarna i veckan (är 3 stycken grannar, samtliga pensionärer som är hemma hela dagarna).

Igår var sambon borta, så jag löste det genom att ta med herr pudel på festen jag for på och sen fick han vara ensam ca 3 timmar tills jag kom hem. Annars brukar jag lösa det så att mina föräldrar tar honom, men det är ju inte alltid dom kan. Kommer i fortsättningen att inte gå ut om nu inte sambon är hemma.

På veckorna har jag löst det så att mamma hämtar herr pudel runt 11 på vardagar och sen har honom hos sig till på onsdag eftermiddag, på torsdagar och fredagar åker jag hem på lunchen och rastar honom en längre runda. Funderar om jag ska börja ta med honom till jobbet och ha honom i bilen?

Men, måste ju ändå gå i grunden med problemet. Han låter inte om jag bara går korta svängar till tvättstugan etc, Han låter om han ser mig åka från sovrumsfönstret (stänger igen där nu) hur gör man? Känner mig helt uppgiven nu :(
Det verkar gå i perioder också, för det är inte förrän nu som vi fått klagomål..

Ursäkta om det blev en kollrig tråd,,,
 
Har du nyligen flyttat eller ändrat någon annan rutin? Det låter som att du har kartlagt en del, tex att han ylar om han ser dig från fönstret. Välj en plats där han är trygg och träna på att lämna honom där. Ett tips är att filma med webbkamera så att du kan se hur han beter sig.
 
Styrelsen var förbi nyss och sa att herr pudel ylar på nätterna (var ute ikväll) vet inte riktigt hur det ser ut på dagarna, ska gå och prata med grannarna i veckan (är 3 stycken grannar, samtliga pensionärer som är hemma hela dagarna).

Igår var sambon borta, så jag löste det genom att ta med herr pudel på festen jag for på och sen fick han vara ensam ca 3 timmar tills jag kom hem. Annars brukar jag lösa det så att mina föräldrar tar honom, men det är ju inte alltid dom kan. Kommer i fortsättningen att inte gå ut om nu inte sambon är hemma.

På veckorna har jag löst det så att mamma hämtar herr pudel runt 11 på vardagar och sen har honom hos sig till på onsdag eftermiddag, på torsdagar och fredagar åker jag hem på lunchen och rastar honom en längre runda. Funderar om jag ska börja ta med honom till jobbet och ha honom i bilen?

Men, måste ju ändå gå i grunden med problemet. Han låter inte om jag bara går korta svängar till tvättstugan etc, Han låter om han ser mig åka från sovrumsfönstret (stänger igen där nu) hur gör man? Känner mig helt uppgiven nu :(
Det verkar gå i perioder också, för det är inte förrän nu som vi fått klagomål..

Ursäkta om det blev en kollrig tråd,,,
Har du nyligen flyttat eller ändrat någon annan rutin? Det låter som att du har kartlagt en del, tex att han ylar om han ser dig från fönstret. Välj en plats där han är trygg och träna på att lämna honom där. Ett tips är att filma med webbkamera så att du kan se hur han beter sig.

Vi flyttade in hos min pojkvän i april, och i början var det inga problem! Han har sin favoritplats på fönsterbrädan där han kan sitta och titta ut på gångbanan. Där sitter han oftast när jag kommer hem också, om han inte står vid dörren.

Ska testa filma honom!
 
Kan du ta en annan väg den första biten så att han inte kan se att/när du går iväg?

Filma är bra. Kanske grannarna överdriver och då kan du styrka vad han gör när du inte är hemma.
De säger att han ylar på nätterna? Är ingen hemma nattetid?
 
Kan du ta en annan väg den första biten så att han inte kan se att/när du går iväg?

Filma är bra. Kanske grannarna överdriver och då kan du styrka vad han gör när du inte är hemma.
De säger att han ylar på nätterna? Är ingen hemma nattetid?

Han ser mig inte från fönstret när jag går, därför jag stänger för i sovrummet :)

Det rör sig om kanske 2-3 kvällar i månaden, ibland mindre. Det är när vi/jag går ut på krogen (blir ensam i cirka 3 timmar då)
 
Men då är det ju en överdrift att han ylar på nätterna när du är borta på kvällen. Filma innan du pratar med grannarna tycker jag, så har du svart på vitt. Annars blir det ju svårt när du inte vet.

Kan du sysselsätta honom med något tröttande innan du går? Det hjälper inte att motionera, då är han bara trött ca 5 min. Något slags hjärngympa måste det vara. Så han blir trött och går o lägger sig.
 
Men då är det ju en överdrift att han ylar på nätterna när du är borta på kvällen. Filma innan du pratar med grannarna tycker jag, så har du svart på vitt. Annars blir det ju svårt när du inte vet.

Kan du sysselsätta honom med något tröttande innan du går? Det hjälper inte att motionera, då är han bara trött ca 5 min. Något slags hjärngympa måste det vara. Så han blir trött och går o lägger sig.

Fast jag tycker 03.00 är natt :D det var då jag kom hem i lördags. Ställde mig och lyssnade mot fönstret och hörde att han körde en liten skönsång...

Jo. Vet dock inte vad. Vi är inte så bra på hjärngympa förutom att leta upp pipleksak i skogen.. så det kan jag ju testa. I dagsläget känns det dock inte som att jag vågar lämna han under natten mera då vi blivit tillsagda några gånger nu...
 
Som sagt, trotta ut hunden ordentligt och trana sedan pa samma satt som for en ung hund. Sarskilt som det ar ett nytt "behavior" borde det inte vara sa svart om ni bara tar det langsamt och ser till att hunden kan vara successful varje gang under traningen.
Se ocksa till att ha nagot sarskilt gott, ett ben eller "puzzel" leksak kanske, som hunden BARA far nar den ar ensam.
 
Eftersom du själv skrivit kvällar och inga tider så tar man ju för givet att det är kvällar @pepp och jag håller med om att kl 03.00 är natt.
 
Lämna i bilen är ingen bra lösning och dessutom inte lagligt. Hundvakt när du måste lämna ensam, fram tills du löst problemet? Kanske vill någon av dina grannar ställa upp och få lite sällskap och en liten slant? :)
 
Igår skulle jag och sambon gå på bio lite spontant på kvällen. Vi var borta 2 h 15 min.

Spelade in herr pudel på mobilen... och det var katastrof. Han lät från det vi gick tills det att vi kom hem.... :( :(

Han hade varit hos mina föräldrar under dagen där han lekt med deras hund och fått några små promenader. När han kom hem promenerade vi cirka 30 min, sen fick han en strumpa med en leksak i för att aktivera sig lite, detta höll han på med ett bra tag.

Han var lugn när vi lämnade honom (såg mest ledsen ut) :(

Ska kolla min nya dator och se om jag kan filma han efter lunch idag och se om det är lika illa under dagarna...
 
Hur tl
Igår skulle jag och sambon gå på bio lite spontant på kvällen. Vi var borta 2 h 15 min.

Spelade in herr pudel på mobilen... och det var katastrof. Han lät från det vi gick tills det att vi kom hem.... :( :(

Han hade varit hos mina föräldrar under dagen där han lekt med deras hund och fått några små promenader. När han kom hem promenerade vi cirka 30 min, sen fick han en strumpa med en leksak i för att aktivera sig lite, detta höll han på med ett bra tag.

Han var lugn när vi lämnade honom (såg mest ledsen ut) :(

Ska kolla min nya dator och se om jag kan filma han efter lunch idag och se om det är lika illa under dagarna...
Hur törs du chansa på 2 och en halv timme i hyreshus finns inget lättare sätt att bli hatad av grannarna än att lämna en ylande hund flera timmar !! :-(
 
Hur tl

Hur törs du chansa på 2 och en halv timme i hyreshus finns inget lättare sätt att bli hatad av grannarna än att lämna en ylande hund flera timmar !! :-(

Fullt medveten om det. Och ja det var kanske i längsta laget för honom.
Grannarna brevid var dock inte hemma och dom övriga har inte klagat..

Jag tänkte att han var trött och lugn efter dagen så...
 
Igår skulle jag och sambon gå på bio lite spontant på kvällen. Vi var borta 2 h 15 min.

Spelade in herr pudel på mobilen... och det var katastrof. Han lät från det vi gick tills det att vi kom hem.... :( :(

Han hade varit hos mina föräldrar under dagen där han lekt med deras hund och fått några små promenader. När han kom hem promenerade vi cirka 30 min, sen fick han en strumpa med en leksak i för att aktivera sig lite, detta höll han på med ett bra tag.

Han var lugn när vi lämnade honom (såg mest ledsen ut) :(

Ska kolla min nya dator och se om jag kan filma han efter lunch idag och se om det är lika illa under dagarna...

Men har ni tränat något längs vägen? Eftersom han låter genast han blir lämnad, hur länge har han klarat innan ni lämnade honom i ett par timmar? Och du skriver om dagarna, är han ensam om dagarna också, utan att du vet hur han hanterar det alls?

Nog för att jag sympatiserar med grannarna också, men jag blir framförallt ledsen för hundens skull. Ni måste ju ge honom en chans att bli trygg med att lämnas ensam?
 
Men har ni tränat något längs vägen? Eftersom han låter genast han blir lämnad, hur länge har han klarat innan ni lämnade honom i ett par timmar? Och du skriver om dagarna, är han ensam om dagarna också, utan att du vet hur han hanterar det alls?

Nog för att jag sympatiserar med grannarna också, men jag blir framförallt ledsen för hundens skull. Ni måste ju ge honom en chans att bli trygg med att lämnas ensam?

Lämnat han kortare stunder när vi haft tvättstuga/handlat osv. Har då inte spelat in dock...

Ja det skär i mitt mammahjärta :( han är ensam nu ja fram tills att jag åker hem på lunch. Våra grannar har inte klagat på dagarna så just därför tänker jag att han är tyst, men ska kolla det idag om jag får datorn att fungera, annars testar jag med mobilen igen.

Vi har bott på flera olika ställen och aldrig haft problem under dagarna (knappt nån kväll/natt heller) så jag vet inte vad det är nu...

Mamma skulle komma över med kompostgaller så jag kan börja vänja han korta stunder nu..
Vet att det var ogenomtänkt igår :banghead:
 
Lämnat han kortare stunder när vi haft tvättstuga/handlat osv. Har då inte spelat in dock...

Ja det skär i mitt mammahjärta :( han är ensam nu ja fram tills att jag åker hem på lunch. Våra grannar har inte klagat på dagarna så just därför tänker jag att han är tyst, men ska kolla det idag om jag får datorn att fungera, annars testar jag med mobilen igen.

Vi har bott på flera olika ställen och aldrig haft problem under dagarna (knappt nån kväll/natt heller) så jag vet inte vad det är nu...

Mamma skulle komma över med kompostgaller så jag kan börja vänja han korta stunder nu..
Vet att det var ogenomtänkt igår :banghead:

OK. Jag tror du måste släppa allt han har klarat förut, du får förhålla dig till vad han faktiskt klarar idag helt enkelt.

Och tänk på att varje gång han får panik av att lämnas så blir det svårare att lära honom vara trygg, så ta det på allvar och börja från grunden! Annars bygger du bara in en massa onödiga hinder. Risken är nog väldigt stor att han gråter även på dagarna oavsett om grannarna klagat eller ej, akta dig för att anta att han klarar saker helt enkelt. Bra att du inser att det var ett misstag att lämna honom igår, ta det på allvar och hjälp honom bli trygg innan du gör om det. :up:
 
Eftersom det är olagligt så är det inget jag rekommenderar att du gör.

Hunddagis eller hundvakt när ni är borta känns avsevärt mer lämpligt.

Det visste jag inte :) i värsta fall har jag mina föräldrar som nog kan ta honom resterande dagar om han nu inte är tyst under dagarna...
 
Styrelsen var förbi nyss och sa att herr pudel ylar på nätterna (var ute ikväll) vet inte riktigt hur det ser ut på dagarna, ska gå och prata med grannarna i veckan (är 3 stycken grannar, samtliga pensionärer som är hemma hela dagarna).

Igår var sambon borta, så jag löste det genom att ta med herr pudel på festen jag for på och sen fick han vara ensam ca 3 timmar tills jag kom hem. Annars brukar jag lösa det så att mina föräldrar tar honom, men det är ju inte alltid dom kan. Kommer i fortsättningen att inte gå ut om nu inte sambon är hemma.

På veckorna har jag löst det så att mamma hämtar herr pudel runt 11 på vardagar och sen har honom hos sig till på onsdag eftermiddag, på torsdagar och fredagar åker jag hem på lunchen och rastar honom en längre runda. Funderar om jag ska börja ta med honom till jobbet och ha honom i bilen?

Men, måste ju ändå gå i grunden med problemet. Han låter inte om jag bara går korta svängar till tvättstugan etc, Han låter om han ser mig åka från sovrumsfönstret (stänger igen där nu) hur gör man? Känner mig helt uppgiven nu :(
Det verkar gå i perioder också, för det är inte förrän nu som vi fått klagomål..

Ursäkta om det blev en kollrig tråd,,,
Lämna honom aldrig ensam på riktigt bara när ni tränar. låt honom inte se och veta att ni lämnar honom på riktigt dvs genom fönster. Tills han vågar vara ensam så är det bättre att lämna honom i bilen om det blir kris än att lämna honom ensam (om han är trygg där).

När ni tränar gå ut och kom in igen innan han hinner börja yla. Hinner han bli ledsen så gå in och be honom helt odramatiskt att gå på platsen och lägga sig (vilket han bör ha lärt sig innan, annars lär honom innan) gå ut igen och ännu snabbare in så han inte hinner bli ängslig.
Ibland så står du bara utanför dörren andra gånger så går du ända ner öppnar och stänger portdörren, smyger upp bara nog långt så du hör om han blir lessen. Blir han ledsen så smyg ner och öppna porten, gå upp, in och lägg honom, ut igen osv massor av gånger. Se till att ha en bra bok då det blir många, långa timmar i trapphuset.

Att ni går ut ska vara helt odramatiskt och även när du kommer hem, precis som om du varit på toan, du behöver inte hälsa eller göra någon stor affär av det. Ibland är matte ute 1 minut och succesivt utökas tiden, till ibland 1 minut och ibland 2 timmar osv.
 
OK. Jag tror du måste släppa allt han har klarat förut, du får förhålla dig till vad han faktiskt klarar idag helt enkelt.

Och tänk på att varje gång han får panik av att lämnas så blir det svårare att lära honom vara trygg, så ta det på allvar och börja från grunden! Annars bygger du bara in en massa onödiga hinder. Risken är nog väldigt stor att han gråter även på dagarna oavsett om grannarna klagat eller ej, akta dig för att anta att han klarar saker helt enkelt. Bra att du inser att det var ett misstag att lämna honom igår, ta det på allvar och hjälp honom bli trygg innan du gör om det. :up:

Du har så rätt!
Nu när jag kom hem så låg han på sin fönsterbräda och tvättade sina fötter och var knäpptyst (han hörde inte när jag kom in - han är döv :) ) så jag håller tummarna!
Har nu fixat datorn så att jag kan filma när jag åker tillbaka till jobbet efter lunchen!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 711
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 489
Senast: fejko
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp