Equiband - erfarenheter?

Har en gjord med 2 gjordstroppar så kunde helt enkelt trä täckesgjorden under båda stropparna tillbaka över den främre och under den bakre igen så att allt satt fast så på båda sidorna.
Hästen har också bara 135 i täcke och det var tight även med täckesgjorden på yttersta så misstänker att på större hästar ooh andra tömmkörningsgjordar enklast fäst med balband eller liknande.
 
Är det någon som testat göra en egen variant med schabrak och elastiska träningsband?

Just nu har jag den billiga kopian på rumpband från Hööks. Senast vi använde den fick hästen en helt annan hållning, vilket inte har hänt de gånger vi provat tidigare. Är därför lite sugen på att testa och se vad ett magband kan göra för skillnad.
 
Jag har en häst som med jämna mellanrum gör sig illa och skrittas för hand. Tänker att equiband vore något, men det blir i så fall en hemgjord, billigare modell, så följer tråden med spänning.

Googlade och såg någon som klippt ett spår bak på ett schabrak som dom dragit en täckesgjord genom (för att få maggjorden att sitta). Såg smart ut!
 
Jupp. Satte fast en elastisk täckesgjord med buntband i tömkörningsgjorden. Funkade kalasbra på min tant som verkligen fick hjälp att rama in sig själv. På de två hästar jag har nu är det noll skillnad.
23519294_10212855863063274_6121409153246862578_n.jpg
 
Jag har en häst som med jämna mellanrum gör sig illa och skrittas för hand. Tänker att equiband vore något, men det blir i så fall en hemgjord, billigare modell, så följer tråden med spänning.

Googlade och såg någon som klippt ett spår bak på ett schabrak som dom dragit en täckesgjord genom (för att få maggjorden att sitta). Såg smart ut!
Har man tömmkörningsgjord på samtidigt så borde man ju kunna sätta ett schabrak bak och fram och ha en maggjord igenom stropparna på schabraket. :) för att få band runt magen :), och sen ha en maggjord runt on rumpan fäst i tömmkörningsgjorden
 
Har man tömmkörningsgjord på samtidigt så borde man ju kunna sätta ett schabrak bak och fram och ha en maggjord igenom stropparna på schabraket. :) för att få band runt magen :), och sen ha en maggjord runt on rumpan fäst i tömmkörningsgjorden

Menar du så att "magbandet" sitter runt hela magen, som det är tänkt att sitta, fast längre bak?
Jag trodde grejen med equiband var att det bara går under magen och inte på ryggen, men jag har egentligen ingen koll :D
 
Mycket nöjd med equibandet i rehabträning för rygghäst. Avsuttet, rider sällan med det. Mer behöver jag inte gå in på eftersom det på Buke alltid landar i att man ska rida bättre. Nu behöver inte alla syssla med rehab men jag förutsätter att rehab sker i samråd med kunnigt folk.

När vi själva går till sjukgymnasten och får hjälp med övningar, gummiband och tejp för att träna bättre tycker ingen det är konstigt, trots att vi kunde gjort träningen utan hjälpmedel men får hjälp för att träningen ska bli effektivare och bättre.

När jag gör exakt samma sak men med min häst i samråd med veterinär och sjukgymnast är det genast en genväg istället för ett hjälpmedel. Det är ett intressant sätt att se på saken faktiskt.

Det här är egentligen helt OT, men du slår verkligen huvudet på spiken i ditt inlägg. Alla är vi inte världscup-ryttare som kan inverka 100% optimalt på våra hästar och få dem att jobba korrekt hela tiden. Varför ska det då vara så himla fult att ta till bra hjälpmedel?

Reagerar också över alla hårda åsikter, och framförallt de som alltid ”känner någon/ har sett någon som provat...” och sen kommer med åsikter som varken är relevanta eller har fattat vad hjälpmedlet handlar om :cool:

Jag hade gärna provat på mina stora, valpiga unghäst. Han glömmer gärna bort både ryggen och bakbenen, att slita på en omusklad, grön häst genom ”felaktigt” arbete borde vara värre än ett hjälpmedel. Men tonen här kan få en att tro att man borde sälja eller lära sig rida bättre bara...
 
Menar du så att "magbandet" sitter runt hela magen, som det är tänkt att sitta, fast längre bak?
Jag trodde grejen med equiband var att det bara går under magen och inte på ryggen, men jag har egentligen ingen koll :D
Ja:) omöjligt att inte ha ngt över ryggen också ;)
täckesgjordar är ju också så elastiska att det inte blir ngnt märkbart punkttryck över ryggen även om man spänner så mycket man kan.
 
Ja:) omöjligt att inte ha ngt över ryggen också ;)
täckesgjordar är ju också så elastiska att det inte blir ngnt märkbart punkttryck över ryggen även om man spänner så mycket man kan.
Fast med equiband så fördelas ju trycket över ryggen iomed att det sitter fast i schabraket. Jag har svårt att se att du skulle få samma effekt med en täckesgjord.
 
Är det någon som testat göra en egen variant med schabrak och elastiska träningsband?

Just nu har jag den billiga kopian på rumpband från Hööks. Senast vi använde den fick hästen en helt annan hållning, vilket inte har hänt de gånger vi provat tidigare. Är därför lite sugen på att testa och se vad ett magband kan göra för skillnad.

Jag ska göra ett test med elastiska TRÄNINGSBAND om en vecka, ska göra öglor i ett schabrak så att jag kan fästa dem på ett liknande sätt som orginalet. Lämnar recension sen ;)
 
Ja men ska man bara testa är det ju smidigare att prova så än att klippa itu en täckesgjord och sy fast i ett schabrak ;).

Fast med equiband så fördelas ju trycket över ryggen iomed att det sitter fast i schabraket. Jag har svårt att se att du skulle få samma effekt med en täckesgjord.
 
Ja men ska man bara testa är det ju smidigare att prova så än att klippa itu en täckesgjord och sy fast i ett schabrak ;).

Fast det blir ju inte att testa. Det är ungefär som att säga att man ska testa att rida, och så klappar man en häst och kallar det för ridning.
 
Nice! Tyr att man är duktigt på teknisk sömnad. En sådan här ska sys ihop hemma. Perfekt! Kommer att kosta mig typ 20:- att tillverka själv.

Jag tror detta kan hjälpa en av mina hästar ganska rejält.
 
Fast det blir ju inte att testa. Det är ungefär som att säga att man ska testa att rida, och så klappar man en häst och kallar det för ridning.
Men då är också täckesgjordar värdelösa att testa med enligt sig? Då de inte är i närheten medicinskt gummiband i fasthet eller elastik, eller ens ligger kvar där man lägger den på hästen vilket täckesgjordar aldrig gör oavsett hur man spänner.
 
Men då är också täckesgjordar värdelösa att testa med enligt sig? Då de inte är i närheten medicinskt gummiband i fasthet eller elastik, eller ens ligger kvar där man lägger den på hästen vilket täckesgjordar aldrig gör oavsett hur man spänner.

Ja, de är värdelösa.
 

Liknande trådar

Fordon Bu eller bä? Svårt att få tag i reservdelar? +/-?
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Behöver ev köpa ny padd och blivit tipsad om foampadd typ ogilvy eller snarlik. Ser att både Börjes och Hööks har nåt liknande, någon...
Svar
7
· Visningar
652
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
385
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag går och velar om jag ska införskaffa equiband till hästarna. Anledningen till att jag velar är priset. Finns kopior men det ska inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 692
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp