Equiband - erfarenheter?

Men då är också täckesgjordar värdelösa att testa med enligt sig? Då de inte är i närheten medicinskt gummiband i fasthet eller elastik, eller ens ligger kvar där man lägger den på hästen vilket täckesgjordar aldrig gör oavsett hur man spänner.

Värdelösa och värdelösa, de går inte att jämföra med equiband.
 
O på vilket sätt betyder det att det är jämförbart med EB?
Ingen har sagt att det är lika bra som equiband, bara att det kan ge samma effekt och är ett smidigt alternativ att börja med innan man slänger iväg 3000kr på ngt som hästen kanske inte ens reagerar på.

Och samma effekt hade man även fått om ngn gick med hästen med en hand under magen och en runt om rumpan så hästen,
Banden irriterar tryckpunkter som båda gör att hästen lyfter ryggen och drar in rumpan. Det som är speciellt med själva banden är deras material, men vanliga magggjordar ger absolut samma effekt på känsligare hästar.
 
Fanns det inte en slags sele för en herrans massa år sen, som gick runt hästens bakdel, och sen till bettet? För att hästen skulle " dra sig själv i baken" om den drog upp huvudet vid longering?

Det fungerade också rätt bra på vissa hästar, medans andra skyggade för trycket.
 
Fanns det inte en slags sele för en herrans massa år sen, som gick runt hästens bakdel, och sen till bettet? För att hästen skulle " dra sig själv i baken" om den drog upp huvudet vid longering?

Det fungerade också rätt bra på vissa hästar, medans andra skyggade för trycket.
Pessoa-selen tänker du nog på. Många häststackare fick hå i den skiten och bli ryckta i munnen i varje steg.

Den kan inte jämföras med Equiband.
Trots att jag tycker det är enormt tråkigt att folk inte kan få rätt hjälp att få hästarna att bära mer genom sina tränare tycker jag ju inte Equiband är plågsamt för hästen.
Det är däremot Pessoa-selen.
 
Pessoa-selen tänker du nog på. Många häststackare fick hå i den skiten och bli ryckta i munnen i varje steg.

Den kan inte jämföras med Equiband.
Trots att jag tycker det är enormt tråkigt att folk inte kan få rätt hjälp att få hästarna att bära mer genom sina tränare tycker jag ju inte Equiband är plågsamt för hästen.
Det är däremot Pessoa-selen.


Tack för bra svar!

Just då tyckte många att det var "jättebra" för att det gav en direkt orsak-samband verkan för hästen. I praktiken så var det just ryck i varje steg...

Bandet under magen/bakom rumpan tänker jag kanske ger tillfällig verkan. Det verkar ligga på och trycka, hela tiden? Blir det eftergift?
Jag kan tänka mig att många hästar kommer att sortera bort intrycket av at känna bandet, efter en tid. Som mycket annat som sitter an/på , sadel, skydd etc.
 
Tack för bra svar!

Just då tyckte många att det var "jättebra" för att det gav en direkt orsak-samband verkan för hästen. I praktiken så var det just ryck i varje steg...

Bandet under magen/bakom rumpan tänker jag kanske ger tillfällig verkan. Det verkar ligga på och trycka, hela tiden? Blir det eftergift?
Jag kan tänka mig att många hästar kommer att sortera bort intrycket av at känna bandet, efter en tid. Som mycket annat som sitter an/på , sadel, skydd etc.

Tanken är att det ska påminna hästen om den muskeln. Det tvingar ingenting. Och det är samma sak som när ryttaren med hjälperna ber/påminner hästen att ta med sig vänster bak t ex. Dvs inget tvång.

Hållningsvästar etc för människor fungerar likadant, påminna bäraren. Man kan säcka ihop och kuta med ryggen i en sådan om man vill, den tvingar ingenting.

Pessoa är ett tvingande redskap
 
Tanken är att det ska påminna hästen om den muskeln. Det tvingar ingenting. Och det är samma sak som när ryttaren med hjälperna ber/påminner hästen att ta med sig vänster bak t ex. Dvs inget tvång.

Hållningsvästar etc för människor fungerar likadant, påminna bäraren. Man kan säcka ihop och kuta med ryggen i en sådan om man vill, den tvingar ingenting.

Pessoa är ett tvingande redskap


Fast "påminner" man hela tiden så slutar man till slut reagera, om det är band, skänkel eller vad som helst.
 
Fast "påminner" man hela tiden så slutar man till slut reagera, om det är band, skänkel eller vad som helst.

Självklart. Men jag tror ingen tänkt hästen ska knalla omkring med equiband 24 h per dygn?

Poängen är ju dessutom att påminnelsen ska få hästen att aktivera muskeln som stärka och senare är med rent automatiskt. Inte att den konstant ska påminnas.
 
Självklart. Men jag tror ingen tänkt hästen ska knalla omkring med equiband 24 h per dygn?

Poängen är ju dessutom att påminnelsen ska få hästen att aktivera muskeln som stärka och senare är med rent automatiskt. Inte att den konstant ska påminnas.

Ingen skänklar 24h heller för att få skänkeldöv häst, eller har sadel på dygnet runt etc. Det räcker egentligen att hästen börjar tolka bandet som en del av sadeln, och det slutar ge effekt. Men det är iofs inte skadligt direkt.
 
Ingen skänklar 24h heller för att få skänkeldöv häst, eller har sadel på dygnet runt etc. Det räcker egentligen att hästen börjar tolka bandet som en del av sadeln, och det slutar ge effekt. Men det är iofs inte skadligt direkt.
Har du burit ett hållningsband någon gång? Om det är så det fungerar på hästen så glömmer man det inte om man har på.det en timme per dag.
 
Jag tänker att den är jättebra för ena hästen då den rids för dressyrryttare i perioder, är hemma hos mig där endast lite dressyrridning (förutom uteritter) sker med medryttare där jag kan longera och underhålla något jag annars inte kan göra från hästens rygg eftersom jag inte rider.

Så länge det inte är tvingande, inte görs på bekostnad av djuret, underhåller och hjälper kan jag för mitt liv inte förstå varför det skulle vara av ondo.
 
Och samma effekt hade man även fått om ngn gick med hästen med en hand under magen och en runt om rumpan så hästen,
Banden irriterar tryckpunkter som båda gör att hästen lyfter ryggen och drar in rumpan. Det som är speciellt med själva banden är deras material, men vanliga magggjordar ger absolut samma effekt på känsligare hästar.

Hur bedömer du det utifrån ditt påstående ?
 
Ingen skänklar 24h heller för att få skänkeldöv häst, eller har sadel på dygnet runt etc. Det räcker egentligen att hästen börjar tolka bandet som en del av sadeln, och det slutar ge effekt. Men det är iofs inte skadligt direkt.

Fast nej - väldigt tveksamt resonemang.

Fö så är det Pessoaselen du frågar om enl ditt andra inlägg. Den kan ju inte jämföras öht utifrån konstruktion.

Allmänt :
Det dyker ju dock upp div kreativa manicker/system hela tiden som direkt blir en trend för att någon topp profil redovisar den på sociala media .

Är ju bara några år sedan som alla helt plötsligt skulle ha det fantastiska vanliga långa grimskaftet spänt mellan frambenen och bak på manken på hästarna vid longering liksom 😎 ”såldes” ju hej vilt på sociala media inkl rubriker hos Hippson osv.
 
Hur bedömer du det utifrån ditt påstående ?
Vad? Hur hästar reagerar av tryck på muskler? Jag har masserat mina hästar i flera år och lärt mig av andra hur manipulering av vissa muskler får hästen att lyffta ryggen och dra in rumpan som del i strechning och lossa stela muskler.
Och hur equibanden ligger är det precis på de punkterna som får hästen att spänna magen, lyffta ryggen och dra in rumpan under sig.

Eller menar du hur jag bedömmer banden som equiband är gjort av som bättre än vanliga maggjordar?
 
Fast nej - väldigt tveksamt resonemang.

Fö så är det Pessoaselen du frågar om enl ditt andra inlägg. Den kan ju inte jämföras öht utifrån konstruktion.

Frågade och frågade, konstaterade att det fanns något annat "mirakelmedel" för några år sen som också skulle få hästen att trampa under sig, genom tryck mot baklykten. Jag såg bara att det skulle vara "jättebra" och sen vips så försvann pessoaselen helt, och ingen nämnde den igen. Därifrån min fundering vad som hände med den.

Personligen så tror jag att både häst och människa vänjer sig vid statiskt tryck förr eller senare till den grad att man inte uppfattar det längre. Sadelgjord, BH, strykkappor, allt som sitter åt och ger statiskt tryck.
 
Frågade och frågade, konstaterade att det fanns något annat "mirakelmedel" för några år sen som också skulle få hästen att trampa under sig, genom tryck mot baklykten. Jag såg bara att det skulle vara "jättebra" och sen vips så försvann pessoaselen helt, och ingen nämnde den igen. Därifrån min fundering vad som hände med den.

Personligen så tror jag att både häst och människa vänjer sig vid statiskt tryck förr eller senare till den grad att man inte uppfattar det längre. Sadelgjord, BH, strykkappor, allt som sitter åt och ger statiskt tryck.
Det är tyvärr det som är felet med många hjälpmedel, man vänjer sig och faller tillbaka i gamla vanor eller skapar nya som är ännu värre.
de är bara till hjälp ett litet tag och om man använder det rätt, som graman t ex, kan hjälpa ryttare och häst att komma till ridning snabbare och få in rätt känsla men är inte en långsiktig lösning för varje pass.

Pessoaselens fel är att den satt i bettet, dvs drog i bettet i varje steg med bakbenen hästen tog. Liknande som när man har tömmen runt om rumpan på hästen vid tömkörning, ramar in ordentligt men inget man vill ha på hästen hela passet utan eftergift. Jag har det när jag vill få hästen att bli mer medveten av rumpan i arbetstrav och komma ihop mer, men det är alltid följt av eftergift. Har också sällan bett vid tömkörning.
 
Hur har det gått? :)
gick helt ok, men träningsband för människor är mkt tunnare än de som sitter på equibandet så det snurrade sig något, men helt klart så aktiverades bukmuskelaturen, nu använder sig min av den väldigt automatiskt och har aldrig varit bukig, men helt klart skillnad i att han sänkte huvudet o joggade fint. Banden bör tvättas så de behåller sin "klibbighet" dock
 
gick helt ok, men träningsband för människor är mkt tunnare än de som sitter på equibandet så det snurrade sig något, men helt klart så aktiverades bukmuskelaturen, nu använder sig min av den väldigt automatiskt och har aldrig varit bukig, men helt klart skillnad i att han sänkte huvudet o joggade fint. Banden bör tvättas så de behåller sin "klibbighet" dock

Vad köpte du för träningsband och vilket motstånd?
 
Är det någon som rider med sina equiband? Hur upplever ni det i så fall?

Jag använder bara mina vid longering och tömkörning men funderar på om det vore bra att rida med nu på vintern när det ibland blir mest skritt.
 

Liknande trådar

Fordon Bu eller bä? Svårt att få tag i reservdelar? +/-?
Svar
1
· Visningar
363
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Behöver ev köpa ny padd och blivit tipsad om foampadd typ ogilvy eller snarlik. Ser att både Börjes och Hööks har nåt liknande, någon...
Svar
7
· Visningar
648
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
384
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag går och velar om jag ska införskaffa equiband till hästarna. Anledningen till att jag velar är priset. Finns kopior men det ska inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 687
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp