Equiband - erfarenheter?

Jag funderar på att testa med träningsband, kommer isf använda de tjockaste/tyngsta banden jag hittar. Måste bara hinna sy öglor i ett schabrack... Hur långt bak ska banden ligga, är bakre delen av schabracket lagom?
 
Är det någon som rider med sina equiband? Hur upplever ni det i så fall?

Jag använder bara mina vid longering och tömkörning men funderar på om det vore bra att rida med nu på vintern när det ibland blir mest skritt.

Jag hade aldrig kommit på tanken. Varför och i vilket syfte ?

Equiband är inte avsett för något annat än avsuttet arbete och även vid det krävs det ju lite att den som använder det förstår hur och vad man vill åt och kan se utifrån det om arbetet blir det som önskas eller inte.
 
Jag hade aldrig kommit på tanken. Varför och i vilket syfte ?

Equiband är inte avsett för något annat än avsuttet arbete och även vid det krävs det ju lite att den som använder det förstår hur och vad man vill åt och kan se utifrån det om arbetet blir det som önskas eller inte.

Enligt svenska häst rehab (generalagenten i Sverige?) kan det användas både uppsuttet och avsuttet.
Citat "Equibands huvudsyfte är att aktivera bukmusklerna för att stabilisera ryggraden samt påverka hästens biomekanik för styrka och hållbarhet. Inga hovar ingen häst brukar det heta men utan rygg blir det inte heller mycket till häst. En av fördelarna med Equiband är att det kan användas både för arbete från marken och i ridning."
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Enligt svenska häst rehab (generalagenten i Sverige?) kan det användas både uppsuttet och avsuttet.
Citat "Equibands huvudsyfte är att aktivera bukmusklerna för att stabilisera ryggraden samt påverka hästens biomekanik för styrka och hållbarhet. Inga hovar ingen häst brukar det heta men utan rygg blir det inte heller mycket till häst. En av fördelarna med Equiband är att det kan användas både för arbete från marken och i ridning."

Återigen : hur tänker du uppsuttet hur/vad det är du vill åt och hur utifrån det vill du använda det/på vilket sätt anser du att du skulle kunna använda det på ett gynnsamt sätt?

Oavsett vad en grundare skriver om sin produkt så är det ju den som vill ngt med produkten som utifrån det måste ha en tanke och kunskap om vad den vill åt och hur ?
 
Senast ändrad:
@mackan Jag svarade på det du skrev om att banden inte är avsedda för att användas vid ridning. Det är de uppenbarligen.

Frågan sedan var om någon annan gjorde det och deras upplevelser.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
@mackan Jag svarade på det du skrev om att banden inte är avsedda för att användas vid ridning. Det är de uppenbarligen.

Frågan sedan var om någon annan gjorde det och deras upplevelser.

Jag ställde en fråga till dig utifrån att du ville använda det uppsuttet mest i skritt pga årstiden och ridförhållandena.
 
Jag hade aldrig kommit på tanken. Varför och i vilket syfte ?

Equiband är inte avsett för något annat än avsuttet arbete och även vid det krävs det ju lite att den som använder det förstår hur och vad man vill åt och kan se utifrån det om arbetet blir det som önskas eller inte.
Varför skulle man inte kunna få samma effekt uppsuttet som avsuttet?
 
Varför skulle man inte kunna få samma effekt uppsuttet som avsuttet?


Det jag avsåg med följdreflektionen är att det vill ju till isåfall att den som rider faktiskt vet vad den vill åt rätt exakt, och kan rida utifrån detta, det är ju liksom inte att bara smälla på ett Equiband runt rumpan för att man ska ut och skritta och hoppas på att det blir en sund effekt. Därav min undring och fråga hur man tänkt rida med det på och hur man tänkt sig ang känsla osv.

Impakten av bandet när du utöver det har en ryttare med övrig hjälpgivning - (medveten eller omedveten hjälpgivning/bättre eller sämre sådan) blir ju rätt mycket större än på töm/lina .
 
Det jag avsåg med följdreflektionen är att det vill ju till isåfall att den som rider faktiskt vet vad den vill åt rätt exakt, och kan rida utifrån detta, det är ju liksom inte att bara smälla på ett Equiband runt rumpan för att man ska ut och skritta och hoppas på att det blir en sund effekt. Därav min undring och fråga hur man tänkt rida med det på och hur man tänkt sig ang känsla osv.

Impakten av bandet när du utöver det har en ryttare med övrig hjälpgivning - (medveten eller omedveten hjälpgivning/bättre eller sämre sådan) blir ju rätt mycket större än på töm/lina .
Fast bandet runt rumpan är ju det minst viktiga, varför hakar du upp dig på det bandet? Det vid magen är betydligt viktigare.
 
Fast bandet runt rumpan är ju det minst viktiga, varför hakar du upp dig på det bandet? Det vid magen är betydligt viktigare.

Va?
Equibandet är ju just det - både rumpa och magband. Så att jag inte skrev det exakt får du försöka bortse ifrån i sammanhanget och i helhet 👍
 
Jag har equiband till min häst. Hon har problem med ett bakben och får stundtals problem med ryggen. Har fått en helt annan häst efter att regelbundet ha använt EB i ca 4-5 månader. Började efter vila att longera med EB 3 ggr i veckan i 3 v, efter det bytte jag ut något pass mot ridning och fortsatte med EB de andra.
Har även ridit med EB, lugna pass utan några krav på form, utan bara att hon ska hitta sin egen balans och takt. Brukar då även rida bettlöst, för att störa så lite som möjligt. Rätt eller fel? Vet inte , men min häst har blivit så otroligt mycket bättre i sina rörelser, fått mycket bättre humör och blivit mycket mer social. Har tidigare varit stallets Cobra.
Gjorde djupvågsbehandling för 2 v sedan, brukar göra det ett par gånger om året, men missade i våras så trodde hon skulle vara stel och spänd igen. Hon som behandlade undrade vad jag hade gjort, "Hon har ju aldrig varit så här fin i muskelaturen" och det har ju ändå gått 1 år.

Har haft hästar i många år (ca30), och säkert provat det mesta i hjälpmedelsväg, en del bra, många värdelösa, de flesta har dock bara använts en eller ett par gånger.
Men EB kommer jag behålla och träna med regelbundet, använder det även på min unghäst vid longering innan inridning, för att hon ska var så bra förberedd som möjligt innan.

Och ni som tycker att man ska rida bättre för att få hästen att jobba rätt, ni får gärna tycka det.
Jag vet vad jag kan och inte kan, tycker inte det är fel med hjälpmedel så länge man använder dem för hästens bästa.

Bästa responsen på att det är rätt och funkar får jag från min häst, från att varit cobran som kunde hugga efter en, till att gnägga när man kommer och hämtar henne i hagen och lägger huvudet emot för att gosa innan och efter jobb, det betyder mer än allt annat.
 
Nu har jag i alla fall köpt ett. Tänker att det ju är lättsålt om jag tycker det är skräp. Är inte provat på hästen än dock, jag fick influensa.

Hästen har vilat sen april 18, boxvila mellan juni - nov. Sjukhage (liten!) och promenerats från december tills nu. Först 5 min per dag och sen sakta utökande till 50 min nu. Fick börja sitta på och skritta litegrann för några veckor sen. Det jag kunde konstatera då var två saker.

1. Hästen var mycket lättare att korta ihop i skritten än innan. Tidigare, även som fräsch, ville hon gå lång i skritten och la sig i handen och ville inte korta upp sig/komma ihop. Nu kunde man lättare än någonsin få henne att korta upp sig och använda ryggen.

2. En övertaggad häst som vilat jättelänge går väldigt mycket på adrenalin och energi och är ganska svår att få konsekvent vettigt jobb i skritt rakt fram ut efter väg, och släpper väldigt gärna den nu väldigt svaga ryggen när hon blev spänd eller trött (vilket går FORT efter så lång vila)

Så jag började stretcha ryggen en massa (gamla klassiska - trycka under magen samt dra vid sidan av svansroten). Gav snabbt rejält stor skillnad.

Nyss var vi in på återbesök och hästen är så återställd den kan bli, och nu återstår att se hur mycket hon håller för. Men vet konstaterade att hästen är jämnare och rakare än vet någonsin sett hästen.

Så - bättre grundförutsättningar än såhär kan hon inte få. Och nu gäller det att förvalta det genom rehabiliteringen. Och där hoppas jag bandet ska hjälpa mig, särskilt när jag såg hur stor skillnad det idoga ryggstretchandet fått. Jag stretchade före, under promenaderna flera gånger samt efteråt.
 
Hej allihop!

Nu har jag använd EB på min ponny i ca 3 månader och det har gett dina resultat! Hon hade fång i höstas och stod länge på Boxvila/mindre hage och blev stel och öm i ryggen. Eftersom hon dessutom är unghäst ville jag utnyttja igångsättningen till Max då det innefattade framför allt promenader.

Det jag märkte först var att på promenader med banden var hon mycket mer fokuserad, och lugn. Hon breddar inte lika mycket bak när hon har bakbandet på, vilket känns viktigt pga hennes muskelfattighet runt bakknäna.

Började även använda banden uppsuttet när passen var korta, dels för att hon lätt lägger sig i handen och drar, samt för att hon är överbyggd och behöver stärka sin egen balans. Allt detta har skett under skritt.

När skrittpassen blivit längre har jag tagit av bakbundet och endast ridit med magbandet och fått en mycket positiv effekt där hon nu utan större påverkan kan jobba långsamt i nedförsbackar vilket varit svårt tidigare IOM att hon gärna lägger sig i handen och det blir en dragkamp istället som inte gynnar någonting.

De få travfrekvenser vi gjort med bandet har varit helt fantastiska, trots att hon fallit ur så mycket, så bjuder hon på självbärighet och lugn stabil trav!

Nu rider jag varannan tur med/utan magbandet, och alltid lite kortare de tillfällen hon har bandet på sig, och även utan börjar jag nu få till samma känsla i ridningen.

Vissa dagar promenerar vi fortfarande med båda banden, gör en hel del ryggövningar för att checka av bakknäna, där hon tidigare alltid ville ställa ut det ena och liksom backa i en volt. Med hjälp av banden har hon trots lite frustration kunnat jobba med ryggandet på ett lugnt sätt och mer och mer kunna sätta båda bakbenen rakt bakom sig, med lite kortare kontrollerade steg.

Jag tror faktiskt inte att jag hade fått samma resultat utan banden. Iaf inte utan många pass där hon legat på för mycket i handen osv.

Äntligen har hon börjat muskla sig runt manken och bakknäna!!! Vi har haft fortsatt otur med en liten ligamentskada sedan hon blivit "friskförklarad" från sin fång, då hon även drog på sig en karprygg av spända muskler kring tre ländkotor.

Den spändheten är nästan borta, och om en månad tänkte jag ta ut sjukgymnasten igen för att se över resultaten av de senaste månadernas arbete.

Jag är faktiskt jättenöjd och förvånad över resultaten, som den pessimist jag är. :)
 
Hej allihop!

Nu har jag använd EB på min ponny i ca 3 månader och det har gett dina resultat! Hon hade fång i höstas och stod länge på Boxvila/mindre hage och blev stel och öm i ryggen. Eftersom hon dessutom är unghäst ville jag utnyttja igångsättningen till Max då det innefattade framför allt promenader.

Det jag märkte först var att på promenader med banden var hon mycket mer fokuserad, och lugn. Hon breddar inte lika mycket bak när hon har bakbandet på, vilket känns viktigt pga hennes muskelfattighet runt bakknäna.

Började även använda banden uppsuttet när passen var korta, dels för att hon lätt lägger sig i handen och drar, samt för att hon är överbyggd och behöver stärka sin egen balans. Allt detta har skett under skritt.

När skrittpassen blivit längre har jag tagit av bakbundet och endast ridit med magbandet och fått en mycket positiv effekt där hon nu utan större påverkan kan jobba långsamt i nedförsbackar vilket varit svårt tidigare IOM att hon gärna lägger sig i handen och det blir en dragkamp istället som inte gynnar någonting.

De få travfrekvenser vi gjort med bandet har varit helt fantastiska, trots att hon fallit ur så mycket, så bjuder hon på självbärighet och lugn stabil trav!

Nu rider jag varannan tur med/utan magbandet, och alltid lite kortare de tillfällen hon har bandet på sig, och även utan börjar jag nu få till samma känsla i ridningen.

Vissa dagar promenerar vi fortfarande med båda banden, gör en hel del ryggövningar för att checka av bakknäna, där hon tidigare alltid ville ställa ut det ena och liksom backa i en volt. Med hjälp av banden har hon trots lite frustration kunnat jobba med ryggandet på ett lugnt sätt och mer och mer kunna sätta båda bakbenen rakt bakom sig, med lite kortare kontrollerade steg.

Jag tror faktiskt inte att jag hade fått samma resultat utan banden. Iaf inte utan många pass där hon legat på för mycket i handen osv.

Äntligen har hon börjat muskla sig runt manken och bakknäna!!! Vi har haft fortsatt otur med en liten ligamentskada sedan hon blivit "friskförklarad" från sin fång, då hon även drog på sig en karprygg av spända muskler kring tre ländkotor.

Den spändheten är nästan borta, och om en månad tänkte jag ta ut sjukgymnasten igen för att se över resultaten av de senaste månadernas arbete.

Jag är faktiskt jättenöjd och förvånad över resultaten, som den pessimist jag är. :)

Tack för informativt svar - och extra spännande med någon som har liknande historik och varit i samma sits vi är i!
 
jamen tack själv! Verkligen intressant! Vem kunde ens ana hur negativt all vila kunde påverka dem... :(

Juste, jag har även slängt på ponnyn boots bak för att fungera lite som "vikter" efter att ha läst det hos någon annan som rehabade sin knä-häst. :)
 

Liknande trådar

Fordon Bu eller bä? Svårt att få tag i reservdelar? +/-?
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Behöver ev köpa ny padd och blivit tipsad om foampadd typ ogilvy eller snarlik. Ser att både Börjes och Hööks har nåt liknande, någon...
Svar
7
· Visningar
652
Mat Tänkte köpa ny airfryer när skatten kommer. Men så var det det här med att bestämma sig 🫣 Har skalat ner det till 2 st i alla fall, en...
Svar
4
· Visningar
385
Senast: MissFideli
·
Utrustning Jag går och velar om jag ska införskaffa equiband till hästarna. Anledningen till att jag velar är priset. Finns kopior men det ska inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 692
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp