Er jobbsituation?

Jag har arbetstid 8-17. Dock flex före 9 och efter 15 om verksamheten tillåter (och mer efter godkänt från chef).

Jobbar uttalat i team, men det är jag som person som fattar beslut (enligt delegationsordning). Träffar mycket folk, pratar mycket i telefon och dokumenterar en hel del. Är väl lite av spindel i nätet. Jag trivs väldigt bra med både arbetsuppgifter och kollegor.

Jag är sjukskriven men mitt jobb ser ut såhär:

Flex 7-9 och 16-18. Funkar inte i praktiken då vi har morgonmöte 8 och telefontiden börjar 8.30

Sitter på kontor med eget rum. Har en del besök utanför kontoret också, hos andra aktörer i samma stad eller i grannstaden.
Jobbar både självständigt och i grupp. 80% av jobbet är självständigt där jag tar alla beslut och verkställer. De andra diskuteras i grupp, och några måste ha chefsbeslut. Vi är en liten "delarbetsgrupp" som jobbar med det bara vi jobbar med, men samarbetar med de andra på arbetsplatsen ibland också.

Det är socialt och man träffar mycket människor. Hela arbetsplatsen är rätt liten, runt 25 kanske. Vi har samma matsal och har APT och morgonmöten gemensamt. Man känner ju alla mer eller mindre.

Vi vet ju vad vi ska göra i grunden, men mängden kan variera. Det kan också komma något akut så man får släppa allt och ta hand om det.
Massa övertid i perioder. Inslag av hot och våld. Svårt att släppa när man åker hem.

jobbar med flex återigen och brukar jobba mellan 7-15.30 med en halvtimmes lunch
sitter i kontorslandskap vilket jag har gjort i många år
har bara 15 min till jobbet vilket är skönt
innan jobbade jag efter schema vilket inte passade mig så bra

Jag har arbetstid 8,00-16,30 men får formellt flexa inom vissa ramar. Sen kan jag även informellt flexa även utanför dessa ramar, det är ingen som lägger sig i så länge jag sköter arbetet. Jag får tex stämpla in tidigast 06 och stämpla ut senast 18 egentligen, men om jag går utanför dessa ramar så lägger jag bara på tid på någon annan dag för att slippa strulet. Kan alltså justera flexkontot manuellt.

Likaså får jag formellt inte jobba hemifrån, men har ok från chefen att jobba lite hemifrån ibland om jag sköter det snyggt.

Ska snart bli industridoktorand på halvtid och de timmarna kommer vara förtroendetid, alltså får jag styra tider och vart jag sitter som det passar.

Jag jobbar i team, vi har ett väldigt nära samarbete. Vi har olika grundkompetens i teamet, jag är ensam i min yrkeskategori. Vi har vissa gemensamma arbetsuppgifter och vissa specifika beroende på vår kompetens. Stormtrivs i mitt team. Vi är bara 6 personer och samarbetar himla bra ihop.

Jag har långsiktiga arbetsuppgifter och planerar mestadels mitt eget schema. Jag har vissa möten och saker som är fast inbokade, men annars styr jag själv över hur jag lägger upp min tid. Jag har vissa saker som jag har ansvar för men jag har själv fått utforma hur jag gör och när jag gör det.

Hur ser er jobbsituation ut? Alltså inte vad ni jobbar med, utan hur är jobbet utformat? Flextid eller fasta tider? Jobbar ni i team eller självständigt? Får ni långsiktiga arbetsuppgifter eller får ni veta varje dag vad ni ska göra? Egen arbetsplats eller cirkulerar ni? Mycket socialt eller mer ensamt? Osv osv... Ja, ni fattar.
.

Jag jobbar som skolkurator, jobbar fasta tider men med möjlighet till viss flex -det har jag dock ansvar för själv och är inget som lagras i något system. Arbetstiden är 8-16:30 men jag brukar anpassa så att jag är på jobbet 07:30 och går 16 istället. Blir jag kvar länge pga nåt ärende eller möte som drar över så kan jag alltid gå tidigare en annan dag, det jämnar ut sig.
Jag är anställd i en central elevhälsa men arbetar utplacerad på två skolenheter. Vår professionsgrupp på 10st kuratorer träffas en gång/månad för kollegial handledning och annat jobb för "gruppen", träffar även hela kommunens elevhälsa (bestående av kuratorer, psykologer och skolsköterskor) för APT en gång/månad - annars jobbar vi i våra lokala elevhälsoteam.
Jag har ju ett elevhälsouppdrag i botten och har en del väldigt fasta aktiviteter med teammöten osv men annars så skiljer sig mina arbetsuppgifter enormt åt, det kan svänga snabbt, ena dagen är det jättelugnt och nästa är det omöjligt att få ihop allt.
Arbetet är både socialt - jag jobbar ju med människor både mot elever, pedagoger, föräldrar, samverkar med olika yttre verksamheter, mitt lokala team - och sen då resterande elevhälsa, men också ensamt då man är ensam i sin profession på skolorna. Det är ofta 40-50 pedagoger och så är man 1 eller 2 kuratorer (på de större skolorna).
Även om man kan vara ensam i sin roll så har vi en väldigt tight sammanhållning i kuratorsgruppen och det är lätt att lyfta luren och ringa en kollega om man behöver hjälp, och det är skönt att veta. Man kan alltid komma på att "ja just det, det här är ju X väldigt bra på".

Hur ser er jobbsituation ut? Alltså inte vad ni jobbar med, utan hur är jobbet utformat? Flextid eller fasta tider? Jobbar ni i team eller självständigt? Får ni långsiktiga arbetsuppgifter eller får ni veta varje dag vad ni ska göra? Egen arbetsplats eller cirkulerar ni? Mycket socialt eller mer ensamt? Osv osv... Ja, ni fattar.

Jag har fått i "läxa" att fundera ut hur ett optimalt Fossing-jobb skulle se ut. Alltså inte innehållet, men allt runtomkring. Jag behöver lite inspiration.

Till exempel:
Ett av de bästa jobben jag har haft var flextid, men jag var ändå tvungen att vara där några "fasta" timmar. Jag hade min egen arbetsplats som jag hade ansvar för och arbetsuppgifter som skulle fixas, men det var ingen som kollade eller "stod över axeln" utan jag hade helt självständigt. Det var socialt på så vis att folk ibland kom in och pratade osv, men själva arbetsuppgifterna var ensamma. Uppgifterna var konkreta och det var tydligt att "det här har jag gjort" och "det här har jag inte gjort" och jag behövde inte tänka på jobbet hemma.

Jag jobbar 75%, dvs 30 timmar i veckan. Jag får förlägga de timmarna hur jag vill utifrån hur lokalerna är upplåsta, dvs vardagar mellan 7.00-18.30. Jag får även lägga timmarna så att jag jobbar färre timmar en vecka bara jag jobbar mer en annan vecka.

Jag har fasta arbetsuppgifter som återkommer varje vecka som jag själv får hålla koll på att de sköts. Samt några uppgifter jag får sköta dagligen. Och några månatliga.
Sen har jag även en del varierande uppgifter som chefen skickar åt mig lite då och då.

Det är jag och chefen som samarbetar mest.
Jag är ensam om mina uppgifter, vilket kan vara en nackdel om jag är borta från mitt jobb eftersom ingen annan gör dem då.
Ibland behöver jag checka av med andra kollegor och jag pratar med kollegorna när vi möts eller när de har ärenden till kontoret men överlag jobbar jag ensam med mina uppgifter.

Jag jobbar fasta tider 07:30-17:00 måndag till torsdag, fredag 07:30-15:45, har 45 min lunch. Var tredje fredag är jag ledig. Jag jobbar ibland i mindre arbetslag och ibland självständigt, beroende på mina arbetsuppgifter för dagen. Min närmsta chef planerar vårt dagsschema och det kan variera från dag till dag. Det händer ofta att vi inte har möjlighet att ta någon fikarast, och det är inte ovanligt att vi inte har möjlighet att ta hela lunchrasten utan vi äter bara och sen går vi tillbaka och löser av nästa kollega för mat. Övertid förkommer titt som tätt. Om verksamheten tillåter det har vi möjlighet att flexa.
Jag arbetar inom vården på en operationsavdelning samt med mottagningsverksamhet. Jag trivs i grunden med mitt arbete, det är utvecklande och intressant.:up:
Arbetsbelastningen vill jag dock kräkas på ibland...:meh:

Flex, 80 % (grundtider 8-15), kommer oftast 8:45 vilket är skönt då jag älskar sovmorgnar. Alltid fullt upp, ingen dötid. Delar rum med en kollega och har flera i närheten, ganska socialt. Är resurs och byter arbetsuppgifter från dag till dag, ibland med kort varsel men oftast får jag en veckoplanering på måndag som jag sedan kan behöva revidera vid behov. Trots skiftande arbetsuppgifter kan jag sköta allt via min dator så jag har en fast plats vilket är ett måste för mig. En dag i veckan jobbar jag hemifrån.

Det finns många utvecklingsmöjligheter och jag brukar handleda elever som sedan kan börja hos oss efter avslutad utbildning (hittills är det 6 st som börjat hos oss).

Har förtroende från chefen och uppskattning från kollegorna vilket är viktigt! Det finns dock vissa nackdelar, bl.a. att jag genom att hela tiden täcka upp efter andra sällan kan pusta ut. Min relation till folk i övriga professioner på plats är dessutom skral då jag sällan skapar en nära relation med dem pga att jag inte tillhör någon fast sektion.

Jobbat här i 5 år nu, just nu är jag nöjd. Finns högre tjänster att klättra till men arbetsuppgifterna där intresserar mig inte.

Har fasta tider i botten, men det blir mycket flexande i slutänden, då det inte alltid går att sluta exakt på klockslaget man ska sluta på. Jobbar mestadels självständigt men ibland blir det lite team också då vi samarbetar med varandra och hjälper varandra.
Vet i princip vad jag ska göra varje dag, (köra lastbil och lossa/lasta gods :p ), men en dag är inte den andra lik även om jag kör samma runda med samma stopp.
Det blir egen arbetsplats då lastbilen är min arbetsplats och har samma lastbil varje gång jag jobbar, just mitt jobb (kör styckegods) inom åkerinäringen är social i jämförelse med t ex att köra flis som jag var inne på från början. Styckegods biten blir väldigt social då jag åker till företag och kunder och pratar med dom när jag lämnar och hämtar gods. Sen har jag alltid kollegorna i luren, så speciellt ensamt upplever inte jag att det är, snarare att det är frihet under ansvar.

Jag ÄLSKAR mitt jobb, kommer gråta den dagen jag inte längre kan jobba med det. :heart

Hur ser er jobbsituation ut? Alltså inte vad ni jobbar med, utan hur är jobbet utformat? Flextid eller fasta tider? Jobbar ni i team eller självständigt? Får ni långsiktiga arbetsuppgifter eller får ni veta varje dag vad ni ska göra? Egen arbetsplats eller cirkulerar ni? Mycket socialt eller mer ensamt?

Jag har planerat mina dagar så att jag ska kunna ha kass nattsömn osv utan att jobbet blir lidande, så ofta jobbar jag mellan 10-16 ca. Betydligt mer sommartid när det är ljust och går att vara ute mer, något mindre under höst och vårs och i princip helt ledig dec-jan. Jobbar ca varannan helg sommartid, då 8-19 ca.

Mitt jobb är väldigt självständigt till stor del, eftersom jag tränar hundar. När jag undervisar elever och har kurser är det desto mer socialt, men fortfarande aldrig på det sättet att jag är beroende av andras prestation.

Ett par gånger om året åker jag till Norge och jobbar 16 h/dygn i några veckor. Det är oerhört slitsamt men innebär en ekonomisk boost som möjliggör mitt annars ganska softa yrkesliv. Innan det jobbade jag med fårklippning i perioder för att dryga ut kassan.

För att jag ska fungera som människa måste jag kunna ta hänsyn till min (periodvis)kassa sömn och handikappande hormoncykel. Dvs jag måste själv kunna reglera arbetsmängden på förhållandevis kort varsel.

Jag jobbar, typ jämt. med regel att från fredag klockan 15 och till söndag klockan 19 så är det bara i strikta undantag jag får jobba.

Jag gillar att jobba, och får så mycket ut av mitt jobb, annars skulle jag aldrig hålla på som jag gör.

Mitt jobb är relativt fritt, men jag måste planera det själv. Mycket resor, men det är lite självvalt, varje gång jag passerar T-centralen blir jag lika tacksam över att få bo i min mindre stad och ändå ha det jobb jag har.

Jag jobbar 7-16, 7-15 på fredagar. Har aldrig funderat på flexmöjligheter, tycker det är enklast att vara på plats när de andra är det + att det passar bra med busstider. Däremot blir vi aldrig nekade att ta ledigt.

Eget rum och sköter mig själv. Sköter företagets ekonomi och administration. Vissa saker måste göras inom bestämda tider och vissa saker kan göras när det finns tid.
Vi är bara 15 personer på företaget, så alla känner alla och äter ihop på rasterna.

Jag jobbar 45 h/vecka, varav 5 h är förtroendetid. Dagarna styr jag mycket själv, beroende på om jag har elever eller inte. Ibland kan jag gå hem klockan 14, ibland blir det klockan 18, men oftast runt 16. Vi kan också jobba hemifrån om vi inte har något särskilt den dagen.
Jag är ensam på mitt område, men har kollegor som jag jobbar nära och vi har gemensamma kontor.

Vi har väldigt kul på jobbet, oftast fullt ös, vilket jag gillar.
Sen är vi lediga 13-14 veckor per år, det är en fantastisk förmån (även om vi jobbar in tiden).

Jag jobbar allra oftast i projektform som konsult, dvs jag driver ett projekt som ska vara klart inom en viss tid. Ingen anställning utan allt går via min firma. Ibland jobbar jag 16 timmar per dag, ibland 6 timmar. Man ser till att jobbet blir gjort helt enkelt. Det är enormt fritt och ofta fysiskt (jag tillbringar mer tid ute än på kontor oftast) så det passar mig utmärkt. Det är sällan kollegor eller chefer i närheten men vi har underleverantörer plus att jag har mycket kontakt med markägare och myndigheter.

Jag älskar mitt jobb.

Jag jobbar heltid med förtroendetid, men brukar vara på kontoret typ 07:30-07:45 till 16:00-16:30. Tar väl kanske en halvtimmes lunch sisådär, ibland mer, ibland mindre. Vi har inga stämpelklockor eller liknande, så det är ingen som håller koll på tid och timmar. Ur flexsynpunkt hade det kanske varit bra om vi hade haft det så att man själv kan ha lite koll på hur mycket man faktiskt jobbar, men så är det. Går ganska ofta hem lite extra tidigt på fredagar, idag siktar jag på senast 15-tiden eftersom det är stendött här pga kinesiska nyåret.

Jag kan jobba hemifrån om jag vill (efter överenskommelse med chefen), men gör det ganska sällan. Om jag väntar på någon större leverans eller hantverkare eller så, eller om jag är lite för sjuk för att vara på kontoret men inte för sjuk för att jobba lite lätt i soffan i pyjamas... :) Och då och då om jag har någon riktigt långdragen administrativ uppgift som jag bara behöver plöja igenom i lugn och ro.

Har bortförhandlad övertid men ett antal extra lediga betalda dagar om året (åtta tror jag), utöver sex veckors semester.

Heltid, vi kan lägga upp det nästan precis hur vi vill men vi bör vara på kontoret 9-3 vardagar. Har jag arbetsuppgifter planerade så att jag kan jobba hemifrån så kan jag jobba hemifrån om det inte är något viktigt möte eller så. Sällan möten, sällan viktiga möten. Eget rum med möjlighet att ha stängd eller öppen dörr vilket jag gillar. Glas i dörren gör att förbipasserande ser en och kan knacka på om den är stängd. Jag har mest långsiktiga arbetsuppgifter men även vissa saker som görs när det kommer, rätta felaktigheter när de uppkommer tex. Vissa av mina arbetsuppgifter gör jag helt själv, i vissa andra arbetar jag tillsammans med kollegor till viss del. Då är det så att vi pratar igenom saker när de kommer upp men vi sköter våra egna delar av det. Jag kan vara precis så social eller osocial som jag känner för om dagarna vilket jag verkligen uppskattar.

När jag inte jobbar så tänker jag inte på jobbet. Oftast i alla fall, när det händer så är det mer att jag kommer på en lösning på ett problem, något sätt jag ska prova att göra något på när jag kommer till jobbet eller liknande

Heltid, kontorstider med flextid. Vi "ska" vara på kontoret mellan 9-15 men det är inga problem med undantag så länge man meddelar innan. Det är bara jag själv som har koll på min flextid.

Jag kan jobba hemifrån i princip hur mycket jag vill. Men i verkligheten har jag mycket möten så det blir inte jätteofta. Jag är projektledare för längre projekt som sträcker sig över flera år. Vi är 6-7 kollegor som jobbar med samma sak och i olika grad deltar i varandras projekt. Men det finns alltid kollegor nära att be om råd och liknande.

Fasta tider med treskiftslista. Dagar, kvällar, nätter och helger. Det är alltid bemannat, oberoende dag på året.
Jobbar i grupp, men i regel två och två när vi är ute, men ändå i en större grupp (på ca 15 pers).

Oerhört varierande arbetsuppgifter och vet aldrig vad vi ska göra när vi kommer till jobbet.

Jag är arbetslös sedan september, men är timanställd så länge, tar de jobb jag blir erbjuden. Jag får då fasta tider jag ska vara på plats, oftast mellan 7-17. Utöver det kan jag fylla upp med timmar på en arbetsplats där jag ska göra vissa arbetsuppgifter, men de kan jag göra när jag vill. Visst schema finns att rätta sig efter, tex djur som ska vaccineras ska ha vaccinet med 3-4 veckors mellanrum. Så även om jag är arbetslös har jag vissa veckor fullt arbete.
Jag vikarierar på förskolor och skolor och även lite på lantbruk. Tiderna man får på förskolor är lite märkliga tycker jag. Sällan hela dagar utan ofta halvdagar. Men ändå lättare att få heltid på förskolor eftersom arbetstiden på en skola ofta kan vara 8-13 och det blir ju inte många timmar.

Fasta tider, 3-skift. Måste vara på plats, jobbar i grupp (en och samma grupp). Ibland tidsförskjuts vi, ibland blir det övertid. Både tidsförskjutning och ö-tid kompenseras relativt generöst. Vet aldrig vad som kommer hända under arbetspasset, vi får en given plats/ett uppdrag som ibland följs och ibland ändras på minuten. Väldigt socialt, skulle jag säga :D vi är i princip alltid klara med vår del av jobbet när vi går hem, det är aldrig något som ligger och släpar. Jätteskönt!
Tillägger att jag jobbar heltid, vilket innebär ca 34h/v i genomsnitt. Vissa veckor är 50h, andra 20.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 222
Skola & Jobb Jag kände mig lite söndagdeppig igår igen, inför en ny arbetsvecka. Det har gått så många år nu utan att jag känt någon som helst... 2
Svar
31
· Visningar
3 186
Senast: enough
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 943
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Lite av ett I-landsproblem, men jag är helt som åsnan mellan hötapparna... Och vet inte hur jag ska göra. Jag är tjänstledig från mitt...
Svar
9
· Visningar
2 018
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka