Era bästa knep för att tänka volter!

Tussinussen

Trådstartare
Nu kommer en sån där pinsam idiotfråga. Ni får ursäkta. :D

Jag blir så trött på mig själv att jag tappar poäng när jag rider dressyrprogram för att jag aldrig kan rida en volt i rätt storlek. Man kan ju träna hemma för att försöka "lära in" hur stort det ska kännas, men jag tycker att det blir genast svårt när man kommer till en främmande bana och inte har sina vanliga riktmärken att gå efter.

Jag har flera ggr fått "för liten volt" på 15 m volter. Då förstorade jag upp dom till vad jag tyckte var 15 meter och då får jag "för stor volt" eller "volten för stor i första delen".:banghead: Och nu ska jag snart rida Lätt B:2 och där ingår 10-metersvolter och jag är rätt pessimistisk ang. min förmåga att pricka in dom. :crazy:

Jag tycker inte att det är så svårt att komma på hur en 20, 15 eller 10-metersvolt ska ligga om man tänker kortsida - det är ju hela banan, 3/4s linjen eller mittlinjen som gäller - men det är riktmärken på långsidan som jag är ute efter. Om man säger att man ska lägga en volt vid E. Hur tänker ni då i förhållande till dom andra bokstäverna, för:

15m volt?
10m volt?

Ni som tävlar mycket måste ha tänkt ut något :)
 
Sv: Era bästa knep för att tänka volter!

jag tycker hela hemligheten ligger i att se vägen. Om man verkligen förbereder volten dvs TITTAR framåt redan förberedande och sen hela vägen så fort du inlett volten så blir det inte fel med storleken på volten.

PS: väldigt många gånger TROR folk (eller man själv) att man tittar, men det GÖR man inte i de fall det går snett ;)
 
Sv: Era bästa knep för att tänka volter!

Jamen alltså en 10 m volt i LB2 blir ju till medellinjen så det är ju enkelt och en 15 m volt rids ju till mittemellan medellinjen och andra långsidan och sen ska den ju vara rund dvs lika stor åt alla håll. Se ut 4 punkter.. 2 har du ju redan automatisk sas

Felet dom flesta gör är att dom rider in i volten för tidigt, alltså precis vid bokstaven som om man skulle vända över ridbana istället för att rida förbi bokstaven och sen påbörja volten.
 
Sv: Era bästa knep för att tänka volter!

Ett tips är att mäta ut punkter med spån på ridbanan för 10 respektive 15m. Sen är det bara att traggla till känslan innfinner sig.
 
Sv: Era bästa knep för att tänka volter!

När jag började tävla så fick jag lära mig att när jag är mitt för punkten (axeln i höjd med bokstaven) där volten ska börja (B ex.) då ska jag fästa blicken på punkten mittemot (X för en 10m volt) och när jag kommer till x så ska jag titta på bokstaven B igen. Då blir den både rund och rätt storlek. Börjar man titta ut punkten tidigare blir det lätt att man genar, volten blir oval och man är inte -parallell med bokstäverna- man passerar. Man måste rida punkt till punkt. (och det gäller hela programmet för bra poäng, rid varje moment för sig)
 
Sv: Era bästa knep för att tänka volter!

Jag försöker att hitta voltens mitt och hålla blicken på den. Jag tänker passare (saken man har i matematik för att göra cirklar). Så när jag går in i volten "mäter" jag ut mitten och sedan försöker jag hålla jämnt avstånd till den. När jag har 1/4 kvar tittar jag ut på punkten där jag ska nå spåret.
 
Sv: Era bästa knep för att tänka volter!

*KL*

Tack för alla tips! Jag får testa hemma och se vad som funkar för mig. :)
 
Sv: Era bästa knep för att tänka volter!

Håller med Fio.

10m volt går in till medellinjen. Vänd lika mycket hela tiden så volten blir rund och vänd inte för tidigt utan voltens mittpunkt ska vara i höjd med bokstaven.

15m volt lägger sig mellan medellinjen och bortre långsidan. Samma sak här, mittpunkten skall vara i höjd med bokstaven.

Man plockar -massor- med poäng genom att rida noggranna vägar! Min tränare skäller alltid när man vänder på fel ställe så jag har fått det lite inbankat i skallen. Men händer allt precis där det ska i programmet har man en godkänd ritt varje gång(i stort sett).

Ett tips är att be din tränare kommentera på volternas storlek under träningens gång.
 
jag tänker att 10m volt är lite, lite större än till medellinjen, så blir den lagom på "bredden" också och inte bara höjden" är lätt hänt att volterna ser ut som 0 och inte O.

15m volt från a/c tänker jag ska vara 5m från långsidan och 5m från x, från e så rider man mitt emellan g, b och d. så blir det bra :). sätt ut koner och bokstäver så man lär sig var alla ska stå :).
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 219
Senast: yamyam
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 872
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp