Era bästa spartips

Om du har ganska mycket pengar över varje månad så skulle jag använda så mycket som möjligt av det till att betala av ditt lån som du har 3 år kvar på. Det framgår inte vad det är för lån, om det är konsumtionslån eller billån, men jag antar att det är ett lån som har en ränta på 3% eller högre. Det är definitivt värt att bli av med så fort som möjligt (givet att inte lånen är bundna eftersom det då kan kosta att lösa lånen). CSN-lånet tycker jag inte att du ska fokusera på att betala mer än vad du måste betala varje år då det är så pass låg ränta (0,6%).

Min strategi hade varit att använda lejonparten av det du kan avvara för sparande på amortering och sedan ha en summa för pensionssparande och en tredje summa till buffert (t.ex. i fonder eller på räntebärande konto). När lånet är avbetalat så hade jag ökat mitt buffertsparande.
Jag har för mig lånet är bundet (tror de va därför ja la det på 5år), just nu använder jag de pengar som blir över att dels spara och dels bygga buffert inför reperation av bil, släp osv.
 
Jag har för mig lånet är bundet (tror de va därför ja la det på 5år), just nu använder jag de pengar som blir över att dels spara och dels bygga buffert inför reperation av bil, släp osv.

Kolla upp det och hör med banken om det utgår någon ränteskillnadsersättning om du skulle betala av i förtid. Om det gör det så kan du ju höra om du kan förhandla bort den på något vis.
 
Kolla upp det och hör med banken om det utgår någon ränteskillnadsersättning om du skulle betala av i förtid. Om det gör det så kan du ju höra om du kan förhandla bort den på något vis.
Ja, det kan man göra. Dels en anledning till varför jag vill gå till banken och prata lite för att få bättre koll vad som gäller för det jag redan har och vad som gäller om jag t ex vill utöka lånet osv.
 
Jag går helt emot, finns ingen mening att betala av lågräntelån nu. Men det beror ju absolut på hur mycket räntan (kostnaden) ligger på. Jag hade hellre prioriterat en rejäl buffert och snarast möjligt betalt ner när det blir gratis (när det inte är bundet).

Jag löser absolut inte lån nu, utan höjer likviditeten för att betala av den dagen räntorna vänder.
 
Några lån löser jag ändå inte nu om jag inte hade haft t ex 200 000 kr totalt för att lösa båda lånen samtidigt. Det utesluter inte att spara så jag kan i framtiden lösa dom och skulle jag inte lösa dom, ja då har jag en massa pengar jag kan göra något annat för. Ser det lite som win-win oavsett hur det blir. :)
 
...skulle jag inte lösa dom, ja då har jag en massa pengar jag kan göra något annat för. Ser det lite som win-win oavsett hur det blir. :)

Så ser jag på ekonomin, särskilt om jag har djur som kan komma att behöva sjukvård för pengarna. Jag har inte ont av att vara likvid, däremot är det skittrist att knappt få någon ränta. Men det är pengarna i sig som gör att jag kan vara trygg i djurägandet, bilägandet och inte behöva ha ångest över jobb eller liknande.

Vill du ha in mer pengar finns ju chansen att jobba extra, det är ju många som har extrajobb utöver heltidstjänst. T ex någon helgdag i stallet/månad.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
1 008
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Vi är på jakt efter ett gemensamt sparkonto med bra ränta. De flesta konton verkar vara gå att vara en person som har tillgång, vi vill...
2
Svar
20
· Visningar
1 070
Senast: Clabbe
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 602
Senast: Raderad medlem 68338
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 243
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp