Era bästa spartips

TheRedLightning

Trådstartare
Hur gör ni för att spara pengar och få ihop en buffert?

Ska snart gå till banken och se över mitt sparande, så tänkte om ni hade några bra tips? :)
 
Ha ett sparkonto där du får lite ränta på pengarna. Kan skilja mycket från olika banker. Många banker kan man öppna konto hos utan att ha dom som huvudbank.
Fonder ger ofta bättre utdelning än sparkonto. Mer tips än så har jag inte tyvärr :)
 
Jag sparar en viss procent av min inkomst varje månad.

Har inget sparkonto, utan sparar uteslutande i värdepapper (förutom en summa i "madrassen"). Använder inte heller min vanliga bank som depå för mina värdepapper.

Är ganska skeptisk till storbankerna, deras sparkonton och rådgivning.

Mitt främsta spartips:
Sluta köpa saker! :p
 
Jag sparar en viss procent av min inkomst varje månad.

Har inget sparkonto, utan sparar uteslutande i värdepapper (förutom en summa i "madrassen"). Använder inte heller min vanliga bank som depå för mina värdepapper.

Är ganska skeptisk till storbankerna, deras sparkonton och rådgivning.

Mitt främsta spartips:
Sluta köpa saker! :p

Vilka banker är bättre på värdepapper än storbankerna, anser du?

TS - mitt tips är också att se över utgifterna. Man kan fixa billigare el, bättre breddbandsavtal etc.

Automatisk överföring av en del av lönen är att föredra, så man "glömmer bort" det.
 
Vilka banker är bättre på värdepapper än storbankerna, anser du?

TS - mitt tips är också att se över utgifterna. Man kan fixa billigare el, bättre breddbandsavtal etc.

Automatisk överföring av en del av lönen är att föredra, så man "glömmer bort" det.

Det finns andra än banker som är bra på värdepapper. :) Och det finns andra banker än storbankerna som är bra för handel av värdepapper.
 
Hur gör ni för att spara pengar och få ihop en buffert?

Ska snart gå till banken och se över mitt sparande, så tänkte om ni hade några bra tips? :)

Mitt bästa tips är att inte skriva på något på plats, utan ta med dig erbjudanden hem och tänk efter (och bolla gärna med någon du litar på). Kom ihåg att de så kallade rådgivarna inte är där i första hand för din skull, utan för att sälja sin arbetsgivares produkter. Tänk på dem som alla telefonförsäljare som ringer, jag tackar inte ja till allt de erbjuder mig trots alla deras försäkran om att just deras erbjudanden är det aaaalllra bästa på marknaden :)

Mitt ännu bättre tips är att när du varit på banken försöka läsa på lite själv om de sagt och lära dig lite om olika sparformer, investeringsformer etc.

Sedan så tycker jag absolut att du bör ha ett särskilt sparkonto där det är "se men inte röra" som gäller. Att ha ett konto där alla pengar blandas gör det mycket svårare att hålla koll på sparandet tycker jag.
Jag hade förr ett sådant där det bara ingick 3 kostnadsfria uttag per år, mot att räntan var lite högre, det var effektivt mot att gå och nalla därifrån :angel: Det var dock på sparräntornas tid :meh:
 
Plus:
Hur stor är en buffert?
En månadslön? Tre? En årslön?

Det är faktiskt roligt att spara, när man väl lägger manken till. Det är rätt triggande att tänka "Sparad krona!" när man avstår köp för att i stället spara pengarna. Eller byter dragkedja i jackan i stället för att köpa en ny. Eller äter vegetariskt någon dag i veckan för att sänka matkostnaderna.
 
Det finns så himla mycket man kan spara in på i vardagen, men som man inte tänker på! I höstas fick jag reda på att en del av min inkomst inte längre var säkrad på samma sätt som tidigare och fick då lite smått panik och gick in för att spara in på så mycket som möjligt vad gäller vardagliga saker. Jag skulle absolut klarat mig på den inkomst jag hade säkrad, men är man van vid ett visst antal tusenlappar i månaden blir det jobbigt när några av dem försvinner ;)

Hursomhelst, jag insåg hur mycket man kan spara in på alla enkla saker som mat, bensin, nöjen osv. Så mitt tips är att ta en månad där du går all in för att spara in på så mycket som möjligt för att verkligen se hur mycket du klarar dig utan. Det betyder ju inte att du behöver leva så varje månad, men du kanske inser att vissa saker du spenderar pengar på är ganska onödiga och därmed kan minska utgifterna kring dem följande månader :up: helt enkelt: innan du t.ex. går till kassan - tänk efter ordentligt om du behöver allt du har i varuvagnen just nu. Och var inte rädd för billigare alternativ i t.ex. mataffärer ;)

Det låter som småsaker, men det gör verkligen skillnad!
 
Jag har ett automatsparande på 200:- per månad. Den sätts in på ett ISK (?)-konto med lite högre risk och är ett långsiktigt sparande. Sen har jag tre konton totalt med inte alls speciellt hög ränta. Ett "personkonto" och två sparkonton. Personkontot är kopplat till kortet och där har jag aldrig speciellt mycket pengar utan för över när jag behöver, konto två sätter jag in hela min månadsinkomst på efter att alla räkningar är betalda och konto tre är min "buffert". Nu är bufferten i princip slut pga en utlandsresa med universitetet men jag kände att jag hellre gör mig av med den och spar nytt än att ta ännu mer CSN-lån.
Utöver dessa 200:- spar jag ca 1000:- i månaden och får alltså ut med CSN ca 9900:- i månaden. Mitt största spartips är precis som många andra säger att ha mål. Om jag vet att jag behöver pengar till något så tar det otroligt mycket mer att ta från bufferten till "onödiga" saker. Jag vet tillexempel att jag måste ha pengar första månaden innan jag får lön från eventuellt sommarjobb, då tar det att flytta pengar från mitt "sommarkonto" som jag döpt bufferten till. Det krävs dessutom alltid ett extra steg (= längre tid till eftertanke) om du behöver föra över pengar hela tiden istället för att bara dra kortet.
Ett annat tips är att inte dra ned på nöjen utan snarare kostnaderna för nöjen. Ex gå på bio men köp ingen dricka/snacks där, gå ut och festa men drick inte alkohol, följ med ut på middag men drick bara vatten till maten och ät ingen efterrätt etc. Jag tror att det blir jobbigare att "isolera" sig för att spara pengar :)
 
Jag är inte någon särskilt ekonomisk person, men ingen storslösarere heller (ja, förutom hästen då). Jag har valt lågrisksparande eftersom det känns tryggast och eftersom jag inte har något stort kapital att spela med... Det ger inte lika stor chans till ökad avkastning, men mindre risk att förlora pengar än sparande i högriskfonder.

Jag gör som så att jag ökar mitt månadssparande i samband med den årliga löneförhöjningen. På så sätt känner jag inte av att en del av inkomsten försvinner till sparande (smart vad?:angel:).

Du behöver inte lägga undan så mycket från början, tycker jag. Det viktiga är att komma igång om det så bara är några hundralappar varje månad. Sedan kan du öka efter hand. Det är det upp till dig hur stor risk du är villig att ta. Vid högre risk behöver du stämma av oftare så att det går åt rätt håll, både på egen hand och med banken. För mig räcker det att ha kontakt med bankperson någon gång vartannat år ungefär för att eventuellt byta fonder m.m.
Lycka till!
 
Hur gör ni för att spara pengar och få ihop en buffert?
Min strategi:

1. Skriva en realistisk budget.
2. Planera alla inköp.
3. Skriva matlistor och försöka att strypa så mycket utemat och vin som möjligt (obs svårast för mig)
4. Döpa mitt konto där jag sätter in sparpengarna. Att flytta pengar till "Senegal 2011!" eller "Ny sadel!" eller "Slut på oro och dålig sömn!" är mycket roligare än till "Allkonto 2".
 
Mitt främsta spartips:
Sluta köpa saker! :p

Det är mitt främsta spartips också. Jag och min sambo bidrar dåligt till konsumtionssamhället när det kommer till prylar (men bidrar i gengäld med en hel del när det kommer till omkostnader för våra hundar :p). Hur som helst, vi sparar en hel del pengar på att inte köpa saker som vi inte behöver. Vi är tex rätt ointesserade av inredning och det går oftast många år mellan inköpen. Kläder är också en liten post. Jag vill ha kvalitet som håller, är en sällanköpare och tittar alltid på Tradera innan jag köper nytt.

Efter att i höstas ha köpt en bil (för sparade pengar - billån är oftast en usel affär) så är mitt andra bästa spartips: Ha inte bil om det inte är ett absolut måste. Det är betydligt billigare att vid behov hyra en.
 
Bästa spartipsen är som andra skrivit; sluta köpa saker du inte behöver. Se även över andra kostnader som el, tv-paket och mobilabonnemang, finns det billigare? Finns det någon som passar dig bättre? Det är på utgifterna man verkligen kan spara pengar på. Jag tex tittar ytterst lite på tv, så jag har bara grundpaketet. Har inget värsting abonnemang på telefonen och valde förra årets modell för att få en bättre månadskostnad och det funkar utmärkt för mig.

Ett varningens finger för bankernas "sparlösningar". De är sällan de bästa. Även om namnet antyder att de är rådgivare är en korrektare benämning säljare! Så hem och räkna innan du bestämmer dig.
 
Mitt främsta spartips är att sänka kraven.
Skruttigare bil, gamla kläder, skippa makeup, strunta i frissan, låta bli att tapetsera om eller renovera köket.
Besparingen är enorm.
Övriga tips är: Rök inte, sköt om tänderna då tandläkare är dyrt och skippa läsk och godis.

Jag investerar allt som jag har i min fastighet.
Det är en säker investering med bra värdeökning.
 
Bästa spartipsen är som andra skrivit; sluta köpa saker du inte behöver. Se även över andra kostnader som el, tv-paket och mobilabonnemang, finns det billigare? Finns det någon som passar dig bättre? Det är på utgifterna man verkligen kan spara pengar på. Jag tex tittar ytterst lite på tv, så jag har bara grundpaketet. Har inget värsting abonnemang på telefonen och valde förra årets modell för att få en bättre månadskostnad och det funkar utmärkt för mig.

Ett varningens finger för bankernas "sparlösningar". De är sällan de bästa. Även om namnet antyder att de är rådgivare är en korrektare benämning säljare! Så hem och räkna innan du bestämmer dig.

Apropå mobilabonnemang. Jag är 40 år och har aldrig köpt en mobil. Istället har jag ärvt andras gamla mobiler och har det billigaste abonnemanget med surf och telefoni för 95 kr/månad. Det är visserligen inte planerat utan det har bara slumpat sig så.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
1 008
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Vi är på jakt efter ett gemensamt sparkonto med bra ränta. De flesta konton verkar vara gå att vara en person som har tillgång, vi vill...
2
Svar
20
· Visningar
1 070
Senast: Clabbe
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 602
Senast: Raderad medlem 68338
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 243
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp