Era bästa spartips

Det finns mycket att spara med planering. Det har redan tagits upp i tråden, men allt det vardagliga kostar så mycket mer än man tror, och det finns alltid alternativ.

Planera inköpen av mat genom att alltid skriva matsedel ( gärna då med veckans reklamblad från din mataffär framför dig, och anpassa efter billiga varor). Handla bara det som behövs till din planerade matsedel, och eventuellt det som du brukar använda och det är billigt samma vecka. Storkok brukar löna sig och underbart att kunna ha färdig mat i frysen att bara ta fram vid lata dagar.

Gör gärna en budget när lönen ramlar in. Betala räkningarna och se över hur mycket du har efter det. Gör därefter upp hur mycket du får spendera på exempelvis bensin, mat, nöje, kläder mm och följ slaviskt. Dra gärna ner så mycket du kan ( billigare märke,köp på rea, skippa pizzan, restaurang, som exempel) och lägg undan några hundra så du får en positiv summa att tex handla en ny vinterjacka/vinterskor mm för i januari/februari när de rear ut dem, istället för i oktober/november nästa år då de är dyrare.

Vet inte om du har djur, men de kostar ofta mycket, just för att man vill ha allt det nya och skämma bort med godis, leksaker mm. Jag har tex hund. Han får bra mat= dyrt, men i övrigt går det alldeles utmärkt att använda ett bra halsband/sele och koppel av bra kvalite och inte köpa nytt för att det är fint. Hundgodis gör man billigt med en lever eller blodpuddingsbit man torkar i småbitar i ugnen. Leksaker kan likaväl vara en trasig strumpa man lägger en pip i, eller tomma toarullar med godis. Kanske någon i bekantskapskretsen har barn som växt ifrån leksaker man kan använda ( bollar, mjukisdjur) istället. Hunden märker inte skillnad på köpt och begagnat.

Kläder är dyrt. Köp kvalite, gärna på rea, så det håller. Gärna basplagg som fungerar att mixa till olika tillfällen. De där festtillfällena som dyker upp vill man gärna ha nytt, men byt/låna av kompisen, syrran, arbetskamraten istället, så har du "nya" kläder och kan låna ut dina egna istället. Kostar inget.

Är själv inte så glad i second hand och loppisar, men om man kan tänka sig det, så kan man verkligen göra fynd. Glöm inte räkna in det i budget bara.

Se över räkningarna. Kan du göra något åt försäkringar, el, telefon och säga upp tidningsprenummerationer mm du betalar på. Få bättre avtal, mindre utgifter?

Planera även jul och födelsedagspresenter hela året. Kolla upp hela året när du behöver ha dessa redo, och handla på rea, även om det är 5 månader till bästa kompisen fyller år. Lyssna hela året på om någon du ska ge något till, råkar säga att det vill jag ha, skulle jag önska mig.

När du ska handla något, googla på nätet innan, det kan vara billigare att beställa där med fri frakt.

Har nog hur mycket tips som helst, men detta var lite iallafall. Lycka till med en bättre ekonomi :-)
 
Jag vet att det inte är inkomsterna man blir rik på utan utgifterna, men i och med att mina utgifter redan är minimerade så tänkte jag försöka spara lite mer än vad jag redan gör. :)
 
Har du redan dragit ner på allt du kan göra på utgifter och vill spara mer, så finns det bara ett sätt, att öka inkomsterna. Ut och leta extrajobb.
 
Ut och leta extrajobb? Jag jobbar redan 40tim/vecka om inte mer vissa veckor.
Om du redan minimerat utgifter, men vill spara mer pengar då måste du ju få in mer pengar? Antingen säljer du saker du äger eller så måste dina inkomster öka = mer i lön på ditt nuvarande eller söka ytterligare jobb. Och visst kan man jobba extra om man vill även om man jobbar heltid.
 
Om du redan minimerat utgifter, men vill spara mer pengar då måste du ju få in mer pengar? Antingen säljer du saker du äger eller så måste dina inkomster öka = mer i lön på ditt nuvarande eller söka ytterligare jobb. Och visst kan man jobba extra om man vill även om man jobbar heltid.

Jag tolkar @RedHyuuga som att hon har pengar att spara, men att hon vill få till ett mer effektivt sparande så att (1) pengarna verkligen sparas, samt (2) att de sparade pengarna förökar sig.
 
Ett annat tips förutom att hålla koll på vilka affärer som har extra-priser är att kolla upp vilken affär där du har billigast matkasse. De varor jag handlar blir oftast billigare om jag handlar på ICA än på Coop. Nu är jag lite mer begränsad eftersom jag alltid måste gå/cykla till affären och därför har jag svårare att ta mig till min närmsta Willy:s där matkassen antagligen skulle bli ännu lite billigare. När jag bodde hemma så blev vår kasse sjukt dyr på City Gross medan den blev billigare på ICA.
Sen genom att jag mest handlar på ICA så får jag ofta generösa extra-rabatter samt bonus-checkar. Håller man sig till ett företag/butik när man handlar så samlar man ganska bra med poäng (om företaget har medlemskap) vilket resulterar i rabatter. Och nej, detta är inte ett sponsrat inlägg höll jag på att säga, även om jag inser att det ser ut som det när jag läst igenom det :D

Tjänster och gentjänster är någonting jag och mina vänner sysslar ganska mycket med. Jag sitter hundvakt mot att jag får skjuts = slipper ta taxi när jag ska ex till flyget eller färjan, någon annan lagar någons cykel mot en matlåda osv. Nu är de flesta av oss studenter, men så är jag "uppfostrad" till redan innan jag flyttade hit. :)
 
Jag tolkar @RedHyuuga som att hon har pengar att spara, men att hon vill få till ett mer effektivt sparande så att (1) pengarna verkligen sparas, samt (2) att de sparade pengarna förökar sig.
Precis! Du är helt inne på rätt spår, grejen är att jag har alltid ganska mycket pengar över varje månad och vill få upp en buffert, då det kommer ganska stora utgifter snart i och med dyra inköp (ny bil osv).
 
Precis! Du är helt inne på rätt spår, grejen är att jag har alltid ganska mycket pengar över varje månad och vill få upp en buffert, då det kommer ganska stora utgifter snart i och med dyra inköp (ny bil osv).
Innan du går till banken så bli medlem på Avanza. Om någon rekommenderar dig fondsparande så ta hänsyn till att Avanza zero är en indexfond via Avanza som är gratis.

Avanzas Claes Hemberg är en stark förespråkare för småsparare och på deras webbsajt finns ett antal råd och rekommendationer. Småsparare är alla som inte är bank i princip oavsett mängd pengar. Tänk på att Rådgivare på banker har ofta en egen agenda, du måste ha koll själv. Jag har inte engagerat mig i Nordnet men de är kanske bra också, vet ej riktigt.

Sedan som så många andra säger, det är gnet som gäller, "det är inte de stora inkomster utan de små utgifterna".

Räntan, fortfarande är det ränteavdrag och låg ränta. Dock höjning av ränta ger enorm effekt på lån. Har du inkomst idag kanske det är bra för din ekonomi att ha bra lån och göra ränteavdrag, kanske öka bolånet för att köpa bilen ?. Var försiktig!!! Räntan kan gå upp. Räkna massor.

OBS eget ansvar för informationen jag skrev och hur du eller någon annan använder den.
 
@RedHyuuga
Du kan väl säga till vad du kommer fram till,...
Jag kan spara ett par tusen i månaden , funderar också vart jag ska lägga dom.
Nu har jag ett vanligt sparkonto.
 
Precis! Du är helt inne på rätt spår, grejen är att jag har alltid ganska mycket pengar över varje månad och vill få upp en buffert, då det kommer ganska stora utgifter snart i och med dyra inköp (ny bil osv).
Det finns inget riktigt bra att spara i i dagsläget.
Jag har fastighet men att köpa en just nu vet jag inte om det är bra.
 
Det finns inget riktigt bra att spara i i dagsläget.
Jag har fastighet men att köpa en just nu vet jag inte om det är bra.

Exakt så. Det finns mycket få räntebärande konto, vill man ha fria uttag och obundet kapital får man runt 1 % ränta. Visst blir det pengar om man stuvar in en miljon, men för den genomsnittliga småspararen finns det inte mycket att göra om man vill ha tillgång till pengarna.

Vill och kan man binda länge och vill placera långsiktigt, är fonder och aktier ett bra alternativ. Men då ska man inte behöva likvidera tillgångarna vid fel tillfälle, d v s man ska ha tillräckligt med kapital för att inte behöva sälja av när värdet är nära noll och man behöver betala för hästens medicin eller bilens sammanbrott.

Så frågan är väl snarast vad sparandet är ämnat för. Buffert-när-som-helst, ett år, fem år, tio år?
 
@RedHyuuga
Du kan väl säga till vad du kommer fram till,...
Jag kan spara ett par tusen i månaden , funderar också vart jag ska lägga dom.
Nu har jag ett vanligt sparkonto.
I dagsläget sparar jag lite på mina e-sparkkonto, pensionskonto samt investeringsspar. Hade mest tänkt öka vad jag sätter in på investeringspar och se över pensionen, samt öka insättningen.
Var mest nyfiken på om det fanns något jag själv inte redan tänkt på eller gör. :)

Planen är väl mest att spara ihop en buffert så jag kan betala av alla mina lån på en gång.
 
I dagsläget sparar jag lite på mina e-sparkkonto, pensionskonto samt investeringsspar. Hade mest tänkt öka vad jag sätter in på investeringspar och se över pensionen, samt öka insättningen.
Var mest nyfiken på om det fanns något jag själv inte redan tänkt på eller gör. :)

Planen är väl mest att spara ihop en buffert så jag kan betala av alla mina lån på en gång.

Om du i dagsläget har lån så så tycker jag att du ska öka amorteringarna på dina nuvarande lån för att minska dem så snabbt som möjligt. Om du inte är väldigt intresserad av placeringar så är det svårt att hitta ett alternativ som kommer att spara mer pengar. :)
 
Om du i dagsläget har lån så så tycker jag att du ska öka amorteringarna på dina nuvarande lån för att minska dem så snabbt som möjligt. Om du inte är väldigt intresserad av placeringar så är det svårt att hitta ett alternativ som kommer att spara mer pengar. :)
Amorteringen ligger just nu på vad jag på en månadslön klarar av och det är också en sak jag ska prata med banken om. När jag tog lånet la vi betalningsplanen på 5 år, det är 3 år kvar. Då jag inte ville ha ett lån "i all framtid".
Sen har jag csn-lånet jag vill försöka bli av med.
 
Amorteringen ligger just nu på vad jag på en månadslön klarar av och det är också en sak jag ska prata med banken om. När jag tog lånet la vi betalningsplanen på 5 år, det är 3 år kvar. Då jag inte ville ha ett lån "i all framtid".
Sen har jag csn-lånet jag vill försöka bli av med.

Om du har ganska mycket pengar över varje månad så skulle jag använda så mycket som möjligt av det till att betala av ditt lån som du har 3 år kvar på. Det framgår inte vad det är för lån, om det är konsumtionslån eller billån, men jag antar att det är ett lån som har en ränta på 3% eller högre. Det är definitivt värt att bli av med så fort som möjligt (givet att inte lånen är bundna eftersom det då kan kosta att lösa lånen). CSN-lånet tycker jag inte att du ska fokusera på att betala mer än vad du måste betala varje år då det är så pass låg ränta (0,6%).

Min strategi hade varit att använda lejonparten av det du kan avvara för sparande på amortering och sedan ha en summa för pensionssparande och en tredje summa till buffert (t.ex. i fonder eller på räntebärande konto). När lånet är avbetalat så hade jag ökat mitt buffertsparande.
 
Om du har ganska mycket pengar över varje månad så skulle jag använda så mycket som möjligt av det till att betala av ditt lån som du har 3 år kvar på. Det framgår inte vad det är för lån, om det är konsumtionslån eller billån, men jag antar att det är ett lån som har en ränta på 3% eller högre. Det är definitivt värt att bli av med så fort som möjligt (givet att inte lånen är bundna eftersom det då kan kosta att lösa lånen). CSN-lånet tycker jag inte att du ska fokusera på att betala mer än vad du måste betala varje år då det är så pass låg ränta (0,6%).

Min strategi hade varit att använda lejonparten av det du kan avvara för sparande på amortering och sedan ha en summa för pensionssparande och en tredje summa till buffert (t.ex. i fonder eller på räntebärande konto). När lånet är avbetalat så hade jag ökat mitt buffertsparande.

Jag håller med! :up:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag satte in pengar i mitt o min partners gemensamma konto i en annan bank. Trodde jag. Nu när jag gick in och tittade fanns de inte...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Vi är på jakt efter ett gemensamt sparkonto med bra ränta. De flesta konton verkar vara gå att vara en person som har tillgång, vi vill...
2
Svar
20
· Visningar
1 073
Senast: Clabbe
·
Relationer I en undersökning som Länsförsäkringar har gjort har man kommit fram till en summa hur mycket ett barn kostar fram till 18 års dagen. Då...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 602
Senast: Raderad medlem 68338
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 244
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp