Era bästa varmrätter!

Andromedae

Trådstartare
Ska bjuda på middag i morgon och känner mig lite oinspirerad vad det gäller huvudrätten. Har ni några tips?

Till efterrätt blir det förmodligen mandeltårta med lemon curd och bär.
 
Porterstek kanske, med grönsaker och potatis. Svenskt och riktigt gott. Eller kanske en smarrig lasagne. Flygande Jacob har jag alltid gillat. Kanske en fin köttbit med antingen hasselbackspotatis eller fyllda potatisskal, och en egengjord kall eller varm sås?

Och en fräsch grönsallad vid sidan om.

Synd att de inte gillar skaldjur, jag har ett recept på en rysligt god räk -och kräftstjärtssoppa som brukar gå hem.
 
Jag har recept på en gryta som brukar vara väldigt poppis, och den är lätt att göra till många personer. En gryta på Fläskfilé, Cabanossy-ölkorv, smörgåsgurka, paprika, matlagningsgrädde och meyramkrydda (mer ingående recept kan ges om intresset finns). Jag var väldigt tveksam innan jag smakade den men det är väldigt gott! Vi brukar servera det med sån räfflad potatis, men jag tror det kan vara gott med ris också.

Annars är potatisgratäng och ett bra kött en favorit här :). Eller rostade rotfrukter men kött och rödvinssås/svampsås.
 
Lammfärsbiffar fyllda med fetaost och rosmarin eller timjan. Till detta har man tsatsiki, folieknyte med potatis, tomat, lök som man kan köpa med blast (ta bort plasten men dela inte löken om den inte är stor), sockerärter i skida, paprika, vitlök och andra grönsaker man gillar + mycketolja, flingsalt, timjan, rosmarin och sen in i ugnen på lämpligt gradantal ;)
SVINGOTT!
 
Då jag är rätt lat blir det ugnsgrillad fläskytterfilé i någon smaskig marinad som jag inte har bestämt mig för, ugnspotatis och en trevlig sallad med bland annat halloumi, paprika och avocado. Till detta får det bli pepparsås och en vinägrett på honung och lime.

Tack för alla tips!
 
Jag har recept på en gryta som brukar vara väldigt poppis, och den är lätt att göra till många personer. En gryta på Fläskfilé, Cabanossy-ölkorv, smörgåsgurka, paprika, matlagningsgrädde och meyramkrydda (mer ingående recept kan ges om intresset finns). Jag var väldigt tveksam innan jag smakade den men det är väldigt gott! Vi brukar servera det med sån räfflad potatis, men jag tror det kan vara gott med ris också.

Annars är potatisgratäng och ett bra kött en favorit här :). Eller rostade rotfrukter men kött och rödvinssås/svampsås.

Creolskans gryta! :d:love: Den ska man äta med ris till enligt mig. :D Sen ska det ju vara syltlök i också, iaf i mitt recept. :angel: ;)
 
En fläskkaré bit i lagom storlek, gnid in med salt, peppar, mynta, vitlök o andra örter du tycker passar. lägg i stekpåse utan att tillsätta vätska. (eller gryta där du även fyller på med grönsaker efter smak och täcker med vatten/buljong) In i ugnen på ca 70-75 grader och låt stå 5-7 timmar. Gör sås på spadet som blir och servera med potatis eller ris.
 
Kött efter smak och tycke skuret i tuggvänliga bitar, bryns med salt, peppar och kryddor/örter efter behag.
Tillsett skivat färsk schampion som får reducera till halv storlek.
Tillsätt 1/2 l grädde och låt puttra 15-20min medans potatis/ris kokas klart
 
Creolskans gryta! :d:love: Den ska man äta med ris till enligt mig. :D Sen ska det ju vara syltlök i också, iaf i mitt recept. :angel: ;)
Här hemma kallar vi den kort och gott Cabanossy-gryta. Ja, syltlöken glömde jag. Mest för att jag alltid pillar bort den ändå :angel:. Har den bara i för smaken.
 
Här hemma kallar vi den kort och gott Cabanossy-gryta. Ja, syltlöken glömde jag. Mest för att jag alltid pillar bort den ändå :angel:. Har den bara i för smaken.

Jag kan ta dina syltlökar. :d
Själv har jag i oliver för smakens skull, pillar bort dom sen. :angel:
 
Sambalkotletter med valfritt tillbehör (jag gillar pressad potatis till) funkar alltid tycker jag. Blir så fantastiskt mört och såsen är gudomlig
 
Jag bor i England nu och fy vad jag saknar husmanskost. Engelsk mat och mataffärer är rent ut sagt hemska, i alla fall här i Bournemouth. Försökte laga Kalops här om veckan och även om det blev gott så lycka till med att hitta rätt kött samt lagerblad och hela pepparkorn.

En sak jag lärt mig sen jag kom hit är hur man gör riktigt god "Breaded chicken". Det gör kycklingen mör och brödningen smakrik. Använder kycklingfiléer som jag bankar ut lite innan stekning. Jag tar ströbröd och antingen mandel -eller vetemjöl, 50/50 lika och blandar. Sedan kryddar jag med mycket paprika, stark chilipeppar, svartpeppar, oregano, vitlök och örter-krydda, salt och liiite muskotnöt. Blandar ihop strödbröd/mjöl med kryddorna. Sedan tar jag äggvitor i proportion till hur mycket kyckling jag har i en skål, pressar i lite citron/citronextrakt och blandar. Doppa i kycklingen i äggivtorna ordentligt och lägg de sedan i skålen med ströbrödsblandningen, täck ordentligt på båda sidorna. Stek sedan i valfri olja, smör fungerar inte. Mör kyckling med smakrik brödning är resultatet. Mycket poppis hos min sambo som typ är uppfödd på kyckling.
 
Här är ett recept på supersmarrig köttfärslimpa:

500 g köttfärs
1 dl ströbröd utan socker
1 dl mjölk
1 ägg
1 dl riven ost
4 finhackade bitar soltorkade tomater
3 msk soya
½ finhackad rödlök
1-2 tsk salt
3 krm grovmalen svartpeppar
2 tsk ört- och vitlökskrydda

Blanda ströbröd och mjölk, låt stå i 5 minuter.
Under tiden blandar du alla de andra ingredienserna i en stor skål, slå i ströbrödsblandningen och blanda ORDENTLIGT.
Forma smeten till en limpa, ställ in i mitten av ugnen i 225 grader i ca. 35 minuter.
KLART!
 
Igår bjöd jag på broccoligratäng med champinjoner och kyckling. Hur gott som helst tillsammans med en stor sallad!
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 559
Senast: Voeux
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 222
Mat Vi har besök i helgen och jag har tänkt att vi ska bjuda på "hemmaproducerad mat" (så långt det är möjligt). Men, jag som inte ätit kött...
2
Svar
21
· Visningar
990
Senast: ameo
·
Mat På tisdag är det min tur att hålla i middagen för klubben. Det sammanfaller även med att vi väljer ny styrelse så det ska vara lite...
Svar
18
· Visningar
1 012
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp