era fölningsrutiner.

_Skifting_

Trådstartare
Har en del frågor och ni som har en minut över kan väl svara, börjar bli lite nervös, både mitt och stoets första föl ska ploppa ut i Mars.. :o

När började ni "göra någon skilnad" på stoet, typ förändra foderstat (vilken förändring), dra ner på träning (vilket upplägg) mm?

När började ni bädda upp i boxen (för de som fölat inne), med vilket strö och vilken mängd? Ni som fölat ute, hur har ni förberett?

När började ni vaka? Sov ni i stallet?eller ni vakade med Kamera eller "fölbälte" (tappat namnet), kanske? Och ni med häst på lösdrift.. Samma där eller?

Vilka tecken tittar ni efter som just får ER att ana att det snart är dax?

När själva fölningen har börjat, var finns ni?? Hopkrupen i ett hörn i boxen och bara tittar på? eller ni kanske sitter framma hos stoet och "hjälper till".

När vet ni när saker och ting går rätt?? Eller (får man inte hoppas) fel?
När ringer ni veterinären??

Vad är det första ni gör efter att fölet kommit ut?? Hjälper mamma torka?, lämnart allt åt naturen? Kontrollerar sto och föl? Hur isåfall och vad tittar ni efter?

Hur länge väntar ni på att fölet ska kunna dia?? Vad är "lagom" tid som det ska kunna stå och dia?? Hjälper ni det första gången/gångerna??

När kommer efterbörden?? Hur ska denna se ut?? Vad gör ni med den??

Hur länge låter ni sto och föl stå inne?? och hur funkar mockningen?? Något speciellt man ska tänka på?? Tex. byta allt varje den första veckan mm??

När sto och föl får komma ut, är det i mindre enskild hage, eller tillsammans med flocken?? ute hela dagen?? Hur tål fölisar kyla och regn??

nu blev det en massa frågor, men jag hoppas någon kan svara...

Ps. Jag har bra kontakt med två uppfödare, som hjälper mig och svara på alla mina idiotfrågor ;), men kan vara bra att få höra från fler, och vilka är inte bättre att fråga än Buke... :angel::D
 
Sv: era fölningsrutiner.

Har du boken " Att bli med föl"? I den finns det svar på de flesta frågor du ställer. Flyinge har dessutom gjort en riktigt bra film om föl med film från två olika fölningar och allt man ska tänka på. Den kan jag verkligen rekommendera.

Jag hade två ston som fölade i år. Den ena reds inte alls medan den andra hölls igång lite lätt (3-åring) fram till efter jul.

Det är först vid de senare månaderna stoet verkligen behöver mer foder/annat foder, men mitt ena sto är väldigt svårfött så jag började mata på med extra foder tidigt under vintern.

Jag hade kamera i båda boxarna kopplat till tvn. Ett bra tag innan fölning hade jag koll på dem några nätter för att se deras rutiner, sen började jag kolla dem varje natt när det började närma sig. I början ett par ggr/natt, och ju tydligare tecknen bler desto oftare blev det. När det såg ut som om det var på väg med läckande mjölk/vaxproppar så kollade jag dem var 20:e minut på kameran. Det ena stoet började läcka mjölk samma dag som hon fölade och det andra stoet hade gigantiska vaxproppar. Båda fölade innan 24.00.

Vid fölningen höll vi oss undan tills det vid ena stoet blev läge att hjälpa till och dra. Sedan mjölkad jag ut lite råmjök för att kunna pytsa i fölungen.

Båda mina hade problem med mjölken. Den ena hittade det inte på över 5 timmar och den andra fick inte för mamman. På den första gjorde vi en foalcheck som visade att det var okej, det andra stoet fick jag hålla första dygnet för att fölungen skulle få dia, sen släppte det.

Jag hade dem inne första dygnet (tidiga föl) och sedan ute väldigt korta stunder så de inte hann lägga sig ner. Första fölungen följde aldrig mamman, utan hon fick lära sig att ledas i grimma till och från hagen 3 dagar gammal. Den andra följde mamma (nu snart 3 månader börjar hon avvika lite) så det var mycket enklare.

Har man en hage med fast trästaket första dagarna är det mycket enklare än med eltråd. Jag höll i stoet tills jag såg att fölungen hade så mycket koll att de såg staketet. Efter att de stannat för det och försökt nosa på det en gång satte jag på elen, den ena fattade efter en smäll och den andra efter två. Inga problem men det gäller att vakta så de inte är nära tråden innan de vet vad det är/inte ser den. En kompis hingstföl dundrade in i tråden flera gånger fösta veckan så de fick jaga honom för att hålla undan.

Jag håller sto och föl själva ett par veckor, men det beror helt på flocken och hur stoet och fölet mår.

Mitt tidigt födda föl (tidigt april) fick bara vara ute korta stunder hela första månaden. Små föl är känsliga för kall mark, så de får inte lägga sig ner ute. Andra fölet kom sent i maj så hon kunde gå ute längre stunder från början.

Jag är extremt noggrann med fölboxen. Jag bytte till halm ett par veckor innan fölning och höll boxen jätteren men med stabil bädd så fölungen skulle få fäste att stå. Efter fölningen strödde jag bara ett tjockt lager rent halm och sedan mockade jag ut allt. Jag bytte tillbaks till spån efter ett par veckor.

Vi är många här som gör likadant ungefär, men även många som gör annorlunda. Du får försöka hitta det sätt som passar dig och ditt sto bäst! Och missa inte boken och filmen, de är jättebra!
 
Sv: era fölningsrutiner.

Precis som föregående skrivare påpekade, så är boken "Att bli med föl", mkt bra, och ger en viss trygghet, för hela händelseförloppet, som en fölning innebär.
Men alla gör olika, med sina ston, du får hitta en väg som passar dig och ditt sto.

¤ Mina ston får fri tillgång till ett mkt bra hösilage ute (ställer ut rundbal i vinterhagen), inne är det fri tillgång till hö, däröver toppar jag foder staten med stöpt havre och korn, mineraler, betfor.

¤ Jag har en separat föl box, som görs i ordning med spån i botten och ett tjockt lager halm ovanpå, ca 7-10 dagar innan fölning.

¤ Jag har ingen kamera, utan har bara den information som stoets juver och kroppens förändring säger mig. Men ett bra tips är; när man lyfter svansen och tittar på juvret bakifrån, då bägge juverhalvorna går ihop så att du endast ser en trekants formation mellan bakbenen, är det inte mer än ca 1 dygn till fölning.

¤ Jag står ALDRIG i stallet, eller springer i gången, fram och tillbaka, utan jag har en natt lampa tänd, och står utanför stallet och tittar in i boxen genom fönstret. Eftersom lampan är tänd framför boxen, och jag står ute i mörkret, så ser hon mig inte, eller störs av skuggor. Där kan jag följa med i hela för arbetet, samt fölningen.
I år hade vi problem med bägge fölningarna, det ena stoet där kom endast det ena frambenet ut på fölet, det andra låg längre bak och det fick jag hjälpa fram. Det andra stoet, där kom fölet upp och ner, vilket gjorde att värk arbetet inte fungerade som det skulle.
Viktigt att ha färdigt är; Kniv, Sax, handukar, varmvatten, rep.

¤ När stoet har fölat färdigt, och du ser att foster hinnan är bruten så att fölet andas ordentligt, så går jag inte in förrän, stoet reser på sig.
Efterbörden tar jag ut och lägger ut på golvet för att kunna se om den är hel.
Boxen tar jag bara ut det värsta blöta, och den blodiga halmen, in med ny halm.
¤ Stannar kvar utanför stallet och tittar in genom fönstret, tills jag ser att föl har rest sig ordentligt, sedan åker jag hem och sover.
Mina ston är 17 år samt 9, dom visar sina föl var mjölken är själva.
MEN är det ett ungsto, som skall föla, där måste du hjälpa henne, och visa fölet var ljuvret är.

¤ Låter alltid sto och föl, stå inne, första dagen efter fölningen, om fölningen har varit svår. Har fölningen varit svår, och stoet inte har någon ork, så ta varmvatten och druvsocker, och häll i stoet det, för att hon skall få energi.

¤ Annars är både sto och föl ute ifrån tidiga morgon till sena kväll, men står inne på natten.
Mina fölar i slutet på maj och början på juni.

¤ Men känner du dig orolig, ta hjälp ifrån någon uppfödare, samt varsko veterinären i god tid.

Lycka till.
 
Sv: era fölningsrutiner.

Ytterligare en bok förutom de båda förslag du redan fått är "Hästavel" av Peter Rossdale! Det står lite mer än i de andra som tar upp det allra viktigaste.
 
Sv: era fölningsrutiner.

Ytterligare en bok förutom de båda förslag du redan fått är "Hästavel" av Peter Rossdale! Det står lite mer än i de andra som tar upp det allra viktigaste.


Hittade bara den på engelska.....Vet du om den finns på svenska med??
 
Sv: era fölningsrutiner.

Ja, den har getts ut i flera omgångar på svenska men verkar vara svår att få tag på via bokförlagen, där den ofta är slutsåld. Jag hittade mitt ex på Tradera för någon hundralapp. Tror även en del bibliotek har den till utlåning. En mycket bra och läsvärd bok! Hoppas den kommer i nyutgåva snart igen.:)

PS/ Sök på den svenska titeln samt författarnamn så kanske det dyker upp information om den går att köpa någonstans. /DS
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: era fölningsrutiner.

delvis knapp...

Tack ni som skrivit!! Ska leta efter bökerna och filmen..

Finns det fler som har föl och har varit med sitt sto när den lille kom till världen??
 
Sv: era fölningsrutiner.

Mina ston brukar föla på lite olika tider beroende på om de behöver hjälp eller ej, ett av stona som fölade 4 maj gjorde detta kl. 13:00 då hon behövde hjälp med sitt stora föl samt att fosterhinnan var så seg att jag fick klippa den med en tång. De andra fölat runt 03-05 på morgonen men jag har vakat med kamera och inte gått ut förens fölet är ute ur stoet, hade jag sett att något var fel hade de 60m till stallet gått på 5 röda sekunder, kollar alltid med vet vem som har jour och förbereder dem med info om något skulle gå galet. Men (peppar peppar) har inget tokigt hänt än, har duktiga fölston.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 194
Senast: Teilani
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 910
Senast: Freazer
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp