era inkomster resp. till hästen.

Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag får ut ca 12000:-/månad

Unghästen är en enda som jag betalar helt själv och det går på:
Stallhyra(fullservice): 2300:-
Försäkring: 350:-
Hovlagare(verkning): 150:-

= 2700:-

Sen tillkommer bensin på ca 1000:-/månad

Så jag klarar mig ganska bra:)
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

*kl*

jag får ut ungefär 1300euro efter skatt. Av det går det mellan 200-300euro i månaden till hästarna. Jag har ett halvblod och två shettisar.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag får ut runt 17000:- i månaden och hästen kostar mig runt 2000:- i månaden om man slår ut allt på ett år med försäkring/hovis/veterinär osv. Sedan är jag ju bra på att köpa prylar till honom:laugh:
Har hästen inhyrd i ett kollektivstall men min sambo har hö/halm/havre som jag få så det blir inte så dyrt. stallhyran kostar 600:-/månad.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag har två hästar (Sto + hennes föl vid sidan), halvblod.
Jag studerar och får drygt 7500 i månaden men sen jobbar jag vid sidan av, så sammanlagt runt 10.000 per månad. Står i kollektivstall men där ingår allt (hö, havre, halm och mineraler) och betalar 1300:- kr per box (fölet och stoet står i samma)
Stoets försäkring står min mammma för, jag står för fölets (ca 400:-/mån) Hovslagare var 8:onde vecka 650:- (han verkar fölis gratis så länge den går brevid mamma)
Övrigt foder 300:-/mån
= Alltså runt 2300:- per månad än så länge. Utan att räkna in veterinära kostnader.
Dom går fortfarande kvar på betet men ska tas in snart. Så nu under sommaren har vi bara en kostnad på 450:-/månad för bete. Billigt och bra ;)
Tyvärr vart fölis sjuk (ledinfektion) i sommras och kostade där x antal tusen.. men vad gör man inte för sina hästar :angel:
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

blev dubbelt..............
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: era inkomster resp. till hästen.

häst 1: stallhyra 2500 kr/månad, hovis ca 500 kr/månad, försäkring ca 500 kr/månad. summa ca 3500 kr/månad.
har en medryttare som betalar 500 kr/månad på denna häst, men jag hoppas på att ryttaren går över som halvfodervärd då ryttaren ändå använder hästen mer än jag gör i tex tävling.

häst 2: ingen stallhyra i nuläget, står på min gård..men kostar ca 900 kr/månad i hö och ca 600 kr/månad i spån och ca 500 kr/månad i hovis och ca 800 kr/månad i försäkring. summa ca 2800 kr/månad.
tillkommer gör ju även krafftfoderkostnad.

lillponnyn kostar ca 200 kr/månad i hö och ca 300 kr/månad i strö och ca 80 kr/månad i försäkring, summa ca 580 kr/månad.
tillkommer gör liiiite krafftfoder plus verkning (den kostnaden vet jag inte ännu)

totalsumma ca 6880 kr (plus krafftfoder till 2 hästar)
så det blir väl ca 7300-7500 kr/månad.
(plus verkning, vet ej den summan önnu)

sen är det en häst till, men den äger min mor och hon betalar för den, ungefär samma kostnader som häst nr 1.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

inkomst är lite snurrigt, men ca 7000:-/månad TROR jag...

2 hästar, ett varmblod o en kallblodstravare.
Lägger undan 2500:-/månad i ett hästkonto. Köper in allt hö på hösten så då gäller det att det finns pengar på hästkontot.
Kan bli så att jag ibland tar pengar från mitt vanliga konto, för att använda till hästarna.

Hästarna på lösdrift.
Vatten, el. ca 3-500:-/mån
Hö, äter 300kg/vecka=1200kg/mån =1680:-/månad (brukar minska när de förstår att de har mat jämt, och inte tokäter längre)
Halm 200:-/mån
Hovis ca 500:-/mån
Sen tillkommer vacc. veterinär.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Min stallhyra går på 700kr, då ingår hö och spån.
Sedan foder på det, ca 200 kr. och försäkring 500 kr.
Hovslagaren 600kr var 8-9 vecka, så blir 300 för en månad.
Sammanlagt: 1700kr.

Sedan som sakt kommer ju övriga kostander som kurser, veterinär, utrustning osv. Och så har jag säkert glömt något (a) ..

Men eftersom jag är så otroligt bortskämd, betalar jag inget då min far gör det, och han har väldigt bra inkomst. Dock får jag inget studiebidrag, utan han har hand om det. Så att, jag hade inte haft några pengar att betala med. Men hästen betalade jag själv, rensade mitt bankkonto :angel:
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag har ingen häst, och skulle aldrig drömma om att skaffa det heller med min låga lön (10500 kr/mån). Däremot håller jag nu på att söka nytt jobb för att kunna återuppta mitt hästeri (haft uppehåll) och i framtiden köpa mig en egen häst.
Mitt mål är att ha råd att köpa en välutbildad ridhäst på nivån minst LA/120 som jag kan ha som läromästare. Jag vill kunna ha den uppstallad där det finns träningsmöjligheter utan att man måste åka iväg, och jag vill ha råd att träna 2-4 ggr/mån. Jag skulle gärna vilja tävla men inte på nivån "varje helg" utan bara ibland, träningen skulle vara det viktiga.

Jag har tidigare haft tre hästar varav den sista jag köpte var helt utom ekonomisk hjälp från föräldrarna (ponnyerna hade jag då jag fortfarande gick i grundskolan). Vad jag saknade mest med mina tidigare hästar var just detta att dels ha en läromästare och dels kunna träna och ha bra standard runtikring mig. Det känns som att jag redan provat på detta med att stå i ett litet stall avlägset för att det är billigast, men då inte ha träningsmöjligheter. Jag tror inte att det skulle kännas så givande för mig igen. Skogsmullelivet har jag redan levt.
Däremot var en av mina ponnyer en riktigt bra läromästare, men då kom problemet att ridskolan där vi stod inte hade så bra ridlärare och det var 4 mil till närmaste ridhus med tränare. Eftersom min familj aldrig varit hästintresserade så var det aldrig tal om att följa med då övriga kompisar åkte med sina ponnyer för att träna. Jag antar att jag inte vill känna det igen och därför inte vill skaffa mig en häst förrän jag kan göra det fullt ut...

Min följdfråga i denna tråd blir då: Ni som rider på den nivå som jag vill satsa på, vad har ni för inkomst kontra utgifter på hästeriet varje månad?
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

spelar väl inte så stor roll vilken nivå man rider på?

min ena häst tävlas tom LA dressyr och 120 hopp.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag menade mer att det kostar mer att hålla igång en häst med träning, tävling och uppstallning på en anläggning, än vad det kostar att ha den i ett stall utan några bekvämligheter... :)
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

till viss del...fast det beror på.
jag har den hästen uppstallad på ridklubb.
men det har även min mor och hon rider i stort sett bara i skogen med sin. Blir ändå samma kostnader. Förutom startavgifter o sånt då givetvis. Men träningar/tävlingar kan man ju dock reglera själv. Alltså såna kostnader kan man styra över. Har man en tuff period, så väljer man bort det för en period etc. Själv grundkostnaderna är ju ändå detsamma. (stallhyra o sådant)igentligen är det billigare i ha uppstallad vid ridhus o så i dagens läge än tex stå på landet o åka till ridhus titt som tätt och tro att man sparar massa pengar på det. Dagens bensinpriser drar iväg mkt varje månad.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

kl

Jag har 7 hästar!
Hösilage konstad: ca 1000 kr
Halm: 500 kr
Hö: 500 kr
Spån: 500 kr
Kraftfoder: 2000 kr
Hovslagare (verkning) 1000 kr
Sparar: 500 kr
Övrigt: 1000 kr
Totalt: 7000 kr

Ej medräknat vetkostnader (vilket det blivit en del det senaste!!) vaccineringar, avmaskning o dylikt
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

OJ jisses...vad billigt.
1000 spänn i månaden för hösilage till alla 7 :eek:
tar ni eget? :)
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag är arbetslös och har en inkomst på 8500 netto

vi har eget stall, betalar ca 1400 för hö till 2 hästar (fri tillgång)
hovsl 1 skodd 1 oskodd ca 450kr/mån i snitt
försäkringar ca 400/mån
spån öser själv 100kr/mån
kraftfoder/mineraler ca 80kr/mån


på sommaren har jag gratis bete:)

så 2430kr för 2 hästar på vintern, och på sommaren 1000kr för 2 hästar...
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

*kl*
Jag får ut runt 15,000:- och av det går/kommer det att gå åt ca 3000:-/mån till hästen nu på vintern.

Hyra, strö, grovfoder: 1500:-
Kraft, tillskott och salt mm: 200:-
Hovslagare: 200:-
Försäkring: 500:-
vaccinering, avmaskning mm 300:- (ska ta vargtänder nu tex 2000:-)
Paddock, transport, tränare:400:-

Sen tillkommer det ju vissa inköp av utrustning, insektsprayer och div småprylar mm. Bensinkostnaden för hämtande av foder, resor med hästen, till och från stallet. Skulle man verkligen räkna allt så blev summan betydligt högre så klart.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Vi har nu 4 hästar!

stall platser: 2000 kr (500 kr/häst)
Hösilage konstad: ca 750 kr
Halm: 100 kr
Hö: 210 kr
Spån: 300 kr
Kraftfoder: 1000 kr
Hovslagare (1 skoning med special skor resten verkning) 2000 kr
Övrigt: 1000 kr
Totalt ca: 5500 kr
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Hej...tycker personligen inte alls att det är fel att ha häst även om man inte har så "hög" inkomst...
Jag bor på egen liten gård med 4 (!) hästar o 2 barn... har varit ensamstående men har nu blivit med sambo vilket gör stor skilnad ekonomiskt då vi helt plötsligt har dubbelt så mycket i inkomst mot vad jag hade när jag var ensam om allting...
Jag tjänar ungefär 12-13000 kr/månad, ibland något mer beroende på hur mycket övertid jag ställer upp på men oftast hamnar jag på dessa summor...
Har eget stall på gården, inga inhyrda hästar så ingen extra inkomst.
Har jättedåligt bete så jag måste fodra med hö och kraftfoder året om, och ibland känns det som att om jag börjar räkna på min ekonomi så tror jag den hamnar på minus!!!
Men konstigt nog så går det ihop sig varje månad...:bow:
Bara foder e nog c:a 1500:-/månad ( minst!!! )
hovslagarn 1200:-/ 8 vecka
Försäkringar...c:a 1400:-/månad
Sedan tillkommer ju allt annat...stängsel,el till detta, nya band o isolatorer mm mm. salvor, smörjmedel, flugmedel grimmor, grimskaft o annat som alltid får egna ben o går iväg eller försvinner spårlöst i hagen...Fattar faktiskt inte riktigt hur det går ihop sig...
Mvh. Nina
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

en katrineholmare till! vad trevligt:)
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Nej, men jag har fått en otroligt bra kontakt med skitbilligt hösilage och halm! Silaget är analyserat och är av mycket bra och höga värden, mina äter fritt.
Jag hade tur! Såg ut såhär när jag fick se kvalitén, veta värdena och sen priset: :eek:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är tolv år och under hela mitt liv har jag ridit ca. 3 år på ridskola, dock med ett uppehåll på några år. Min faster har egna hästar...
Svar
10
· Visningar
1 979
Senast: Gloria95
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 581
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 20 år, äger min treåring sedan han var 1,5 år. Jag har bott i Stockholm hela mitt liv men vill/måste jag ta det...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: room101
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp