Era smartaste tips om hur man får i hästen medicin oralt!

Får man bara in sprutan tillräckligt högt upp i munnen och är snabb med att spruta in det så brukar det ju funka. Men jag har tur - min står bara stilla och ser djupt kränkt ut när jag gör det. :love: Sedan står han med sammanpressade läppar länge innan han sväljer och ser ut som om jag begått ett allvarligt övergrepp. Till slut sväljer han och sedan tittar han inte ens åt mig på en låååång stund - så besviken på mig! :rofl::love:
 
Förr hade man en manick som sköt in avmaskningsmedlet rätt in i munnen. Då gick det knappt att avmaska några hästar alls utan bråk. Man kunde även sätta fast ett grimskaft i grimman och fästa mellan frambenen i en gjord som höll nere huvudet och köra in medlet. Fungerar men inte så trevligt och gör det inte enklare i fortsättningen precis.
Såg en engelsk veterinärstation som tipsade om klicking och lära hästar på det sättet att både avmaskas och ge spruta. Finns på youtube

Har samma problem med min kisse, han gillar inte att avmaskas och veterinären sa att det tydligen inte går att göra så att avmaskningsmedlet smakar gott av någon anledning. Antibiotika till kissen smakade jättegott och kunde ge som godis. (off topic)
 
Jag fattar inte varför de inte kan ha smaksatt avmaskningsmedel här, det har jag hittat i tex USA. Det veekar betydligt populärare att svälja.
Det är ju ändå säkraste sättet oftast atgfå in det i munnen. Iblandat i mat kan de ju bara väger även om det oftast funkar på mina.

Eventuell lukt de reagerar på borde jag kunna dölja en del med äppelcidervinäger som de gillar. Inte haft tillfälle att prova det ännu bara.

Har aldrig provat att blanda med äppelmos (eller nåt annat hästen gillar) och sen spruta in i munnen. Det kanske funkar bättre? Men det skulle jag prova om jag blev desperat.

Melass kanske kan vara ett alternativ i så fall..
 
Jag fattar inte varför de inte kan ha smaksatt avmaskningsmedel här, det har jag hittat i tex USA. Det veekar betydligt populärare att svälja.
Det är ju ändå säkraste sättet oftast atgfå in det i munnen. Iblandat i mat kan de ju bara väger även om det oftast funkar på mina.
En del avmaskningsmedel påstås ju ha smak av äpple men jag har inte smakat själv... än ;). Jag smakade dock en gång mineraler som skulle ha smak av äpple och det smakade bara :yuck: så det var en ren lögn faktiskt, det smakade INTE äpple alls bara superbeskt :wtf: Hästen ville inte heller ha dom :down:
 
Jag har aldrig behövt ge medicin till min häst själv utan det han fått har varit hos veterinär. Men det blev ändå lite diskussion kring detta i "vad gör ni"- tråden så jag tänkte helt enkelt att fler kan bidra eller är nyfikna på detta. Avmaskning sker ju genom en dosspruta i munnen och fler än jag har väl fått typ hela innehållet över sig när det begett sig :p

Jag tror ju att i mångas fall handlar det inte bara om att preparatet är äckligt. Utan om att man inte tränat hästen i att man dels pillar inne i munnen på den och dels i att ge efter för tryck och då vara lugn i att människan säger att "nu är vi still med huvudet".
Ganska många hästar tycker ju det är obehagligt bara att man öppnar truten/rör dem på tungan etc. Och när man inte tränat dem i att inte gå emot tryck/hålla sig i ramen så blir det ju trippelkaos med 3 saker som är obehagliga istället för att man bara har en spruta med ngt som inte är jättegott.

Jag lär de jag tränar att ge efter för tryck. Och innan jag stoppar in bett vänjer jag dem vid att jag pillarar i munnen, tar i tungan etc. När det är gjort och de inte tycker det är konstigt/obehagligt har jag aldrig problem att få i dem ens riktigt illasmakande saker som tex butta.
Jag vill att sånt funkar ifall olyckan är framme, om de blir sjuka etc.
 
Har bara tagit på grimma och grimskaft sedan ställer jag mig på en pall bredvid hästen (ponny funkar utan pall) och in i munnen med det som hästen ska ha, pall för att det är svårare för hästen att spotta ut om jag håller upp huvudet och huvudet är lättare att hålla upp när jag står på pall.
 
Vissa kan man lura i med hjälp av mat (men snälla, ingen medicin i krubbor och boxar!) men oftast tycker jag det enklaste och säkraste är att blanda i spruta och ge i munnen. Ut med tungan, in med sprutan - tryck. När jag släpper tungan åker allt ner i halsen. Färdigt. Har man snits på det märker hästen det knappt.
 
Jag "tränar" mina hästar med äpplemos i spruta när det är dags för avmaskning. När det sedan är dags för avmaskning så sväljer de oftast innan de hinner känna att det var visst inte äpplemos den här gången :angel:

Jag forsokte trana bade med appelmos (som han inte gillar) och med morotspuree da han avgudar morotter (men visade sig inte alls gilla puree av nagon sort) och tillbringade flera veckor ner duschad med alla mina concoctions innan jag gav upp och gick over till avmaskning med dagliga pellets istallet.:cautious:
 
Jag forsokte trana bade med appelmos (som han inte gillar) och med morotspuree da han avgudar morotter (men visade sig inte alls gilla puree av nagon sort) och tillbringade flera veckor ner duschad med alla mina concoctions innan jag gav upp och gick over till avmaskning med dagliga pellets istallet.:cautious:
Några sådana pellets tror jag inte vi har i Sverige :confused:
Nu är det faktiskt ett par år sedan jag behövde avmaska då träckprov visat minimalt med mask så jag har hoppat över det och sista medicinen som behövdes var metacam och det sväljs utan några som helst bekymmer. Mera matte mycket mera :d Metacam har jag smakat och det smakar honung :up:
 
Jag tror ju att i mångas fall handlar det inte bara om att preparatet är äckligt. Utan om att man inte tränat hästen i att man dels pillar inne i munnen på den och dels i att ge efter för tryck och då vara lugn i att människan säger att "nu är vi still med huvudet".
Ganska många hästar tycker ju det är obehagligt bara att man öppnar truten/rör dem på tungan etc. Och när man inte tränat dem i att inte gå emot tryck/hålla sig i ramen så blir det ju trippelkaos med 3 saker som är obehagliga istället för att man bara har en spruta med ngt som inte är jättegott.

Jag lär de jag tränar att ge efter för tryck. Och innan jag stoppar in bett vänjer jag dem vid att jag pillarar i munnen, tar i tungan etc. När det är gjort och de inte tycker det är konstigt/obehagligt har jag aldrig problem att få i dem ens riktigt illasmakande saker som tex butta.
Jag vill att sånt funkar ifall olyckan är framme, om de blir sjuka etc.
Där sa du nåt! Min är ganska van vid att pillas i munnen (travare) men så fort jag sticker in en spruta så ruskar han på huvudet och grejar med tungan. Jag har iofs bara avmaskat två gånger de senaste åtta åren så det är inget jätteproblem :angel:
 
Mitt sto är väldigt rädd om sin mun och tycker att det är fruktansvärt obehagligt när det ska grejas där. (För tio år sedan fick hon nästintill panik när jag klev in i boxen med ett bett i handen, tog en henne kring munnen så reste hon sig.... Numera kan jag tränsa henne med bett utan minsta problem - även rida även om hon är långt ifrån bekväm med kontakten med bettet, greja med mun och mule och läppar osv men veterinärer etc behöver sedera henne ordentligt för att få "gräva". Bremsa går ironiskt nog perfekt på klinik men inte alls hemma.) Hon är i övrigt väldigt cool, men just munnen. Jag grejar dagligen med mun, läppar och mule på henne utan att göra mer än just greja, och har lyckats avdramatisera det oss emellan. Sedan ett par veckor ger jag smaksatt hyaluronsyra dagligen, och dessförinnan har vi kört ett par kurer med Metacam för något år sedan. Förra sommaren lyckades hon ådra sig djupa sår på lanerna som jag spolade med koksalt dagligen en period för att försöka hålla dem så rena som möjligt - fastnade foder etc. För henne är det lika illa med smaksatt grejs som äckligt när det sprutas in i munnen, men att blanda i foder funkar inte alls. När det ska sprutas i munnen på henne har jag en näve godis i fickan och tar det lugnt och stegvis beroende på dagsform: tar runt och på läpparna - godis, håller sprutan i handen och trycker lätt mot mungipan - godis, trycker in sprutan en bit in vid mungipan - godis, in med sprutan och tömmer snabbt - godis, och så snabbt som ögat mer godis så att det "äckliga" i sprutan inte lirkas ut och hamnar på stallgolvet. Det allra mesta av innehållet sväljs om jag bara tar det i en takt som hon är med på - hetsar jag så stressar hon upp sig och om jag då får in sprutans innehåll i munnen så meckar hon ur det på nolltid.
 
Jag brukade spruta i munnen och hålla upp hästens huvud, så det inte kom ut igen. Funkade på min häst.
Har för mig en annan blandade det ihop med betfor och lurade i hästen den vägen, men även hört av andra att det inte funkar på deras osv.
 
Nu äter visserligen H.H allt inkl. skopor till fodertillskotten, men det tips jag fått när det gäller medicin i spruta är att se till att man får in den ordentligt långt in/bak i munnen för då känner inte hästen smaken, och för att minska spill. Har funkat bra på H.H. Sen om det kommer ut någon pytteliten droppe vid något enstaka tillfälle gör ingenting, iaf inte enligt de veterinärer jag frågat.
 
Jag kör alltid spruta i munnen när det handlar om medicin.

Hästarna är vana vid att man pillar i munnen - är noga med det från första början då det är väldigt bra att vid behov kunna kolla runt lite i munnen.
Med ett bra grepp och hand med sprutan så det hamnar rätt får man i princip aldrig några överraskningar/spill och heller ingen upprörd häst som associerar det hela med obehag 😄
Brukar därför även köra det oerhört smakliga metacamet som annars utan problem äts upp i fodret, med spruta.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Pinus
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 847
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp