Era smartaste tips om hur man får i hästen medicin oralt!

Marita73

Trådstartare
Annie vägrar att äta maten om det är medicin i så nu blir det till att ge henne tre sprutor morgon och kväll i munnen. Hon är inte mycket mer road av det kan jag säga..

Jag har iaf sovit nästan tio timmar :love: och ska nu äta lite frukost för att sen åka till Värnamo och hämta ut mer hästmedicin.
 
Kommer medicinen i spruta? Jag menade att du skulle ge med spruta i munnen fast blandat med äppelmos så det smakar lite gott
:)

Det ena kommer i färdig spruta, den andra är tabletter som ska lösas upp i vatten.
Funderar på om Annie skulle gilla äppelmos, hon vägrar oftast att äta äpplen. Det vore enklare om det gällde Aramis, han äter det mesta och lite till som den förvuxna ponny han är :D
 
Min krangliga hast ater inte nagonting som ar "soggy", eller lite blott. Inga harliga mashs nar det ar kallt, inte morotspuree trots att han alskar morotter ...:cautious: har han atit upp halften av sina pellets (eller havre, eller...) och rakar stoppa ater han inte upp resten. :banghead:
Fast jag använder äppelmos just när det handlar om att ge medicin i spruta
Jag ger aldrig medicin i krubban
 
Det blev tvärnit här. Hon bara rynkade på näsan och tittade surt på mig.
Haha, när vi var inne för kolik sist skakade till slut veterinären bara på huvudet åt min häst. Alla förslag på hur jag skulle få honom att dricka mer hade jag redan provat och allt ratades totalt av hästf-n. Men lusernpellets hittade vi den här vintern så nu hoppas jag innerligt att vi slipper mer kolik!
 
Annie vägrar att äta maten om det är medicin i så nu blir det till att ge henne tre sprutor morgon och kväll i munnen. Hon är inte mycket mer road av det kan jag säga..

Jag har iaf sovit nästan tio timmar :love: och ska nu äta lite frukost för att sen åka till Värnamo och hämta ut mer hästmedicin.
gav min gammelman hans medicin i munnen varje dag. Han fick Prascend, en PPID-medicin. Fick även Flexijoint i munnen
Han blev rätt så van, kunde ge det ute i hagen mm
Prova att ge något gott efteråt?:confused:
 
Haha, när vi var inne för kolik sist skakade till slut veterinären bara på huvudet åt min häst. Alla förslag på hur jag skulle få honom att dricka mer hade jag redan provat och allt ratades totalt av hästf-n. Men lusernpellets hittade vi den här vintern så nu hoppas jag innerligt att vi slipper mer kolik!
till hästar som dricker dåligt - häll äppeljos eller en näve betfor i vattenhinkarna i boxen. Funkade på min gammelman som var en kolikhäst, och drack dåligt. Hatade sopp-mat...
 
gav min gammelman hans medicin i munnen varje dag. Han fick Prascend, en PPID-medicin. Fick även Flexijoint i munnen
Han blev rätt så van, kunde ge det ute i hagen mm
Prova att ge något gott efteråt?:confused:

Hon vägrar att äta efteråt, spottar ut allt. Hon är dock snäll så det går rätt bra att ge henne nu.
 
till hästar som dricker dåligt - häll äppeljos eller en näve betfor i vattenhinkarna i boxen. Funkade på min gammelman som var en kolikhäst, och drack dåligt. Hatade sopp-mat...
Tro mig, jag har provat allt! Häller jag något i hans vatten rör han det inte öht, han dricker inte heller om han själv haft i för mycket hö/halm i karet. Betfor tar han någon tugga av innan han lämnar, melass rör han inte alls, han gillar inte sånt som är sött. Mash däremot funkade men favoriten är helt klart lusernpellets där han slukar allt!
 
Tro mig, jag har provat allt! Häller jag något i hans vatten rör han det inte öht, han dricker inte heller om han själv haft i för mycket hö/halm i karet. Betfor tar han någon tugga av innan han lämnar, melass rör han inte alls, han gillar inte sånt som är sött. Mash däremot funkade men favoriten är helt klart lusernpellets där han slukar allt!
Min var också kinkig när det gäller maten. Blött pellets = Blä! Så han fick all pellets torrt. Havre skulle helst vara torrt men det gick att äta blött. Men inte soppa... Det skulle vara "al dente":d
Kunde även tröttna på en fodersort, så då fick man prova något nytt. Många öppnade säckar blev det:crazy::crazy:
Man skulle ju kunna få provpåsar på olika sorter ifrån typ Krafft, Edel mm. Precis som med katt/hundmaten, iaf torrisar:idea::idea:
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Pinus
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 847
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp