Era smartaste tips om hur man får i hästen medicin oralt!

Mina hästar tuggar i sig vad som helst om jag blandar det med ngr dl kraftfoder och en rejäl slurk proviva nypon eller jordgubb!
 
När jag gav sköldkörtelmedicin till min ponny slammade jag helt enkelt upp det i vatten och sprutade in i munnen. Direkt efter fick han en godis. Det slutade med att han gnäggar och nästan gapar så fort man kommer med en spruta.

Han gnäggar när veterinären kommer också, han vet att det betyder godis :p
 
Jag avmaskade 22 hästar på 40 min häromveckan. Men då hade vi en annan slags spruta som man kopplar till burken med maskmedel och sedan pumpar upp i sprutan. Sprutan var mycket mindre än vanlig maskmedelspruta. Enkelt och hästarna var ok med det, enbart 3-4 stycken som var svårare.

Men detta kan man ju träna på oavsett vad för spruta man har.
Hade jag haft en egen häst som inte gillade sprutan hade jag tränat på det varje dag till hästen var ok med det.
 
Min gammelman fick sin medicin (Prascend) via en spruta i munnen. Även sin Flexijoint. Och andra mediciner.
Kunde ge det i hagen utan problem. Han fick en näve havre efteråt
 
Min gammelman fick sin medicin (Prascend) via en spruta i munnen. Även sin Flexijoint. Och andra mediciner.
Kunde ge det i hagen utan problem. Han fick en näve havre efteråt
Jag har jätte problem med att få i min ponny Prascend, hon hatar smaken!
Har provat snart all sort hästgodis, foder, mineraler, äpplen, morötter ja you name it och det går bra att ge ett par gånger, sedan har hon lärt sig att den äckliga tabletten ligger gömd i och hon vill inte ha. Ändå behöver hon bara 1/4 tablett.

Men kanske smakar mindre äckligt om man blöter upp tabletten och ger i spruta?!
 
Jag har jätte problem med att få i min ponny Prascend, hon hatar smaken!
Har provat snart all sort hästgodis, foder, mineraler, äpplen, morötter ja you name it och det går bra att ge ett par gånger, sedan har hon lärt sig att den äckliga tabletten ligger gömd i och hon vill inte ha. Ändå behöver hon bara 1/4 tablett.

Men kanske smakar mindre äckligt om man blöter upp tabletten och ger i spruta?!
Min gamla häst ville inte äta ett tillskott jag ville ge i maten så då blev det att jag blandade med äppelmos och gav i spruta för att veta att hon verkligen fick i sig det och då svalde hon snällt. Med gott om egna äppelträd var det inte så svårt att koka en laddning äppelmos och frysa in i småburkar
De flesta tabletter har ett överdrag och smakar sämre när de delas eller krossas i vatten
Men jag funderar på honung då de flesta hästar verkar gilla metacam som påminner om honung tycker jag iallafall, har du provat det?
 
OT men mitt kallblodssto har lite ehh... speciell smak :D hon ÄLSKAR alla former av maskmedel och mediciner. Behöver aldrig ens ta på grimma när hon ska avmaskas för hon typ kastar sig över sprutan och sörplar ivrigt i sig allt. Skulle det bli något spill på golvet eller så slickar hon noggrant i sig det. Hon gnäggade till och med för första gången till min mamma när hon precis hade avmaskat henne :love: hon älskar även bananer, ju ruttnare desto bättre :yuck:
 
OT men mitt kallblodssto har lite ehh... speciell smak :D hon ÄLSKAR alla former av maskmedel och mediciner. Behöver aldrig ens ta på grimma när hon ska avmaskas för hon typ kastar sig över sprutan och sörplar ivrigt i sig allt. Skulle det bli något spill på golvet eller så slickar hon noggrant i sig det. Hon gnäggade till och med för första gången till min mamma när hon precis hade avmaskat henne :love: hon älskar även bananer, ju ruttnare desto bättre :yuck:
Bananer är väl också någonting som många hästar verkar gilla. Tror banan låg i topp när någon av hästtidningarna gjorde en undersökning om vilken smak hästar föredrar. Har du provat det @Kristall10 ?
Min gamla häst ville först inte ha banan men en stallkompis envisades med att bjuda min häst och efter att tag verkade hästen gilla det och åt gärna ;)
Rutten banan däremot låter ju lite ovanligt :)
 
Bananer är väl också någonting som många hästar verkar gilla. Tror banan låg i topp när någon av hästtidningarna gjorde en undersökning om vilken smak hästar föredrar
Min gamla häst ville först inte ha banan men en stallkompis envisades med att bjuda min häst och efter att tag verkade hästen gilla det och åt gärna ;)
Rutten banan däremot låter ju lite ovanligt :)

Aha oj, jag trodde inte det va så vanligt! Men ja, hon föredrar ju dem geggiga och brunsvarta :yuck:
 
Jag har jätte problem med att få i min ponny Prascend, hon hatar smaken!
Har provat snart all sort hästgodis, foder, mineraler, äpplen, morötter ja you name it och det går bra att ge ett par gånger, sedan har hon lärt sig att den äckliga tabletten ligger gömd i och hon vill inte ha. Ändå behöver hon bara 1/4 tablett.

Men kanske smakar mindre äckligt om man blöter upp tabletten och ger i spruta?!
Ja. Så gjorde jag med min gammelman
 
Min gamla häst ville inte äta ett tillskott jag ville ge i maten så då blev det att jag blandade med äppelmos och gav i spruta för att veta att hon verkligen fick i sig det och då svalde hon snällt. Med gott om egna äppelträd var det inte så svårt att koka en laddning äppelmos och frysa in i småburkar
De flesta tabletter har ett överdrag och smakar sämre när de delas eller krossas i vatten
Men jag funderar på honung då de flesta hästar verkar gilla metacam som påminner om honung tycker jag iallafall, har du provat det?
Prascend löser upp sig i lite vatten. Iaf på min gammelmans tid
 
Ja. Så gjorde jag med min gammelman
Får nog testa. Men är rädd att hon ska spotta ut det eller inte få i sig allt. Man vill ju veta att hon fått i sig allt hon ska ha och är det i flytande form så känns det som att en del kan rinna ut om hon inte vill ha....🙄
Men ska absolut testa.
 
Min gamla häst ville inte äta ett tillskott jag ville ge i maten så då blev det att jag blandade med äppelmos och gav i spruta för att veta att hon verkligen fick i sig det och då svalde hon snällt. Med gott om egna äppelträd var det inte så svårt att koka en laddning äppelmos och frysa in i småburkar
De flesta tabletter har ett överdrag och smakar sämre när de delas eller krossas i vatten
Men jag funderar på honung då de flesta hästar verkar gilla metacam som påminner om honung tycker jag iallafall, har du provat det?
Honung har jag inte provat men känns kanske inte som att superbra alternativ då det inte är särskilt bra för tänderna. Och Prascend måste hon ju äta resten av sitt liv.
Vore ju trist om hon skulle få problem med tänderna om några år pga att hon får honung varje dag... Eller så får jag börja borsta tänderna på henne varje kväll 😂

Problemet är ju att hon gillar ju allt godis å allt man ger henne om det inte är medicin i. Hon är ju shetlandsponny 😉, men så fort det är den lilla lilla tabletten i så vill hon inte ha.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 025
Senast: Pinus
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 847
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp