Era smartaste tips om hur man får i hästen medicin oralt!

Om du ändå ska lösa upp dem i vatten kan du ju hälla i en spruta med bred pip och spruta in i munnen annars. Så brukar jag göra - då vet man att de verkligen får i sig allt. :)
Tack för tipset, men jag är tveksam till att han får i sig mer på det sättet. Varje gång han ska avmaskas känns det som om hälften hamnar på mig och golvet... Tack och lov behövs det ytterst sällan :D Medicin har jag ännu inte behövt ge så det får bli den dagen den sorgen :D
 
Tack för tipset, men jag är tveksam till att han får i sig mer på det sättet. Varje gång han ska avmaskas känns det som om hälften hamnar på mig och golvet... Tack och lov behövs det ytterst sällan :D Medicin har jag ännu inte behövt ge så det får bli den dagen den sorgen :D
Haha, det blev nog lite fel... Mitt svar skulle varit till @Marita73 . :p
 
Tack för tipset, men jag är tveksam till att han får i sig mer på det sättet. Varje gång han ska avmaskas känns det som om hälften hamnar på mig och golvet... Tack och lov behövs det ytterst sällan :D Medicin har jag ännu inte behövt ge så det får bli den dagen den sorgen :D

Jag saknar inte den underbara avmaskningsduchen... eller penicillinduschen :meh: Kompisen skulle spruta sin valack och jag hjälpte till. Han rörde sig lite och sprutan lossnade precis när hon började trycka och allt hamnade på mig :cautious:
 
Jag saknar inte den underbara avmaskningsduchen... eller penicillinduschen :meh: Kompisen skulle spruta sin valack och jag hjälpte till. Han rörde sig lite och sprutan lossnade precis när hon började trycka och allt hamnade på mig :cautious:
Hahaha :laugh: hög igenkänningsfaktor på den :D Jag har världens snällaste häst men kommer man med en spruta som ska ges i munnen då jäklar ska det kivas!
 
Jag saknar inte den underbara avmaskningsduchen... eller penicillinduschen :meh: Kompisen skulle spruta sin valack och jag hjälpte till. Han rörde sig lite och sprutan lossnade precis när hon började trycka och allt hamnade på mig :cautious:

:rofl:

Mitt stallgolv är numer vitprickigt, även väggarna har fått sig en släng här och där. Annie är snäll ändå, vänder sig bort från mig så än så länge har jag klarat mig utan dusch.
 
Hahaha :laugh: hög igenkänningsfaktor på den :D Jag har världens snällaste häst men kommer man med en spruta som ska ges i munnen då jäklar ska det kivas!
Jag "tränar" mina hästar med äpplemos i spruta när det är dags för avmaskning. När det sedan är dags för avmaskning så sväljer de oftast innan de hinner känna att det var visst inte äpplemos den här gången :angel:
 
Jag har aldrig behövt ge medicin till min häst själv utan det han fått har varit hos veterinär. Men det blev ändå lite diskussion kring detta i "vad gör ni"- tråden så jag tänkte helt enkelt att fler kan bidra eller är nyfikna på detta. Avmaskning sker ju genom en dosspruta i munnen och fler än jag har väl fått typ hela innehållet över sig när det begett sig :p
 
Jag har aldrig behövt ge medicin till min häst själv utan det han fått har varit hos veterinär. Men det blev ändå lite diskussion kring detta i "vad gör ni"- tråden så jag tänkte helt enkelt att fler kan bidra eller är nyfikna på detta. Avmaskning sker ju genom en dosspruta i munnen och fler än jag har väl fått typ hela innehållet över sig när det begett sig :p

Jag tycker hittills att spruta i munnen är lättast, men vill gärna läsa om andras tips och idéer :)
 
Det värsta skräckscenariot angående avmaskning jag varit med om var på ett naturbruksgymnasium. En person bremsade hästen, en hängde i en kedja över nosryggen, en vred om örat på hästen och en fjärde person gav hästen maskmedlet. Lik förbannat hamnade hälften utanför :eek: Och inte ska man behöva vara fyra personer för att avmaska en häst :crazy: Häststackarn var i upplösningstillstånd :(

Min teori är att en del hästar får panik när man trycker ner en stor mängd kladd i halsen på dom. Det är ju ändå en rätt stor mängd som ska ner och man vill ju helst få in det så långt bak i munnen som möjligt men det måste ju ge kvävningskänsla hos hästen precis som om man själv får något intryckt i truten O_o

Mitt fullblodssto fick panik så fort man visade sig med en avmaskningsspruta och försökte komma nära munnen. Och jag ville kunna avmaska henne själv utan att behöva ta till en massa tvångsmetoder. Så jag tränade med äpplemos och 50 cl spruta. I början ville hon inte alls så då handlade det mest om att hon överhuvudtaget skulle acceptera att sprutan var i närheten. Sen att hon skulle ta sprutan i munnen, in kletad med äpplemos, det är tur att man har mycket äppleträd. Till slut accepterade hon någorlunda att ta sprutan i munnen så man kunde ge henne medicin men under visst missnöje dock utan att bli så stressad som hon blev innan jag började träna.

I samma veva tränade jag de andra och de slänger sig över sprutan så fort jag visar den. Sist jag skulle ge medicin gick jag helt enkelt ut i hagen, ingen grimma ens och stack fram sprutan varpå hästen snällt gapade och svalde :) Det var metacam som de flesta hästar verkar gilla och jag tror det smakar honung så kanske honung är något att prova med :up:
 
Jag brukar oftast ge i munnen, bara rätt upp och ner. Haft en häst som tyckte framförallt avmaskningssprutan var lite otäck men där kom jag på att det inte var "samma sak" om man gav från högersidan - då gick det bättre (från vänstersidan bara hon kastade med huvudet). De andra har det bara varit att ge, Metacam har de tyckt smakat gott så där har jag kunnat gå ut i hagen och ge dem lösa -de tar sprutan själv.
Har även gett Metacam sprutat över blötmat och ihoprört.

Sånt som inte smakar gott har jag gett i munnen på samma sätt som avmaskning.
 
En häst som jag numera har sålt fick i tvåårsåldern helt förskräckliga unghästvårtor. De satt som ett band runt läpparna och på mulen, betade hon när gräset var blött fick hon sår på mulen. Detta ledde till att hon blev oerhört känslig om hela huvudet.

Innan detta avmaskades hon problemfritt genom spruta i munnen, men efter detta så gick det inte. Istället blandade jag ut innehållet i en spruta i en hink med hennes favoritmat lusern vilket hon åt utan problem.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Pinus
·
L
  • Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 847
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp