Era tankar om detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Personligen tycker jag att det är obehagligt hur man i moderna tider inte kan utbyta idéer och tankar utan att få etiketter som "obehaglig". Vad exakt är problemet med att i en diskussion försöka komma fram till vad "psykiskt svag" skulle kunna innefatta? Hela poängen med en diskussion är ju att tillsammans försöka vrida och vända på saker och man vet ju inte vad resultatet blir förrän man gjort det. Det är ett enormt samhällsproblem att folk ska snäva in vad som är "ok" att diskutera och om man avviker så är man obehaglig, rasist, sexist, kvinnohatare, manshatare, nazist, unken etc. Givetvis ska man inte peka ut människor eller grupper, men att diskutera egenskaper/beteenden utan att koppla det till någon särskild lär väl vara ok och det är ju perfekt om det leder till något konstruktivt. Det största hotet mot en konstruktiv dialog i dagens samhälle är att det anses fel att yttra sig på ett sätt som gör att någon kan ta illa upp och alla måste bli strukna medhårs, om det är sant eller inte kommer knappt ens i tredje hand.

Med det sagt så vet jag faktiskt inte om jag skulle använda termen psykiskt svag alls, den är för ospecifik.
Vad är det konstruktiva i att komma fram till en definition för att kunna placera människor i ett nedvärderande fack?
 
Hmm.. i vilken värld har framgångsrika människor inte kämpat sig till sina bedrifter och överviktiga är de riktiga hjältarna? Jag håller med om att övervikt inte = psykiska problem, men att få övervikt att låta som något annat än en följd av livsval är väl att ta i? Visst, alla har olika förutsättningar men visa mig gärna representativa exempel på människor som trots regelbunden träning och anpassad diet över lång tid åtminstone inte håller sig betydligt mindre överviktiga än vad de annars hade gjort?
Av det jag kollat på biggest loser så verkar ju faktiskt de flesta som hänger med ett tag faktiskt gå ner i vikt.
Läge att läsa in sig på forskning istället för egna gissningar?

Fetma är betydligt mer komplext än att bara äta mycket och fel.
 
J
En nära person till mig sa så här;

Om man är fysiskt stark så är man psykiskt stark
Om man är fysiskt svag (dvs överviktig) så är man också psykisk svag.
Summan av kardemumman är att överviktiga är svaga psykiskt och personer i form med bra BMI osv, är starka psykiskt.

Håller ni med denna eller inte?
Vilka är era åsikter?

Välkommen till tråden! :bow:

Jag är tjock och mår psykiskt dåligt... När jag var smal, då mådde jag minst lika psykiskt dåligt. Så nej, jag anser inte att det hänger ihop.
 
En nära person till mig sa så här;

Om man är fysiskt stark så är man psykiskt stark
Om man är fysiskt svag (dvs överviktig) så är man också psykisk svag.
Summan av kardemumman är att överviktiga är svaga psykiskt och personer i form med bra BMI osv, är starka psykiskt.
Noll sanning i att överviktiga är svaga varken psykiskt el fysiskt.
Lika lite som att alla smala skulle vara starka.
 
Lipödem.
Går inte att banta bort på något sätt öht och har noll och intet att göra med träning och diet

Hur kunde jag veta att man skulle börja peka på ovanligt förekommande saker? Därför skrev jag representativa exempel. Enligt läkartidningen så är prevalensen 1 på 72000.. Är det inte rätt vanligt att just överviktiga pekar på medicinska orsaker och menar att de orsakerna även gäller för de själva? Tycker mig se det rätt ofta, kan ha fel. Jag har sympati och respekt för övervikt och valet att fortsätta vara överviktig, men inte för självbedrägeri och viljan att andra ska anamma den. Har man medicinska orsaker, fine, är det omöjligt, fine, men de flesta har inte ovanliga åkommor som gör att de inte Kan gå ner i vikt. Får det svårare? Absolut, och det är väl där bristen på disciplin visar sig.
 
Hur kunde jag veta att man skulle börja peka på ovanligt förekommande saker? Därför skrev jag representativa exempel. Enligt läkartidningen så är prevalensen 1 på 72000.. Är det inte rätt vanligt att just överviktiga pekar på medicinska orsaker och menar att de orsakerna även gäller för de själva? Tycker mig se det rätt ofta, kan ha fel. Jag har sympati och respekt för övervikt och valet att fortsätta vara överviktig, men inte för självbedrägeri och viljan att andra ska anamma den. Har man medicinska orsaker, fine, är det omöjligt, fine, men de flesta har inte ovanliga åkommor som gör att de inte Kan gå ner i vikt. Får det svårare? Absolut, och det är väl där bristen på disciplin visar sig.
Eftersom det verkar svårt till och med för läkare att vilja diagnosticera lipödem är det inte konstigt att fetthatet frodas och uttrycks precis som du gör.
 
Fast det är inte vad jag menar med att man visat psykisk styrka. Jag tänker att det är ointressant att prata om psykisk styrka i termer av vad man lyckats med, eftersom storleken på den utmaningen och därmed beviset på ens psykiska absoluta styrka är nästan helt bestämd av de förutsättningar man haft.

Övervikt är något annat än "en följd av livsval" i väldigt hög utsträckning, så redan där börjar bilden bli ganska skev. Sedan kan man diskutera ändå, huruvida att göra dessa livsval är lätt eller svårt och visar på psykisk styrka eller inte. För en person kanske det krävs nästan noll i psykisk styrka för att bli framgångsrik, för en annan krävs det att man kan bevisa på en enorm psykisk styrka för att nå exakt samma framgång.

Den förenklade och också helt felaktiga bilden funkar helt enkelt inte. Om man då ser att den uttalas från ett i sammanhanget, väldigt privilegierat perspektiv, blir det svårt att acceptera att den uttalas alls.

Vad man lyckats med är inte det enda måttet så klart, det finns ju de som fått tjänster tack vare nepotism och dylikt, men jag tror att det är en vanlig missuppfattning att man tar sig långt utan att behöva kämpa för det. Det relevanta där är att man når ett mål som man ställt in siktet på och det tyder på disciplin och viljestyrka vilka båda faller in under paraplybegreppet 'psykisk styrka' (enligt mig). Det är lite som att säga att det inte är otroligt tufft att bestiga Mount Everest för att personen som gjort det uppenbarligen hade resurserna till det.

Hur menar du då? På vilket sätt är övervikt mestadels inte en följd av en persons livsval?

Det går alltid att ägna sig åt att hitta undantag och små brister i någons argument och få det att handla om de sakerna istället för budskapet. En förenklad bild är det ju, så klart, det går inte att ha en komplett bild av något som i mångt och mycket är filosofiskt av naturen.
Vad menar du med väldigt privilegierat förresten och vad vet du om det? Och förresten, vad menar du med att det är svårt att acceptera att den uttalas? Det låter väldigt odemokratiskt, minst sagt.
 
Hur kunde jag veta att man skulle börja peka på ovanligt förekommande saker? Därför skrev jag representativa exempel. Enligt läkartidningen så är prevalensen 1 på 72000.. Är det inte rätt vanligt att just överviktiga pekar på medicinska orsaker och menar att de orsakerna även gäller för de själva? Tycker mig se det rätt ofta, kan ha fel. Jag har sympati och respekt för övervikt och valet att fortsätta vara överviktig, men inte för självbedrägeri och viljan att andra ska anamma den. Har man medicinska orsaker, fine, är det omöjligt, fine, men de flesta har inte ovanliga åkommor som gör att de inte Kan gå ner i vikt. Får det svårare? Absolut, och det är väl där bristen på disciplin visar sig.
svenska Lipödemförbundet hänvisar till upp till 11%, och de borde ju vara up to date
https://www.svenskaodemforbundet.se/lipodem/

En googling visar att olika studier har fått väldigt varierande resultat när man uppskattat förekomsten. Det stämmer att det finns studier som visar på så lågt som 1% (1:75000), men det finns även studier som visar på mer. (11% som sagt) Men det är också en stor andel som aldrig får en lipödemdiagnos, det är sannolikt ett stort mörkertal eftersom kunskapen fortfarande är så låg och många aldrig får vare sig en riktig diagnos eller ens vet om att sjukdomen finns.

Vill någon fördjupa sig hittar ni min källa här, och referenserna i min källa i slutet av rapporten.https://www.svenskaodemforbundet.se/wp-content/uploads/2017/10/Fokusrapport-lipödem.pdf
 
Senast ändrad:
Vad man lyckats med är inte det enda måttet så klart, det finns ju de som fått tjänster tack vare nepotism och dylikt, men jag tror att det är en vanlig missuppfattning att man tar sig långt utan att behöva kämpa för det. Det relevanta där är att man når ett mål som man ställt in siktet på och det tyder på disciplin och viljestyrka vilka båda faller in under paraplybegreppet 'psykisk styrka' (enligt mig). Det är lite som att säga att det inte är otroligt tufft att bestiga Mount Everest för att personen som gjort det uppenbarligen hade resurserna till det.

Hur menar du då? På vilket sätt är övervikt mestadels inte en följd av en persons livsval?

Det går alltid att ägna sig åt att hitta undantag och små brister i någons argument och få det att handla om de sakerna istället för budskapet. En förenklad bild är det ju, så klart, det går inte att ha en komplett bild av något som i mångt och mycket är filosofiskt av naturen.
Vad menar du med väldigt privilegierat förresten och vad vet du om det? Och förresten, vad menar du med att det är svårt att acceptera att den uttalas? Det låter väldigt odemokratiskt, minst sagt.
Fast bedrifter handlar inte nödvändigtvis om att vara smal med det coolaste jobbet. Jag säger inte att man inte jobbat hårt för att nå dit, men jag tycker att det är nedsättande mot alla som ligger på minus i livet att enbart fokusera på sådana bedrifter. Jag är så mycket mer imponerad av alla som kämpar på trots otaliga käftsmällar från livet, men de bedrifterna får man fan aldrig några applåder för!
 
Vad man lyckats med är inte det enda måttet så klart, det finns ju de som fått tjänster tack vare nepotism och dylikt, men jag tror att det är en vanlig missuppfattning att man tar sig långt utan att behöva kämpa för det. Det relevanta där är att man når ett mål som man ställt in siktet på och det tyder på disciplin och viljestyrka vilka båda faller in under paraplybegreppet 'psykisk styrka' (enligt mig). Det är lite som att säga att det inte är otroligt tufft att bestiga Mount Everest för att personen som gjort det uppenbarligen hade resurserna till det.

Hur menar du då? På vilket sätt är övervikt mestadels inte en följd av en persons livsval?

Det går alltid att ägna sig åt att hitta undantag och små brister i någons argument och få det att handla om de sakerna istället för budskapet. En förenklad bild är det ju, så klart, det går inte att ha en komplett bild av något som i mångt och mycket är filosofiskt av naturen.
Vad menar du med väldigt privilegierat förresten och vad vet du om det? Och förresten, vad menar du med att det är svårt att acceptera att den uttalas? Det låter väldigt odemokratiskt, minst sagt.

Fast det är inte undantag, det handlar om att hela idén är falsk. Det vore ett betydligt större bevis på fysisk och psykisk styrka om någon med kassa förutsättningar bestiger Everest än om en med perfekta förutsättningar gör det. Även om prestationen i absoluta mått är densamma. Graden av kämpande kan därför vara samma, trots att den ena när långt och den andra betydligt kortare. Alltså är påståendet inte korrekt, att det visar på en större styrka att visa upp en större framgång.

Sen återgår vi till förutsättningarna, där övervikt inte handlar till största delen om livsval, särskilt inte i meningen sådana val som är resultatet av grad av fysisk eller psykisk styrka.

Att som chef, från ett privilegierat perspektiv, säga till en underordnad som är överviktig att man bara genom att vara fysiskt stark blir psykiskt stark, som en slags instruktion eller allmän sanning är svårt att acceptera. Om personen skulle uttrycka åsikten i något annat sammanhang, blir det mer bara stolligt, och stolligheter får man uttrycka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 477
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 660
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp