Era tankar om detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Herregud :banghead:

Fatshaming i ett nötskal.
Är han lika avogt inställd till rökare? Till de som dricker för mycket? De som tränar för hårt? Elitidrottsmän/kvinnor?

Jag är en "belastning för samhället". Jag har en autoimmun sjukdom, jag har haft en allvarlig cancer. Allt detta har lett til en kropp som inte klarar arbete. Inget av detta har jag själv bidragit till. Men jag belastar samhället. Min vård och mina läkemedel kostar skattebetalarna massor. Jag har bekanta som sitter i rullstol. De kostar också extra.

Vilken fruktansvärt obehaglig person.
Gillar han Hitler också?

- ja jag är upprörd.
Han hatar Hitler.
Han gillar inte att folk röker men med bröder som gör det, så säger han inget.
Han är av gamla skolan, aktiverar man sig och jobbar hårt, så jobbar man bort mörka tankar och annat som man belastar sig med.

DU har råkat åt för något hemskt och när tråkiga saker händer, som tex det som hände dig eller att man föds annorlunda har han förståelse för.
 
Alltså Personen som kommenterade mig ifråga är oerhört smidig, välmusklad, välformad och inte en uns överblivit fett.
Och han anser att klarar man inte av trädgårdsarbete, som med en Lie och är överviktig så är man psykiskt svag speciellt om man då råkar vara överviktig.

Det finns folk till allt!
Har haft hästar i stort sett hela livet. Ingen har kommenterat hur mycket tid jag lagt på mina hästar.
När jag började gå/vandra mer och gå på gym så är det många som säger att jag manisk, det är sjukt. Men det är färre timmar jag går och gym tränar än vad mina underbara hästar fått i tid om dagen.
 
Han hatar Hitler.
Han gillar inte att folk röker men med bröder som gör det, så säger han inget.
Han är av gamla skolan, aktiverar man sig och jobbar hårt, så jobbar man bort mörka tankar och annat som man belastar sig med.

DU har råkat åt för något hemskt och när tråkiga saker händer, som tex det som hände dig eller att man föds annorlunda har han förståelse för.

Men han vet ju ingenting om varför människor är överviktiga och har noll koll, så det har han ju uppenbarligen inte minsta förståelse för.
 
Han hatar Hitler.
Han gillar inte att folk röker men med bröder som gör det, så säger han inget.
Han är av gamla skolan, aktiverar man sig och jobbar hårt, så jobbar man bort mörka tankar och annat som man belastar sig med.

DU har råkat åt för något hemskt och när tråkiga saker händer, som tex det som hände dig eller att man föds annorlunda har han förståelse för.
Alltså, du försvarar och talar om vilken toppengubbe han är. Förstår du inte eller vill du inte förstå? Han har fel och han har betett sig fel och ändå så fortsätter du att försvara. Vad är det du vill höra? Att gubben verkar vara hyvens snubbe som har helt rätt i det han säger?
 
Vad anser han att man bör göra med de fysiskt/psykiskt svaga som då bara är en belastning för samhället?

I övrigt hade jag verkligen inte kunnat se upp till någon med sådana åsikter. Han verkar vara en tvättäkta rövhatt.

Ge dem ett gymkort eller arbete i stallet så ska du se att lyckan kommer, vikten rasar och bicepsen skiner. Enkelt, varför håller vi på med dessa onödiga behandlingar och forskar, när allt redan är fixt och klart.

Man skulle kunna tänka sig att de som fettskammar är en betydligt större belastning för samhället, för den delen, oavsett hur många boxar de mockar och hur många hästar de rider varje dag.
 
[QUOTE="Problematisk, post: 19320705, member: 140573"

(Plus, sjukt obehaglig attityd att vara emot att nån är en "belastning för samhället" btw. Way to shame funktionshindrade, svårt sjuka, arbetslösa och alla andra som i någon period av sitt liv varit, är eller kommer att bli en "belastning för samhället")
[/QUOTE]
Funktionshindrade ifrån födsel, olyckor man inte rår för säger han inget om.
Alla har vi varit sjuka någon gång.
För att jag varit arbetslös, det är därför han hjälper mig och att jag fick chansen när det blev en möjlighet.
Han har full förståelse för saker, när man berättar om dem och han förstår det bakom.
Övervikt/ Fettma, som inte man försöker göra något och tex att man äter osunt osv. Dvs i hans ögon har ett matberoende, som man inte gör något åt. Det är då han anser att man slutar som en belastning för samhället och vissa sjukdomar kommer ju lättare då.
 
Han hatar Hitler.
Han gillar inte att folk röker men med bröder som gör det, så säger han inget.
Han är av gamla skolan, aktiverar man sig och jobbar hårt, så jobbar man bort mörka tankar och annat som man belastar sig med.

DU har råkat åt för något hemskt och när tråkiga saker händer, som tex det som hände dig eller att man föds annorlunda har han förståelse för.

Så märkligt att han inte uppskattar Hitler då eftersom många av hans åsikter tangerar den herrens. Jag har också en autoimmun sjukdom som har en ärftlig komponent men det är vanligt att det behövs yttre faktorer för att utlösa den. I mitt fall är jag rätt säker på vad som kan ha bidragit. Bla min anorexi och ytterst ohälsosamma undervikt under många år...

Precis som @tanten blir jag väldigt upprörd över hans idéer.
 
Är detta korrekt?

Mannen är inte utbildad inom ätstörningar.
Mannen är inte utbildad psykolog.
Mannen har ingen egen erfarenhet av psykisk sjukdom.
Mannen har ingen egen erfarenhet av att vara överviktig.

Hur i allsindar, tycker du att han äger trovärdighet i att döma andra med sin amatörpsykologi?
 
Men han vet ju ingenting om varför människor är överviktiga och har noll koll, så det har han ju uppenbarligen inte minsta förståelse för.
Se tidigare svar.
Han har förståelse när han får reda på orsaken osv och är det någon som står honom nära försöker han hjälpa.
 
5B4AF320-209E-4E88-B9B5-F84BAE50935C.png
 
Är detta korrekt?

Mannen är inte utbildad inom ätstörningar.
Mannen är inte utbildad psykolog.
Mannen har ingen egen erfarenhet av psykisk sjukdom.
Mannen har ingen egen erfarenhet av att vara överviktig.

Hur i allsindar, tycker du att han äger trovärdighet i att döma andra med sin amatörpsykologi?
Nej!
Han vet vad ätstörningar är.
Syskon som varit överviktiga
Han tyckte han vägde för mycket när han hade 10 kg för mycket, under en tid han jobbade på kontor och satt för mycket still.
Han jobbar dagligen med barn& ungdomar.
Tränat många till nationella mästare, i det land han bor.
 
[QUOTE="Problematisk, post: 19320705, member: 140573"

(Plus, sjukt obehaglig attityd att vara emot att nån är en "belastning för samhället" btw. Way to shame funktionshindrade, svårt sjuka, arbetslösa och alla andra som i någon period av sitt liv varit, är eller kommer att bli en "belastning för samhället")
Funktionshindrade ifrån födsel, olyckor man inte rår för säger han inget om.
Alla har vi varit sjuka någon gång.
För att jag varit arbetslös, det är därför han hjälper mig och att jag fick chansen när det blev en möjlighet.
Han har full förståelse för saker, när man berättar om dem och han förstår det bakom.
Övervikt/ Fettma, som inte man försöker göra något och tex att man äter osunt osv. Dvs i hans ögon har ett matberoende, som man inte gör något åt. Det är då han anser att man slutar som en belastning för samhället och vissa sjukdomar kommer ju lättare då.
Han måste alltså få en redovisning av folks livshistoria för att inte döma dem?
 
Funktionshindrade ifrån födsel, olyckor man inte rår för säger han inget om.
Alla har vi varit sjuka någon gång.
För att jag varit arbetslös, det är därför han hjälper mig och att jag fick chansen när det blev en möjlighet.
Han har full förståelse för saker, när man berättar om dem och han förstår det bakom.
Övervikt/ Fettma, som inte man försöker göra något och tex att man äter osunt osv. Dvs i hans ögon har ett matberoende, som man inte gör något åt. Det är då han anser att man slutar som en belastning för samhället och vissa sjukdomar kommer ju lättare då.
För mig låter det som den gamla uppdelningen i rätta och orätta fattiga. Den som hamnat i en eller annan svårighet av godkända skäl förtjänar att få allmosor. De andra är samhällets skräp, typ.

Hur avgör han vilka med övervikt som har godkända orsaker bakom den och inte? Vem har försökt tillräckligt och på rätt sätt för att bli godkänd? Om matberoendet utvecklas som sekundär konsekvens av andra orsaker som hör till den godkända kategorin?
 
Nej!
Han vet vad ätstörningar är.
Syskon som varit överviktiga
Han tyckte han vägde för mycket när han hade 10 kg för mycket, under en tid han jobbade på kontor och satt för mycket still.
Han jobbar dagligen med barn& ungdomar.
Tränat många till nationella mästare, i det land han bor.

Hans yrkesmässiga förmåga inom yrket han valt ifrågasätter jag inte. Däremot verkar det inte finnas något alls som ger trovärdighet i att uttala sig om att andras fetma orsakar dålig psykisk hälsa hos dem. Inte minsta spår av trovärdighet. Sedan skulle jag tycka att det var ett enormt problem om en man uttrycker denna typ av åsikter om man jobbar med barn och ungdomar. Enormt.
 
Nej!
Han vet vad ätstörningar är.
Syskon som varit överviktiga
Han tyckte han vägde för mycket när han hade 10 kg för mycket, under en tid han jobbade på kontor och satt för mycket still.
Han jobbar dagligen med barn& ungdomar.
Tränat många till nationella mästare, i det land han bor.

Men att veta vad nåt är/ha nån i närheten som har erfarenhet av nåt är ju inte samma sak som att vara utbildad inom området. Jag har t.ex. flera nära anhöriga som gått bort i cancer, inte är jag utbildad inom onkologi för det.
 
Nej!
Han vet vad ätstörningar är.
Syskon som varit överviktiga
Han tyckte han vägde för mycket när han hade 10 kg för mycket, under en tid han jobbade på kontor och satt för mycket still.
Han jobbar dagligen med barn& ungdomar.
Tränat många till nationella mästare, i det land han bor.
Att han vet vad ätstörningar är och haft överviktiga syskon gör honom varken till psykolog eller utbildad inom ätstörningar.
Att han ev är en kompetent tränare har absolut ingenting med saken att göra. Det ger en inte större kunskap inom andra områden och det ger definitivt inte rätt att trycka ner andra.

Uttrycker han samma saker till dessa barn- och ungdomar kan det vara rent skadligt.
 
Har svarat flera gånger, att jag ville hitta ett bra svar ifall kommentaren kommer upp igen.
Nämna åldern var just öka förståelsen för en äldre mans övertramp.
Som 13-åring jobbade han två jobb, plus skola för att efter andra världskriget försörja sig, sin mamma och 7 andra syskon, trots att han inte var äldst. Sedan dess har han alltid jobbat hårt.
Han anser bara att folk som lider av fettma och övervikt, blir en belastning för samhället, vilket han är emot.
Buhuhu, stackars karl. Klart han ska få ha sina åsikter och torgföra dem som det passar honom. 😭

Mina morföräldrar blev 90 år, slet från det att de var barn med att hjälpa till med försörjningen. Mormor ville studera vidare men fick inte för de hade inte råd. De körde med häst och släde på vintrarna till Norge för att handla för det fanns ingen väg. De hade ingen elektricitet när mamma började skolan, under kriget fick de sova i köket då huset var fullt av beväringar i alla rum, morfar jobbade i skogen på vintern och mormor skötte då själv gård och barn medan han var borta, när han sen fick TBC och var inlagd på sanatorium i flera månader fick hon fortfarande sköta gård och barn själv men utan hans inkomst. De sista korna togs bort efter deras död.

Tror du någon av dem skulle uppfört sig mot en annan människa som den där gamla fossilen som åkt räkmacka i jämförelse? 🤬
 
Nej!
Han vet vad ätstörningar är.
Syskon som varit överviktiga
Han tyckte han vägde för mycket när han hade 10 kg för mycket, under en tid han jobbade på kontor och satt för mycket still.
Han jobbar dagligen med barn& ungdomar. n
Tränat många till nationella mästare, i det land han bor.

Nej.
Han vet inte vad ätstörningar är. Han är en av dom som tror att det handlar om dålig disciplin
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Har haft ett jättebra samtal idag med psykolog på företagshälsovården. Vi pratade om allt möjligt; min fysiska och mentala hälsa, PTSD...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 661
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp