Bukefalos 28 år!

Eran hästsyn?

linnsan

Trådstartare
Hur är eran hästsyn? Vad tycker ni är viktigt för att hästen ska få ett drägligt och relativt naturligt liv?
Hur långt kan man gå för att "skydda" hästen från skador?

Lite funderingar såhär om vad ni tycker är ett bra hästliv och vad ni tycker är gränsen för vad som görs för att exempelvis hålla hästar (främst tävlings) friska och hela.
Skulle det vara okej att stänga in en häst 22 timmar/dag i box och resterande tid rida och låta den gå i skrittmaskin? Bara för att minimera risken att den inte ska kunna skada sig.

Hur har era/n häst/ar det nu?
Och hur hade de haft det om ni hade fått bestämma?

--------------------------------------------------------------------

Jag försöker göra det så naturligt som möjligt för mina hästar. Fritt med grovfoder (hö) och mycket utevistelse i hagar som är iallafall lite kuperade och där de kan röra sig i alla gångarter utan att behöva vända efter några få galoppsprång. Har inte täcke för att hästen KAN frysa utan har täcke om det skulle visa sig att hästen fryser.
Har hästen barfota om det går MEN skaffar självklart hovboots eller skor om hästen ömmar eller på annat vis skulle visa obehag.

Det är även självklart för mig att det finns iallafall EN hästkompis. Undantag är korta perioder då ena hästen kanske skickas iväg någonstans eller det händer ngt oväntat som gör att en häst får gå själv, detta dock i en kort period. Inget som ska vara som en slutlösning!

Tycker även det är väldigt viktigt med varierad träning. Inte rida i ridhus/paddock varje dag utan kanske istället rida där 1 ggn/vecka. Under vinterperioden skulle jag dock tycka det var OK att rida där 3 ggr/vecka om inte underlaget ute är bra. Tex att det är så hårt att man endast kan skritta. Framridning och nedvärvning skulle med fördel göras ute dock. Både för underlagsvariationen och för att psyket stimuleras bättre än att skritta varv efte varv inomhus.

Jag tycker att minimumet som en häst ska vistas i hage är 6 h/dag. Sen måste den på annat vis motioneras. Det ska vara i en hage som hästen kan röra sig i alla gångarter och den ska ha minst en kompis. Om det tex är en dyr tävlingshäst så kan man ju ha en liten minishettis som sällskap, om man nu är rädd för skador som andra hästar kan orsaka, för en liten minishettis gör antagligen inte så stor skada som en stor häst iallafall om det skulle hända att den skulle sparka.

Många hästar och då framförallt tävlingshästar får alldeles för lite grovfoder. Tycker att de ska få möjlighet till att ha ngt att tugga på/pilla med åtminstone 10 h/dag.

Skulle ALDRIG tycka att det vore okej att stänga in en häst i box och sen bara rida och låta den gå i skrittmaskin. Tror sen också att det sliter mycket på hästen att hålla den så då de inte är gjorda för att stå så mycket. Både psykiskt och fysiskt tror jag det skadar hästen att ha den på detta sättet


Mina hästar går nu ute i en hage som är drygt 1 ha. Lite lätt kuperad med sten och en bäck som de kan dricka ur. De är 3 stycken och går på vintern ut klockan 5:00 och kommer in mellan 21-23:00. Bros på om jag ridit eller inte. De får fritt med hö och får sedan lusern, betfor, vitaminer och mineraler och ena får även lite soja. Just nu har 2 av dem börja gå ute dygnet runt när det är fint väder. På sommaren har de en större hage som är mer kuperad och med lite skog och en bäck även där.

Om jag hade fått välja så hade de gått på lösdrift i stoora hagar (minst 40 ha;))med varierad terräng. Fritt med grovfoder som var lite utspritt så de fick leta lite. Även haft några fler hästar så de hade varit 10-15 stycken:)

Så bukefalister, in med era tankar!!;)
 
Sv: Eran hästsyn?

Tycker hästar ska gå ute så mycket som möjligt på stora kuperade marker med fri tillgång på grovfoder, med flera hästkompisar.

För att förhindra skador kan man ju se till att hagen är ren och fin.

Vi har 5 hästar hemma som jag försöker hålla så naturligt som möjligt, det optimala hade dock varit att ah dom på lösdrift, men det är ett framtids projekt, ingen är klippt och alla går utan täcke vill gärna ha dom alla barfota men det funkar inte på vissa. (har provat)
Dom får hösilage på nästan fri tillgång och går tillsammans i en stor kuperad hage (ca 3 ha) nu på vintern, på sommaren går dom i andra hagar ibland separerade pga skettisens fång dock lättare så han kan gå med dom andra senare på sommaren med munkorg.
Dom verkar trivas med detta och är pigga och glada!:love:
 
Sv: Eran hästsyn?

Jag skulle vilja ha båda mina på lösdrift, med jätte hage, kuperad och rinnande vatten i hagen(naturligt vattendrag)
vintertid vill jag ha fri tillgång på grovfoder(även fast ena är lättfödd, men dom går ju ute dygnet runt och behöver hålla värmen och rör på sig mycket mer), så lite kraft foder som möjligt...
Vill ha det så här dels för att hästen som går ute mår mycket bättre, piggare osv, mer naturligt för hästarna att röra på sig dygnet runt, de får själva bestämma när de ska äta osv osv.


Så här skulle jag vilja ha det, med båda, men just nu går ena inne(för mycket tycker jag)....
 
Sv: Eran hästsyn?

Jag vill att mina hästar har fri tillgång på grovfoder och går ute så mycket som möjligt i gårdens kuperade skogshagar. De är ute hela dagarna oavsett väder. Jag vill att de har det så naturligt som möjligt MEN med vissa begränsningar. Mina hästar har skor, är klippta, har täcken osv. och jag har inte fastnat för diverse barfota och vildhästmetoder.´Men hur värdefull min häst än skulle vara (i pengar räknat) skulle jag aldrig stänga in dne i box eller trång platt hage utan sällskap bara för att minska skaderisken.
 
Sv: Eran hästsyn?

För mig är det viktigt att hästen har daglig utevistelse, hur länge spelar mindre roll, men är det mina egna hästar så vill jag att dom ska gå ute minst 8 timmar. Sedan att dom får lagom mängd grovfoder behöver inte vara fri tillgång men över 10 kg hö iaf. Inte mycket kraftfoder, föredrar ett bra hö istället. Sedan använder jag täcken och benskydd på hästen i hagen. Vill att mina hästar ska gå med sällskap vilket dom gör utom en då hon inte gillar andra hästar tyvärr. Sedan köper jag inte att det är så stor skaderisk att gå i hage med snälla hästkompisar, det finns benskydd att skydda hästen med. Är hästen van att gå ute varje dag så brukar den inte skena runt heller. Hästen kan trots allt skada sig vid ridning också, belastningsskador osv, men det avstår ingen ifrån:angel:
 
Sv: Eran hästsyn?

Skulle det vara okej att stänga in en häst 22 timmar/dag i box och resterande tid rida och låta den gå i skrittmaskin? Bara för att minimera risken att den inte ska kunna skada sig.


Så ser det ut på flera stora anläggningar idag för tävlande ridhästar, även travare och galoppörer lever ett sådant liv under deras tävlingskarriär.

Eftersom hästarna är högpresterande så görs ju NÅNTING rätt med dom. Jag tror inte den här typen av hästar "vet bättre."

Jag har nämligen haft en porslinshäst själv. Helt skadefri på galoppbanan under 4 års tävlingstid. Och sedan kom han till mig och blev utdömd efter 1,5 år.
Han åt inte gräs från marken, han var allergisk mot alla insekter OCH insektsmedel, hade både fång och kolik, regnskåller från öron till svans som veterinär aldrig sett värre. Hovar som hovslagaren undrade hur hästen ens stod upp osv osv osv det tog aldrig slut.
Det var min första egna häst och jag var 15 år när jag själv sa att jag ville avliva hästen pga den led så mycket. Och så blev det.

Jag tänker ofta tillbaka på det och tänker att då måste det ha gått rätt långt med den stackars hästen om en 15årig flicka vill att hennes första egna häst avlivas.... :cool:

Den hästen mådde helt klart bättre på galoppbanan både fysiskt och psykiskt än den gjorde hos mig.

Däremot skulle jag låsa in den hästen jag har nu bakom lås och bom så många timmar så skulle han förmodligen bli galen. Han är uppväxt på lösdrift och gått i hagen MINST 10 timmar om dagen sedan han föddes....
Det säger sig självt att det inte går!
 
Sv: Eran hästsyn?

hade jag kunnat valt så hade det varit en välfungerande lösdrift tillsammans med andra hästar, men ananrs kommer ästarna ut kl 6 och går in så sent som möjligt. Mellan 8-10 på kvällen :) fri tillgång på hö, noga att inte hästarna i underhull eller överhull.utan normalt hull , så ltie täcke som möjligt + den dagliga skötseln och motionen såklart.
 
Sv: Eran hästsyn?

Ja har min häst med en annan häst i normal stor hage. Skulle aldrig släppa ihop flera än 3 hästar tillsammans eller blanda ston och valacker. Dom kommer ut ca 9 på morgonen och regnar de så kommer dom in till 13 och äter lunch inne annars tar jag in vid tre tiden. Vid ihållande regn och stark blåst är dom kvar inne.

Rider 1 - 1,5 timme om dagen, går i skrittmaskin 40 minuter dagligen och longerar innan jag hopptränar/tävlar. Rider i ridhus/paddock 5-6 dar i veckan, ut resten, hoppar oftast 2, ibland 3 gånger/ vecka och tävlar på helgerna. Klipper henne året runt, går nästan alltid med täcke. Har nattbandage vid hård träning och efter hoppning. Ger 10kg hö per dag, 3kg kraftfoder, betfor, salt, multivitamin, Cortaflex ledmedel och Equi-Calm innan hoppning.

Hon mår hur bra som helst och har absolut inte ont av att stå inne.
 
Sv: Eran hästsyn?

Min hästvision lever min häst i nu.
Han går ute dygnet runt, fri tillgång på hö lite kraftfoder på kvällen. 4 stycken kompisar (2 ston & 2 vallacker) Min häst är vallack.
Hagarna är helt underbara!!!:love: Ingen lera så långt ögat når, ena hagen är ca 3 stycken stora fotbollsplaner.( Öppen, men lite skog ) Sen finns det 1 sankhage, kanske 1 ½ fotbollsplan. En hage stor som kanske 1 fotbollsplan, där är det platt med gott gräs på sommaren. Tillsist så har vi 1 stor skogshage som är helt nybyggd. Det är bara dom 5 hästarna på gården som använder hagarna.

På sommaren så tar vi in hästarna (ut ca 8 in vid ca 20) pga av knott och exem, då vill dom inte stå ute.

Tycker det är hemskt när hästar får stå i pyttesmå rasthagar hela dagarna. Dom kan ju inte göra någonting då. Min häst leker jätte mycket med sina killkompisar, minst 2 timmar per dag så rejsar dom runt och stegrar och har SKIT kul. Folk trodde jag red honom superhårt för han var i så fin form i höstas ;) Red kanske 4 dagar i veckan väldigt lungt. :D En till fördel med stora hagar!
T.ex en ridskola i närheten där jag bor får hästarna vara ute ca 3.5 timme per dag :( Sen springer ridskolebarnen in och ut i spiltorna, STACKARS HÄSTAR!!
 
Sv: Eran hästsyn?

Jag är ganska nöjd med min egen hästhållning:
Har ett varmblod fd. travare och en New Forest fd hopp/dressyr-ridskolehäst och tycker att de fått sin del av tävlingar.
Vi har dem ute så mkt som möjligt utan täcke i stor vinterhage där de kan springa hur de vill. En är barfota och den andra har skor fram på sommaren (grusvägar). De får hö ute 4 ggr och sen inne på kvällen. Lite betfor, kornkross, mineraler.
På sommaren har de flera kuperade hagar med skog och berg. Är ute dygnet runt från maj-okt, tar in på dan om det är knott/myggattacker.

Vi rider dem i skogen och på våra grusvägar. Inte en ridbana så långt ögat kan nå :) Fast hade tyckt att det varit trevligt med ett ridhus på vintern.

Jag tror de trivs utmärkt :)
 
Sv: Eran hästsyn?

Ja har min häst med en annan häst i normal stor hage. Skulle aldrig släppa ihop flera än 3 hästar tillsammans eller blanda ston och valacker. Dom kommer ut ca 9 på morgonen och regnar de så kommer dom in till 13 och äter lunch inne annars tar jag in vid tre tiden. Vid ihållande regn och stark blåst är dom kvar inne.
Rider 1 - 1,5 timme om dagen, går i skrittmaskin 40 minuter dagligen och longerar innan jag hopptränar/tävlar. Rider i ridhus/paddock 5-6 dar i veckan, ut resten, hoppar oftast 2, ibland 3 gånger/ vecka och tävlar på helgerna. Klipper henne året runt, går nästan alltid med täcke. Har nattbandage vid hård träning och efter hoppning. Ger 10kg hö per dag, 3kg kraftfoder, betfor, salt, multivitamin, Cortaflex ledmedel och Equi-Calm innan hoppning.

Hon mår hur bra som helst och har absolut inte ont av att stå inne.

Skojar du? :eek: Så om det blåser eller regnar en hel dag får hästarna stå inne? Sen när tål hästar inte vind och regn?
 
Senast ändrad:
Sv: Eran hästsyn?

Jag har häst på det viset jag vill ha dom.

Nu på vintern går dom ute ca 8 timmar, minst 1 hagkompis(ute varje dag). Ridhästara har täcken unghästen naken. Rids i varrierad terräng minst 4 dar i veckan. Får lagom mycket grovfoder & kraftfoder. Dom går skodda, benskydd vid ridning.

På sommarn går dom ute dygnet runt, rids som vanligt och får endast kraftfoder vid behov, dvs nästan aldrig.

Jag har glada och pigga hästar som verkar må bra, och jag mår bra över att ha dom uppstallade under vinterperioden. Jag vill inte ha några lurviga vildhästar:)
 
Sv: Eran hästsyn?

Jag står på en anläggning utanför stockholm. Och här är det rätt svårt, hästarna går ut klockan åtta och kommer in klockan fyra. Vilket dock har passat min häst rätt bra.

Försöker ge så mycket grovfoder det är möjligt. Nu äter han 12 kilo. Hos förra ägaren fick han åtta kilo. Sen försöker jag variera hästens träning så mycket som möjligt. Han ska inte behöva ridas i ridhus mer än två ggr vecka. Helst ska han ridas ut så mycket som möjligt. Det är nog det jag kan göra här. Han stog på ett stall där de gick ute från sju på morgonen till tio på kvällen förut, passar honom då han gillar att vara ute. Men då kunde jag inte ta in honom och borsta eftersom att han inte kan stå inne själv. Så då blev det stressigt istället. Och jag fick ta in andra hästar som sällskap vad jag än skulle göra. Och han trivdes inte så bra i stallet där. Nu trivs han kanon, men med kortare utevistelse.
 
Sv: Eran hästsyn?

Så om det regnar så får de inte gå ut? Blir inte det väldigt många dagar som de får stå inne iom att det regnar mycket i detta land? Tänkte att iom att de inte går ute så länge så borde regn och blåst inte göra ngn skillnad? Är ju en annan sak om de går ute 16 h/dag, då kanske man tar in ngn timme tidigare om det är skitväder. Hur märker du på hästen att den mår bra av det?

ABSLOUT inget påhopp!! Endast nyfiken;)
 
Senast ändrad:
Sv: Eran hästsyn?

Jag vill bra inflika med mitt tycke i "debatten" :p
Säger en sa; En häst är en HÄST!!!!
 
Sv: Eran hästsyn?

De flesta verkar ju tycka att hästen iallafall ska få vara häst så långt det går. Sen har ju alla olika förutsättningar och prioriterar olika saker. Men så länge man gör så gott man kan så brukar det ändå bli bra:)
 
Sv: Eran hästsyn?

Jag har haft möjligheten att välja mellan uppstallning och lösdrift, och utforma hästhållningn efter mina behov. Nu har jag 6 hästar som går tillsammans på lösdrift. De har en enorm ligghall med halm, de har fri tillgång på ett bra ekologiskt foder, kuperad hage med flera dungar där de kan söka skydd, och en solsida mot söder. De har alltid isfritt vatten i hagen, och mina hästar jobbas på ett eller annat sätt 4-5 dagar i veckan. De går alla utan täcke eftersom jag märkt att de inte behöver det, och inte blir för lurviga för att kunna träna så som jag vill. De hästar som behöver det får extra kraftfoder en gång om dagen.

Jag tycker att jag är nära en optimal hästhållning, eftersom jag märker hur harmoniska mina hästar är. De har fortfarande massor av energi, är sociala som få, och har urkul tillsammans i flocken (som fö består av både valacker och ston).

Jag har också ett stall som jag använder för sadling, hovslagare osv, och där jag stallar upp hästarna om det är storm. Dessutom tillgång till en sjukhage.
 
Sv: Eran hästsyn?

Jag har mina hästar på lite olika sätt..hingstarna går på lösdrift med fri tillgång på hö och den ena får kraft foder varje kväll.Dom andra fem står inne på natten och är ute i STORA hagar mellan 06.30-20.00 ca.Ingen häst går ensam-någonsin! Alla har fri tillgång på hö och vatten dygnet runt.
Vissa har täcken vid nederbörd-andra aldrig.Beror på hur känsliga dom är.Vissa har skor,andra inte-beror på hovkvalité och hur mycket dom går.

För mig är det inget liv för ett djur att stå inne hela dagarna och inte ha hästkompisar i hagen.Faktiskt så sträcker jag mig så långt att det är djurplågeri.Hästar är flockdjur och är gjorda för att röra på sig hela tiden.

Till dig som avlivade ditt fullblod när du var femton= var det inte hästens uppväxt som gjorde den så känslig tror du?
Hemskt att utsätta djur för sånt som gör att dom inte kan leva ett normalt liv, det var nog rätt att ta bort den hästen,men så blir det när man försöker göra om djur till maskiner som bara ska tjäna pengar!
 
Sv: Eran hästsyn?

Håller med.

Om hästen inte tillåts gå i hagen, inte får social kontakt av artfränder och inte får tugga tillräckligt med grovfoder så tycker jag också det har gått för långt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Efwa
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 346
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp