Bukefalos 28 år!

Eran hästsyn?

Sv: Eran hästsyn?

Tycker personligen att hästhållingen i det hela avgör om hästar mår bra eller inte, inte bara hur länge de får vara i hage..
Där håller jag med dig. Men att en häst tar till ett sånt beteende vid lång utevistelse ger mig känslan av att hästen i fråga inte mår bra. Det är ju inget naturligt beteende och för mig ologiskt - vet ni vad det beror på?

Det är lätt att vilja "bota" symptomen istället för att gå till botten med det egentliga problemet som orsakar dessa. jag säger inte att det gäller i ditt fall men det är känslan jag får av ditt inlägg.
 
Sv: Eran hästsyn?

Där håller jag med dig. Men att en häst tar till ett sånt beteende vid lång utevistelse ger mig känslan av att hästen i fråga inte mår bra. Det är ju inget naturligt beteende och för mig ologiskt - vet ni vad det beror på?

Det är lätt att vilja "bota" symptomen istället för att gå till botten med det egentliga problemet som orsakar dessa. jag säger inte att det gäller i ditt fall men det är känslan jag får av ditt inlägg.

Orsaken är att den gått på bana hela sitt liv och är helt enkelt inte van vid "vanligt" liv. Den gillar inte när det blåser eller regnar och är väldigt känslig för yttre påverkan dvs ljud etc. När grannen sköt med spikpistol och spelade hög musik för nåfon vecka sedan så sprang hon hysteriskt i hagen, de andra tittade bara på henne. Men hon springer så hon blir sjöblöt och det är inte sunt när man är högdräktig

I somras så var hon ute längre men är då princip vild när man tar in henne. Hon bryr sig inte om andra hästar utan vill in först av alla. I somras så sprang hon konstant om hon inte fick gå in på "sina" tider. Det andra fölstoet fortsatte lugnt att beta vidare medan denna sprang konstant med sin fölunge vid sidan :crazy:

Vi försökte ett par ggr att ignorera henne men eftersom fölungen blev helt slut och svettig så ansåg vi inte det värt att riskera något, liksom nu när hon är högdräktig.

Detta är en dam som varit mkt framgångsrik på banan och har sprungit ganska länge och det gör sitt till.

Kan tillägga att båda hennes avkommor går på lösdrift nu och väljer att stå inne vid dåligt väder för att sedan vara ute sent på kvällarna när det är fint väder. De är väldigt lugna trots att de båda är rena fullblod.
 
Sv: Eran hästsyn?

Okej, självklart finns det undantag.

Personligen skulle jag väl kunna undra varför man tar föl på en häst som beter sig så. Även om detta är ngt som kommit av att hon haft dåliga omständigheter tidigare i livet kanske man skulle låta henne få "bli häst" igen innan. Men nu börjar det handla mer om personliga åsikte och väldigt OT så vi kanske ska lägga ner diskussionen. :) Du gör säkert det du anser är bäst för din häst.
 
Sv: Eran hästsyn?

Okej, självklart finns det undantag.

Personligen skulle jag väl kunna undra varför man tar föl på en häst som beter sig så. Även om detta är ngt som kommit av att hon haft dåliga omständigheter tidigare i livet kanske man skulle låta henne få "bli häst" igen innan. Men nu börjar det handla mer om personliga åsikte och väldigt OT så vi kanske ska lägga ner diskussionen. :) Du gör säkert det du anser är bäst för din häst.

Orsaken till att de tagit föl på henne är just för att göra nya galoppstjärnor, jag visste inte att hon var så som hon är när vi köpte henne. Dock är det en mkt trevlig häst att ha att göra med och att rida. Hon har en mkt bra stam och för övrigt är hon som vilken annan häst som helst dvs väldigt lätthanterlig. Det är orsaken till att vi betäckte henne. Hennes föl från förra året medföljde liksom att vi köpte även hennes föl från året innan. Hon gillar helt enkelt inte att vara i hage för länge, tyvärr ganska vanligt på många fd löphästar för övrigt kan man vända upp och ner på henne på alla vis dvs hanteringen av henne är extremt lätt och hon är väldigt lugn i sig själv förutom när hon då vill in. Hon har mkt kvalitéer och lämnar mkt fina föl som är väldigt lugna och trevliga. :D
 
Sv: Eran hästsyn?

Låter som en bra häst. :) Hoppas hon hittar tillbaka till lugnet.

Det tror jag absolut att hon gör, men man får gå varligt fram. Tror faktiskt att det är mer att hon vant sig vid att gå in vid en viss tid och därför börjar hon springa. Dock vågar jag inte tänja på det så mycket så länge hon har föl vid sidan eller när hon är högdräktig. Nu skall hon inte betäckas igen i år utan få vila från föl och då kommer jag att "tvinga" henne att vara ute lite längre varje dag. Men så länge det finns en annan lite inblandad så vågar jag inte riskera den.
 
Sv: Eran hästsyn?

Säger som någon ovan, en häst är en häst är en häst.

Mina går på lösdrift i blandflock. De har fri tillgång till grovfoder och lite drygt 1 ha/häst. Hagen är kuperad och erbjuder både öppna fält att rejsa över, dungar med träd att vila under, tät skog som skydd mot väder/vind/flygfän samt självklart en ligghall med torrt strö och betonggolv.
Vatten har de året om i en uppvärmd vattenkopp samt sommartid även i badkar. Flocken är harmonisk med individer av olika ålder (mellan 5 och 24 år gamla) och alla har bra kompisar i gruppen.

Jag skulle vilja kunna erbjuda dem ett vattendrag i hagen, samt minst tre gånger så mycket mark, annars är vi nöjda med hur vi har det.

Självklart ska man minimera skaderisken- jag gör det genom att se till att staketen är bra, att de har grovfoder så de inte blir vrålhungriga och slåss om maten, rensa upp i markerna från skräp och sånt som tenderar att dyka upp i marker där folk strövar. De har INTE grimmor på sig i hagen och täcken endast i undantagsfall.

Har haft en allvarlig hagolycka på 15 års hästhållning.

/Migo
 
Sv: Eran hästsyn?

Självklart ska man minimera skaderisken- jag gör det genom att se till att staketen är bra, att de har grovfoder så de inte blir vrålhungriga och slåss om maten, rensa upp i markerna från skräp och sånt som tenderar att dyka upp i marker där folk strövar. De har INTE grimmor på sig i hagen och täcken endast i undantagsfall.
:bow: :bow:
 
Sv: Eran hästsyn?

...bara undrar....hur är det med stimulansen i övrigt då.
Om hon varit/är dräktig så har hon kanske lite
överskottsenergi &/eller understimulans.

Hur är det med mat får hon grovfoder ute?....hon kanske är hungrig....eller är van som sagt att komma in den tiden & äta......kan ju prova att låta henne få grovf. ute då eller ta in henne & låta henne äta i lugn & ro & sedan gå ut igen...ett par timmar till.......

bara att se till att det händer något mer än att ta in.

eller fri tillgång på grovf. om möjligt!

.....som ovan ta in för att äta kanske två ggr / dag (om man kan lösa det praktiskt naturligtvis - men lite extra får man nog vara beredd på att lägga ner om man inte vill att det ska vara så för alltid)ex. tidigare än hon börjar springa - ca 12-13 låta äta i lugn & ro ta ut ett par timmar in igen & in vid ex. 16-17 & äta & sedan ut igen till mörkret....förhoppningsvis kan det fungera
....börja kanske kortare för att öka efterhand.
 
Sv: Eran hästsyn?

Det kanske beror på vad man har för förutsättningar och häst.
Jag vill ha min häst ute så mycket det går, gärna dygnet runt om vädret är överkomligt (med vindskydd givetvis). Han går på till största delen grovfoder, fördelat över dagen.
Utöver det täckas eller klipps han om han ska jobbas regelbundet, dvs senaste 2 vintrarna, men aldrig helklippning eftersom jag vill ha så lite täcke som möjligt.
Han går skodd för att han ömmar barfota o för att kunna brodda.
Jag har ridit in honom i hans egen takt, inte för att bli "klar" till något speciellt test.
Jag rider väldigt varierat, mycket och långa turer i skog o mark, mycket arbete utomhus på fält, vändplaner, mjuka vägar etc
Galopp o travjobb, växlat med övergångar och "dressyrövningar" för att stärka honom på alla sätt. Vi åker iväg o tränar terräng och hoppning för att det är roligt och bra träning.
Mitt mål är att vi ska ha roligt, och att allt ska vara möjligt, han är uppfostrad så att jag kan ta med honom utan problem, binda upp honom vart som helst och rida fram där jag bestämt att vi ska fram.

Sån är min hästsyn.
 
Sv: Eran hästsyn?

...bara undrar....hur är det med stimulansen i övrigt då.
Om hon varit/är dräktig så har hon kanske lite
överskottsenergi &/eller understimulans.

Hon är som sagt inte hispig någon annan gång än när det är dags för henne att gå in.

Hur är det med mat får hon grovfoder ute?....hon kanske är hungrig....eller är van som sagt att komma in den tiden & äta......kan ju prova att låta henne få grovf. ute då eller ta in henne & låta henne äta i lugn & ro & sedan gå ut igen...ett par timmar till.......

Hon får fri tillgång på hösilage, så även ute. Detta beteende hon har vid ingång gör hon även på sommaren med fölunge vid sidan och mkt bete i hagen.

bara att se till att det händer något mer än att ta in.

eller fri tillgång på grovf. om möjligt!

Som sagt hon är väldigt nöjd med tillvaron att vara både mamma och dräktig och således väldigt lugn den övriga tiden, det är bara vid insläpp hon blir hispig

Och som sagt hon får redan fri tillgång på hösilage.

.....som ovan ta in för att äta kanske två ggr / dag (om man kan lösa det praktiskt naturligtvis - men lite extra får man nog vara beredd på att lägga ner om man inte vill att det ska vara så för alltid)ex. tidigare än hon börjar springa - ca 12-13 låta äta i lugn & ro ta ut ett par timmar in igen & in vid ex. 16-17 & äta & sedan ut igen till mörkret....förhoppningsvis kan det fungera
....börja kanske kortare för att öka efterhand.

Vi har försökt allt faktiskt och hon får även krafftfoder i hagen mitt på dagen och även när hon då kommer in vid 14-15 tiden.

Hon springer även om det ligger hösilage i hagen när hon vill in, dessutom så är hon inte speciellt trevlig att leda när hon fått vara ute längre än hon själv vill :crazy: Då gäller det att passa sig både människor och föl och det är ytterliggare en aspekt jag måste väga in.
 
Sv: Eran hästsyn?

....bra att ni kämpar på...!!! Det är nog huvudet som behöver stimuleras då om det inte är motion/mat "brist".....men fortsätta att göra små saker då & då som stimulerar tror jag på - ta in & ut vid fler tillfällen & markträna - lydnad - göra annorlunda roliga saker....!!!!
Ev. göra en gång till stallet om möjligt, så det inte blir allt för tokigt om hon ställer till det.
Lycka till // Mi
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Efwa
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 346
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp