Erbjuden gratis resa - hur hade ni gjort?

Bukefalos 30 år!

Sasse

Trådstartare
Jag har blivit erbjuden en resa av en vän och är intresserad av att höra hur ni resonerat i samma situation.

Ponera att ni är student och är hemma på jullov. Resan tillbaka till studieort är redan betald (ca 1200kr). Två veckor innan skolstart hör er vän och studiekamrat av sig och vill bjuda på en resa utomlands. Hen vill åka precis när skolan börjar och vara borta en vecka. Skolan skulle godkänna ledighet, men ni förlorar en veckas CSN och riskerar att missa skolarbeten som ska lämnas in. Samtidigt är det en gratis resa utomlands.

Hade ni rest eller tackat nej?

Spelar det roll att vännen från början tänkt ljuga för skolan om anledningen till resan?

Jag hade åkt om det är ett resmål jag tycker verkar kul och har en kompis jag vill åka med.
Det händer att man blir sjuk och behöver ta igen en vecka så det ser jag inte som en omöjlighet. Däremot hade jag velat plugga på resan för att inte missa för mycket.
Ibland så mår man väldigt bra av att få ett avbrott i vardagen och det hade vägt tungt för mig. Känner man inte så är det ju annorlunda.
Beroende på kompis så hade jag inte känt tacksamhetsskuld (och hade inte åkt om jag kände så).

Jag säger åk!

Jag hade åkt om det är ett resmål jag tycker verkar kul och har en kompis jag vill åka med.
Det händer att man blir sjuk och behöver ta igen en vecka så det ser jag inte som en omöjlighet. Däremot hade jag velat plugga på resan för att inte missa för mycket.
Ibland så mår man väldigt bra av att få ett avbrott i vardagen och det hade vägt tungt för mig. Känner man inte så är det ju annorlunda.
Beroende på kompis så hade jag inte känt tacksamhetsskuld (och hade inte åkt om jag kände så).

Jag säger åk!
Här håller jag med dig. Är det rätt vän hade jag åkt, pluggat på resan eller efteråt beroende på hur jag kan ämnet jag läser och har förmåga att plugga igen. Har inte varit utomlands och skulle inte kunna åka annars själv. Bättre att ta igen studierna på resan/efteråt, tänker jag.

Förstår jag det rätt som att du förlorar de 1200 i resa du redan betalt samt måste köpa den resan igen, OCH förlorar en vecka CSN? Eller missförstod jag det helt?
I så fall (eller i vilket fall) beror det en hel del på både resmål, vän och hur mycket pengar som kommer att gå under resan.
Plugget skulle jag kunna ta igen känner jag.

Var det rätt vän och rätt resmål så hade jag absolut kört på det. Plugg går att ta igen men nåt speciellt som bryter av i vardagslunket brukar inte uppenbara sig lika ofta.

Vad vännen tänkt säga till skolan är helt irrelevant för mig, det är hens ensak att ta eventuella konsekvenser om det kommer fram att hen inte var ärlig.

Jag hade självklart åkt, jag har själv åkt utomlands under tiden jag studerat. Jag har med böcker och läste på planet och på stranden. Dessutom bjuden? Sjukt nice! ☀️

Förstår jag det rätt som att du förlorar de 1200 i resa du redan betalt samt måste köpa den resan igen, OCH förlorar en vecka CSN? Eller missförstod jag det helt?
I så fall (eller i vilket fall) beror det en hel del på både resmål, vän och hur mycket pengar som kommer att gå under resan.
Plugget skulle jag kunna ta igen känner jag.
Förlorar en vecka CSN, förlorar de pengar jag lagt ut till att resa tillbaka till studieort och behöver betala den på nytt, behöver även boka resa till orten vännen är på för att resa därifrån. Sedan kom jag på att hen inte sa något om flygbiljetten hem (bara dit), så eventuellt den också.

• Gilla
Reactions: Sel
Förlorar en vecka CSN, förlorar de pengar jag lagt ut till att resa tillbaka till studieort och behöver betala den på nytt, behöver även boka resa till orten vännen är på för att resa därifrån. Sedan kom jag på att hen inte sa något om flygbiljetten hem (bara dit), så eventuellt den också.
Då förstod jag rätt. Jag hade i så fall backat (om det inte vore en once in a lifetime-chans av något slag), särskilt om jag redan levde på studiemedel. Det är ju jättekul att åka utomlands, men förmodligen går dina inrikesresor på ett ut med biljetten?
Sedan tillkommer hotell, dricka, mat och upplevelser. Jag tycker själv inte att det är särskilt roligt att åka på semester om jag måste vända på varje slant. <3

Jag hade inte åkt av många olika anledningar men framför allt är ekonomin den största och tyngsta anledningen. Dels bli av med 1200kr, dels betala en ny resa till orten, dels betala resan till vännen och sen dessutom betala allt när man är borta. Jag hade inte känt att det var värt det.

Hade inte åkt. Skulle inte kännas värt det för min del men är å andra sidan väldigt hemkär med lite resbehov.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?