Bukefalos 28 år!

Erfarenheter av häst med kor?

Tigertofflan

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter med att ha häst tillsammans med kor? Tjurar? Kan man ha hästar med dom, eller bör de gå i skilda hagar?

Äter hästar och kor av samma gräs?

Något i övrigt man bör tänka på?
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Om man har både kor och hästar, så är det ganska praktiskt att ha dem i skilda hagar, och skifta hagar mellan djurslagen efter 1-2 år, eftersom de inte har samma inälvsparasiter. "Gratis" beteshygien, alltså!
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Bara inte hästarna jagar skiten ur korna så skall det väl gå bra.Det funkade ju förr.
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

jag hade en tråd i höstas om det som tyvärr försvann :cry: . efter dom svar jag fick så skulle det gå utmärkt, många visade även bilder i den tråden på sina hästar/kossor :D det va nämligen meningen att jag skulle haft mina pållar på en lösdrift där hästarna skulle dela ligghall med ett par amm-kor, nu blev det inte så utan vi har hästarna i en ligghall/lösdrift och kossorna, kalvarna +tjur har sin egna hage +ligghall. det som lite gick isär va hur bra det funkade att dom delade ligghall, i övrigt verkade dom flesta överens om att det gick jättebra :D
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Nej, det tror jag inte! Det handlar om två hästar och ett tjugotal kor, och våra hästar har aldrig sett kor förr :D Så något runtjagande blir det säkert inte. Men korna blir inte störda av att ha hästar som nosar omkring?

hillevie Okej! Vad bra! Jag vet faktiskt inte hur det är med ligghall för korna, om de har någon eller om de står i stall över natten eller hur det funkar.
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

har haft mina hästar på beta med ungtjurar o det har aldrig vartit några problem(har även haft sto med föl)...det sägs att det finns minde parasiter i sådant bete.
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Hästar vill beta kort gräs och kor långt gräs så för dens skull är det pperfekt, dessutom också ur parasitsynpunkt.
Hästar brukar kunna bli "elaka" mot kor/tjurar när dom gått tillsammans ett tag
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Vad bra!
Hur menar du att de blir elaka? Börjar valla runt och så eller?
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Jag hade ett sto tillsammans med ett gäng mjölkkossor engång eftersom jag inte hade något annat sällskap till henne. Det gick hur bra som helst. Hon var jämt mitt innne i flocken. När kossorna hade idisslarstund brukade hon antingen hålla vakt eller ta en tupplur mitt ibland dem.
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Jag har haft häst med kor utan några som helst problem. Min släkt hade alltid sina arbetshästar tillsammans med korna, inga problem där heller. :cool:
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Snor sista.

Hur är det med en tjur då? Jag är osäker på om tjuren går tilsammans med korna, men en tjur finns det iallafall eftersom det är slaktdjur... Kan man ha häst med tjur?
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Det är jättebra att ha dem ihop, de äter varandras rator.
Så länge inte kreaturet stångar hästen eller hästen sparkar kreaturen så ska de nog gå bra.
Har de inte sett varandra tidigare är det säkrast att introdusera korna för hästen eller tvärtom på ett långsamt sätt. Gå förbi hagen först, stå i en hage jämte. Så de inte blir så rädda att någon av dem drar genom staketet.
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Det går oftast utmärkt att ha hästar och kor tillsammans, jag skulle dock personligen vara tveksam till att ha hästen i en hage där det går en tjur. Detta inte så mycket för hästens skull som för min egen. Jag litar INTE på tjurar, de kan vara hur "snälla" som helst i åratal för att plötsligt gå till attack en dag när man minst anar det.

Jag skulle också vara tveksam till att släppa in hästen till korna om de inte var avhornade. Visserligen är det vanligare att hästarna jagar korna än tvärtom, men om olyckan är framme så kan ett horn ge riktigt fula skador.

Beteshygieniskt är det bara en fördel att ha hästar och kor ihop, som många andra redan har skrivit, och oftast trivs djuren bra ihop, så det är värt ett försök om förutsättningarna är de rätta! (Jag antar att du kollat att hagarna är stängslade med el? De flesta är ju det numer, men jag vet också många bönder som har kvar taggtråden i kohagarna.)
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Jag hade min häst på bete med en annan häst och 7 kor + kalvar. Det gick hur bra som helst. Vad jag vet så har hon (min häst alltså) aldrig gått med kor innan, men hon brydde sig inte alls.

Lycka till!:)
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Skulle jag aldrig göra, lånade ut ett varmblod. Utan att jag visste det hade hon hästen i samma hage som korna. Slutade med att hon ringde till mig och sa att hästen hade blivit stångad, och förblött.
Ganska tragiskt.
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

jag tror skadorisken e mycket högre när man släpper sin häst på sommabete med en flock okända hästar då det blir uppgörelse med rang o så.
har haft mina hästa ett 10 tal år på sommarbete med olika ungtjurar o där har aldrig varit något bråk,var flock har gått för sig med rejält avstånd från varandra...men ibland har jag varit lite rädd när man har skullat gå igenom hagen o måste passera tjurarna men där har aldrig hänt något.
 
Sv: Erfarenheter av häst med kor?

Jo det är säkert sant. Men har fått en rejäl chock efter detta, så jag vill aldrig mer riskera att sånt händer. Min hade antagligen jätte otur.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 509
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
4 352
Senast: Luff
·
Foder & Strö Jag undrar hur pass farligt det är att släppa hästar på fruset gräs? Det är kort gräs bara som växt upp efter att dom tröskat där och...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp