Bukefalos 28 år!

Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Det bör ju bara kunna blötlägga hela gjorden en stund, alltså doppa den, gnugga på önskat ställe och sen putsa lädret.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Funder vidare, varför inte en slät platta med hål? För komfort eller antiglid enbart? Olika hästar har ju olika stora muskler, även om de antagligen sitter på samma ställe (det har jag faktiskt inte tittat närmre på men naturen har ju sin lag). Ingen risk att hästen ogillar korset eftersom det är ojämnt? Eller är risken större att den ogillar en slät gjord som trycker på musklerna?



Edit: Upphöjningen kanske är jättemjuk iofs :o
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

KNAPPT skrev jag ju. Inte mer än en normal gjord.

Dsc01675.jpg

Hmm, nu är jag kanske gnällig, men jag tycker finishen på den gjorden kändes lite slarvig för det priset? Tänker på kanten är läder möter resår på bilden?

Skulle vara intressant klämma på och prova en sån där, kan som sagt inte bestämma mig för vad jag tycker om plattorna under. Å andra sidan så är vad jag tycker helt oväsentligt, är ju vad hästen tycker som räknas.

Om ngn id en här tråden provar en sån gjord så rapportera gärna =)

Svettningsmässigt borde den iom de perforerade plattorna vara svalare än en i läder. Dock mer knepig att hålla ren ja, men man får väl göra som med de gamla snörgjordarna, stoppa i en hink med vatten, med spännena (och i detta fall lädret) utanför, och sen kavla upp ärmarna och ta fram skurborsten ;)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Förmodligen gjort så för att minska skav?

Beprövad och omtyckt är de iaf. Många dressyrryttare på eliten som rider med dem, fast det syns inte så väl.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jo kanske. Svårt döma på bild med, min spontana känsla förutom det rent estetiska, var att den där kanten ser ut att vilja 'korva' sig eller rulla sig, dvs mer risk för skav? Men mest var det estetiskt, det var ju ingen billig gjord direkt =)

Men som sagt, skulle vara spännande att klämma på och prova, och iden med fördela tryck över stort område köper jag helt.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Mer risk tycker jag inte. Måste undersöka de andra gjordarna om de är likadana.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

jag tänker köpa den om den finns i rätt stl:) kan återkomma med rapport om hur den fungerar!
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Den är helt sjukt bra! :banana:

Min sadeltvångshäst reagerar inte alls när jag spänner den, men har jag en annan gjord (med resår i kanterna) blir hon sur och spänner upp magen, ibland vill hon nästan lägga sig. Jag har dressyrvarianten, har beställt en hoppsort nu också!
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

vad bra! har beställt en från frankrike, hoppas den kommer snart.:)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Men den är ju inte världens snyggaste precis... Jag köpte min på en affär i kungsängen, dressyrsorten kostade typ 1700.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

nä men det viktigaste är ju att den är skön för hästen. den syns ju ändå inte spec mkt när man rider.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

*kl*

Har oxå beställt en nu. Pratade med återförsäljaren idag och får den troligen ngn gång i nästa vecka. Det han sa var dock att man skulle ta en storlek mindre än vanligt eftersom den är så elastisk för annars blir den för stor. Får betala 1625:- för den, men om den hjälper min lite spända pålle att slappna av så är det värt pengarna.:idea:
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

meeeh vart hittade du den så billig här? jag väntar ff på min från frankrike, de var nämligen slut i lager..^^
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Men PM:a själv! Det är du som vill ha reda på uppgiften, då är det ju du som ska anstränga DIG att skicka ett pm!
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Åh förlåt! Visste inte att jag svarade på ditt inlägg.:confused: Fel av mej.
Ber tusen gånger om ursäkt.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Öhm?
Rent allmänt inlägg jag skriver till folk som ber om att få pm.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
709
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 940
Senast: CarEr
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 971
Senast: Morran
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
880
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp