Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Hej,jag har både en kort och en lång(ska sälja den korta pga byte av sadel). Båda är fantastiska. Har också köpt de på en affär i Kungsängen. Jag har haft min häst i ca 7 år och enda gången hon har surat är när jag dragit sadelgjorden.Det gör hon inte med de här. Jag känner också skillnad när jag galopperar.Hon känns friare i rörelserna fram.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Fått gjorden än?






Angående kanten så såg den inte ut så på de andra jag kollade på.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

ja den kom i dag! ser väldigt fin ut, materialet under magen var riktigt mjukt.:) ska prova den imorn.

DSCN1698.jpg


DSCN1697.jpg
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Många som fick sina idag. :) Det har varit problem med leveranser förut, men nu verkar det gå bra.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Vad spännande de där gjordarna såg ut! Skulle vara kul att prova en, även om jag inte alls är i behov av ny gjord och absolut inte har pengar över till en sån där :p Men i framtiden kanske någon gång!
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Ser ju jättefin ut! Hurdan är plattan mot magen då? Tycker fortf den ser så ojämn/kantig ut... Du får utvärdera efter användning :)

Vad gick hela kalaset på? Eller ska man PM:a sådant? Hmm...
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Skumgummiplattan är uppbyggd i olika höjder för att ligga bra mot hästen.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

*KL*

Jag har också en le tixerant gjord till dressyrsadeln. Min sadeltvångshäst har inte visat en tendens till tvång sedan jag köpte den. Behöver inte spänna jättelöst ens i början. Ful är den men värd pengarna!
:D
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag fick oxå min i går.. Kunde naturligtvis inte hålla mig utan for direkt ut till pållen och provade. Han har ju dock haft semester i några veckor så jag bara longerade i grimman ngt varv för att se hur han betedde sig. Han verkade nöjd, spände inte ut magen lika mkt som han brukar när man drar sadelgjorden. Men sadeln åkte fortfarande fram, han har dock blivit bredare runt manken och sadeln är ngt för smal så jag hoppas det blir bättre när jag får min ordinarie sadel..

23767850.jpg


23767855.jpg
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Även om det inte var till mig så svarar jag vad jag fick betala.:D
Den kostade 1650:-:eek: Men om den som sagt fungerar så är det värt det.:banana:
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Den här tråden e ju lite halvgammal så skulle vara mycket intressant att höra vad ni som köpte gjordar tycker om dom nu!

Fortfarande nöjda?
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag är mycket nöjd så tillvida att hästen verkar gilla den. Han spänner inte alls ut magen på samma sätt som han brukar göra när man ska dra gjorden, han har ju haft lite sadeltvångs tendenser och dom är faktiskt borta.

Jag är dock lite besviken på att den inte hindrade sadeln från att glida fram bättre. Jag frågade återförsäljaren om den hjälpte mot detta problem och det sa han att den skulle göra, men jag märkte ingen större skillnad..

Nu är dock problemet tillfälligt ur världen då pållens mage har krympt till normal storlek.. Får se nästa år vid betet hur det blir.....

En positiv överaskning var att den är mkt lättare att hålla ren än jag väntade mig. Trodde den skulle bli jätteskitig och svår att få ren men det är den inte. Har man ridit på banan så är det bara att borsta bort sanden så är den ren och om den har blivit lerig så är det bara att doppa den i vatten med lite tvål och hänga den på tork så är den ren nästa gång.:banana:
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Va bra att det verkar fungera, känns som att min häst får önska sig en sån i julklapp. Dyra skrälle :P Men hindrar det att han lever på sina bakben vid sadling så varför inte
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

min är för lång verkar det som, går inte att spänna såpass att sadeln ligger still. min sadel har ju extremt mjuk stoppning också så det behövs en stadig gjord. såå det var bortkastade pengar för min del. =/
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag fick ju rådet av återförsäljaren att köpa en kortare än normalt just för att dom är så elastiska. Min går att dra ordentligt och ligger stadigt trots att stoppningen är jättemjuk på min sadel oxå. Vad beställde du för storlek och vad har du för storlek normalt?
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

den är 60, har vanligtvis 65 på näst innersta hålen. du har väl ullstopp? min har något tempurliknande som går att trycka in fingret ordentligt i, så den glider om inte gjorden är tillräckligt (läs hårt) åtdragen - bossorna är sas elastiska. :p

kanske skulle funka om jag haft 55, svårt att säga. tråkigt iaf, den var ju inte billig.. nu har jag en specialare, en svängd gjord som jag sytt en antiglidpad i neopren runt, för att få den tillräckligt mjuk (finns ju inte mjuka svängda gjordar??). det funkar faktisk bra, haha.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Nej jag har oxå paneler med latex i min.

Jag köpte en 65a och har normalt 75 cm så för mig blev det perfekt. Jag var jätte skeptisk till att köpa en så "kort" gjord men återförsäljaren var grymt envis..
Du kan ju kolla med min åteförsäljare om han inte kan tänka sig att byta in din gjord om den är fräsch. Han har säkert lättare att bli av med 60a än en 55a så det kanske kan gå. Det kostar ju inget att fråga i alla fall.;)

Ja man brukar väl säga att nöden är uppfinningarnas moder..:p
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

ja det kanske man skulle kunde göra. :idea: det var sadeldoktorn du köpe den av eller hur?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 955
Senast: CarEr
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 988
Senast: Morran
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp