Eric Le Tixerant sadelgjord

Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Japp det var det och han verkar vara serviceminded. Jag skulle få prova och var det så att min inte passade trots allt så var det bara att byta. Så ring och fråga du, han verkar dessutom flänga runt halva Sverige så det är säkert rätt stor chans att han kommer runt dina kvarter ngn gång.;)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag är dock lite besviken på att den inte hindrade sadeln från att glida fram bättre. Jag frågade återförsäljaren om den hjälpte mot detta problem och det sa han att den skulle göra, men jag märkte ingen större skillnad..

Nu är dock problemet tillfälligt ur världen då pållens mage har krympt till normal storlek.. Får se nästa år vid betet hur det blir.....

Hur skulle en sådan bred gjord hjälpa mot det menade ÅF? Vår sadelutprovare rekomenderar att inte ha alltför breda gjordar om sadeln tenderar att åka fram.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Både Centaur och super: Ni har ingen bild på era pållar i gjord (vilken spelar ingen roll, tänker på längden nu)? Funderar på hur det "ska" se ut med dressyrgjord :o Min spink är ju 154 och SMAL över ryggen, rel smal över bogarna med och inte överdrivet djup i bålen (helt normal) men jag har just köpt en 75'a till honom. 65 så hamnar ju spännena bakom armbågen? Är gjorden för lång om den går nästan kant i kant med sadel/schabrak? Eller är Batesen ovanligt "kort" (ser inte så ut?)? Jag har ju ingen erfarenhet av dressyrgjordar så jag hade behövt lite hjälp tror jag :o
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Hur skulle en sådan bred gjord hjälpa mot det menade ÅF? Vår sadelutprovare rekomenderar att inte ha alltför breda gjordar om sadeln tenderar att åka fram.

Plattan under magen är klibbig så jag antar att det är därför den skulle hjälpa till.

Spännena ska ju aldrig ligga bakom armbågarna för då är det ju stor risk för skav och stort obehag för hästen. Min pålle är 161 cm och han måste ha 75 i vanliga gjordar men i Tixerantgjorden så räckte det med 65 cm eftersom den var så elastisk så det är ungefär 3 hål kvar på sadelstropparna på var sida och kanske ca 5 cm kvar till sadelkåpan. Slänger in en bild där man ser lite av gjorden, dock har jag släppt på gjorden här eftersom jag ridit klart och brukar alltid skritta av vid hand med lite lös gjord, så jag vet inte om den säger så mkt. Om du tittar i botten på bilden och kollar 3 hål uppifrån så får du en uppfattning om hur gjorden brukar ligga när den är spänd.;)

24072204.jpg


Det varierar ju mycket på längden på gjordarna eftersom tex stl 65 cm anger hur långt det är mellan spännena det säger igentligen ingenting om hur lång gjorden igentligen är. Tex så har jag två andra gjordar en Jeremy Rudge och en Hubertus, Hubertusgjorden är ca 10 cm kortare än JR gjorden eftersom "flärpen" under spännena är mycket kortare än på JR gjorden. Men mellan spännena är dom lika..
 
Senast ändrad:
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

här syns det någorlunda hur min gjord sitter:
DSCN1520.jpg


jag har den på 2.a eller 3.a hålet ovanifrån, beroende på hullet och vad vi ska göra. har inte gjorden lika tajt om vi tex ska skritta ut en sväng. gjorden på bilden är 65 cm och är en vanlig svängd lädergjord. 60 skulle nog eg räcka. dock är det bättre att gjorden sitter nästan under kåpan än att den är för kort.

längden på gjorden beror helt på vad man har för sadel! jag kan använda samma gjord på ponnyn... :p min sadel har väldigt långa kåpor, därför måste man ha en kortare gjord.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Typ sådär (tror jag iaf, bara provat en gång på gången) sitter min gjord. Har min lilla ponny så bred mage eller :p För det ser ju "bra" ut, enligt mina hoppögon. För om man ser till spännena så hamnade de längre ner än vad de är på din bild då min häst hade 60 cm.

Förresten, ni upplever aldrig att gjordspännena är i vägen om gjorden är spänd högt upp och man sadlar rel lång bak (dvs inte i armhålan på hästen)? Tycker det ser ut att kunna vara ivägen (om man av någon anldenign skulle vilja ge en skänkelhjälp långt fram) men har ju faktiskt aldrig ridit ngt vettigt.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

ja mina stör lite ibland faktisk.. därför jag hellre skulle haft en som var 60.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Snälla ni som köpt dressyr gjorden kan ni inte PM mig var man kan få tag på den ny eller begagnad och vad den kostade .

För jag har letat men tycker inte jag hittar en återförsäljare ?

Mvh Mia
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Än så länge är det nog svårt att få tag i dom beg. Russdog i Uppsala har dom.
Hjälla Lantbrukskola rekomenderar dom starkt
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

PW rekommenderar dem också. Han säger att man kan slänga alla andra sadelgjordar, det är de man ska ha.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Det är nog hans " PW" föredrag som har bevisat hur jätte bra de är för våra Hästar.:bow:
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Hej alla ni som har LeTixerant gjorden och har haft sadeltvångstendenser på era hästar. Hur många gånget upplevde ni att det tog innan hästen började reagera annorlunda (läs mindre negativt)? Jag tänker att det är ju lätt att hästen fått en negativ bild av sadeln / sadegjorden som sitter i ett tag.

Jag har lånat hem en ny Tixerant gjord av dressyrmodell som jag fick idag! Är så sugen på att testa men hästen är dessvärre halt för tillfället. Men jag ska testa att sadla imorgon i alla fall för att se om den överhuvudtaget passar. Den såg ju grymt kort ut dock, så kort att jag blev full i skratt. Men men den ska ju tydligen vara det. :D
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

kl*

jag undrar också hur det har fungerat för er med sadeltvångssymtom?? är lite intresserad av att testa gjorden men vill ju veta om de gör skillnad först;)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

*KL*

Vad har ni för erfarenheter av gjorden nu när det gått ett tag?

Behöver en ny hoppgjord då alla mina gamla är för korta till den nya sadeln och funderar då lite på denna. Det är ju dock mkt pengar för en sadelgjord, så jag vill gärna få lite mer info;)
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

bara bra. :) hästen verkar trivas med den, har fortfarande lite tendenser att "hålla andan" och spänna sig dom första stegen, men bättre än med en vanlig gjord.

sömmen vid kardborren har släppt lite, annars har den hållit bra, stretch materialet håller formen.

tycker faktisk inte priset är så farligt, en helt vanlig lädergjord med platta kostar ju över 2000 om man ska ha en med bra kvalitet. och den här har ju många fördeler framför en vanlig gjord. så jag tycker absolut den är värd priset. :)
tänk dock på att du måste ha 5-10 cm kortare än på andra gjordar, eftersom dom är så elastiska.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Låter ju bra!

Jag behöver ingen hoppgjord med platta egentligen (har bara hoppsadeln i skogen och när vi gymnastikhoppar), så därför hade jag klarat mig undan en del billigare annars.
Men mot en gjord med platta är det ju ingen direkt skillnad.

Funderar lite över hur sömmen mellan lädret och det elastiska håller. Borde ju vara en del påfrestning just där.

Storleken får jag nog fundera över. På förra hoppsadeln hade jag 120-130 cm, men på den nya sadeln är nog rätt storlek 145 cm i vanlig gjord. Kan med "mindre våld" dra åt en som är 140 cm nu, men det uppskattas inte. :angel:
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Hur fungerar det med att spänna gjorden egentligen? Du säger man ska ha en storlek kortare, drar man gjorden hårdare då eller? Hur spänner du den precis när du lagt på sadeln o jmf med när du spänt klart?

Tiger bryr sig ju inte nämnvärt om gjorden vid ridning utan just bara när man spänner fast sadeln, då måste gjorden i princip kunna hänga under magen när man spänner 1-1 men sedan kan man rätt snabbt dra den så den ligger emot.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

jag spänner den på andra hålet nerifrån på båda sidor, och då är den redan lite sträckt. när jag rider har jag den på 4.e eller 3.e ovanifrån.

gjorden sitter ju inte åt hårdare än en vanlig, snarare tvärtom. men eftersom hela gjorden är elastisk så måste man dra åt mer än med en lädergjord av samma längd.
 
Sv: Eric Le Tixerant sadelgjord

Jag har svårt att fatta det i mitt huvud :D Jag kände på en gjord på GBG HS och ja, det var ju verkligen superelastisk! Nåväl, pålle verkar iaf nöjd med sin nya vanliga nu så jag få leva i ovisshet om hur den är att använda eg :p
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 955
Senast: CarEr
·
Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
3 988
Senast: Morran
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
889
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp