Ersätta annats barns kläder?

Zellma

Trådstartare
Min 8 åriga dotter lekte med en annan pojke på skolan på rasten. Leken dom lekte var någon typ av brottningslek dvs ganska fysisk lek. Båda var med på det och hade roligt. Min dotter råkar då dra i sönder pojkens jacka. Jackan går upp i en söm i armhålan. Pojkens mamma ringer och vill att jag ska ersätta henne för en ny jacka. Jag pratar med skolan som tycker som jag att jag inte ska ersätta den pga av att dom var överens om leken och det var en olyckshändelse. Skolan har också erbjudit sig att laga jackan. Men mamman vill att jag ska ge henne pengar till en ny. Kan hon kräva det?
Mamman blev arg och slängde luren i örat på mig när jag pratade med henne. Nu dom senaste dagarna har hon skickat sin man att ringa. Han ringer och jagar mig och gjort så i flera dagar. Jag har inte svarat då jag känner att jag inte har mer att tillföra i diskussionen. Jag sa att jag inte tänker ge henne pengar för jackan men skolan är villig att laga den. Men det verkade som sagt inte falla henne i smaken.
Jag bryr mig egentligen inte om pengarna. Men jag fattar inte varför jag ska ge dom pengar om jackan går att återställa?
Till saken hör också att deras barn några dagar innan råkat ta sönder min dotters överdragsbyxor vid samma lek. Men inte har jag någonsin tänkt tanken att hålla en annan förälder ansvarig för det.

Tänker jag helt fel???
 
Nej jag hade inte betalat en ny jacka. På sin höjd hade jag betalat lagningen hos en sömmerska men som i ditt fall så hade jag då samtidigt krävt lagning av överdragsbyxorna.

Min son har lekt sönder massor av sina kläder i lekar med andra barn, men jag skulle aldrig begära att föräldrarna till de andra barnen betalade så länge det är i en lek. Skillnad är om det vore på mobbnings-nivå.
 
Ja så känner jag också. Att hade min dotter varit elak till pojken eller på något sett gjort det medvetet hade jag naturligtvis ersatt det.
Men under lek som båda är med på? Nej det tycker jag inte.
Och som sagt, skolan har erbjudit sig laga jackan. Men endå vill dom ha pengar till en ny av mig....
 
Min 8 åriga dotter lekte med en annan pojke på skolan på rasten. Leken dom lekte var någon typ av brottningslek dvs ganska fysisk lek. Båda var med på det och hade roligt. Min dotter råkar då dra i sönder pojkens jacka. Jackan går upp i en söm i armhålan. Pojkens mamma ringer och vill att jag ska ersätta henne för en ny jacka. Jag pratar med skolan som tycker som jag att jag inte ska ersätta den pga av att dom var överens om leken och det var en olyckshändelse. Skolan har också erbjudit sig att laga jackan. Men mamman vill att jag ska ge henne pengar till en ny. Kan hon kräva det?
Mamman blev arg och slängde luren i örat på mig när jag pratade med henne. Nu dom senaste dagarna har hon skickat sin man att ringa. Han ringer och jagar mig och gjort så i flera dagar. Jag har inte svarat då jag känner att jag inte har mer att tillföra i diskussionen. Jag sa att jag inte tänker ge henne pengar för jackan men skolan är villig att laga den. Men det verkade som sagt inte falla henne i smaken.
Jag bryr mig egentligen inte om pengarna. Men jag fattar inte varför jag ska ge dom pengar om jackan går att återställa?
Till saken hör också att deras barn några dagar innan råkat ta sönder min dotters överdragsbyxor vid samma lek. Men inte har jag någonsin tänkt tanken att hålla en annan förälder ansvarig för det.

Tänker jag helt fel???
Jag tänker som du. Undrar dock om pojkens föräldrar vet om att barnen lekar sådana tuffa lekar i skolan. Om pojken kommer hem och är ledsen och säger att *** drog sönder min jacka! reagerar man nog negativt.

För övrigt är det kanske en lek som skolan får sätta stopp för. Rätt som det är blir någon ledsen eller skadad.

Lycka till! :)
 
@Zellma: Det hennes man gör är olagligt. Har du sagt att du inte vill prata med dem mer så ska de respektera detta. Fortsätter det är det trakasserier (går under stalking) och är fullt möjligt att anmäla.

I övrigt håller jag med andra som svarat, barn leker sönder sina kläder. Det vore värre om det INTE gjorde det! Givetvis är det en annan sak om ett barn verkligen går in för att ha sönder någon annans kläder men så bra koll räknar jag med att personalen har att de ser det.
 
Jag har haft en dialog med skolan och dom har satt stopp för den här leken som är poppis bland barnen nu. Jag har även pratat med min dotter om att det inte är så lämpligt med såna fysiska lekar.

Jag undrar om pojkens föräldrar varit i kontakt med skolan. För skolan kan intyga att det var en oskyldig lek och olyckshändelse. Och som sagt så var dom villiga att laga den.
Men dom verkar inte bry sig om det. Utan bara ute efter pengar.

Jag tycker dock det känns väldigt olustigt. Och vågar inte svara när det ringer längre. Jag är också rädd att dom ska komma på besök om jag inte svarar. :-(
 
Är det någon som vet om dom har laglig rätt till att kräva mig på pengar?
Kan dom tex anmäla mig för något?

Eller jag kan bara fortsätta att ignorera dom?
 
Är det någon som vet om dom har laglig rätt till att kräva mig på pengar?
Kan dom tex anmäla mig för något?

Eller jag kan bara fortsätta att ignorera dom?

Dom har ingen laglig rätt att kräva dig på pengar. Fortsätt att ignorera dom du.
 
Är det någon som vet om dom har laglig rätt till att kräva mig på pengar?
Kan dom tex anmäla mig för något?

Eller jag kan bara fortsätta att ignorera dom?

Som sagt, det de gör går under stalking och polisen tar det garanterat på allvar även om det inte leder till åtal. De måste ta upp en anmälan om du gör en så se till att ha kvar samtalsloggen.

Min släkting råkade ut för en idiot när hon sålde sin bil och fick tillslut lov att anmäla. Det blev inget åtal men telefonsamtalen slutade omedelbart.
 
Min 8 åriga dotter lekte med en annan pojke på skolan på rasten. Leken dom lekte var någon typ av brottningslek dvs ganska fysisk lek. Båda var med på det och hade roligt. Min dotter råkar då dra i sönder pojkens jacka. Jackan går upp i en söm i armhålan. Pojkens mamma ringer och vill att jag ska ersätta henne för en ny jacka. Jag pratar med skolan som tycker som jag att jag inte ska ersätta den pga av att dom var överens om leken och det var en olyckshändelse. Skolan har också erbjudit sig att laga jackan. Men mamman vill att jag ska ge henne pengar till en ny. Kan hon kräva det?
Mamman blev arg och slängde luren i örat på mig när jag pratade med henne. Nu dom senaste dagarna har hon skickat sin man att ringa. Han ringer och jagar mig och gjort så i flera dagar. Jag har inte svarat då jag känner att jag inte har mer att tillföra i diskussionen. Jag sa att jag inte tänker ge henne pengar för jackan men skolan är villig att laga den. Men det verkade som sagt inte falla henne i smaken.
Jag bryr mig egentligen inte om pengarna. Men jag fattar inte varför jag ska ge dom pengar om jackan går att återställa?
Till saken hör också att deras barn några dagar innan råkat ta sönder min dotters överdragsbyxor vid samma lek. Men inte har jag någonsin tänkt tanken att hålla en annan förälder ansvarig för det.

Tänker jag helt fel???
Nej det är ju en jätteknäpp idé. Om hon hade gjort det med flit och han inte ville vara med på att brottas hade det kanske varit en annan sak. Vi har lite principen att kläder som används på dagis får bli förstörda och smutsiga och om vi inte vill ha dem förstörda och smutsiga så kan de ligga i en låda hemma istället.

(Om man inte tänker sig en mobbingsituation där ett barn kontinuerligt med flit förstör ett annat barns kläder som sagt. Som i en tråd någonstans nedan. Det fungerar ju inte - på många olika sätt.)

Iofs om de är otrevliga, säg att du vill ha pengar för överdragsbyxorna (genom förskolan, lika bra att inte prata med dem antar jag), om du tror att det är lika mycket eller ännu hellre mer ;), antar att de har sagt en summa, så kan de föräldrarna leka sin lek med ersättning om de vill.
 
Stå på dig!
Det är ju en ren olycka; hade lika gärna kunna varit barnet själv som rivit sönder klädesplagget genom att fastna i en pinne eller dylikt.

Du kan ju svara nästa gång och säga "vi är kvitt nu med tanke på båda barnen haft sönder den andras plagg". Om det är så viktigt för dem så får de kanske övertyga sitt barn om att inte leka fysiska lekar med andra barn....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 853
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 199
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 502
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 652
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp