ESC 2013 - FINAL - We are one!

Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Du är i gott sällskap: niphredil har ju redan detaljerat redogjort för vilka hon vill ligga med. Och hon nöjer sig inte ens med en!
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Höll mig vaken till att se Danmark. Fin låt även fast hon känns lite som en Shakira-kopia.
Men helt klart en värdig vinnare!
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Du är i gott sällskap: niphredil har ju redan detaljerat redogjort för vilka hon vill ligga med. Och hon nöjer sig inte ens med en!

Jag ber om ursäkt för det, har inte ens reflekterat över att jag i princip inte kommenterat en enda låt :o Skyller på att jag är väldigt frustrerad för tillfället!
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

kl

Nu är årets ESC till ända, och det känns lite tomt!

Alla låtar är framförda, poängen räknade, och resultaten presenterade.

Danmark vann, inte särskilt otippat även fast det till en början såg ut att bli en jämn kamp, så man fick iaf lite spänning där ett tag :p

Men sedan drog de ifrån, och det ÄR ju en bra och stark låt! Emmelie sjunger jättebra, är jättesöt, och jag gillar det lite etniska trolska i musiken.
Dock kände jag någonstans att det hade varit lite roligt med en överraskning, så att det hade blivit lite mer "pirrigt".
Sverige var ju iof storfavroiter förra året, men det är en annan sak när det är ens egna land som är favoriten, för man är ju ändå aldrig heeeelt säker ;)

Sverige gick det väl inte så där super bra för, men tycker ändå vi och Robin ska vara nöjda! Han har i mitt tycke en jättebra låt, men även för mig var det en låt som växte med tiden. Nu var han direkt i final och det blev en första lyssning för de flesta, svårt! Tyckte han var duktig!
Dock tyckte jag nästan att hans scenshow i MF var starkare? Eller var det bara att man inte kände igen det nya så det kändes rörigt? Mf framträdandet har jag ju sett 100 ggr nu så den var jag ju mer van vid.

Min favorit Island gick det ännu sämre för, faktiskt sämre än jag trodde. Men det är svårt med ballader de måste verkligen sticka ut om det ska gå bra. Han har fortfarande den bästa rösten i startfältet och jag greps tag av låten omedelbart. Men här kanske den försvann lite i mängden?

För jag tycker iaf att det var en stark final i år! Väldigt många låtar som kändes starka och efter nästan varje låt tänkte jag: ja men den här kan ju faktiskt komma långt!
De riktigt dåliga bidragen var inte heller så många som det brukar vara, alltså riktigt usla. Jag hade väl inte blivit så nöjd om tex Rumänien, Litauen eller Vitryssland vunnit, men bara riktigt sur om Rumänien gjort det.

Grekland överraskade mest med sin höga placering. Hade den inte haft så fånigt text/budskap så hade jag nog tänkt annorlunda, för det var fartigt och en rätt kul melodi ändå!

Kul att se att två nordiska länder kan vinna året efter varandra, trots att det skall snackas om grannröstning varje år! Ja, grannar tenderar att rösta på varandra, och det såg man även i går. Men jag tror inte det bara handlar om att det är en granne, utan mkt handlar om kultur, samma musiksmak eller att man kanske förstår språket eller känner igen artisten. Det tror jag i många fall är större än själva "kompisröstningen".
Och trots detta vinner sverige och sedan danmark, det betyder ju att det inte bara är grannröstning! Danmark fick inte en 12 av sverige. Och Danmark fick flera 12 av länder som inte är deras grannar.
I slutändan tror jag ändå att den mest populära låten vinner!

Jag säger grattis till Danmark! En fin låt och en bra artist!
Jag säger grattis till Sverige som var en fenomenal värd för ESC i år, och Robin gjorde ett kaninjobb!

Nästa år ses vi i Danmark! :)

Jag kommer nog med mer ingående analyser av bidragen senare
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Jag sitter och tittar på spektaklet en extra gång nu, eftersom barnen inte orkade vara uppe och se upplösningen utan vill se det igen.

Jag måste säga att även om jag egentligen inte tål Petra Mede, så blev det en väldigt bra och oflamsig sändning. Många gånger har programlederiet varit mest bara gapigt och flamsigt och jag är glad att det inte var så i år. Sen hoppas jag att mellanakterna har kunnat uppskattas av andra än svenskarna, för jag tycker de var välgjorda (ffa beskrivningen av Sverige och svenskarna...).
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Kl

Såg för första gången ESC från utlandet, och där fick man inte se alla mellanakter. Men hur som helst, tyckte Petra gjorde ett bra jobb, även om jag inte är så förtjust i henne.
Älskade Rumänien, så han fick min röst.
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Jag ber om ursäkt för det, har inte ens reflekterat över att jag i princip inte kommenterat en enda låt :o Skyller på att jag är väldigt frustrerad för tillfället!

Jag tyckte det var roande ;) det påminde om OS-tråden i somras när du helt plötsligt hoppade in och kommenterade vem som var snygg/vem du ville ligga med :angel:
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

kl

Mina tankar om gårdagens final:

- Danmark är värdiga vinnare med en bra låt som är 2000-talets urtyp av ESC-vinnare, dock lite tråkigt att det var så förutsägbart.
- Robin gjorde en bra insats och en 14 plats är klart godkänt.
- Petra Mede var helt okej, jag har väldigt svårt för henne och var lite nervös för hur hon skulle klara av det, men hon gjorde ett bra jobb och jag var imponerad både av hennes sångröst och franska uttal.
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Jag tyckte det var roande ;) det påminde om OS-tråden i somras när du helt plötsligt hoppade in och kommenterade vem som var snygg/vem du ville ligga med :angel:
Hahahaha! Gud. Väldigt typiskt mig :o
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Angående Grekland "töntiga budskap". Vad jag har hört är det en samhällskritisk låt med ironi i texten, men jag kan inte grekiska så jag kan inte bekräfta det.
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Jag har oftast svårt för bidrag med politiska eller andra budskap så som rädda jorden... Tycker Esc ska vara helt fritt från sådant.
Sen finns det gränsfall även där.

Vad gäller grekland tyckte jag bara att låttiteln var fånig, alcohol is free. ;)
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Så det får inte vara fånigt men inte heller politiskt eller lite smårart ("rädda jorden"). Vad ska dom sjunga om då? :p

Jag tycker inte att det finns nån mall för hur det ska vara. Så länge det är bra liksom :D

Sen fattar jag ju också att det finns sjutusen regler. Men så länge de håller sig inom dem, spela roll.
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Kl

En Österrikisk tidning ger 12 poäng till arrangörerna, till den sympatiska programledaren, till en suverän show och att allt kändes sa trevligt och familjärt. Han som skev artikeln tyckte om att Sverige drev med sig själva istället för att göra propaganda för sitt eget land (som förra aret).

Tyvärr passade Österrikisk tv pa att visa reklam eller nyheter sa jag sag knappt ngr mellanakter.
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Nä, men jag ska kolla pa allt sen när varat riktiga Internet kommer, förhoppningsvis nu i veckan (nu använder jag begränsat mobilabboneang)
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

kl

Här är resultatlistan från semifinalerna om ngn är intresserad :D

Resulatet i semifinal 1


  1. Danmark
  2. Ryssland
  3. Ukraina
  4. Moldavien
  5. Belgien
  6. Nederländerna
  7. Vitryssland
  8. Irland
  9. Litauen
  10. Estland
  11. Serbien
  12. Montenegro
  13. Kroatien
  14. Österrike
  15. Cypern
  16. Slovenien

Resultatet i semifinal 2

  1. Azerbajdzjan
  2. Grekland
  3. Norge
  4. Malta
  5. Rumänien
  6. Island
  7. Armenien
  8. Ungern
  9. Finland
  10. Georgien
  11. San Marino
  12. Bulgarien
  13. Schweiz
  14. Israel
  15. Albanien
  16. Makedonien
  17. Lettland

Intressanta är väl de som precis missade finalen: San Marino i semi2 var ju lite av en favorit innan, och de missade finalen preciiis med en 11:e plats. Serbien var 11:a i sin semifinal, men jag är glad att Estland tog finalplatsen iställt för dom ;)

Danmark vann sin semi, och Azerbaijan sin, de som sedan slutade etta och tvåa i finalen. Så det är väl egentligen inga större överraskningar!

Vilka låtar minns ni nu några dagar efter finalen? Nynnar ni på ngn?
Man tycker ju att man borde nynna på vinnaren, men det gör inte jag. faktiskt är det mest Robin som dyker upp i huvudet, men även Norge och Island hänger på. Även sistaplacerade Irland är med, och jag är fortfarande förundrad över deras sistaplats! :crazy:
 
Sv: ESC 2013 - FINAL - We are one!

Om någon placerar en pistol mot min tinning så kan jag inte nynna Ukraina! Det går inte. Den har ju ingen melodi:confused: Vann den röster bara på jätten?

Azerbajdzjan är jag också sur på. Tråkig låt men smart show. Men: jag har läst två artiklar som gjort mig jäkligt misstänksam. Den första handlade om litauiska påståenden om att azererna åkt runt i olika länder och försökt köpa röster. De ska ha delat ut kontantkortstelefoner och betalat folk 200 spänn för att rösta så mycket de kan - alltså 20 röster per telefon - på Azerbajdzjan.

Den andra artikeln handlade om att den azeriske statsministern ska inleda en utredning om varför Ryssland inte fick några poäng från Azerbajdzjan.

Jag kräks.

Om det där evenemanget är så viktigt för länder med tveksam demokrati bör det läggas ner.

I övrigt:

Danmark i all ära men kvällens vinnare var: Petra Mede och Sarah Dawn Finer. Vilka fantastiska fullblodsproffs!

Petra Mede var varm, ironisk, rolig och säker. Och helt strålande i sina ursnygga Gaultier-kreationer. (Dock: jag är liiite irriterad på att SVT använder en av världens förmodligen dyraste designers. Det är för mycket pengar, helt enkelt. Dessutom tycker jag att någon svensk designer borde fått uppdraget. Med det sagt: hennes klänningar var fantastiska. Och cool styling utan smycken! Normalt i Eurovision är ju annars örhängen och halsband som riskerar ge bäraren ryggskott).

Och så Sarah Dawn Finer. The Voice. Jag ryser fortfarande.

Den långa självironiska mellanakten var grym - för oss. Men jag undrar hur mycket resten av världen fattade. I många av de deltagande länderna ska tv och eurovision promota det egna landet, inte ironisera över det. Därför undrar jag vad de tror om Sverige efter det där. De kanske tror att det var vårt sätt att hylla oss:D

Kvällens Va fan hände?: Italien! Skitsnygg kille med bra låt i videon. Men live: hysteriskt fönat hår, gnällig röst och rullande ögon som gjorde att han såg livrädd ut hela låten igenom. Hur kunde det bli så fel?:down:
 

Liknande trådar

Äldre Ikväll kl 21:00 smäller det, semifinal 2 i Eurovision song contest drar i gång!! 17 artister tävlar om de 10 återstående...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
6 629
Senast: Penny Lane
·
Äldre Ikväll kl 21 på svt 1 startar då äntligen Eurovision Song Contest 2013 - och den tar plats här hos oss i Sverige! Loreen tog hem...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 995

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp