ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Nu är jag hääär!!;)

Kom hem 22:14 och hann se 1,5 bidrag bara snyft! Och snabbreprisen säger ju inte så mkt!!
Men tyckte Belgiens röst höll bra (hört mkt negativt om den innan) och att Irland istället lät svagt?? Men båda var ändå mina favoriter!
Danmark kändes som en klass för sig. Ukraina hade jag velat se hela, lät bra?

Hade 8 rätt i min tippning, inte illa!
Litauen var en överraskning då jag tycker den är rätt trist? Estland trodde jag inte på, men glad att se den vidare!

Så trots att jag inte riktigt kan analysera kvällen så är jag iaf nöjd m de som gick vidare!

Ni andra: hur klarade sverige värdskapet??
Längtar till torsdag då jag kan se allt!!
 
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Mina favoriter från igår var helt klart Danmark, Ryssland och Nederländerna, så det var bra att de gick vidare! Även Ukraina och Moldavien tyckte jag var okej. Många starka solotjejer i gården, tyckte inte att killarna höll för konkurrensen.... Men rätt låtar gick vidare i stort och jag är glad att slippa de riktiga bottennappen med rymddräkter och fula bakelskostymer... har inte lagt länderna på minnet utan bara kläderna och avsaknaden av sångröster :p

Om sändningen i allmänhet så gillade jag öppningsnumret, tyckte det var fint! Blev lite besviken på Petra, tyckte hennes engelska var väldigt stolpig och att hon var stel och obekväm i rollen som programledare... Dansen i mellanakten var skitcool och absolut bäst och roligast på hela kvällen var Linda Woodruff(stavning?)!!!
 
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Dessa tror jag går till final:
Nederländerna
Danmark
Ryssland
Irland
Kroatien
Belgien
Litauen
Moldavien
Serbien
Estland

Jag är ändå rätt nöjd med min tippning, missade bara Ukraina och Vitryssland.
 
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Ni andra: hur klarade sverige värdskapet??

Superbra! Det var en skitsnygg produktion där allt såg ut att klaffa. Dessutom var det rappt och utan longörer.

Petra Mede var grym. Ledig och bekväm på franska, en engelska där den brittiska accenten lät inövad och överdriven - men det var i mina öron. I en del andra länder kanske den inte alls uppfattas så.

Det var ett snilledrag att låta henne vara ensam programvärd, istället för de sedvanliga Barbie och Ken som tindrande brukar bolla "fantastic e-ve-nink" till varandra.

Douze points from the bläckis jury.
 
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

kl

Var ju tvuuungen att kika lite på svt play nu på morgonen :D Inte allt, bara det som kändes mest intressant för mig.

Introt: Loreen och barnen var fint, passade bra i en semifinal, i en final vill jag se ngt mer spektakulärt. Men detta var jättepassande och bra!
Gillade också introt med alla fjärilar från alla länder som samlades i arenan, snyggt!! Fjärilarna återkommer sedan även i "vykorten" och det var finfint!

Petra Mede :
fruktansvärt tyyydlig i sitt uttal ;) men tycker ändå hon gjorde ett bra jobb i början av programmet. (kollade sedan bara vissa låtar så vet inte hur bra hon gjorde det mellan låtarna). Man har sett mkt värre genom åren hehe.

Valde att se vissa låtar bara:


Danmark: hon är så himla duktig Emmelie, och låten är en härlig mix av etno och modernt... Ja absolut en vinnarkandidat!

Ukraina: gillar melodin väldigt mkt, sångerskan är vän och vacker. Lite fånigt med jätten i början, och låten är lite rörig? Kunde skippat en massa ljud och sång i bakgrunden (ngn kille som hojtar till?) då hade det varit en topplåt!

Nederländerna:
gillar Anouk och låten fängslar mig! Om man ska klaga på ngt så är det kanske att hon mest blundar och sjunger för sig själv. Men fint är det!

Litauen: var tvungen att kolla, för att fatta hur den kunde gå vidare. Ok, låten är inte jättedålig. Med en annan artist och lite med tyngd hade det till och med varit en riktigt bra låt! Men artisten är för svag, både vad gäller rösten och scennärvaron. Men lite småsöt så inte helt oförståeligt heller.

Moldavien: hon har en jäkla pipa den där lilla söta tjejen! Och jag gillar verkligen refrängen, vet inte varför för vet inte alls vad hon sjunger om :p Vet ej syftet med växande klänning eller konstig frisyr, men det blir dramatiskt. Kul med orginalspråket annars!

Irland: en av mina favoriter efter förhandstitten. Ngt svag sånginsats i refrängen, annars gillar jag hans ljusa röst den passar bra i versen! Den är fortfarande en låt i min smak och kommer gå het på bilstereon! Dessutom funkar alltid trummor och barbröstade killar :D Men som sagt, bättre inspelad än live, tyvärr!

Belgien: alltså jag vet inte varför jag gillar detta så mkt! Låten är bra, killen lite tafatt med dåligt uttal, han har valpögon och man vill bara krama honom och säga att allt kommer bli bra! Ja, det är nog därför jag älskar det hehe. Men som sagt, låten är bra! Och rösten bättre än man hört rykten om innan! Han hade högst odds på "min" bettingsida (för vinst i finalen) och det förstår jag inte. Nej han kommer inte vinna finalen, men visst är han bättre än många andra iaf?! Ja, finalplatsen bevisade det iaf! :D

Såja, dessa låtar kändes mest intressanta för mig att se, och det känns som jag är mer uppdaterad nu och redo inför torsdag, ska bli SÅ kul att se hela sändningen!! :banana: :banana:
 
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

kl

Österrikes sändning dissade inte sändningen iaf, även om jag blir tokig pa att dom ska "prata över" engelskan istället för texta (men sa är det alltid).

Jag gillar inte Petra i vanliga fall men tycker att hon skötte det bra, stör mig pa att hon ska prata sa extremt tydligt men det gör hon pa svenska ocksa.

Jag kommer inte ihag alla bidrag men ngr kommentarer kan jag komma med.

Österrike- Jag tycker den förstjänade en finalplats, inte bra men bättre än manga andra. Nu har jag iof hört den laten manag ganger tidigare sa det paverkar förstas. Som en liten parantes kan jag berätta hur uttagningen här gick till. Det var fem unga, helt okända artister som fick sjunga tva latar var, först en egen version pa en tidigare eurovisonlat och sen en nyskriven lat. Natalia var den som var näst bäst enligt mig, men det var inte mkt att välja pa.

Ukraina- Konstig lat som inte sa mig ngt, jag förstog inte alls vad hon ville "berätta" med laten.

Moldavien- Ingen topplat men klänningen var häftig.

Irland- Helt ok lat som hade blivit bra med en annan som sjöng, tyckte hans röst var för svag för laten och han passade inte till framträdandet.

Serbien- Det känns som dom ville berätta nagot med laten men jag kan inte serbiska och förstog det inte. Kanske hade fungerat bättre pa engelska (även om jag tycker det är roligt att en del väljer att sjunga pa sitt sprak)

Belgien- Helt ok lat men han sag väldigt spänd ut, och bort med dom hemska dansarna.

Moldavien- Nä, fy vad hemsk

Ryssland- Ok, inte mer. Budskapet känns uttjatat

Vitrysslan- Har sett samma manga ganger förut.

Kroatien- Ok, inte dalig men blir lite segt i sammanhanget

Cypern- Tror jag somnade da.

Nederländerna- Sov nog da ocksa, sa seg lat

Danmark- Helt klart bäst. Far se om ngn kan vara bättre än den i nästa semifinal annars är det min vinnare (visst var det Danmark som vann när Eurovision var i Sverige förra gangen?)
 
Senast ändrad:
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Superbra! Det var en skitsnygg produktion där allt såg ut att klaffa. Dessutom var det rappt och utan longörer.

Petra Mede var grym. Ledig och bekväm på franska, en engelska där den brittiska accenten lät inövad och överdriven - men det var i mina öron. I en del andra länder kanske den inte alls uppfattas så.

Det var ett snilledrag att låta henne vara ensam programvärd, istället för de sedvanliga Barbie och Ken som tindrande brukar bolla "fantastic e-ve-nink" till varandra.

Douze points from the bläckis jury.

Kul att höra!! Hoppas det uppfattats lika dant i övriga europa också! Av det lilla jag sett så fick jag också bra vibbar! Och så tror jag att det mesta sparas till finalen, då blir det mer show!

Än en gång: gillar verkligen konceptet med fjärilarna! Det är snyggt!
 
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Jag gillade ocksa fjärilarna, och allt var väldigt snyggt gjort.
Maste fraga sambon vad han tyckte om Petras insats, han har inga förutfattade tankar om henne.
 
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Sen var det ju låtarna också, ja... Kul att så många sjunger på sina egna språk i år! Estland t ex, det var ju en jättevacker ballad. Men på engelska hade den nog riskerat att låta banal.

Danmark har jag ogillat sedan första gången jag hörde den. Det är för utstuderat. "Vi tar lite skogsrå-Loreen och så blandar vi in lite etnoflöjt och trummor så blir nog alla glada". Hon sjunger bra - men jag undrar om hon tänker på vad hon sjunger. Att hon bränner av leenden med jämna mellanrum verkar inte stämma med texten.

Min favorit igår var nog Belgien, den hade gått mig förbi innan men nu gillade jag den. Däremot tyckte jag precis som du att Irland, som jag gillade på video, inte alls höll samma klass live.

Mest irriterad är jag över att kroatiska kören inte gick vidare. Om de kommit 1-4 på lördag hade jag cashat in 4500... Mitt väderkorn suger:rage:
 
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Mina semi 1 tankar.

Inledningen
- den lilla pojken som sjöng i börjar var bra - sedan gick det utför, blev bara rörigt.
- Mede låter väldigt ansträngd på Engelska

Bidragen:
Österrike - känns fortfarande som något som framförs i skolan aula
Esland - förskräcklig klänning! Låten är väll ok men tråkig
Slovenien - vilket skit sämre än i inför programmet
Kroatien - fint men tråkigt
Danmark - jag gillar musiken bakom sången, men själva sången tycker jag låter rätt förfärligt och allt känns så överestetiskt. Synd med den där fula klänningen på en snygg tjej.
Ryssland - Inte bättre än inför, en rädda världen låt i den kopiösa högen.
Ukraina - dålig låt, bra sång förfärligt irriterande vikande på scenen
Nederländerna - jag hade förhoppningar på denna låt men detta var riktigt förfärligt
Montenegro - komiskt, tycker det är rätt välgjort
Litauen - mycket bättre än i inför programmet men ingen favorit precis men helt ok.
Vitryssland - förskräckligt, tacky är ett väldigt passand ord, väldigt steriotypiskt när man tänker på området.
Moldavien - bra låt och sång, fula kläder
Irland - faktiskt rätt bra, positivt överaskad eftersom jag tidigare tyckt det låtit som en "rysslåt". Ska bara sätta sången lite bättre
Cypern - gäsp
Belgien - intetsägande
Serbien - konstigt rakt igenom.
 
Senast ändrad:
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Belgien: alltså jag vet inte varför jag gillar detta så mkt! Låten är bra, killen lite tafatt med dåligt uttal, han har valpögon och man vill bara krama honom och säga att allt kommer bli bra! Ja, det är nog därför jag älskar det hehe. Men som sagt, låten är bra! Och rösten bättre än man hört rykten om innan! Han hade högst odds på "min" bettingsida (för vinst i finalen) och det förstår jag inte. Nej han kommer inte vinna finalen, men visst är han bättre än många andra iaf?! Ja, finalplatsen bevisade det iaf! :D

Eller så är det för att låten verkligen sätter sig på hjärnan;) har gått och sjungit på den enda sedan igår och jag får den verkligen inte ur mitt huvud, dessutom är det den enda låten som jag kommer ihåg från igår hur den gick.
Trots att jag innan hade Danmark och Irland som favorit så minns jag inte dom låtarna riktigt, men Belgien som sagt vägrar lämna min hjärna ifred:mad:
 
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Danmark har jag ogillat sedan första gången jag hörde den. Det är för utstuderat. "Vi tar lite skogsrå-Loreen och så blandar vi in lite etnoflöjt och trummor så blir nog alla glada". Hon sjunger bra - men jag undrar om hon tänker på vad hon sjunger. Att hon bränner av leenden med jämna mellanrum verkar inte stämma med texten.

Jag kan faktiskt hålla med där lite.
Funderade på det i går när hon smilade lite här och var, men fick känslan av att hon inte riktigt kunde låta bli när i princip hela arenan klappade med i hela låten och småjublade här och var.
Och kanske är det lite väl: "nu gör vi detta så vinner vi" känsla över det hela. Etno, trummor, en flöjt, en barfota tjej.....
Dock är låten i mitt tycke bra, en av de bästa i år, det kan jag inte säga ngt emot.
Men som jag skrev förut, jag älskar ju underdogs! Om en storfavorit ska vinna mitt hjärta så ska den vara heeelt överlägsen (Som Loreen förra året) och det är Danmark trots allt inte. Jag nynnar inte på den om dagarna, jag nynnar på Island, Sverige, Belgien, Irland..... Och idag faktiskt lite på Nederländerna hehe.

Hennes nackdel kan vara alla kvinnliga artister, att de slår ut varandra! Nederländerna verkade väldigt populär iaf på arenan och vet att tex Ukraina har många fans. Så vi får väl se!
 
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Gillade också introt med alla fjärilar från alla länder som samlades i arenan, snyggt!! Fjärilarna återkommer sedan även i "vykorten" och det var finfint!

De återkommer också över hela Malmö Central...O_o

Fast roligast var paret som igår kväll kom förbi scenriggningen som omringar ena entrén till Centralen och började dansa till det som just då strömmade ut: Kärleken är evig. :D
 
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Önskar att jag bodde i Malmö.. iaf denna veckan :D
 
Sv: ESC 2013 - Semifinal 1 - We are one!

Jag och dottern besökte Eurovision Village igår ;)

936857_10151888997086102_1941545056_n.jpg
 

Liknande trådar

Äldre På tisdag kl 21:00 i svt1 är det äntligen då dags! För bland det roligaste jag vet....Det slår både mellon och nästan fotbolls vm... Det...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
5 564
Äldre I morgon lördag kl 21 är det då äntligen dags! Vinnaren av Eurovision song contest 2013 skall utses!! Visst sitter ni bänkade?? Ni...
16 17 18
Svar
349
· Visningar
20 545
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Ikväll kl 21:00 smäller det, semifinal 2 i Eurovision song contest drar i gång!! 17 artister tävlar om de 10 återstående...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
6 629
Senast: Penny Lane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp