Ett bättre - eller kompletterande - fästingmedel?

Liten uppdatering: Jag har inhandlat och börjat använda Centaura-spray, som jag använder både på hund, häst och mig själv. Spraya på hunden funkade inte så bra, det blev alldeles för kladdigt, men att spraya i mina egna händer och sedan klappa/stryka/gnugga hunden fungerar bra. Han har kvar sitt fästinghalsband också, och jag har bara hittat enstaka fästingar som satt sig fast, däremot desto fler som kryper i pälsen efter promenad. Lyckligtvis har han ljus päls som dessutom är väldigt tät, så den verkar svår för fästingarna att komma in i och jag hittar dem lätt när de kryper runt "på ytan". Hade ju gärna sluppit de krypande kräken också, men nu slipper hunden iaf bli biten.
 
Liten uppdatering: Jag har inhandlat och börjat använda Centaura-spray, som jag använder både på hund, häst och mig själv. Spraya på hunden funkade inte så bra, det blev alldeles för kladdigt, men att spraya i mina egna händer och sedan klappa/stryka/gnugga hunden fungerar bra. Han har kvar sitt fästinghalsband också, och jag har bara hittat enstaka fästingar som satt sig fast, däremot desto fler som kryper i pälsen efter promenad. Lyckligtvis har han ljus päls som dessutom är väldigt tät, så den verkar svår för fästingarna att komma in i och jag hittar dem lätt när de kryper runt "på ytan". Hade ju gärna sluppit de krypande kräken också, men nu slipper hunden iaf bli biten.
Jag brukar spraya Centaura på hundens reflexväst. Då slipper hunden bli kladdig och den syns extra bra 🙂
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 776
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp