Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

tja ett tips är bygglov ;) men det antar jag att du redan har fixat!

annars så är det väl bara gjuta plattan och sätta upp stallet! ska bli kul att få se bilder på det när allt är klart! :)
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Jag tror du får lägga på en nolla.
Gissar på 1000:- till 1500:- per kubik.

MVH/
Stefan
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

det är inte bruksbalken iaf, för takhöjden är mkt lägre. men det finns några tillverkare som har modul stall, testa att googla! holma och myrby tror jag gör stall.

ang plattan så kostade min 100.000 kr (13x9 m) så din kalkyl låter lite optimistisk. :p tänk noga igenom vart du ska placera stallet, insekter, översikt, närhet till hagar, gödselstack osv.
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Några tips man ska tänka på innan man sätter upp något sånt här?
Läs in dig på om du behöver potentialutjämna plattan.
Förprövning av djurstall behöver du göra hos länsstyrelsen och eventuellt bygglov, hör med din kommun.
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Jag tror du får lägga på en nolla.
Gissar på 1000:- till 1500:- per kubik.

MVH/
Stefan

Stämmer bättre det du säger!:o:angel:

Vi pratade om att vi ska ha 10cm platta och då räcker 1 kubik till 10m2,
= 150:-/m2 och 1500 för 10m2

Så vi ska bygga ca 9*15 = 135 m2

Totalt = 20 250:- (+ kanske lite rabatt....)

Ska även gjuta i huset så då kanske man kan få nån bra offert på det :idea:



Innan vi köpte detta stallet hade vi tänkt bygga 3-4 boxar själva i vårt "stall" (har varit grisar+kossor) men där stämde inte takhöjd +att det är nivåskillnad på golven överallt...:cool: Så därför skulle det nog bli billigare att bygga något nytt med ny platta osv...:idea:

Bygglov ska vi skicka in, håller på med ritningarna just nu...

Men en grej som jag ej bestämt mig för är hur många boxar ska anmäla att man ska använda? Har ett halvblod + tvååring halvblod, treårig c-ponny.
Så jag har 3.. men vill även ha foderkammare, sadelkammare, fikarum.. Något mer?
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

om du har en lantbruksfastighet så behöver du inte bygglov för stall. inte heller något tillstånd om du bara ska ha tre boxar.:) du kan ju använda något av ytan till att lagra foder, spån etc, och om du i framtiden vill ha fler hästar så får du söka tillstånd då. det tar lååång tid att få tillstånd och bygglov, dom är inte särskilt snabba.^^
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Men får man sätta upp alla 10 boxar fast dem ej är i "bruk"?:confused:

Ska skicka in papperna snart, allt är i fyllt förrutom ritat upp det på situationskarta....:o
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Men får man sätta upp alla 10 boxar fast dem ej är i "bruk"?

nej!

Om antalet hästar som ryms på anläggningen efter att byggnationen är klar kommer att vara 5 eller flera måste du göra en förprövning. Sätter du upp 4 boxar och ej fler så behöver du ej göra en förprövning.

När du har fått ett godkänt beslut från länsstyrelsen ang förprövningen så kan du börja bygga och efter det ska länsstyrelsen besiktiga det du byggt. Efter det får du börja använda stallet!

Ta kontakt med någon på länsstyrelsen om du vill veta mer.
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Okey! Anade det med:D
Ska ringa till länsstyrelsen idag bara för att kolla läget och sen försöka
få in resten av papperna med bygglovet till kommunen...

Nån som har erfarenhet hur lång tid det brukar ta? Typ mellan tummen och pekfingret?

1 månad? 6 månader? :confused:
Ska juh ej stalla in mina pållar fören till hösten.... men ändå...
Man vill juh sååå gärna få upp det nu..!!:love::angel:
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Har du tur går det snabbt eftersom stallet är fabrikstillverkat, antagligen med standardmått. Det tar i regel längre tid när man ska bygga "hemmabygge" för då ska allt granskas in i sömmarna. Så här års tror jag dessutom att de har lite mindre att göra eftersom många ansökningar kommer in i panik till hösten när djuren snart ska in.
Lycka till!
Milschen
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Har du tur går det snabbt eftersom stallet är fabrikstillverkat, antagligen med standardmått. Det tar i regel längre tid när man ska bygga "hemmabygge" för då ska allt granskas in i sömmarna. Så här års tror jag dessutom att de har lite mindre att göra eftersom många ansökningar kommer in i panik till hösten när djuren snart ska in.
Lycka till!
Milschen

Vad bra!:idea:

Tack så mycket!:bow:
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Om du gladeligen vill bli av med 3-4 boxar så har du här en som jagar!!!
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Låter helt rimligt i mina öron.
Jag beställde ut betongbil och gjöt 25 m2 och det kostade ca 6-7.000. Det blir ju billigare ju mer man gör i och med att transporten kostar.
Men då gjorde vi all armering och underarbete, och gjorde också själva gjutningen och tilljämningen själva.
Det är ett mycket enkelt arbete, men kroppsligt tungt, så sliter man 1 timme så kan man spara många sköna tusenlappar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Tänk på att tak höjden också måste passa hästarnas storlek. Det ser ju inte så himla högt ut på bilden och just höjden är djurskyddet väldigt noga med vid nya stallar. Den måste alltid vara minst 2.20 där det är som lägst t ex inne vid väggen, om det är ponny eller små hästar. Annars så är lägsta höjden 1,5 X mankhöjden som exempel en häst som är 165 cm hög gånger 1,5 då ska taket vara 2.475 m vid lägsta punkten.
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Men kan man inte bara "skita i" att sätta dit mellanväggarna så länge... Så att hon har tre boxar och ett stort foderrum i en fjärde box... Skriver man förråd så är det ju förråd eller???
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

Det kostar idag inget att förpröva ett stall. Med så stora boxar som du föreslår så kommer de att klassas som gruppboxar och det är ju fortfarande det antal hästar det är möjligt att ha på ett ställe som räknas, inte antalet boxar.
 
Sv: Ett bra pris eller inte...? nyköpt stall

mitt stall är isolerat. :)

november07091-2.jpg


DSCN1021.jpg

Å så fint stall! Vill också ha ett stall nu:p
 

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 263
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej där! Detta gäller inte mig utan hjälper en vän :) "Jag hyr ett helt stall, det finns fyra boxar och jag har två hästar, stallet...
Svar
5
· Visningar
4 600
Senast: Dandylinn
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 504
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 590
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp