Vad ska jag begära för kallhyra!?

DropDeadMyLove

Trådstartare
Hej där!
Detta gäller inte mig utan hjälper en vän :)

"Jag hyr ett helt stall, det finns fyra boxar och jag har två hästar, stallet kostar mig 2000:- mån.
Nu vill jag hyra ut de andra två boxarna men jag har inte en aning om vad jag ska sätta för pris! ><
Så skulle behöva lite hjälp och idéer :)
Tänkte att jag ska beskriva det litegrann.
*Det är ett ganska gammalt och litet stall, det ser lite slitet ut men det är absolut inga fel på det.
*Det finns dock ingen spolspilta.
*Ena boxen är en D ponny box.
*Det finns ett ridhus jätte nära, ca 5 minuter skritt tur.
*Det finns väldigt många fina ridvägar runt om stallet.
*Det finns ett stort vindskydd ute i ena hagen, uppströat med spån och halm.
*Det finns möjlighet till att ha eget foder och strö då det finns mycket utrymme.
Ägaren har inte möjlighet att köpa in foder/ strö till alla hyresgästerna.

*Man delar på in och utsläpp, eller betalar extra för det.
*Det finns möjlighet till helinackordering.

Tror det var allt! :P Hehee.
Hur tänker ni om det hade vart eran häst? Alltså prismässigt, vad skulle ni betala för olika tjänster och vad skulle ni vilja ingick?"
 
Geografiskt läge, dvs Stockholm eller Västerbottens inland? Kommunikationer, måste man ha bil för att ta sig till stallet?
El o vatten, ridbana?
 
Håller med @vallhund , det geografiska läget är avgörande.
Sen vill jag ha en bra sadelkammare, gärna torkmöjligheter för täcken och prylar. Sen övriga utrymmen, påverkar också. Plats för täcken, hur sort är utrymme finns för eget foder osv.
Vad är standardpriset på stallplatser i omgivningen?
 
Hej där!
Detta gäller inte mig utan hjälper en vän :)

"Jag hyr ett helt stall, det finns fyra boxar och jag har två hästar, stallet kostar mig 2000:- mån.
Nu vill jag hyra ut de andra två boxarna men jag har inte en aning om vad jag ska sätta för pris! ><
Så skulle behöva lite hjälp och idéer :)
Tänkte att jag ska beskriva det litegrann.
*Det är ett ganska gammalt och litet stall, det ser lite slitet ut men det är absolut inga fel på det.
*Det finns dock ingen spolspilta.
*Ena boxen är en D ponny box.
*Det finns ett ridhus jätte nära, ca 5 minuter skritt tur.
*Det finns väldigt många fina ridvägar runt om stallet.
*Det finns ett stort vindskydd ute i ena hagen, uppströat med spån och halm.
*Det finns möjlighet till att ha eget foder och strö då det finns mycket utrymme.
Ägaren har inte möjlighet att köpa in foder/ strö till alla hyresgästerna.

*Man delar på in och utsläpp, eller betalar extra för det.
*Det finns möjlighet till helinackordering.

Tror det var allt! :P Hehee.
Hur tänker ni om det hade vart eran häst? Alltså prismässigt, vad skulle ni betala för olika tjänster och vad skulle ni vilja ingick?"
Jag skulle först kolla vad andra platser kostar i området. Sen förstås en bra kalkyl på vad det kostar mig.
I slutändan är det mkt utbud och efterfrågan som styr. Dvs finns det ont om platser kan man sätta högre pris.
 
Hej där!
Detta gäller inte mig utan hjälper en vän :)

"Jag hyr ett helt stall, det finns fyra boxar och jag har två hästar, stallet kostar mig 2000:- mån.
Nu vill jag hyra ut de andra två boxarna men jag har inte en aning om vad jag ska sätta för pris! ><
Så skulle behöva lite hjälp och idéer :)
Tänkte att jag ska beskriva det litegrann.
*Det är ett ganska gammalt och litet stall, det ser lite slitet ut men det är absolut inga fel på det.
*Det finns dock ingen spolspilta.
*Ena boxen är en D ponny box.
*Det finns ett ridhus jätte nära, ca 5 minuter skritt tur.
*Det finns väldigt många fina ridvägar runt om stallet.
*Det finns ett stort vindskydd ute i ena hagen, uppströat med spån och halm.
*Det finns möjlighet till att ha eget foder och strö då det finns mycket utrymme.
Ägaren har inte möjlighet att köpa in foder/ strö till alla hyresgästerna.

*Man delar på in och utsläpp, eller betalar extra för det.
*Det finns möjlighet till helinackordering.

Tror det var allt! :P Hehee.
Hur tänker ni om det hade vart eran häst? Alltså prismässigt, vad skulle ni betala för olika tjänster och vad skulle ni vilja ingick?"

Hm, om man hyr av någon är det inte en idé att tex fråga denne om prisförslag?
Tänker att vid fler hästar tillkommer ökade kostnader rimligtvis.

I vissa fall är det tex inte lagligt att ta hur mycket i hyra som helst när man hyr ut det i andra hand (hyran ska vara skälig) och säkerligen inte alls så populärt ifall man tjänar mer på sin uthyrning än vad hyresvärden tar i hyra. Bara en input i vem som ska dra nytta av andra hands uthyrningen och till vad pengarna ska gå till och vems ficka sas. Och vad det är man i så fall ska ta "extra" betalt för, hyran eller annat?


Men ökade kostnader är ju en fördel att hålla koll på ifall man tar in fler hästar i stallet.
Kolla vad motsvarande marknad i närområde tar för liknande boxplats m utbud.
Är det bara själva månadskostnaden som den är nu som hyresvärden vill ha, hade jag slagit ut månadskostnaden per box för enkelhetens skull. Jag hade haft svårt att försöka sko mig på en vinst eller ta mer betalt än hyresvärden på en andra hands uthyrning, skulle kännas fel.

Det man kan ta betalt för är ju tjänster sedan på sidan av, tex in/utsläpp, fodringar eller att man tillhandahåller foder eller strö
 
Senast ändrad:
Oavsett, jag hade bollat prisbilden ang hyran med hyresvärden i första hand för att undvika konflikter där.

Tror rätt många hade blivit irriterad ifall hyresgäst i sin tur hyr ut och gör påslag på hyran för att tjäna pengar utan vidare. Utan det är rimligtvis som jag skrev att man får tänka över det i andra kostnader man har eller kan ta betalt för, tjänster tex man själv utför utan inblandning av hyresvärdens fastighet/stall/box mm som ju brukar ha en förutbestämd hyra redan. Undantaget kan väl vara att man kommit överens att hyresgäst själv ska stå för visst underhåll som reparationer, målning, staket osv..

Tycker liksom det är skillnad på att fråga om total hyra för boxplatsen eller om man frågar om prissättning per utförd tjänst :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 048
Senast: Sorgsen
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: Tulle_2022
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 853
Senast: Blyger
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 521
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp