- Svar: 5
- Visningar: 950
Ny forskning från SLU visar att nästan alla dagens hästar härstammar från ett mycket litet antal hingstar. Deras genetiska avtryck spreds globalt för omkring 1 500 år sedan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det som beskrivs här är något som skedde långt före tiden för dagens stamtavlor. Det låter som om man talar om matadoravel år 500 e.kr, alltså vid tiden för romarrikets fall.Som stamtavlenörd har jag om jag minns rätt, hittat Darley Arabian i swb, vbl travare, Welsh, döletravare och några fler raser(?)
Lipizzaner och kladruber har båda Favory och Siglavy-blod. Har inte kollat så långt bak i stamtavlorna men borde väl komma från samma hingstar då namnen ”ärvs” inom de raserna.
Som stamtavlenörd har jag om jag minns rätt, hittat Darley Arabian i swb, vbl travare, Welsh, döletravare och några fler raser(?)
Lipizzaner och kladruber har båda Favory och Siglavy-blod. Har inte kollat så långt bak i stamtavlorna men borde väl komma från samma hingstar då namnen ”ärvs” inom de raserna.
Och om jag får gissa var det nog ingen planerad avel på samma sätt som idag.Det som beskrivs här är något som skedde långt före tiden för dagens stamtavlor. Det låter som om man talar om matadoravel år 500 e.kr, alltså vid tiden för romarrikets fall.
Jo jag förstod det.Det som beskrivs här är något som skedde långt före tiden för dagens stamtavlor. Det låter som om man talar om matadoravel år 500 e.kr, alltså vid tiden för romarrikets fall.