Ett främmande debattklimat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år tillbaka. Jag känner verkligen inte igen mitt kära Buke.

Anledningen till att jag började läsa Buketrådar var för att dem kändes familjära och kunniga, med en väldigt vuxen och seriös underton. Det var en källa till hästkunskap såväl som nöjesläsning av intressanta samhällsdebatter i småskaligt format. När jag blev medlem här, blott 14.5 år gammal, kände jag mig mycket välkommen även fast jag ofta debatterade med folk som kunde vara mina föräldrar åldersmässigt. Känslan var alltid familjär och varm, även om vissa debatter såklart kunde vara intensiva och stundtals hetsiga. Buke har varit en stor källa till såväl kunskap som skratt.

Numera känner jag mig inte hemma här längre. Det Buke som en gång var, är borta. Med mina snart 21 år är fortfarande bland de yngre här, och de jag diskuterar med kan fortfarande i mångt och mycket vara mina föräldrar åldersmässigt. Däremot känns det inte längre som att jag diskuterar med folk som skulle kunna vara mina föräldrar. Det känns som att jag inte sällan diskuterar med hälften så gamla småsyskon.

Jag menar givetvis inte att dra alla över en kam, och det finns absolut jättebra trådar också. Däremot verkar argumentationstekniker som hämtade från valfri förskoleavdelning, sprida sig som kvarka på det här forumet. Den här smittspridningen har dessutom pågått i närmare 1 år nu, utan att någon lyckats isolera och förhindra spridningen. Det är djupt tragiskt.

Jag menar absolut inte att jag är någon felfri debattör heller. Jag har absolut missuppfattat den jag diskuterat med, eller "pratat förbi" densamme vid många tillfällen. Det är sådant som händer, inga konstigheter. Däremot är min ambition alltid att vara saklig och trevlig i diskussioner. Jag vill vara en del i det goda, familjära och kunniga debattklimatet som en gång lockade mig till Bukefalos. Dessvärre verkar många, även av de som hängt här betydligt längre än mig, inte vilja vara en del av, och bidra till detta längre. Argumentationsteknikerna håller lägre och lägre nivå, personangreppen blir flera. Det är inte okej! Ni som håller på med detta är vuxna människor, inte sällan betydligt äldre än mig. Ni borde veta bättre än så. Jag personligen tar inte åt mig om jag hamnar i skottlinjen för sådant onödigt trams, jag blir mest bara less. Däremot finns det andra som säkerligen tar illa vid sig personligen, och blir sårade på riktigt. Ha det i åtanke, för som sagt, era argumentationstekniker och beteenden är verkligen inte okej.

Som det är nu sjunker min lust till att bidra med intressanta infallsvinklar, tankar och funderingar på detta forum, för var dag som går. När många håller diskussionerna på förskolenivå, har jag ingen lust att bidra. Jag orkar inte försöka hålla en vuxen, saklig ton, när andra verkar tycka att förskoleretorik är "det nya heta". Som det är nu sitter jag hellre och diskuterar med nättroll på Flashback eller dylika ställen, för det är stort och anonymt, och där kan man åtminstone skratta åt alla idiotier som skrivs. Jag skrattar nämligen inte åt alla urspårade diskussioner här. Jag förfasas och blir genuint ledsen. Ledsen för att vuxna (framförallt) kvinnor inte kan hålla en högre nivå på diskussionerna än barn på en förskola. Det är tragiskt, för familjära lilla Bukefalos har sådan enorm potential. Potential att nå sin forna glans, om fler medlemmar bara la manken till och ansträngde sig.

Förövrigt förstår jag i viss mån varför antalet nya trådstarter minskar och man som moderator känner sig tvingad att bryta ut trådar här och var. För vilka vuxna vill egentligen lägga tid på att diskutera med förskolebarn?

Detta är inte riktat mot någon speciell användare eller tråd. Bara en allmän uppmaning om att tänka till innan man skriver.
 

Detta är ingen disskussion tyvärr.

Så varför rapporterar du inte de inläggen som är mobbande personangrepp istället för att generalisera hejvilt men luddigt om hur otrevliga alla är? För som du håller på nu så framstår du mest som att du inte riktigt törs stå för det du påstår här i tråden. Att sitta och hinta på det vis du gör är inte mycket bättre än de elakheter du påstår att andra användare sysslar med.
 
Allt blir faktiskt så mycket trevligare när man har dom som bara har tråkiga ord att säga och hoppar på en på ignore, jag har tror jag 3 nu och det är en helt annan känsla i trådarna då. Vissa har verkligen nästan aldrig något direkt positivt att bidra med när det gäller vissa personer och sådana är lika bra att ignorera. Det är ju det ignore är till för.
Dock kan det bli svårt att följa trådar som är intressant så då måste mitt nyfikna jag klicka på ''visa inlägg'' ändå och bli irriterad :angel:
 
Så varför rapporterar du inte de inläggen som är mobbande personangrepp istället för att generalisera hejvilt men luddigt om hur otrevliga alla är? För som du håller på nu så framstår du mest som att du inte riktigt törs stå för det du påstår här i tråden. Att sitta och hinta på det vis du gör är inte mycket bättre än de elakheter du påstår att andra användare sysslar med.
Dagbok. Moddarna modererar lite här inne.

Jag hintar inte om något och jag är helt öppen med att visa här inne inte kan bete sig som folk och att de mobbar. Det står jag helt för.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Dagbok. Moddarna modererar lite här inne.

Jag hintar inte om något och jag är helt öppen med att visa här inne inte kan bete sig som folk och att de mobbar. Det står jag helt för.

Fast det blir väldigt svårt för oss som inte ser mobbingen att förstå när och hur och var vi i sådana fall går över gränsen, så att säga, om du inte har några exempel.
Jag förstår helt och hållet att det kan vara en ton och känsla i upprepade inlägg som är svårt att sätta fingret på, men hur ska en användare kunna se över sitt sätt att skriva på om det inte påpekas?
@Dressyrtjejen_97 har fått flera exempel på vad i trådarna som får folk att reagera, men de ombeskrivna mobbarna får inte veta vad de gör som provocerar. Utöver att tjata, då.
 
Jag hintar inte om något och jag är helt öppen med att visa här inne inte kan bete sig som folk och att de mobbar. Det står jag helt för.

Du har en väldigt udda definition av "öppen" och "står för vad jag tycker" när du inte ens kan peka på de inlägg som enligt dig är mobbande, eller vad i andras attityd som är problematiskt. Du svingar hejvilt men när det kommer till kritan så har du noll bevis att komma med, och resultatet är att din trovärdighet sjunker för varje inlägg du gör om mobbarkulturen.

Jag kan hålla med dig i sak om att vissa användare har svårt för att formulera sig på ett trevligt sätt, men man bör passa sig väldigt noga för att generalisera som du gör. Vill du "make a statement" så är det väldigt omoget att sitta och skriva inlägg om att du inte tolererar mobbning men strunta i att konkret bemöta de inlägg som faktiskt är elaka. Men visst, det är ju säkert bekvämt att göra svepande uttalanden och inte behöva anstränga sig mer än så.

Och innan någon anklagar mig för att vara del av Bukemaffian eller vad det nu är folk tror på nuförtiden, så kan jag meddela att jag var mobbad i ca 12 år av min skoltid, så jag vågar påstå att jag har en del erfarenhet inom området. Jag är så sjukt less på att det vrålas om mobbning hit och dit så fort en person inte får tillräckligt med medhåll, och att de som vrålar uppenbart förringar vad mobbning faktiskt är och mest gormar för att själva må bättre och inbilla sig att de gjort något.

En sak till: just i det här fallet har TS startat många, många trådar men ofta (anmärkningsvärt ofta, alltså) struntat i att svara på inlägg annat än de som fullt håller med henne. När man gör så gång på gång på ett diskussionsforum, istället för att skaffa sig en blogg, så får man förvänta sig att alla inte kommer att klara att vara tålmodiga i all evighet, speciellt när det handlar om användare som tidigare skrivit engagerade svar i trådarna men fått noll gensvar.
 
Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år tillbaka. Jag känner verkligen inte igen mitt kära Buke.

Anledningen till att jag började läsa Buketrådar var för att dem kändes familjära och kunniga, med en väldigt vuxen och seriös underton. Det var en källa till hästkunskap såväl som nöjesläsning av intressanta samhällsdebatter i småskaligt format. När jag blev medlem här, blott 14.5 år gammal, kände jag mig mycket välkommen även fast jag ofta debatterade med folk som kunde vara mina föräldrar åldersmässigt. Känslan var alltid familjär och varm, även om vissa debatter såklart kunde vara intensiva och stundtals hetsiga. Buke har varit en stor källa till såväl kunskap som skratt.

Numera känner jag mig inte hemma här längre. Det Buke som en gång var, är borta. Med mina snart 21 år är fortfarande bland de yngre här, och de jag diskuterar med kan fortfarande i mångt och mycket vara mina föräldrar åldersmässigt. Däremot känns det inte längre som att jag diskuterar med folk som skulle kunna vara mina föräldrar. Det känns som att jag inte sällan diskuterar med hälften så gamla småsyskon.

Jag menar givetvis inte att dra alla över en kam, och det finns absolut jättebra trådar också. Däremot verkar argumentationstekniker som hämtade från valfri förskoleavdelning, sprida sig som kvarka på det här forumet. Den här smittspridningen har dessutom pågått i närmare 1 år nu, utan att någon lyckats isolera och förhindra spridningen. Det är djupt tragiskt.

Jag menar absolut inte att jag är någon felfri debattör heller. Jag har absolut missuppfattat den jag diskuterat med, eller "pratat förbi" densamme vid många tillfällen. Det är sådant som händer, inga konstigheter. Däremot är min ambition alltid att vara saklig och trevlig i diskussioner. Jag vill vara en del i det goda, familjära och kunniga debattklimatet som en gång lockade mig till Bukefalos. Dessvärre verkar många, även av de som hängt här betydligt längre än mig, inte vilja vara en del av, och bidra till detta längre. Argumentationsteknikerna håller lägre och lägre nivå, personangreppen blir flera. Det är inte okej! Ni som håller på med detta är vuxna människor, inte sällan betydligt äldre än mig. Ni borde veta bättre än så. Jag personligen tar inte åt mig om jag hamnar i skottlinjen för sådant onödigt trams, jag blir mest bara less. Däremot finns det andra som säkerligen tar illa vid sig personligen, och blir sårade på riktigt. Ha det i åtanke, för som sagt, era argumentationstekniker och beteenden är verkligen inte okej.

Som det är nu sjunker min lust till att bidra med intressanta infallsvinklar, tankar och funderingar på detta forum, för var dag som går. När många håller diskussionerna på förskolenivå, har jag ingen lust att bidra. Jag orkar inte försöka hålla en vuxen, saklig ton, när andra verkar tycka att förskoleretorik är "det nya heta". Som det är nu sitter jag hellre och diskuterar med nättroll på Flashback eller dylika ställen, för det är stort och anonymt, och där kan man åtminstone skratta åt alla idiotier som skrivs. Jag skrattar nämligen inte åt alla urspårade diskussioner här. Jag förfasas och blir genuint ledsen. Ledsen för att vuxna (framförallt) kvinnor inte kan hålla en högre nivå på diskussionerna än barn på en förskola. Det är tragiskt, för familjära lilla Bukefalos har sådan enorm potential. Potential att nå sin forna glans, om fler medlemmar bara la manken till och ansträngde sig.

Förövrigt förstår jag i viss mån varför antalet nya trådstarter minskar och man som moderator känner sig tvingad att bryta ut trådar här och var. För vilka vuxna vill egentligen lägga tid på att diskutera med förskolebarn?

Detta är inte riktat mot någon speciell användare eller tråd. Bara en allmän uppmaning om att tänka till innan man skriver.

Jag återupprepar det fetstilta och säger därmed godnatt.
 
Jag återupprepar det fetstilta och säger därmed godnatt.
@Dressyrtjejen_97

Du kanske ska lyda ditt eget råd, att komma med uttalanden som är att andra är barnsliga och du är vuxen och saklig, när du gör det visar du att du definitivt inte tänkt igenom vad du skrivit. I mina ögon är det ganska barnsligt att kollektivt läxa upp andra så här kollektivt och och höja sig själv över dem. Det är inget jag förknippar med någon högre grad av mognad.
 
Fy fan vad beklämd jag blir över hur ni behandlar en medmänniska. Det är ju inte bara någon jäkla robot som sitter bakom inläggen. Det är en person, som ni behandlar riktigt illa.
Tvi fan.
 
Dag efter dag, år efter år, blev jag slagen, sparkad, knuffad, utfryst, hånat, fick grejor förstörda av flera personer i klassen. Och så jämför du med en person som här på forumet som sällan eller aldrig blivit utsatt för någons som helst personangrepp. Du hånar mig genom att kalla detta mobbning.

Ingen mobb har hånat TS, ingen mobb har hotat TS, inga har gått samman som grupp för att terrorisera eller vara elaka. Det enda man gjort är att ha deltagit i en diskussion om sakfrågor och inte haft samma åsikt som TS och påtalat det och råkat ha samma åsikt samt ibland blivit irriterade på bristen på respons.

Själva idén med ett forum är att diskutera olika åsikter, du kallar här den idén mobbning.

Kallade jag det mobbning? När då?
 
Vi säger att jag följer 20 trådar, men väljer att svara på en. Jag lägger ner tid för att ge ett tips till exempel. Och får ingen reaktion alls. Känns lite som slöseri med tid och energi. Alla behöver inte svara på exakt allt. Men om en person utmärker sig med att nästan aldrig svara men hela tiden starta nya trådar. Då tycker jag faktiskt att man får bli lite irriterad. Men det är skillnad på lätt irritation och påhopp.

Ja, att bli irriterad är allas rätt. Att bli otrevlig pga det (i detta fall en bagatell, man får inte svar på sin fråga på ett diskussionsforum) anser jag är att gå över gränsen. Men det verkar vara så det ska vara numera, så jag får nog omvärdera.
 
@Dressyrtjejen_97 du är en de som är mest aktiv i de trådar jag brukar läsa och du kommer ofta med helt felaktiga svar rent faktamässigt. Det är alltså ett personligt påhopp då när folk rättar dig? Jag förstår fortfarande inte varför du svarar så bestämt på så mkt som du inte har en aning om..

Att säga åt nån att "Väx upp" "Mogna" och sånt är i mina ögon inte att rätta faktafel.

Tillägger att jag inte sett dig skriva sådana saker.
 
Ja, att bli irriterad är allas rätt. Att bli otrevlig pga det (i detta fall en bagatell, man får inte svar på sin fråga på ett diskussionsforum) anser jag är att gå över gränsen. Men det verkar vara så det ska vara numera, så jag får nog omvärdera.

Kan vi få lite exempel på vad du anser är otrevligt?
 
Ja, att bli irriterad är allas rätt. Att bli otrevlig pga det (i detta fall en bagatell, man får inte svar på sin fråga på ett diskussionsforum) anser jag är att gå över gränsen. Men det verkar vara så det ska vara numera, så jag får nog omvärdera.
Jag frågar, för jag vill verkligen veta, uppfattar du mig som otrevlig i mina svar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 741
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 339
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp