Ett främmande debattklimat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år tillbaka. Jag känner verkligen inte igen mitt kära Buke.

Anledningen till att jag började läsa Buketrådar var för att dem kändes familjära och kunniga, med en väldigt vuxen och seriös underton. Det var en källa till hästkunskap såväl som nöjesläsning av intressanta samhällsdebatter i småskaligt format. När jag blev medlem här, blott 14.5 år gammal, kände jag mig mycket välkommen även fast jag ofta debatterade med folk som kunde vara mina föräldrar åldersmässigt. Känslan var alltid familjär och varm, även om vissa debatter såklart kunde vara intensiva och stundtals hetsiga. Buke har varit en stor källa till såväl kunskap som skratt.

Numera känner jag mig inte hemma här längre. Det Buke som en gång var, är borta. Med mina snart 21 år är fortfarande bland de yngre här, och de jag diskuterar med kan fortfarande i mångt och mycket vara mina föräldrar åldersmässigt. Däremot känns det inte längre som att jag diskuterar med folk som skulle kunna vara mina föräldrar. Det känns som att jag inte sällan diskuterar med hälften så gamla småsyskon.

Jag menar givetvis inte att dra alla över en kam, och det finns absolut jättebra trådar också. Däremot verkar argumentationstekniker som hämtade från valfri förskoleavdelning, sprida sig som kvarka på det här forumet. Den här smittspridningen har dessutom pågått i närmare 1 år nu, utan att någon lyckats isolera och förhindra spridningen. Det är djupt tragiskt.

Jag menar absolut inte att jag är någon felfri debattör heller. Jag har absolut missuppfattat den jag diskuterat med, eller "pratat förbi" densamme vid många tillfällen. Det är sådant som händer, inga konstigheter. Däremot är min ambition alltid att vara saklig och trevlig i diskussioner. Jag vill vara en del i det goda, familjära och kunniga debattklimatet som en gång lockade mig till Bukefalos. Dessvärre verkar många, även av de som hängt här betydligt längre än mig, inte vilja vara en del av, och bidra till detta längre. Argumentationsteknikerna håller lägre och lägre nivå, personangreppen blir flera. Det är inte okej! Ni som håller på med detta är vuxna människor, inte sällan betydligt äldre än mig. Ni borde veta bättre än så. Jag personligen tar inte åt mig om jag hamnar i skottlinjen för sådant onödigt trams, jag blir mest bara less. Däremot finns det andra som säkerligen tar illa vid sig personligen, och blir sårade på riktigt. Ha det i åtanke, för som sagt, era argumentationstekniker och beteenden är verkligen inte okej.

Som det är nu sjunker min lust till att bidra med intressanta infallsvinklar, tankar och funderingar på detta forum, för var dag som går. När många håller diskussionerna på förskolenivå, har jag ingen lust att bidra. Jag orkar inte försöka hålla en vuxen, saklig ton, när andra verkar tycka att förskoleretorik är "det nya heta". Som det är nu sitter jag hellre och diskuterar med nättroll på Flashback eller dylika ställen, för det är stort och anonymt, och där kan man åtminstone skratta åt alla idiotier som skrivs. Jag skrattar nämligen inte åt alla urspårade diskussioner här. Jag förfasas och blir genuint ledsen. Ledsen för att vuxna (framförallt) kvinnor inte kan hålla en högre nivå på diskussionerna än barn på en förskola. Det är tragiskt, för familjära lilla Bukefalos har sådan enorm potential. Potential att nå sin forna glans, om fler medlemmar bara la manken till och ansträngde sig.

Förövrigt förstår jag i viss mån varför antalet nya trådstarter minskar och man som moderator känner sig tvingad att bryta ut trådar här och var. För vilka vuxna vill egentligen lägga tid på att diskutera med förskolebarn?

Detta är inte riktat mot någon speciell användare eller tråd. Bara en allmän uppmaning om att tänka till innan man skriver.
 

För närvarande har jag bara 1 person på ignore, och känner egentligen inte att jag vill behöva lägga till fler personer på den listan. Jag vill ha ett öppet, vuxet debattklimat, där jag vill ha "orken" att bemöta många svar och så. Men när tonen är som den är i vissa trådar så känner jag bara... att jag inte orkar. Jag grämar mig själv för det, men kommer av mig eller blir helt enkelt så "slut" när jag läst alla andra inlägg att jag glömmer det som sagt. :(
Allt blir faktiskt så mycket trevligare när man har dom som bara har tråkiga ord att säga och hoppar på en på ignore, jag har tror jag 3 nu och det är en helt annan känsla i trådarna då. Vissa har verkligen nästan aldrig något direkt positivt att bidra med när det gäller vissa personer och sådana är lika bra att ignorera. Det är ju det ignore är till för.
 
Precis. Har jag inget vettigt att tillägga eller inte ork att bemöta är jag tyst. Så är jag i allra högsta grad när jag diskuterar med folk IRL också, nästan mer än här t.om.

Uppriktig, nyfiken fråga. När du i trådar här på forumet blir ifrågasatt/"påhoppad", eller som du kanske upplever det att folk fastnar vid något litet ord/uttryck istället för att se helheten osv. Då väljer du ju ofta att inte svara på det, utan gillar och svarar bara på de som "håller med".
Blir du aldrig sugen på att svara de andra? Att säga emot och argumentera för det du tror på/tycker? Även om du tycker att alla andra är dumma i huvudet, känns det aldrig liksom som att du VILL bemöta de som säger emot dig?
Eftersom du hänger här, på ett diskussionsforum, får man väl förmoda att du vill diskutera eller iallafall ta del av diskussioner. Det är därför jag undrar om du aldrig blir nyfiken och sugen på att delta själv i en diskussion som inte bara är "stryka medhårs"? Utmana dig själv och din egen diskussionsteknik lite? Se om dina argument står sig, eller om de behöver finslipas, eller om du kanske rentav kan prova tänka på ett annat sätt?
Alltså, jag undrar verkligen, för jag kan inte komma på att jag sett det någon gång. Men med tanke på att du verkar ha starka åsikter i flera frågor (iallafall om jag utgår från flera av dina trådar) så är det lite intressant att du "försvinner" när det blir diskussioner. Jag är nyfiken på varför.
 
Det är i mångt och mycket det jag (tyvärr) börjat göra. Min ambition är att läsa allt och svara på det mesta, men jag känner liksom att "orken" tar slut, särskilt i de trådar mycket irrelevant skrivs. Sen ska jag svara på någon vettig fråga, men glömmer av när jag läst alla inlägg osv. osv. :/


För närvarande har jag bara 1 person på ignore, och känner egentligen inte att jag vill behöva lägga till fler personer på den listan. Jag vill ha ett öppet, vuxet debattklimat, där jag vill ha "orken" att bemöta många svar och så. Men när tonen är som den är i vissa trådar så känner jag bara... att jag inte orkar. Jag grämar mig själv för det, men kommer av mig eller blir helt enkelt så "slut" när jag läst alla andra inlägg att jag glömmer det som sagt. :(
Bemöt bara de som ställer relevanta frågor.

Du behöver inte bemöta frågor så som ''varför bor du hemma fortfarande'' i en tråd om hästskor. Skit i dom bara, jag lovar att det kommer kännas bättre om du bara skiter i att svara på sånt.
Du ska inte behöva ORKA svara på inlägg, det ska vara ROLIGT. Så folusera bara på det som är ROLIGT att svara på. :)
 
Uppriktig, nyfiken fråga. När du i trådar här på forumet blir ifrågasatt/"påhoppad", eller som du kanske upplever det att folk fastnar vid något litet ord/uttryck istället för att se helheten osv. Då väljer du ju ofta att inte svara på det, utan gillar och svarar bara på de som "håller med".
Blir du aldrig sugen på att svara de andra? Att säga emot och argumentera för det du tror på/tycker? Även om du tycker att alla andra är dumma i huvudet, känns det aldrig liksom som att du VILL bemöta de som säger emot dig?
Eftersom du hänger här, på ett diskussionsforum, får man väl förmoda att du vill diskutera eller iallafall ta del av diskussioner. Det är därför jag undrar om du aldrig blir nyfiken och sugen på att delta själv i en diskussion som inte bara är "stryka medhårs"? Utmana dig själv och din egen diskussionsteknik lite? Se om dina argument står sig, eller om de behöver finslipas, eller om du kanske rentav kan prova tänka på ett annat sätt?
Alltså, jag undrar verkligen, för jag kan inte komma på att jag sett det någon gång. Men med tanke på att du verkar ha starka åsikter i flera frågor (iallafall om jag utgår från flera av dina trådar) så är det lite intressant att du "försvinner" när det blir diskussioner. Jag är nyfiken på varför.
Men allvarligt. Varför ska hon behöve försvara sig mot mer än 15 pers angående hennes egna liv.
Ingen har RÄTT att få svar på personliga frågor/påhopp. Dumheter.

Det är väl inte så jäkla konstigt att det känns bra när några få människor skriver något snällt jämfört med påhopp.
 
Näe, nu har jag skrivit om det här flera gånger men ångrar mig och raderar.
Rent generellt så tycker jag att det är bra stämning på Buke. Och jag ser personligen ingen skillnad genom alla år som jag har hängt här (sen 2005). Nu skriver jag visserligen inte så jättemycket, men jag läser desto mer. Och visst är det så att det finns vissa användare får mer hårda och otrevliga (ibland rent av elaka) svar, medans andra inte alls får det i samma utsträckning (eller ens alls).
Sen är det såklart något individuellt hur en uppfattar andra. Vissa har en hårdare attityd och andra är mer mjuka. Några är pedagogiska och vissa säger exakt som de tänker. Precis som det är irl. Men det blir ju mer påtagligt på ett forum på internet.

Jag har fått otroligt mycket tips, hjälp, råd och kunskap här ifrån. Buke har givit mig väldigt mycket. Men samtidigt har jag också mått dåligt när folk varit rent av elaka och otrevliga. Alltså, jag fattar ju att en diskussion kan hetta till, folk blir upprörda osv. Och jag har inte alltid varit en ängel när jag själv blivit arg. Men jag upplever ändå att jag ofta provocerar folk av min blotta närvaro (inte medvetet alltså, såklart). Idag tar jag det bättre, jag försöker att skita i hur hårda vissa personer kan vara. Men en del gör ont och ja, då går det att rapportera.

Men ja, jag håller med @Dressyrtjejen_97 !
Och jag tycker att @Lipperta ´s inlägg #97 var väldigt bra sagt!
 
Men allvarligt. Varför ska hon behöve försvara sig mot mer än 15 pers angående hennes egna liv.
Ingen har RÄTT att få svar på personliga frågor/påhopp. Dumheter.

Det är väl inte så jäkla konstigt att det känns bra när några få människor skriver något snällt jämfört med påhopp.

Men allvarligt själv, varför svarar du i @Dressyrtjejen_97 s ställe? Hon är väl vuxen och kan svara själv. Eller låta bli att svara om hon vill det. Men varför du känner dig manad att svara åt henne (vara kränkt åt henne) förstår jag verkligen inte.
 
För att jag är ingen som tittar på när folk blir mobbade vuxna eller ej.

Men nu får du väl ge dig, jag frågade om hon aldrig blir sugen på att svara när folk säger emot/ifrågasätter/osv och du får det till mobbing? Herregud, så låg tröskel trodde jag knappt det var möjligt att ha.
Klart är ju iallafall att diskussion och debatt helt uppenbart inte är vad @Dressyrtjejen_97 vill ha, vilket gör hela det här inlägget än märkligare.
 
Och alla personligapåhopp?

Personliga påhopp (ett uttryck jag älskar, helt ot) ser jag inte riktigt? Däremot ifrågasättande och försäg till diskussion. Mobbing och påhopp är aldrig ok men det tycker jag buke är väldigt förskonat ifrån. Har man åsikter som avviker från majoriteten blir man ifrågasatt, oavsett om man bor hemma, är polygam, uttalat troende eller bara klär sig i neon. Människor gillar normer, och avviker något frågar man och iblandning ifrågasätter.
 
Jag har "on & off" last en trad under senaste tiden dar man forordar att det ar sa enkelt att bryta ut och starta nya tradar fran inlagg ... och att de som mar daligt av det inte har nagon som helst orsak att oroa sig for "man behover ju inte svara pa inlagg". Det ar ju inte riktigt vad som framgar i den har traden.

Det ar flera har som kommer tillbaka igen och igen och pa olika satt anser att den som inte svarar pa ett inlagg i "Dagboks forumet" verkligen gor fel. Jag tyckte det har sagts att just Dagbok ar ett forum dar man verkligen inte behover diskutera eller debatera.
Det tjatas om att hon ska svara, i vissa fall i tamligen otrevlig ton. Sjalv tycker jag att det varit dags att sluta att forsoka tvinga nagon till en diskussion den inte vill ha, langt fore 7 sidor av motstravighet fran TS.
Det som atminstone jag ser som "pahopp" ar detta eviga tjat om att hon ska svara. De som ifragasatter nagot och kanske kommer tillbaka en gang ar en sak, men tjatet fran vissa ar varre an fran en 4aring som star och fragar "varfor" om nagot omojligt.
 
Jag har "on & off" last en trad under senaste tiden dar man forordar att det ar sa enkelt att bryta ut och starta nya tradar fran inlagg ... och att de som mar daligt av det inte har nagon som helst orsak att oroa sig for "man behover ju inte svara pa inlagg". Det ar ju inte riktigt vad som framgar i den har traden.

Det ar flera har som kommer tillbaka igen och igen och pa olika satt anser att den som inte svarar pa ett inlagg i "Dagboks forumet" verkligen gor fel. Jag tyckte det har sagts att just Dagbok ar ett forum dar man verkligen inte behover diskutera eller debatera.
Det tjatas om att hon ska svara, i vissa fall i tamligen otrevlig ton. Sjalv tycker jag att det varit dags att sluta att forsoka tvinga nagon till en diskussion den inte vill ha, langt fore 7 sidor av motstravighet fran TS.
Det som atminstone jag ser som "pahopp" ar detta eviga tjat om att hon ska svara. De som ifragasatter nagot och kanske kommer tillbaka en gang ar en sak, men tjatet fran vissa ar varre an fran en 4aring som star och fragar "varfor" om nagot omojligt.
:bow:
Tack för att fler vågar visa att detta inte är ok. Jag tycker alla som läser och inte vågar skriva för de är rädda för påhopp ska göra det iallfall. Det räcker med något litet:)
 
Jag har "on & off" last en trad under senaste tiden dar man forordar att det ar sa enkelt att bryta ut och starta nya tradar fran inlagg ... och att de som mar daligt av det inte har nagon som helst orsak att oroa sig for "man behover ju inte svara pa inlagg". Det ar ju inte riktigt vad som framgar i den har traden.

Det ar flera har som kommer tillbaka igen och igen och pa olika satt anser att den som inte svarar pa ett inlagg i "Dagboks forumet" verkligen gor fel. Jag tyckte det har sagts att just Dagbok ar ett forum dar man verkligen inte behover diskutera eller debatera.
Det tjatas om att hon ska svara, i vissa fall i tamligen otrevlig ton. Sjalv tycker jag att det varit dags att sluta att forsoka tvinga nagon till en diskussion den inte vill ha, langt fore 7 sidor av motstravighet fran TS.
Det som atminstone jag ser som "pahopp" ar detta eviga tjat om att hon ska svara. De som ifragasatter nagot och kanske kommer tillbaka en gang ar en sak, men tjatet fran vissa ar varre an fran en 4aring som star och fragar "varfor" om nagot omojligt.

Just en av de sakerna jag syftade på med "förskoleretoriken". På senaste tiden tycker jag att jag varit väl dålig på att svara upp på frågor och så, det håller jag helt med om. Men även i en vettig, fungerande diskussion ser jag ingen poäng med att svara på exakt allt, särskilt inte om det är likartade frågor/frågeställningar. Då bakar jag hellre ihop 2-4 snarlika frågor i ett bredare svar. Sen allmänt tjat orkar jag faktiskt inte beakta.
 
Just en av de sakerna jag syftade på med "förskoleretoriken". På senaste tiden tycker jag att jag varit väl dålig på att svara upp på frågor och så, det håller jag helt med om. Men även i en vettig, fungerande diskussion ser jag ingen poäng med att svara på exakt allt, särskilt inte om det är likartade frågor/frågeställningar. Då bakar jag hellre ihop 2-4 snarlika frågor i ett bredare svar. Sen allmänt tjat orkar jag faktiskt inte beakta.
Det är helt ok att inte svara på allt och att inte svara på alla inlägg med samma frågor. Lite av problemet blir ju om du drar igång en diskussion och sedan inte svarar alls, då känner nog väldigt många att de vill upprepa sig tills de får svar. Att svara flera inlägg i ett svar fungerar utmärkt. :up:
 
Just en av de sakerna jag syftade på med "förskoleretoriken". På senaste tiden tycker jag att jag varit väl dålig på att svara upp på frågor och så, det håller jag helt med om. Men även i en vettig, fungerande diskussion ser jag ingen poäng med att svara på exakt allt, särskilt inte om det är likartade frågor/frågeställningar. Då bakar jag hellre ihop 2-4 snarlika frågor i ett bredare svar. Sen allmänt tjat orkar jag faktiskt inte beakta.
Men varför skapar du trådar om du inte vill diskutera? Jag kan verkligen inte förstå det. Det är liksom därför folk tjatar om svar, för du bjuder in till en diskussions om du sedan vägrar delta i och det verkar liksom vara ett mönster.

Att man inte svarar på exakt alla inlägg är ju en annan femma, det behöver man inte göra, men man kan ju svara på fler än de som håller med en.

Det blir ju dessutom extra fult i en tråd som den här där du först anklagar stora delar av buke för att vara otrevligt och ha småbarns fasoner för sig men sen inte låter folk bemöta det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 751
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 354
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp