Ett främmande debattklimat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år tillbaka. Jag känner verkligen inte igen mitt kära Buke.

Anledningen till att jag började läsa Buketrådar var för att dem kändes familjära och kunniga, med en väldigt vuxen och seriös underton. Det var en källa till hästkunskap såväl som nöjesläsning av intressanta samhällsdebatter i småskaligt format. När jag blev medlem här, blott 14.5 år gammal, kände jag mig mycket välkommen även fast jag ofta debatterade med folk som kunde vara mina föräldrar åldersmässigt. Känslan var alltid familjär och varm, även om vissa debatter såklart kunde vara intensiva och stundtals hetsiga. Buke har varit en stor källa till såväl kunskap som skratt.

Numera känner jag mig inte hemma här längre. Det Buke som en gång var, är borta. Med mina snart 21 år är fortfarande bland de yngre här, och de jag diskuterar med kan fortfarande i mångt och mycket vara mina föräldrar åldersmässigt. Däremot känns det inte längre som att jag diskuterar med folk som skulle kunna vara mina föräldrar. Det känns som att jag inte sällan diskuterar med hälften så gamla småsyskon.

Jag menar givetvis inte att dra alla över en kam, och det finns absolut jättebra trådar också. Däremot verkar argumentationstekniker som hämtade från valfri förskoleavdelning, sprida sig som kvarka på det här forumet. Den här smittspridningen har dessutom pågått i närmare 1 år nu, utan att någon lyckats isolera och förhindra spridningen. Det är djupt tragiskt.

Jag menar absolut inte att jag är någon felfri debattör heller. Jag har absolut missuppfattat den jag diskuterat med, eller "pratat förbi" densamme vid många tillfällen. Det är sådant som händer, inga konstigheter. Däremot är min ambition alltid att vara saklig och trevlig i diskussioner. Jag vill vara en del i det goda, familjära och kunniga debattklimatet som en gång lockade mig till Bukefalos. Dessvärre verkar många, även av de som hängt här betydligt längre än mig, inte vilja vara en del av, och bidra till detta längre. Argumentationsteknikerna håller lägre och lägre nivå, personangreppen blir flera. Det är inte okej! Ni som håller på med detta är vuxna människor, inte sällan betydligt äldre än mig. Ni borde veta bättre än så. Jag personligen tar inte åt mig om jag hamnar i skottlinjen för sådant onödigt trams, jag blir mest bara less. Däremot finns det andra som säkerligen tar illa vid sig personligen, och blir sårade på riktigt. Ha det i åtanke, för som sagt, era argumentationstekniker och beteenden är verkligen inte okej.

Som det är nu sjunker min lust till att bidra med intressanta infallsvinklar, tankar och funderingar på detta forum, för var dag som går. När många håller diskussionerna på förskolenivå, har jag ingen lust att bidra. Jag orkar inte försöka hålla en vuxen, saklig ton, när andra verkar tycka att förskoleretorik är "det nya heta". Som det är nu sitter jag hellre och diskuterar med nättroll på Flashback eller dylika ställen, för det är stort och anonymt, och där kan man åtminstone skratta åt alla idiotier som skrivs. Jag skrattar nämligen inte åt alla urspårade diskussioner här. Jag förfasas och blir genuint ledsen. Ledsen för att vuxna (framförallt) kvinnor inte kan hålla en högre nivå på diskussionerna än barn på en förskola. Det är tragiskt, för familjära lilla Bukefalos har sådan enorm potential. Potential att nå sin forna glans, om fler medlemmar bara la manken till och ansträngde sig.

Förövrigt förstår jag i viss mån varför antalet nya trådstarter minskar och man som moderator känner sig tvingad att bryta ut trådar här och var. För vilka vuxna vill egentligen lägga tid på att diskutera med förskolebarn?

Detta är inte riktat mot någon speciell användare eller tråd. Bara en allmän uppmaning om att tänka till innan man skriver.
 

@Dressyrtjejen_97 Jag är ju en av dom som du säkert tycker är för hård mot dig på Dressyr. Och ja, jag kan säkert låta båda osympatisk osv men det ÄR precis samma frustration som fler här beskriver-du beskriver ett problem men när vi som kan och har lösningarna åt dig så skiter du verkligen fullständigt i vad vi skriver. Nä du fortsätter bara i din egna föreställning i hur det är och vari problemen ligger. Du är som inte intresserad av nån lösning eller diskussion. Du vill få bekräftelse och i det läget du befinner dig just är inte Buke rätt ställe att leta bekräftelse på.
 
Ja, jag kan vara aggressiv. Precis som du är aggressiv ibland. Och många andra här är aggressiva. Vems norm är det som är rätt då? Så vi som inte har anpassat oss efter den kan anpassa oss efter den så ni "normala" slipper sitta och bli sura för att er hjälp inte tas emot på det sättet ni vill?
Det är Gunnars/moderatorernas norm som är den som gäller. Att jag upplever dig som aggressiv var mest en upplysning. När man skriver på ett aggressivt vis så får man ofta svar i samma ton och det eskalerar . Och jo jag kan vara riktigt aggressiv men klagar då sällan på svaren, jag får vad jag ber om :)
 
Men gör det själv då? SVARA på inlägg även om det är från folk som argumenterar emot dig. Sluta skriv i trådar och endast svara och gilla inlägg som håller med dig - våga ta en diskussion. Det är DET som gör Buke bra. Inte trådar där man bara pratar med folk som håller med en, som gillar det man skriver, som ser på allt på samma sätt.

Av ren nyfikenhet: Vad vill du få ut av den här tråden? Du startade en nästan identisk tråd i februari i år och även där svarade du endast på inlägg som höll med dig.

Det här håller jag med om! Jag är väl sällan delaktig i några vassa diskussioner, men JÄKLAR vad jag har lärt mig mycket om diskussionsteknik bara av att läsa här och prova mig fram lite ibland. Känner att just det har buke verkligen hjälpt mig i. Utan buke skulle jag dels fortfarande springa åt andra hållet när en diskussion blossar upp (även irl) och kunna typ en tredjedel av allt jag kan idag. Buke är perfekt att "växa upp på" :)
 
Det här håller jag med om! Jag är väl sällan delaktig i några vassa diskussioner, men JÄKLAR vad jag har lärt mig mycket om diskussionsteknik bara av att läsa här och prova mig fram lite ibland. Känner att just det har buke verkligen hjälpt mig i. Utan buke skulle jag dels fortfarande springa åt andra hållet när en diskussion blossar upp (även irl) och kunna typ en tredjedel av allt jag kan idag. Buke är perfekt att "växa upp på" :)
Yes på det! Och jag fattar inte varför det ska vara så hemskt att erkänna man hade fel. Ingen föds med alla svar. Trial and error det är så jag lär mig.
 
Exakt. Och ni andra kan inte bestämma att hon måste svara på alla frågor.
Givetvis, men även det val TS (generellt oavsett vem som skrivit tråden) gör av vilka frågor som besvaras påverkar hur han/hon uppfattas och hur andra reagerar. Och folk kommer ofta ihåg vad de svarat diverse trådar i forumet och det påverkar också.
 
Det här håller jag med om! Jag är väl sällan delaktig i några vassa diskussioner, men JÄKLAR vad jag har lärt mig mycket om diskussionsteknik bara av att läsa här och prova mig fram lite ibland. Känner att just det har buke verkligen hjälpt mig i. Utan buke skulle jag dels fortfarande springa åt andra hållet när en diskussion blossar upp (även irl) och kunna typ en tredjedel av allt jag kan idag. Buke är perfekt att "växa upp på" :)
Man kan reagera på det viset, och det är kanon. Andra fortsätter i samma spår och blir sen frustrerade för att de inte bemöts som de önskat och vissa tycker då att "alla" är elaka.
 
Givetvis, men även det val TS (generellt oavsett vem som skrivit tråden) gör av vilka frågor som besvaras påverkar hur han/hon uppfattas och hur andra reagerar. Och folk kommer ofta ihåg vad de svarat diverse trådar i forumet och det påverkar också.

Gah, jag kommer inte härifrån!
Självklart! Det betyder dock inte att man måste använda det som anledning till att vara otrevlig. Normen borde i det läget vara att rycka på axlarna, himla med ögonen och ge upp eftersom man bara stångar huvudet i väggen.
 
Gah, jag kommer inte härifrån!
Självklart! Det betyder dock inte att man måste använda det som anledning till att vara otrevlig. Normen borde i det läget vara att rycka på axlarna, himla med ögonen och ge upp eftersom man bara stångar huvudet i väggen.

Och här tänker du bakvänt, folk använder inte informationen till att vara otrevliga (inte merparten men ja det finns undantag) däremot använder en del informationen för att påtala vad de observera och för att utforma bra svar utifrån deras ståndpunkt. Du får det att låta som folk spanar in den som felar för att gå på denne och vara elak, i regel handlar det inte om medvetna elakheter utan att folk påtalar mönster och inkonsekvenser. Gillar man inte att se dessa så upplever man folk som elaka.
 
Jag tycker själv inte att det blivit hårdare på buke, snarare tvärt om generellt. Men jag kan se varför du upplever det som hårt, du blir ju ofta hårt åtgången när du ”diskuterar”.
Det finns ju absolut användare som saknar lite finkänsla och som verkar tycka att ”hård sanning” är en framkomlig väg, dessa håller jag med om att de kan bli otrevliga. Då är det ju bra att rapportera till moderator :)

I övrigt tror jag tyvärr att ditt beteende drar igång ganska mycket. Det är självklart inte ditt fel när folk blir otrevliga, men jag tror att du skulle kunna minska dessa inslag om du tog dig an diskussioner lite annorlunda.
@niphredil beskrev det bra tidigare :)

Folk blir helt enkelt irriterade och frustrerade när de upplever att man har samma diskussion om och om igen. Kanske vore bättre om de flesta bara ignorerade, men jag vet inte hur det hade blivit för dig? Om du istället inte fick respons alls?
Dikotoma icke-reflekterande statements som dessutom upprepas i tråd efter tråd väcker saker i folk. Och utebliven respons när folk engagerar sig är nog ännu värre.

Har du funderat på att säga ifrån i trådarna när folk går över gränsen? Ofta deltar du ju inte direkt när drevet väl går igång, och när du inte ens är där och svarar så ger du heller ingen direkt feedback.
Prova att vara lite mer delaktig. Svara på inlägg, säg ifrån om någon beter sig illa och visa att du faktiskt är intresserad av en diskussion, dvs ett samtal där man inte behöver hålla med varandra utan kan bidra med olika perspektiv.
 
Det jag upplever som ändrats är sättet att skriva på. Det är mycket mer pk nu och många väljer att läsa ordagrant. Och visst är det väl så att det alltid kommer hända eftersom vi skriver i text och inte i tal där vi lägger vikt och toner på olika ord. I text väljer läsaren själv vad den vill lägga vikt på.
Men detta ställer till det i många trådar.
Förr var det lite mer "snällare" och fler som försökte se hela bilden än nu när många hakar upp sig på enstaka meningar ur ett sammanhang.
Väldigt viktigt nu HUR man skriver ett inlägg..

Själva kunskapsnivån på svar på frågor eller komma med tips tycker jag dock har ökat massor!
Jag har fått många bra tips och inputs genom åren och senaste månaderna också :)
 
Det jag upplever som ändrats är sättet att skriva på. Det är mycket mer pk nu och många väljer att läsa ordagrant. Och visst är det väl så att det alltid kommer hända eftersom vi skriver i text och inte i tal där vi lägger vikt och toner på olika ord. I text väljer läsaren själv vad den vill lägga vikt på.
Men detta ställer till det i många trådar.
Förr var det lite mer "snällare" och fler som försökte se hela bilden än nu när många hakar upp sig på enstaka meningar ur ett sammanhang.
Väldigt viktigt nu HUR man skriver ett inlägg..


Själva kunskapsnivån på svar på frågor eller komma med tips tycker jag dock har ökat massor!
Jag har fått många bra tips och inputs genom åren och senaste månaderna också :)

Tror absolut att du är någonting på spåret där!
Nej, för att man "pratar förbi" varandra, det blir missuppfattningar etc. etc. kommer ju alltid att hända i skrivna samtal. Det är ju inga konstigheter. Likaså som att det givetvis finns mycket bra här på Buke också fortfarande. Just dock den här "råheten" i språket och upphakningar på detaljer tycker jag har ökat. Tidigare var det, som du skrev, en mjukare ton där man mer såg till helheten och väsentliga detaljer, än att haka upp sig på små oväsentligheter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 670
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 450
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 321
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp