Bukefalos 28 år!

Ett jäkla kissande

C

Caroline87

Hejsan!

Jag behöver verkligen någons hjälp nu. Min honkatt kissar jämnt och ständigt utanför lådan och vägrar sluta. Hon är kastrerad och är snart 4 år gammal och har ALLTID kissat inomhus. Hon har 3 ställen hon skiftar mellan: på golvet i hörnan i badrummet, på badrumsmattan, och vid ytterdörren. Jag måste plocka upp posten från golvet så fort brevbäraren slängt in den genom brevinkastet, för annars kissar hon ner allting direkt. Hon har även kissat ner kläder om de ligger på golvet. Har försökt med det mesta känns det som.. Ättika, vitpeppar, Pissoff-spray... Jag är utmattad och orkar inte hålla på såhär längre. Jag har slut på idéer..:confused:
Någon som kan hjälpa mig? Nån som vet några speciella ämnen som katter avskyr förutom vatten? Vatten hindrar inte henne heller nämligen.

Alla råd och tips är välkomna! :)

Mvh Carro
 
Sv: Ett jäkla kissande

Att katten kissar på "fel" ställen betyder oftast att den inte mår bra på ett eller annat sätt.

Kan vara fysisk sjukdom men även en symtom på stress.

Börja med att ta katten till vet för att utesluta UVI eller cystit. Sen kommer den svåra biten med att lista ut vad det är hon inte trivs med.

Det finns även olika kosttillskott samt mediciner att ge för mildra symtomen.
 
Sv: Ett jäkla kissande

Att katten kissar på "fel" ställen betyder oftast att den inte mår bra på ett eller annat sätt.

Kan vara fysisk sjukdom men även en symtom på stress.

Börja med att ta katten till vet för att utesluta UVI eller cystit. Sen kommer den svåra biten med att lista ut vad det är hon inte trivs med.

Det finns även olika kosttillskott samt mediciner att ge för mildra symtomen.

Tack för ditt svar!
Ja jag har också förstått att det är ngt hon inte trivs med. Annars kan det ju vara så att hon gör detta av ren jävelskap, men det hoppas jag ju inte.. när jag "kommer på henne på bar gärning" så springer hon och gömmer sig. Så hon vet att hon gör fel.. så hon är inte dum. Så det kanske är av ren jävelskap trots allt med tanke på att hon går på lådan och bajsar ALLTID, och även kissar där ibland.
Men jag får ta henne till vet. och kolla så det står rätt till med henne. Är hon sjuk så förklarar det ju saken.. men om hon hade haft t.ex UVI så tycker man att hon borde kissa hela hela tiden med tanke på att det är så infektionen fungerar.. Men i hennes fall så kissar hon utanför lådan ca 1 gång per dag, och resten placerar hon i lådan.

Men men, vi får väl se vad vet. säger :)
 
Sv: Ett jäkla kissande

Torka golvet där hon kissar med Dettol. Dettol är ett desinfektionsmedel som man kan hitta i en del invandraraffärer.man kan även hälla i lite i maskinen när man tvättar.
 
Sv: Ett jäkla kissande

Ibland kan det vara något så enkelt som att de inte gillar kattsanden i lådan. Vår ena katt hade periodvis kissat inne i 4 år, men slutade med det när jag bytte kattsand. Det kan fortfarande hända nån gång per år om hon är riktigt sur över nåt, men inte alls i samma utsträckning.
 
Sv: Ett jäkla kissande

Hm, inte lätt. Jag hade också bytt kattsand. Vad använder du?
Hade en katt som kissade vid ett ställe i köket, och till slut ställde jag dit en kattlåda, som hon faktiskt började gå i. Sen fasade vi ut lådan genom att flytta den successivt mot ett ställe där vi kunde leva med den.
Samma katt kissade också på alla klädhögar på golvet, och lösningen var inga klädhögar ;) En extra tvättkorg inhandlades. Än idag slänger jag aldrig kläder på golvet trots att hon vandrat vidare.
Sen skulle jag helt slopa badrumsmatta: jag hade en sån där hotell-matta som är som en tjock handduk, och den la vi bara ner när vi duschade, sen fick den hänga över badkarskanten.
Efter det hade vi väl kanske nån kissincident vart tredje månad när man hade slarvat.

Posten är knepigare. En brevlåda på insidan?
 
Sv: Ett jäkla kissande

Ibland kan det vara något så enkelt som att de inte gillar kattsanden i lådan. Vår ena katt hade periodvis kissat inne i 4 år, men slutade med det när jag bytte kattsand. Det kan fortfarande hända nån gång per år om hon är riktigt sur över nåt, men inte alls i samma utsträckning.

Oj! Allvar? Då ska jag definitivt också byta sand! Fast jag har bytt sand en gång utan resultat.. men den sanden var nästan samma som förra.
Jag hoppas att det hjälper med sandbytet då! Hon har ju kissat inne i 4 år också.. så man vet aldrig om hon också slutar :)
 
Sv: Ett jäkla kissande

Hm, inte lätt. Jag hade också bytt kattsand. Vad använder du?
Hade en katt som kissade vid ett ställe i köket, och till slut ställde jag dit en kattlåda, som hon faktiskt började gå i. Sen fasade vi ut lådan genom att flytta den successivt mot ett ställe där vi kunde leva med den.
Samma katt kissade också på alla klädhögar på golvet, och lösningen var inga klädhögar ;) En extra tvättkorg inhandlades. Än idag slänger jag aldrig kläder på golvet trots att hon vandrat vidare.
Sen skulle jag helt slopa badrumsmatta: jag hade en sån där hotell-matta som är som en tjock handduk, och den la vi bara ner när vi duschade, sen fick den hänga över badkarskanten.
Efter det hade vi väl kanske nån kissincident vart tredje månad när man hade slarvat.

Posten är knepigare. En brevlåda på insidan?

Låter skrämmande lik min katt ju :p
Just nu använder vi Katty kattströ. Men tänkte byta till Pussi Kompakt med tanke på att den är "lyxigare" för henne kanske. Enda nackdelen med Pussi kompakt är att de fina små sandkornen fastnar mellan trampdynorna så att vi till slut har kattsand i hela lägenheten. Men hellre sand än kiss ;)

Anledningen till att jag fortsatt ha mattan i badrummet är för att jag känner att hon inte ska få "bestämma" om den ska ligga där eller ej. Jag är lika envis som henne :D Men den kommer försvinna därifrån om det inte blir ngn förbättring.

Vi har inte haft några klädhögar framme på några månader nu. Så vi slipper nerkissade kläder :)

Angående posten så har vi funderat på att sätta nån slags låda på insidan under brevinkastet. Men vet inte hur, med tanke på att vi inte kan skruva upp ngt på dörren då det är en säkerhetsdörr av stål :/ Och om vi sätter en låda på golvet så sätter hon sig bara i lådan och kissar. (vi har testat det)

Men jag ska definitivt prova byta kattsand och hoppas att hon är mer bekväm med att kissa där i fortsättningen :)

Jag är jätte tacksam för alla svar! =)
 
Sv: Ett jäkla kissande

Vid UVI behöver de inte kissa överallt. Anledningen till varför de ofta kissar på fel ställe när de har UVI är troligen för att de förknippar lådan med svedan, och därför börjar variera kissstället.

En katt vill ha en mjuk plats att kissa på, ibland kan sanden vara vesentlig. Det ska också vara rent i lådan, så gör rent efter varje kiss/bajs om du kan. Placera gärna ut flera lådor på hennes olika kisställen med olika strö och ta reda på om hon hellre kissar i vissa.

Är det en innekatt? Det finns många katter som inte mår bra av att hållas instängda, och en katt som vantrivs kissar ofta i protest. Även vid oönskade förändringar kan det inträffa.

Citron kan man tvätta med där katten inte får kissa. Blanda gärna färsk citron i ett citrondoftade diskmedel tex, och gör rent med det på golvet. Eller spraya pressad citron över sängkläderna o liknande.

Som ngn sa tidigare så kissar katter i regel inne pga att ngt inte är som det ska. UVI, oro, missnöje, stress, vantrivsel....
 
Sv: Ett jäkla kissande

Som ngn sa tidigare så kissar katter i regel inne pga att ngt inte är som det ska. UVI, oro, missnöje, stress, vantrivsel....
Visst är det ofta så, men de är också enorma vanedjur: de kan lägga sig till med ett beteende under en kort period och sen är det skitsvårt att få bort, trots att "originalretningen" inte finns kvar. Dvs kan ha börjat som protest och blivit en vana.
Jag använder träpellets som sand, luktar bäst enligt min mening. Tidningspapper underst.

På jobbet hade vi som en sopkorg (sån i metalltråd som sitter på dörren i diskbänksskåpet) på insidan av dörren, och som var fastnajad i själva brevlådan, inte dörren (som var av stål).

Lycka till!
 
Sv: Ett jäkla kissande

Hm, inte lätt. Jag hade också bytt kattsand. Vad använder du?
Hade en katt som kissade vid ett ställe i köket, och till slut ställde jag dit en kattlåda, som hon faktiskt började gå i. Sen fasade vi ut lådan genom att flytta den successivt mot ett ställe där vi kunde leva med den.
Samma katt kissade också på alla klädhögar på golvet, och lösningen var inga klädhögar ;) En extra tvättkorg inhandlades. Än idag slänger jag aldrig kläder på golvet trots att hon vandrat vidare.
Vi använder Extreme classic black lable. Vi är så nöjda med den eftersom det aldrig luktar om den (som vi själva kan känna iaf).

Vår katt kissade också på allt som låg på golvet, kläder, väskor, plastpåsar, mattor (förutom mattorna som låg i vardagsrummet) mm.
Hon började när hankatten kissade inne pga UVI och sedan fortsatte hon fast han lade av. En gång upptäckte vi att hon hade backat upp mot gardinerna och kissat ner dem.
När vi bytte till EC så slutade hon efter ett tag. Vet inte om det berodde enbart på kattsanden eller om vi gjorde någon annan omedveten ändring, men bättre blev det!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 809
Senast: paradiset
·
R
Katthälsa Vi har två katter. Syskon. En hane och en hona och de är nu 4 mån. Hitills har allt flutit på perfekt. De äter som de ska, är pigga och...
2
Svar
27
· Visningar
2 913
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 855
Senast: Alexandra_W
·
B
Övr. Katt Kan någon ge mig råd? Har två perserkatter som är syskon,en hona o en hane,3,5 år. Honan har från hon varit liten kissat på golvet...
Svar
18
· Visningar
1 556
Senast: kapzyliqa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp