Ett litet kattbekymmer/resursförsvar

Egonson_

Trådstartare
Hunden har börjat med resursförsvar gentemot ena katten, M, när vi är inomhus. Han gör utfall och biter mot henne när hon går förbi/går för nära oss, hundben, mat, soffa/oss i soffan, eller hans bädd i köket.
Ligger han under bordet när vi har gäster eller om han ligger i soffan eller på sin bädd i köket, far han ut mot katten när hon går förbi tex.

Tyvärr har inte katten någon som helst hum om att hon är i vägen.. :cautious: :meh: För henne är hundar GOSEDJUR, familj, att kela och gosa med. Hon diade på en hund när hon var liten.
Det hjälper liksom inte att hunden rispat henne i huvudet en gång och hon blev jätterädd, hon förstår inte. Hon kan stå och råstirra på hunden på ett par meters avstånd tills man skrämmer bort henne med vattenspruta (inte läge att schasa, då triggar man hunden och han far efter katten)..

Försöker hålla borta katten så gott det går. Eller avlägsna det han försvarar (ofta mig själv genom att jag går ifrån soffan och ignorera djuren en liten stund. Det kanske inte är så bra dock, att "ta bort" det hunden försvarar?
Jag har inte så mycket kunskap om just resursförsvar på detta viset, där den utsatta är en katt som inte går att resonera med ;)

Huset vetter inte så att man enkelt kan stänga bort katten heller när vi tex ser på tv i soffan heller.
Slänga ut katten funkar inte så bra i -17 grader. Hon lär bli lagom hysterisk om vi stänger in henne i ett rum där uppe.

Hur har/hade ni gjort? KAN/bör man göra något alls?

De har bott ihop i fem år sedan hunden var liten valp och katten redan var vuxen, det funkade bättre förut men nu har resursförvaret blev lite värre/våldsammare när hunden upplevde att katten tänkte ta hans (minimala, men för hunden var det guldet vid regnbågens slut) godisbit en gång i höstas och samtidigt käka upp hans husse, ungefär.
Katten kom skuttandes bakifrån när de satt i hallen och husse torkade hundens tassar, samt hade lagt en godbit jämte sig på golvet..
Då fick hunden nästan tag i henne innan vi fick tag i hunden så att säga. Hon klarade sig, den gången, med ytliga rispor i skallen framför örat. Dock tog hunden det på blodigt allvar och ser nu katten som ett enormt hot mot hans saker.

Låta dem lösa det själva känns sådär, hade varit kul att ha kvar katten några år till i alla fall.. :crazy: Den andra katten har mer koll, han går inte nära hundens saker helt enkelt. Mycket sällan hunden reagerar på katt G, alls.
 
Hunden har börjat med resursförsvar gentemot ena katten, M, när vi är inomhus. Han gör utfall och biter mot henne när hon går förbi/går för nära oss, hundben, mat, soffa/oss i soffan, eller hans bädd i köket.
Ligger han under bordet när vi har gäster eller om han ligger i soffan eller på sin bädd i köket, far han ut mot katten när hon går förbi tex.

Tyvärr har inte katten någon som helst hum om att hon är i vägen.. :cautious: :meh: För henne är hundar GOSEDJUR, familj, att kela och gosa med. Hon diade på en hund när hon var liten.
Det hjälper liksom inte att hunden rispat henne i huvudet en gång och hon blev jätterädd, hon förstår inte. Hon kan stå och råstirra på hunden på ett par meters avstånd tills man skrämmer bort henne med vattenspruta (inte läge att schasa, då triggar man hunden och han far efter katten)..

Försöker hålla borta katten så gott det går. Eller avlägsna det han försvarar (ofta mig själv genom att jag går ifrån soffan och ignorera djuren en liten stund. Det kanske inte är så bra dock, att "ta bort" det hunden försvarar?
Jag har inte så mycket kunskap om just resursförsvar på detta viset, där den utsatta är en katt som inte går att resonera med ;)

Huset vetter inte så att man enkelt kan stänga bort katten heller när vi tex ser på tv i soffan heller.
Slänga ut katten funkar inte så bra i -17 grader. Hon lär bli lagom hysterisk om vi stänger in henne i ett rum där uppe.

Hur har/hade ni gjort? KAN/bör man göra något alls?

De har bott ihop i fem år sedan hunden var liten valp och katten redan var vuxen, det funkade bättre förut men nu har resursförvaret blev lite värre/våldsammare när hunden upplevde att katten tänkte ta hans (minimala, men för hunden var det guldet vid regnbågens slut) godisbit en gång i höstas och samtidigt käka upp hans husse, ungefär.
Katten kom skuttandes bakifrån när de satt i hallen och husse torkade hundens tassar, samt hade lagt en godbit jämte sig på golvet..
Då fick hunden nästan tag i henne innan vi fick tag i hunden så att säga. Hon klarade sig, den gången, med ytliga rispor i skallen framför örat. Dock tog hunden det på blodigt allvar och ser nu katten som ett enormt hot mot hans saker.

Låta dem lösa det själva känns sådär, hade varit kul att ha kvar katten några år till i alla fall.. :crazy: Den andra katten har mer koll, han går inte nära hundens saker helt enkelt. Mycket sällan hunden reagerar på katt G, alls.

Jag tycker du tar det från fel håll. Det är inte katten som ska hålla sig undan utan hunden som ska lära sig låta bli katten. Är det någon du ska stänga undan så är det hunden. Har den någon hörna som den kan gå undan till? Då hade jag skickat dit hunden vid minsta tendens till aggressivitet mot katterna.
 
Jag har en hund som resursförsvarar. Vi har inte leksaker och tuggben framme när han är där, men börjar han fundera på att ge sig på dom andra hundarna så får han en tillsägelse och så säger jag till honom att gå iväg.

Tyckte att det var ok att hundarna försvarade sitt förr, men den här hunden kan inte säga ifrån på ett ok sätt (vi fick sy ihop örat på vår äldsta efter att de muckat gräl för ett år sedan) så man får bestämma åt honom.
 
Okej har nog tänkt helt bakvänt inser jag.. Har försökt trolla bort orsaken så att säga. Då blir det hunden som får gå undan hädanefter :up: Det kan jag liksom se nu när ni skrev det åt mig.
Återkommer efter några gånger med hur det går.
 
Självklart är det ju hundens beteende som ska korrigeras och inte kattens. Bra att du inser det nu. Lite läskigt att läsa hur du resonerade i trådstarten. :(

Okej? Tycker det var en väl vass kommentar men jag kanske är för känslig..
Lät kanske värre än det är. Du får gärna utveckla vad som är lite läskigt med mitt första inlägg.

Kan nog inte förklara bättre hur jag tänkte.. I bland verkar det inte vara tillräckligt att man ändrar tankesätt och lyssnar på råd.
Det är inte så att katten får skit för att hon finns i rummet, "slänga ut" var nog inte riktigt bokstavligt, utan snarare öppna dörren och låta henne gå ut. Hon är utekatt och kommer och går som hon vill. Givetvis skulle jag inte handgripligen kasta ut henne i ösregn till exempel.
Använt vattenspruta typ två gånger är nog det "värsta" hon råkat ut för, hellre flytta katt än trigga hund i det läget kände jag just då.
Det med vattenspruta råkar hon ut för när hon varit uppe och tänker käka på vår mat på köksbänken också. Hon flyttar på sig en bit när den kommer fram och det tycker jag är ok.
 
Senast ändrad:
Okej? Tycker det var en väl vass kommentar men jag kanske är för känslig..
Lät kanske värre än det är. Du får gärna utveckla vad som är lite läskigt med mitt första inlägg.

Kan nog inte förklara bättre hur jag tänkte.. I bland verkar det inte vara tillräckligt att man ändrar tankesätt och lyssnar på råd.
Det är inte så att katten får skit för att hon finns i rummet, "slänga ut" var nog inte riktigt bokstavligt, utan snarare öppna dörren och låta henne gå ut. Hon är utekatt och kommer och går som hon vill. Givetvis skulle jag inte handgripligen kasta ut henne i ösregn till exempel.
Använt vattenspruta typ två gånger är nog det "värsta" hon råkat ut för, hellre flytta katt än trigga hund i det läget kände jag, vi var ju där.
Det med vattenspruta råkar hon ut för när hon varit uppe och tänker käka på vår mat på köksbänken också. Hon flyttar på sig en bit när den kommer fram och det tycker jag är ok.

Jag tyckte det låter obehagligt hur hunden attackerat katten och att ni försöker korrigera "offret" och inte "förövaren". Jag ser ofta att hundar värderas mer än katter generellt så därav reagerar jag extra starkt om jag uppfattar något jag tolkar som det. Att ens fundera på att det är katten som ska hållas borta och inte hunden som ska hållas kort tycker jag är obehagligt, och att ni ger katten bestraffning med vattenspruta i dessa situationer istället för att korrigera hunden.
 
Förstår hur du menar men det är inte så i detta huset, här värderas alla lika högt, hund som katt, häst, ko, höna.
Såg det som ett enkelt sätt att direkt och snabbt flytta katten just då för att inte hon skulle råka illa ut, råkade det då bli så att hon fick bestraffning för att hon råkade stå där en, max två, gånger, må så vara. Det var inte rätt, men det blev så, då.
Bättre det trots allt än att få en irriterad hund över sig. Hade säkert gått att lösa på bättre sätt men gjort är gjort.

Hon fick inga bestående men av det, tror jag som känner vår katt. Hon är lika go och glad som vanligt med oss, ligger i sängen varje morgon, dit hunden inte har tillträde någonsin utan han sover i köket.
 
Förstår hur du menar men det är inte så i detta huset, här värderas alla lika högt, hund som katt, häst, ko, höna.
Såg det som ett enkelt sätt att direkt och snabbt flytta katten just då för att inte hon skulle råka illa ut, råkade det då bli så att hon fick bestraffning för att hon råkade stå där en, max två, gånger, må så vara. Det var inte rätt, men det blev så, då.
Bättre det trots allt än att få en irriterad hund över sig. Hade säkert gått att lösa på bättre sätt men gjort är gjort.

Hon fick inga bestående men av det, tror jag som känner vår katt. Hon är lika go och glad som vanligt med oss, ligger i sängen varje morgon, dit hunden inte har tillträde någonsin utan han sover i köket.

Som sagt är det bra att du tänker annorlunda nu och hoppas ni kan lösa problemet innan katten råkar illa ut!
 
Min valp har en del resursförsvar mot min gamla hund. Har inte riktigt löst problemet men är inte alls så säker på att det hade hjälpt att köra iväg henne..
Just nu känns det som att vi är på rätt spår. Hon har lärt sig sitt med 100% positiv inlärning, så när hon går in i försvar säger jag "sitt", varpå hon sätter sig och tittar förväntansfullt på mig och jag berömmer henne, ger henne ev en belöning om jag kan utan att hon skulle försvara belöningen då.. Så har man liksom tagit udden av situationen.
Det är också ett sätt att undvika problemet antar jag, men kan ju aldrig skada att uppmuntra lydnad i trängda situationer.

Om man har använt just "sitt" med mer krav inblandat än vad jag hunnit göra med min valp skulle jag nog föreslå att lära in ett annat kommando, med endast positiv förstärkning och se till att det verkligen är jättekul.

Kanske belönar du ett dåligt beteende med ditt kommando men tror inte du behöver oroa dig. Har kört skvallerträning med min gamla hund när vi möter hundar ute. Det har gått rätt bra, förr blev hon osäker/arg och skällde på andra hundar när hon var kopplad. Nu efter några månader när hon fått godis vid varje möte skäller hon högt och förväntansfullt och tittar på mig. Har alltså råkat belöna ett beteende som jag inte vill ha men mycket hellre ett förväntantsfullt skall av en halvlydig hund än ett argt skall av en olydig hund.
Och vi jobbar vidare..
 
Bäst vore väl att lära hunden nått kommando för att gå undan/gå till sin korg etc så du kan få bort den från katten utan att behöva dra den därifrån och på så sätt fövärra känslorna..?
 
I dag var första "incidenten" sen trådstarten. Hunden höjde huvudet och råstirrade på (den andra) katten som hoppade upp i soffan. Hunden åkte ut i köket och ligger kvar där medan vi andra är kvar i soffan. End of story. Ungefär så.
 
Uppdaterar igen, det går bra, det enda som händer då och då är att vovven "råstirrar" på katt (vilket föranleder "anfall") och då får hunden direkt gå ifrån. Verkar svårt att få honom att sluta helt dock men nu går han väck direkt och lägger sig i köket när man beordrar honom.
Så är nöjd! Livet i soffan är trevligare nu ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 122
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 963
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 897
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp