Ett projekt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått ändan ur den berömda vagnen och sått lite frön. Det blev paprika, chili och tomat. I mitt växthus får det plats 9 plantor totalt under sommaren. Resten av plantorna tänkte jag sälja. Jag funderar på om jag ska så ytterligare lite tomatfrön. Sen borde jag inventera mina frön och kolla om det är något mer jag skulle kunna så nu. Hur det är med grobarheten på dessa vet jag inte, men jag får testa i alla fall.

Inte för att jag känner någon entusiasm inför detta men jag kan väl låtsas i alla fall. Jag brukade tycka sånt här var kul. Kanske kan jag hitta gnistan igen.

Idag var jag ute i solen och drack mitt efter-lunch-kaffe. Jag satt på södra sidan av huset. Det mesta av snön har smält bort. Södra sidan av huset är ett sånt där område som jag skulle vilja få i ordning rätt omgående. Det skulle kunna bli så fint där.

Jag har liksom superfina möjligheter att skapa en vacker trädgård. Det finns verkligen potential. Men samtidigt känns det så sorgligt att jag inte har den där entusiasmen som förr. Det är inte så att jag har tappat intresset, men gnistan är borta. Jag känner att jag borde hugga tag i min trädgård och börja skapa med liv och lust. I stället går jag bara omkring och känner att livet är en tung blöt filt. Och det är tungt att slösa bort livet med att ha en depression.
 

Vad har du för system?
Jag har en vattentimer som jag har kopplat till min vattenbehållare, en sån där stor vit kub med kran och som rymmer 1000 liter. Efter vattentimern har jag kopplat diverse vattenslangar (åt två håll) och så droppslangar på slutet som leder vattnet till de växter som ska ha. Så växterna i växthuset och blommorna vid entrén får sitt vatten automatiskt och behöver inte passas.

Jag har planer på att skaffa fler vattenbehållare då jag har outnyttjade tak att samla regnvatten från. Om jag samlar vatten från ladans tak, så har jag till grönsakslandet och antagligen också några rabatter som ligger där. Och nästan alla takpartier på huvudbyggnaden är outnyttjade. Det är faktiskt bara en del som samlar vatten ner till 1000-litersbehållaren. Den delen är nog bara 15 kvadrat.
 
Jag har en vattentimer som jag har kopplat till min vattenbehållare, en sån där stor vit kub med kran och som rymmer 1000 liter. Efter vattentimern har jag kopplat diverse vattenslangar (åt två håll) och så droppslangar på slutet som leder vattnet till de växter som ska ha. Så växterna i växthuset och blommorna vid entrén får sitt vatten automatiskt och behöver inte passas.

Jag har planer på att skaffa fler vattenbehållare då jag har outnyttjade tak att samla regnvatten från. Om jag samlar vatten från ladans tak, så har jag till grönsakslandet och antagligen också några rabatter som ligger där. Och nästan alla takpartier på huvudbyggnaden är outnyttjade. Det är faktiskt bara en del som samlar vatten ner till 1000-litersbehållaren. Den delen är nog bara 15 kvadrat.

Så slugt! Ska genast klura, har gigantiska tak.
 
Jag har en vattentimer som jag har kopplat till min vattenbehållare, en sån där stor vit kub med kran och som rymmer 1000 liter. Efter vattentimern har jag kopplat diverse vattenslangar (åt två håll) och så droppslangar på slutet som leder vattnet till de växter som ska ha. Så växterna i växthuset och blommorna vid entrén får sitt vatten automatiskt och behöver inte passas.

Jag har planer på att skaffa fler vattenbehållare då jag har outnyttjade tak att samla regnvatten från. Om jag samlar vatten från ladans tak, så har jag till grönsakslandet och antagligen också några rabatter som ligger där. Och nästan alla takpartier på huvudbyggnaden är outnyttjade. Det är faktiskt bara en del som samlar vatten ner till 1000-litersbehållaren. Den delen är nog bara 15 kvadrat.
Smart! Vad är det för timer, hur funkar den?
 
Jag har också sett den men jag är inte säker på om den är rätt för mig. Om jag skulle gå den så behöver jag ta csn, vilket jag då måste betala tillbaka efteråt. Sen skulle jag behöva ha tur om jag hittar ett jobb och ännu mera tur om det jobbet skulle betala mer än mitt nuvarande jobb. Det är inte direkt sannolikt. Jag är inte helt pigg på att gå back ekonomiskt. Jag vill känna att det är värt att hanka sig fram på csn och att lönen ger så pass mycket att jag kan betala tillbaka lånet utan att få mindre pengar att röra mig med än idag.

Det där med utbildning känns rätt knepigt faktiskt. Jag är rätt sugen på en permakulturutbildning på 50% som går nästa år, men det lär ju inte ge några pengar efteråt.

Smart! Vad är det för timer, hur funkar den?
Jag minns inte riktigt vilken modell jag har, men googlar du på vattentimer så hittar du ett antal. Min går på batteri och släpper igenom vatten med intervaller som jag ställt in.
 
Idag hade en handelsträdgård i närheten 3 pelargoner för 100kr. Jag som är modest klev in och köpte 30 st. Vita och ljust rosa. Lite mer sättlök också. Lök är kul.

Är det ok att berätta det här, @Magiana ? Jag tänker att det är något du gillar och är bra på och jag uppskattar din input.
 
Idag hade en handelsträdgård i närheten 3 pelargoner för 100kr. Jag som är modest klev in och köpte 30 st. Vita och ljust rosa. Lite mer sättlök också. Lök är kul.

Är det ok att berätta det här, @Magiana ? Jag tänker att det är något du gillar och är bra på och jag uppskattar din input.
:eek: 30 stycken!!! Det är ju galet många.

Visst är det okej med trädgårdssnack här. Mina purpurvindor grodde i ett nafs. Nästan alla frön har grott och jag sådde 25 stycken. Nu bor de i gästrummet, men jag ska väl ta och städa entréverandan någon dag och ställa upp ett "bord" där jag kan ha plantorna. Jag lär få ställa dit ett element som ger lite värme då utrymmet är ouppvärmt i vanliga fall. Idag var det ändå 10 grader varmt där då solen låg på.

Idag var jag till en handelsträdgård som öppnade för säsongen igår. Jag skulle bara ha lite jord, men kom även hem med 6 penseér och den snyggaste jordviva jag någonsin sett.

26511
 
:eek: 30 stycken!!! Det är ju galet många.

Visst är det okej med trädgårdssnack här. Mina purpurvindor grodde i ett nafs. Nästan alla frön har grott och jag sådde 25 stycken. Nu bor de i gästrummet, men jag ska väl ta och städa entréverandan någon dag och ställa upp ett "bord" där jag kan ha plantorna. Jag lär få ställa dit ett element som ger lite värme då utrymmet är ouppvärmt i vanliga fall. Idag var det ändå 10 grader varmt där då solen låg på.

Idag var jag till en handelsträdgård som öppnade för säsongen igår. Jag skulle bara ha lite jord, men kom även hem med 6 penseér och den snyggaste jordviva jag någonsin sett.

Visa bifogad fil 26511


Jösses så söt!

Jo, jag råkade köpa massor av terrakottakrukor (STORA kvadratiska) och tänkte fylla dem med krasse och pelargoner. Nåt som inte totalt ruinerar mig. Nu bor de i uterummet på bevattnkngsbrickor med kapillärduk under. Inatt ska det bli nån minusgrad så de har fått ett Snajdigt täcke och lite värme.


Mina jävla chili och tomater däremot... de växer inte! 4 av 40 chili har kommit upp, och typ 6 av 854675675566 tomater.

Äldsta barnet har startat odling av äppelgurka och sommarblommor, så de indoktrineras sakta men säkert.
 
Jösses så söt!

Jo, jag råkade köpa massor av terrakottakrukor (STORA kvadratiska) och tänkte fylla dem med krasse och pelargoner. Nåt som inte totalt ruinerar mig. Nu bor de i uterummet på bevattnkngsbrickor med kapillärduk under. Inatt ska det bli nån minusgrad så de har fått ett Snajdigt täcke och lite värme.


Mina jävla chili och tomater däremot... de växer inte! 4 av 40 chili har kommit upp, och typ 6 av 854675675566 tomater.

Äldsta barnet har startat odling av äppelgurka och sommarblommor, så de indoktrineras sakta men säkert.
Vad har du för temperatur till tomat och chili?

Det låter sunt att smitta barnet med trädgårdsfeber. ;)
 
Jordvivan är jättehäftig!

Mina chiliplantor och timjan har börjat titta upp, problemet nu är att få dem att sätta tillräckligt med rötter innan de torkar ut (timjanen, chilin verkar trivas och efter att ha läst ovan förstår jag varför). Elementet är jättevarmt och jag har ingen annan stans att ställa dem. Har ställt brickan med krukor på ett kartonglock så att det blir lite luftspalt under i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 050
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Om två dagar är året slut. Jag har ingen aning om hur jag ska fira nyåret. Inte alls kanske. Jag kommer ju att sitta ensam hemma som...
2
Svar
25
· Visningar
3 069
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp