Bukefalos 28 år!

Ett stort genombrott har skett !

Spirit

Trådstartare
En styck kallblodstravare, en tjock ryttare som knappt kan skilja på vad som är fram & bak på en häst :p

Vi red ut i skogen idag tillsammans m grannen.
Skrittade på, bad natt att gå samlat, han svarade direkt genom att ta i för kung & fosterland. Fick trycka på honom lite så han lättade lite i formen han var lite för ambitiös. Vi red trots allt i skogen = lite slappare ridning.
Varvade med att rida honom på helt långa tyglar & att samla upp honom, begärde lite öppnor som han genast utförde på 4 spår :crazy:
Hade fullt sjå att övertala han att jag var fullt nöjd m 3 spår. Slutorna gick som en dans. Skänkelvikning utförde han till perfektion. :d

Grannen satt bara & gapade & undrade vad jag gjort m hästen. (har ridit tillsammans i 1 år & haft Natt lika länge)
Jag satt själv & undrade om någon hade bytt ut honom eller nått.
Traven startade vi m lättridning & lite jogging tempo, travade jämnsides m grannen.
Kortade upp han lite & begärde mer samling vilket han svarade på omedelbart. :o
Funderade lite & provade sätta mig ned i traven = han brukar flyta iväg & verkligen hänga sig i handen på mig & slå över till travartraven.

Nattfare svarade genom att höja ryggen rejält, sätta sig ännu mer på rumpan & kändes som om han hade helium i framdelen. Minsta lilla fingerrörelse svarade han på omedelbart. Grannen glömde bort att rida lätt på sin häst för hon tittade på vad vi pysslade med.

Jag provade att ge han en rejäl bit tygel men han blev kvar i samma form, provade att ge han ännu mer tygel & han blev fortfarande kvar.
Till sist så slängde jag tyglarna på halsen & höll inte alls i dem, & han fortsatte bara i samma stil.
Jag satt som en dröm på hans rygg & kunde verkligen följa med i varje rörelse som han gjorde :love:
Provade be han länga på steget som experiment men då slog han över till slarvgalopp, det blev för mycket för honom.
Tog upp tyglarna & bad han sakta ned till skritt genom att krama lätt.

Jag ska erkänna att jag verkligen svävade fram på små glittriga moln.
summan av kardemumman så har jag äntligen verkligen RIDIT i samspel med min häst.

Grannen var bra avundsjuk :devil: Allt detta skedde medans vi red jämnsindes m grannen på en fd. travtävlad tävlingsmaskin.

hoppas verkligen att vi fortsätter i samma stil inför Januari kursen, undrar vad D kommer att säga när han er oss ??:D
Det känns som om alla fnurror på tråden är uppklarade & det leder mot stjärnorna för oss :love:

Ville bara dela med mig lite
Min underbara 18 åriga älskling :love:

4557092.jpg
 
Sv: Ett stort genombrott har skett !

Wooow vilken dröm! Ger verkligen inspiration!:d
 
Sv: Ett stort genombrott har skett !

precis så skall det ju kännas!

*Du har uppenbarligen blivit godkänd av hästen eftersom han nu bjussar på det han lärt sig.

förmodligen sitter du nu äntligen rakt och i balans och då är dte lätt för honom att arbeta,och dte gör han gärna,för han vill ju veta att det han gör är bra.

prova att öka något steg bara,smyga ind et försiktigt.

4 spår öppnan kommer sig av att han blev kanske lite för ivrig o förm satt du inte helt stilla,han blev för rak o du höll nog aningens för mkt i inner kanske?

så som du förbereder ingången i rörelsen,så blir rörelsen

ge kräket en klapp på rumpan!;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ett stort genombrott har skett !

Men va härligt att läsa din berättelse!
ser fram emot den tiden när min blir så stark!
Är det DOB som gett er dessa framgångarn:idea:
Ska me rida fö honom i jan...ska bli så jäkla skoj!
Sen ngr andra instruktörer innan.....men han blir nog en höjd punkt!
 
Sv: Ett stort genombrott har skett !

Vilken härlig häst du har!

Och som någon skrev - hästen har godkänt dej som ryttare/ledare och gör som du vill.

Visst är det underbart - jag har upplevt precis detsamma med min Besten, och upplever nya saker varenda gång jag sitter på henne. Kallblodstravare är alldeles underbara (om man har dem på sin sida, vill säga ;) )

Immer
 
Sv: Ett stort genombrott har skett !

Han fick ett halv kilo dynavena i en hink när vi kom hem, ögonen lös på honom.

Självklart var det klumpen på hans rygg som blev exalterad i öppnorna :crazy:
Så jag bannar han inte, blev lite fnissande, kli på manken & långa tyglar så han kunde räta upp sig & slappa ett par steg innan klumpen på ryggen försökte igen ;)

Får se vad morgondagen bär i sitt sköte, kan knappt bärga mig tills vi skall rida igen :love:

Immer:

Vi har småbråkat i snart ett år, han vill ha det på ett vis & jag ville på annat sätt, idag så lossnade poletten på oss båda & vi började samarbeta på riktigt.
Han är en hård lärare, bjussar inte på någonting, men kan ge mig ett steg lite då & då som uppmuntran.

Hrannar.
Japp det är D som du ska rida för i Jan, skall själv rida lörd & söndag för honom. Tror du kommer få otroligt med inspiration & leva på den lääänge.
;)
 
Sv: Ett stort genombrott har skett !

Grattis!

Fick också "bekräftelse" när jag red upp Beran till kursen senast.
1,5 mil med riksväg, hingsthagar (superbrunst förrästen...) busgallopp och snackpaus med busschauffören - i enbart grimma (och grimskaft)

Med tanke på hur det var i början (mestadels på två ben och då hon var på marken var det järnet som gällde, ingen kontakt och rent ut sagt slagsmål då något skulle genomföras.)

Det var faktiskt inte tanken att jag skulle rida men det var så jobbigt att gå...
 
Sv: Ett stort genombrott har skett !

RED du upp till ridhuset?!

verkar dock vara en mktbra häst du har

hoppas det inte var mina som hingstade sig om du passerade häröver
 
Sv: Ett stort genombrott har skett !

Det var till Gullered/Lilla högshult så nej jag såg inga frieserhingstar däremot en stor skäck och ett par ardennrar.
Tantskrället tycker inte om transporten (kan det möjligtvis ha något med det kluvna örat och fobi för dörröppningar av alla de slag att göra??)
Jag har haft henne sen maj och vet inte något vad som hänt sen tidigare men hon ahr fullt av ärr från gamla skador på såväl ben som kropp och då detta öra så jag är rädd att det har hänt saker i hennes liv.

Även om det inte blev något dressyrbekräftelse kändes det väldigt bra att hon lyssnar så fint. Tror jag glömde den viktiga detaljen att jag inte behövde "ta" i henne mer än eftre galloppen (det var ju SÅ kul)
 
Sv: Ett stort genombrott har skett !

Du är modig.
Grimma & grimakskaft hade jag aldrig vågat på min.
Jag känner han väldigt väl, & har bra pli på honom. Men skulle aldrig våga rida utan ett bett eller iallfall ett seriöst hackamore mer än i hagen.
När han stänger av & blockar sig så är han som ett skenande expresståg utan bromsar. :crazy:
Iofs snart 6-7 månader sen han gjorde det sist, numera stannar han & tittar för att markera att han faktiskt tycker att saken äter små Nattisar. :p
 
Sv: Ett stort genombrott har skett !

Modig vet jag inte, snarare dum.
Men vad gör man om man är helt slut och har en mil kvar, inte fan går man hem och hämtar träns inte...

Kan ju tillägg att jag inte rider på bett mer än stången och tränsbett i yttersta "nödfall" (tror det finns en hel del problem därinne och vill inte ta några "risker" innan kollen vid jul)
Har ridit henne en del på grimman med så jag "vet" hur hon reagerar men mestadels var det idioti (men ganska kul att se folks min också!)
 
Sv: Ett stort genombrott har skett !

njae..modig vet jag inte..men jag vet en del om familjen i o med att de faktiskt är "kändisar" och det är utan tvekan så att samtliga vet hur man hanterar djur!

Mer än de flesta andra....
 
Sv: Ett stort genombrott har skett !

Menade du mig nu?:eek:
Om det nu är så (vilket jag varken tror eller hoppas;) ) kan jag säga att jag på inga sätt och vis ärvt pappas hand med hästar och djur i allmänhet, dock hans sätt att göra saker på vilket ofta leder till att det inte går så bra...
Sen att kräken verkar vara snälla nog att inte utsätta mig för det jag borde få för mina dumheter kan inte jag ta ansvaret för (det får "han däruppe" ta på sig...)
Jag har haft tur med snälla hästar (kan dock inte förstå varför andra säger att de är galna när ett spädbarn kan sköta dem...) snälla hästar och nu en bra tränare gör underverk. Till och med jag kan låtsas att jag kan rida:)

Ha d fint i höstvärmen (när började hösten komma efter vintern förresten?)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 056
Senast: Rosett
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 348
Senast: QueenLilith
·
Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp