Eu+Smällare= Rädda djur..

Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Fast försvann de någonsin? Jag tyckte de bara annonserade ut smällare som raketer istället och på så vis gick runt lagen:grin: Jag har iaf inte märkt nån större skillnad i mina trakter ang smällande...
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Jag har aldrig haft en hund som varit brydd om smällare, raketer eller annat - så för min del spelar det ingen roll. Jag är väl heller inte av den åsikten att allt ska anpassas efter mentalt ostabila hundar heller...
Det är nog väldigt få som har blivit såpass skadade att dom [blir rädda, om dom i grunden har en bra skalle.

Så, om alla slutar avla på skräp så spelar det snart ingen roll för alla andra heller ;)
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Jag har aldrig haft en hund som varit brydd om smällare, raketer eller annat - så för min del spelar det ingen roll. Jag är väl heller inte av den åsikten att allt ska anpassas efter mentalt ostabila hundar heller...
Det är nog väldigt få som har blivit såpass skadade att dom [blir rädda, om dom i grunden har en bra skalle.

Så, om alla slutar avla på skräp så spelar det snart ingen roll för alla andra heller ;)

:bow::bow:
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Visserligen helt sant!

Jag har ju inte heller problem med den saken på mina djur.
Men tänker på andra som har hundar i detta nu som kommer bli drabbade.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Fast det är väl inte bara hundar som inte uppskattar smällare?

Vad är det för bra med smällare egentligen?
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Det märks verkligen att du aldrig haft en hund som brytt sig om smällare.

Det gjorde inte mina två första hundar heller, men Loka reagerar och vill gömma sig när det smattrar och blixtrar utanför. Jag tycker inte att hon är mentalt ostabil (snarare tvärtom och lite lat kanske) eller skräp för det... Hon funkar utmärkt årets övriga dagar.
Som tur är har vi tränat och hon blir bättre.

Om folk kunde sköta smällandet snyggt skulle jag inte ha något problem med det (viss tidpunkt och lämpliga platser) men sån hänsyn visar inte folk tyvärr. Dessutom springer det tonårspojkar och kastar smällare vilken tid som helst på dygnet tre dagar före nyårsafton och tre dagar efter. Lite svårt att värja sig då...
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Precis, det finns väl inget gott med att skitungar springer runt kring husen och slänger smällare omkring sig?!

Andra djur ( vilda ? ) det måste ju stressa dom också, små barn och alla skador som ändå uppkommer ..
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Så, om alla slutar avla på skräp så spelar det snart ingen roll för alla andra heller ;)

Det spelar nog ingen roll hur aveln ser ut om hunden skräms av smällare. Ung:devil: som slänger smällare i närheten av en hund blir lätt rädd och den rädslan sitter i. Hur stabilt avlad den än är.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Nej där måste jag nog gå emot, lång ifrån alla hundar skulle ha kvarvarande rädsla efter en sådan händelse skulle jag tro.

Dvs den reagerar säkerligen på smällaren, men den behöver inte vara livrädd för smällaren efteråt.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Men alltså, min ena hund spenderade sitt första nyårsfirande sisådär 10 m ifrån fyrverkerierna, och det var smällare lite överallt - även nära honom (Dock inte på!) och han blev inte ett dugg rädd. Han tycker det är KUL att fira nyår, och blir superglad över att få mingla och vara med alla som skjuter fyrverkerier. Och jag skulle kunna tippa på att det finns hundar som är ännu mer stabila i huvudet än vad han är ;)

Så nej, jag håller inte riktigt med dig. Kvarstående rädslor efter skrämmande saker behöver inte alls finnas där, framför allt inte om det inte är traumatiskt, i stil med att hunden får en smällare på sig och gör sig illa ordentligt.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Jag har inte påstått det heller, men jag kommenterade TS som just skrev om hundar. Inte om vilt, små barn, olyckor eller annat.

Jag vet inte vad som är så bra med smällare eller raketer, eftersom jag aldrig ens tänt en sådan själv och heller aldrig varit intresserad. Jag är dock mycket intresserad av att ha hundar som klarar av dom få dagarna om året som det används.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Nej, jag har aldrig haft en hund som varit rädd för sådant. Inte ens min GD med trasiga nerver rent allmänt, var rädd för någon form av ljud.
Jag vill heller inte ha det, och strävar själv i min avel att få fram hundar som åtminstone har bra gener och bra odds för att inte bli rädda för sådant.

Jag anser att det ingår i en hunds liv liksom, och då vill jag att den ska klara av det bra också.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

*Kl*

Har man en smällrädd hund, kan man göra något åt det.
Har man en hund som aldrig upplevt smällare, kan man "härda" den. Varför "vänta och se"??

Det är 4 månader kvar till nästa smällare-period. Använd tiden!!!

LIA
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Enligt veterinär jag pratat med på en klinik nordost om Stockholm kan en smällare i närheten av en hund orsaka smärta p g a ljudnivån och frekvensen och en sådan rädsla som är kopplad till smärta är svår att träna bort.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Att enbart avla på skottfasta och mentalt stabila hundar för att få bort problemet på lång sikt är kanon! Att du strävar efter det i din uppfödning likaså.

Men det hjälper inte min tik på nyårsafton.

(Jag ville inte heller ha det så, men det var inte mycket jag kunde göra åt det förutom att göra det bästa av situationen. Kanske hade det varit skillnad om jag haft henne från valp, jag vet inte.)
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Jag har inte påstått det heller, men jag kommenterade TS som just skrev om hundar. Inte om vilt, små barn, olyckor eller annat.

Jag vet inte vad som är så bra med smällare eller raketer, eftersom jag aldrig ens tänt en sådan själv och heller aldrig varit intresserad. Jag är dock mycket intresserad av att ha hundar som klarar av dom få dagarna om året som det används.

Nu tror jag att det är omöjligt att få alla raser så "bra" som din Benjamin är faktiskt.

Att en Chihuahua skulle ha ett lika bra dådkraft som en bruksavlad schäfer, din amstaff eller vad som är väl inte så troligt?
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

*Kl*

Har man en smällrädd hund, kan man göra något åt det.
Har man en hund som aldrig upplevt smällare, kan man "härda" den. Varför "vänta och se"??

Det är 4 månader kvar till nästa smällare-period. Använd tiden!!!

LIA

Men du, hundexperten. Jag har en Beauceron här hemma som är skotträdd och livrädd för smällare efter att ha fått en på sig för 3 år sedan. Om jag skickar ner honom till dig så löser du det eller?
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Skotträdda hundar är inte bra hundar och är något som ska avlas bort. Jag har haft skotträdd hund och det var så överjävligt jobbigt att jag aldrig vill ha det igen. Realist som jag är så inser jag att det är betydligt enklare att avla fram skottfasta hundar än att ändra på samhället.

Skotträdda och ljudkänsliga hundar är inte helt mentalt stabila, hur man än vrider och vänder på det.
 
Sv: Eu+Smällare= Rädda djur..

Äh, vilket bjäfs. Har hunden förmåga att avreagera så blir inte hunden skotträdd bara för att den får en smällare på sig. Min förra hanes första möte med smällare var några som brann av under magen på honom. Han hoppade till, undersökte och avreagerade. Hunden var då fyra-fem månader. För en mentalt bra hund är inte detta någon traumatiskt upplevelse, så länge inte ägaren gör det till en sådan.

Vi kan skicka ut hundar i brinnande krig utan att de blir rädda. Då kan vi också avla fram hundar som tål lite smällare. Vad är det jämfört med eldgivning från automatvapen och bomber.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 054
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 020
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp